Beskrivelse
Velkommen til Sagene og Stavangergata 3!
En stor, lys og fin 3-roms toppleilighet med god standard og solrik vestvendt balkong. Leiligheten ligger i
byggets toppetasje (5. etg), og har en gjennomgående planløsning med store rom. Her bor du høyt og fritt
med lite innsyn og flotte lys-, sol- og utsiktsforhold. Leiligheten holder en gjennomgående god og
moderne standard. Beliggenheten midt på Sagene gir deg umiddelbar tilgang på en rekke flotte
grøntområder, kaféer og et utbredt kollektivnettverk.
HØYDEPUNKTER:
• Toppleilighet
• Solrik balkong med utsikt mot Holmenkollen
• Store vindusflater fra 2016
• God takhøyde på ca. 2,6 meter
• Klassisk vedkamin
• Enstavs eikeparkett fra 2017
• Kjøkken fra 2012 med stilig industrielt uttrykk
• 2 soverom av god størrelse mot rolige fellesarealer
• Pent flislagt baderom fra 2008, oppgradert i 2019
• God oppbevaring i leiligheten + 3 boder
Innhold
Leiligheten ligger i byggets toppetasje (5. etasje) og inneholder:
Entré, stue med utgang til balkong, kjøkken, 2 soverom og baderom.
I tillegg disponerer leiligheten tre boder; to kjellerbod på ca. 6,6m² og ca. 1,6m², samt en loftsbod med
gulvareal på ca. 14m².
Entré I Velkommen inn!
Du ønskes velkommen inn i en lys, hyggelig og praktisk entré. Entréen har god standard med enstavs
eikeparkett fra 2017 på gulv og glatte overflater malt i en fin lys farge i 2020. Listene i gangen og alle
innvendige dører ble malt i 2023.
I entréen har du plass til sko og yttertøy i plassbygde skap, samt ytterligere plass til oppheng, skoskap
eller kommode. Montert porttelefon på vegg og sikringsskap med automatsikringer i felles trapperom.
Stue I Stor, lys og fin stue med klassisk vedkamin
Stuen er det naturlige oppholdsrommet i leiligheten, og er et stort, lyst og fint rom. God standard med pen
enstavs eikeparkett fra 2017 på gulv og glatte overflater malt i en lys og innbydende farge i 2019.
Beliggenheten i byggets toppetasje med flere store vindusflater sørger for rikelig med naturlig lys,
samtidig som det er minimalt med innsyn. Alle vinduene i leiligheten var nye i 2016, og det er brede
vinduskarmer for planter og dekor. Lysinnslippet sammen med den gode takhøyden på ca. 2,6 meter
bidrar til en god og luftig romfølelse.
I hjørnet av stuen har du en klassisk vedkamin som er et lekkert møbel i seg selv, men som også gir god
varme på kaldere høst- og vinterdager. Pipeløpene ble rehabilitert i regi av borettslaget i 2016. Stuen er
romslig med god plass til både sofagruppe med salongbord, mediemøblement og et spisebord.
Balkong I Solrik balkong med utsikt mot Holmenkollen
Fra stuen har du utgang til en flott og solrik vestvendt balkong på ca. 3,9m². På balkongen har du plass til
sittegruppe etter eget ønske og behov. Det er også montert markise.
Beliggenheten i byggets toppetasje og mot vest sørger for optimale solforhold til sent på kveld. Her sitter
du høyt, fritt og solrikt med utsikt mot Holmenkollen. Dette er uten tvil en fin plass for lange og late
sommerdager og -kvelder!
Kjøkken I Kjøkken fra 2012 med stilig industrielt uttrykk
Kjøkkenet ligger i et eget rom i naturlig tilknytning til stuen. Flere tilsvarende leiligheter har åpnet veggen
inn til stuen dersom det skulle være ønskelig med en mer åpen og sosial løsning.
God standard med enstavs eikeparkett fra 2017 på gulv og overflater (vegg, tak og lister) malt i 2023. På
kjøkkenet har du plass til et koselig frokostbord som gjør at også kjøkkenet blir et naturlig oppholdsrom.
Kjøkkeninnredningen var ny i 2012 og har et stilig industrielt uttrykk med stålfronter. Du har god skap- og
benkeplass i innredningen som har glatte fronter og benkeplater av heltre med nedfelt oppvaskkum.
Praktisk med plater i benkeryggen og belysning under overskapene.
Kjøkkenet er fullt utstyrt med hvitevarer som medfølger i handelen. Medfølgende hvitevarer som integrert
stekeovn i høyskap, nedfelt platetopp, vegghengt ventilator, oppvaskmaskin og kjøleskap med frysedel.
Hovedsoverom I Fint hovedsoverom med stor garderobe
Leiligheten har et lyst og innbydende hovedsoverom som vender ut mot rolige fellesarealer uten biltrafikk.
Soverommet har god standard med enstavs eikeparkett fra 2017 på gulv og glatte overflater malt i en
nydelig farge i 2023.
Den store vindusflaten og gode takhøyden bidrar til en ekstra god romfølelse. På soverommet har du
plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord, samt en kontorpult eller kommode. Rikelig med
oppbevaringsplass i medfølgende skyvedørsgarderobe på ca. 4 meter.
Soverom 2 I Lyst og fint soverom 2 med god oppbevaring
Det andre soverommet er et lyst og fint rom som passer perfekt som barnerom, gjesterom eller kontor.
Samme gode og moderne standard som resten av leiligheten med enstavs eikeparkett fra 2017 på gulv
og glatte overflater malt i en flott farge i 2023.
I likhet med hovedsoverommet har også dette rommet rikelig med oppbevaringsplass i medfølgende
garderobeskap på ca. 2,5 meter. Soverommet har en bredde på ca. 2,55 meter som gjør at du har plass
til både seng og kontorpult i tillegg til garderobeskapene.
Baderom I Lyst og pent baderom fra 2008, oppgradert i 2019
Leiligheten har et lyst og pent flislagt baderom som ble pusset opp i regi av brl. i 2008. Baderommet har
mørke fliser på gulv med gulvvarme, lyse fliser på veggene og downlights i himlingen. Også på
baderommet er det et vindu som slipper inn deilig dagslys.
Moderne baderomsinnredning fra 2019 med skuffer og heldekkende servant, samt vegghengt speilskap
fra 2019 med integrert belysning. Baderommet er også utstyrt med dusjhjørne med innfellbare
glassdører fra 2019 og gulvstående toalett. Plass og opplegg for vaskemaskin og tørketrommel over om
ønskelig.
Felleskostnader
Kr. 4 483,-/mnd.
Felleskostnader inkluderer: Bredbånd fra Telia, trappevask, vaktmestertjeneste, fellesforsikring, drift og
vedlikehold, forretningsførsel, kommunale avgifter og renter på andel fellesgjeld (ca. kr. 2 032,-).
I tillegg kommer eiendomsskatt på kr. 254,- som faktureres sammen med felleskostnadene 4 ganger i
året.
Det gjøres oppmerksom på at felleskostnadene kan variere over tid, og justeres i forhold til borettslagets
faktiske kostnader. Felleskostnadene ble sist justert den 01.02.2022.
Løpende kostnader
Utover det som er nevnt under punktet "Felleskostnader", påløper kostnader til for eksempel strøm,
innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av
kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Andel fellesgjeld
Kr. 353 982,- per 01.09.2023.
Andel formue
Kr. 47 560,- per 31.12.2022.
Fellesgjeld / lånevilkår
Lånenummer: OBOS01-98207885649
Type: Annuitet
Restsaldo: Kr. 57 786 451,-
Andel restsaldo: Kr. 353 982,-
Andel kapitalkostnader: Kr. 2 032,-
Rest løpetid: 27år 2mnd
Term. per år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,2%
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning).
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 549 543 pr. 31.12.21
Formuesverdi som sekundærbolig kr. 5 578 355 pr. 31.12.21
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen er en
såkalt «primærbolig» (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller «sekundærbolig» (alle andre boliger
man måtte eie). Formuesverdien for primærboliger vil utgjøre 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen
multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil formuesverdien utgjøre 100% av den beregnede
kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal (sats pr. 2023). Se http:/www.skatteetaten.no for
nærmere informasjon.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 3: Ingen.
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2:
* Baderom: Ventilasjon: Naturlig ventilasjon og ikke mekanisk avtrekk. Redusert luftutskiftning.
* Baderom: Sanitærutstyr / innredning: Servantskap har fuktskader. Servantskap bør skiftes ut.
* Baderom: Overflater vegger: Det er riss/sprekker i veggfliser ved dusj. Kan skyldes utettheter i tettesjikt.
Skade bør utbedres. Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe som indikerer redusert vedheft mellom
flis og underlag. Vinduets plassering i våtsone er uegnet. Fare for fukt i konstruksjon. Vindu bør skjermes.
* Baderom: Overflater gulv: Det er riss/sprekker i gulvfliser ved vask. Kan skyldes utettheter i tettesjikt.
Skade bør utbedres. Elastiske fugemasse har stedvis manglende vedheft. Fuger bør fornyes.
* Baderom: Membran, tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er
usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
* Kjøkken: Ventilasjon: Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt
fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
* Kjøkken: Vannrør: Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer
fra vanninstallasjoner.
* Innerdører: Dørbladet til innerdør ved soverom 1 og bad har kontakt med dørterskel/dørkarm, noe som
gjør at døren henger når den åpnes og lukkes. Krever justering av dørblad/dørkarm.
* Hovedstoppekran: Stoppekran er plassert utenfor boenhet. Ikke hensiktsmessig mht
lekkasjeproblematikk.
* Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av det
elektriske anlegget, montert etter 1999. Se sjekkliste dokumentasjon. Med bakgrunn i de registrerte avvik
bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
* Balkong: Rekkverkshøyden er under 1,0 meter. Avvik fra dagens byggteknisk forskrift.
Selgers egenerklæringsskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Svar: Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Firmanavn: I følge tidligere eiers salgskommentar var det i regi av borettslaget og 24/7 Rørleggervakten
AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I følge tidligere eiers salgskommentar var det en
våtromsrehabilitering i 2008 og skifte av
armatur i 2018. I 2019 byttet vi ut dusjkabinett, vask med skap og speil med skap over vasken. Vi utførte
jobben
med bistand av en familievenn som rehabiliterer bygg.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Svar: Ja.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Da det var en våtromsrehabilitering, regner vi med at
membran og sluk ble fornyet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: Nei. Styret har nok dokumentasjon på arbeidet.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Svar: Nei. I følge tidligere eiers salgskommentar ble arbeidet utført før kravet om byggemelding.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Svar: Nei. I 2021 igangsatte styret drenering rundt blokken og utbedring av uteområdet for å unngå fall mot
grunnmur.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Svar: Nei. I følge tidligere eiers salgskommentar ble pipeløpet rehabilitert i 2016
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Svar: Ja. I 2022 hadde vi en liten episode med Majorstue-bille på soverommet. Vi ringte skadedyrsfirma
og fikk beskjed om å støvsuge, samt kaste/fryse støvsugeposen. De så ingen grunn for videre utbedring,
da dette er vanlig å ha i boliger i Oslo. Siden har vi sett noen biller her og der, men det kan omhandle at
de flyger inn når vinduene står åpne. Vi har fortsatt med hyppig støvsuging av denne grunn.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun av faglært.
Firmanavn: I følge tidligere eiers salgskommentar ble dette gjort i regi av borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I følge tidligere eiers salgskommentar ble det etterisolert,
oppussing av fasade, byttet vinduer/balkongdør, utredning av balkong i 2016.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Svar: Ja, kun av faglært.
Firmanavn: Oslo Elektriker Service AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I følge tidligere eiers salgskommentar skiftet de ut noen
stikkontakter og monterte flere stikkontakter i 2017/2018
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Svar: Ja. Vi har en samsvarserklæring fra 2018
Tilleggskommentar:
I vår eier-periode har vi også gjort følgende vedlikehold av boligen:
1. Malt stuen i 2019.
2. Hengt opp persienner i stuen og kjøkken, 2019.
3. Malt gangen (vegg og tak) i 2020, samt lister i 2023.
4. Malt hovedsoverommet (vegg og tak) og byttet panelovn i 2023.
5. Malt barnerommet/gjesterom (vegg og lister) og byttet panelovn i 2023.
6. Malt alle innvendige dører i 2023.
7. Malt vinduskarmen på badet, lagt ny silikon i dusjen samt skrapt ned endel av fugen på gulvet og fuget
mellom flisene. Vi har
også byttet slange og dusjhodet. Alt dette er gjort i 2023.
8. Malt kjøkken (vegg, tak og lister), byttet silikon og steikeovn i 2023.
Ellers har det kommet en skade på vasken på badet som ble byttet i 2019. Dette er en reklamasjon, og
vasken blir byttet innen
noen uker. Håndtak på nederste skuff i frysen på kombiskapet har løsnet litt fra hverandre. Det er også
kommet noen
skrapemerker i gulvet, i gang og soverom. Ledningen til panelovn på barnerom/gjesterom strekker ikke
helt bort til stikkontakt,
men kan enkelt byttes når leverandøren får inn lengre ledning.
Tidligere eier monterte også krydderskuff under induksjonsplate uten håndtak. Det ble forklart under
overtagelse at det var
vanskelig å åpne skuffen uten at underskuffen også var åpen. Vi har levd fint med dette. Området hvor
man legger vaskemiddel
i vaskemaskinen var også ødelagt når vi overtok leiligheten. Dette har vi også levd fint med, og har lagt
vasketablet i bestikkurv.
Boligens areal
Primærrom: 72 kvm, Bruksareal: 72 kvm
Følgende rom er oppgitt som primærrom: Entré, kjøkken, stue, 2 soverom og bad.
Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av
innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes
bruksareal (BRA). Se vedlagte takst for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser. Arealene er kun
oppmålt av takstmann og ikke kontrollert/oppmålt av megler.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Areal: 11 011 kvm, Eierform: Fellestomt
Tomten er fellesareal. Borettslaget har egen vaktmester som ivaretar vedlikehold og løpende drift. Tomten
og bakgården er spesielt pent opparbeidet og beplantet med grønne plener, planter, sittegrupper, griller
og felles gangvei samt flere lekeapparater for barn. Den idylliske bakgården oppleves som en oase av
borettslagets beboere.
Garasje / Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere hele uken,
også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr. Gebyrets størrelse beror på type kjøretøy,
se priser og mer info på
www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Byggemåte
Boligbygg over 5 etasjer. Grunnmur, skillende dekker og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong.
Utvendige fasader forblendet med pusset mur. Yttertak av saltaksform som er utvendig tekket med
takstein/takplater (ikke besiktiget). Leiligheten har slett entrédør med brannklasse B30 og lydklasse
35dB. Vinduer med rammer/karmer av tre, og to-lags glass fra 2016. Balkongdør med rammer/karmer av
tre, og to-lags glass fra 2016.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Det foreligger også ferdigattest fra 2008 på
rehabilitering av våtrom. Dokumentene ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc).
Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer
hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Adgang til utleie
I henhold til Lov om borettslag § 5-5 kan man med godkjenning fra styret i borettslaget leie ut leiligheten til
andre for opp til tre år dersom man har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Se for øvrig
vedtektenes punkt 4-2 for utfyllende bestemmelser.
Oppvarming
Oppvarming med ved og elektrisitet. Vedfyring med vedkamin i stuen. Elektrisk oppvarming med
panelovner og gulvvarme på baderom.
Energiforbruk
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra
selger, kontakt megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter bestemmelsene i S-2255 av 28.07.1977.
Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo
kommune med tilhørende endringer i S-2937 av 01.10.1987. (Planen er helt eller delvis opphevet som
følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og
grønn)).
Eiendommen omfattes også av kommuneplan for Oslo kommune 2015-2030, hvor eiendommen er
avsatt/utnyttet til eksisterende bebyggelse og anlegg.
Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven, ta kontakt med megler for å få oversendt
reguleringsbestemmelsene. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Offentlige planer
Sandefjordgata 4, 5 og Mogata 6 A-B - Oppføring av balkonger
Saksnummer: 201803195 - Byggesak
Mottatt sak: 28.02.2018
Status: Søknad om endret tillatelse avslått 24.05.2019
Stavangergata 1 - Montering av terrassedør og trapp til terreng - H0102
Saksnummer: 202204625 - Byggesak
Mottatt sak: 24.03.2022
Status: Tillatelse gitt 18.05.2022
Kongsvingergata 1 A-D - Stavangergata 1 - 3 - Reparasjon av piper - Voldsløkka borettslag
Saksnummer: 201701991 - Byggesak
Mottatt sak: 06.02.2017
Status: Tillatelse gitt 13.02.2017
Uelands gate ved Kierschows gate - Sagene bussholdeplass sørgående - Etablering av kantstopp
Saksnummer: 202115269 - Byggesak
Mottatt sak: 29.09.2021
Status: Tillatelse gitt 02.11.2021
Drøbakgata 12 - Etablering av solcelleanlegg på tak
Saksnummer: 202208762 - Byggesak
Mottatt sak: 08.06.2022
Status: Tillatelse gitt 20.02.2023
Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering
Saksnummer: 201719253 - Reguleringssak
Mottatt sak: 27.12.2017
Voldsløkka idrettspark - Dialogfase - Idrettsanlegg
Saksnummer: 201814722 - Reguleringssak
Mottatt sak: 18.10.2018
Stavangergata 22 - Riving av bygg med garderober, garasje og verksted - Voldsløkka
Saksnummer: 202214378 - Byggesak
Mottatt sak: 04.10.2022
Status: Tillatelse gitt 23.11.2022
Uelands gate 85 - Riving av kontor- og lagerbygg - Voldsløkka skole
Saksnummer: 201917556 - Byggesak
Mottatt sak: 27.10.2019
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Uelands gate 85 - 89 - Boring av 14 energibrønner
Saksnummer: 202018936 - Byggesak
Mottatt sak: 17.12.2020
Status: Mottatt søknad om ferdigattest
Uelands gate 85 - Oppføring av skolebygg og rehabilitering av eksisterende bygg - Voldsløkka skole
Saksnummer: 201909681 - Byggesak
Mottatt sak: 18.06.2019
Status: Mottatt søknad om brukstillatelse
Servitutter / tinglyste rettigheter og forpliktelser
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp).
Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot
andelseieren. Kommunen har legalpant for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.
På borettslagets eiendom er det tinglyst følgende servitutter/heftelser:
* Erklæring/avtale, tinglyst den 26.03.1949, dagboknummer 3618. Bestemmelse om trafostasjon/kiosk.
* Best. om vann/kloakkledn., tinglyst den 04.10.1949, dagboknummer 1824.
* Obligasjon, tinglyst den 27.01.1953, dagboknummer 1149. Beløp: NOK 411.600. Panthaver: Oslo Bolig
Og Sparelag Al.
** Forhøyelse, tinglyst den 07.01.1994, dagboknummer 1114. Forhøyet til NOK 414,100.
* Erklæring/avtale, tinglyst den 09.12.1986, dagboknummer 80598. Bestemmelse om anlegg og
vedlikehold av ledninger m.v. Med flere bestemmelser.
* Pantedokument, tinglyst den 22.10.2020, dagboknummer 3213856. Beløp: NOK 61.500.000. Panthaver:
OBOS-BANKEN AS.
Vei/vann/avløp
Adkomst til borettslagets eiendom fra offentlig vei. Borettslagets bygningsmasse er tilknyttet offentlig
vann- og avløpsnett.
Borettslag
Voldsløkka Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
948819392, og består av 165 andelsleiligheter. Forretningsførselen er utført av OBOS
Eiendomsforvaltning AS.
Vaktmester
Voldsløkka Borettslag har avtale med Karlsen Vaktmestertjeneste AS. Dersom ikke annet er avtalt med
styret på forhånd, må den enkelte eier påregne å måtte betale for tjenesten selv.
Renhold
Borettslaget har avtale med Karlsen Vaktmestertjenester AS om renhold av fellesarealene.
Nøkler / skilt
Nøkler og skilt kan bestilles via styret.
Barnevogngarasjer
Borettslaget har barnevogngarasjer som kan disponeres etter søknad. Husk å gi beskjed dersom ikke
barnevogngarasjen lenger skal benyttes.
Vaskeri
Alle boenheter har tilgang til fellesvaskeri, hvor det kan reserveres vaske- og tørketid.
Kabel-TV / Bredbånd
Telia (Get) er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål så kontakt Teilas
(Gets) kundetjeneste på telefon 21545454, eller se på deres hjemmeside www.telia.no
Forkjøpsrett
Andelseierne i borettslaget, dernest øvrige medlemmer av OBOS, har forkjøpsrett. Forkjøpsretten avklares
parallelt med salget.
Forsikring
Borettslagets bygningsmasse er forsikret med fellespolise i Gjensidige Forsikring. Hver enkelt
andelseier må selv skaffe innboforsikring.
Regnskap
Driftsinntekter i 2022 var til sammen kr. 8 845 841,-.
Driftskostnadene i 2022 var til sammen kr. 4 378 702,-.
Dette ga et positivt årsresultat i 2022 på kr. 3 066 454,-. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke
tatt hensyn til.
Etter avdrag på langsiktig gjeld hadde borettslaget i 2022 en positiv endring i de disponible midlene på kr.
1 689 196,-.
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) var per 31.12.2022 kr. 7 580 644,-
og viser borettslagets likviditet.
Vedtekter / husordensregler
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets
vedtekter forutsetter at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Generalforsamlingen 2023 ber styret greie ut alternativ for utbedring av sykkelparkering
Utført rehabilitering og større vedlikehold:
2022: Nytt nøkkelsystem
2021: Ferdigstilling av utomhusprosjektet (blant annet drenering og oppgradering av uteplassene i første
etasje)
2020: Oppstart av utomhusprosjektet
2019: Dører og callinganlegg. Innsetting av reduksjonsventiler med tilbakeslagsventiler partikkel filter.
Nye gira hovedstoppekraner. Nye ute kraner med nye kraner inne med uttapping for vinter. Byttet alle
gamle kraner i kjellerene.
2018: Beskjæring av trær.
2016/17: Fasaderehabilitering
2015: Nytt avfallsanlegg. Nye vaskemaskiner til fellesvaskeri.
2014: Reparasjon av kjellertrapper. Utbedring av to bakkebelegg i 2 haver.
2013: Nytt brannsikringsutstyr i leilighetene. Gjerde og porter etablert ut mot Stavangergata.
2012: Oppgradert lekeplass. Skiftet til elektronisk nøkkelsystem for fellesdører. Utskiftning av branndører
på kjeller og loft.
2011: Skifting av avløpsrør under alle blokkene. Årlig vask av tørkeskap. Maling av alle gelenderne på
kjellernedgangene ute. Skiftet diverse ødelagte veggplater på fasaden. Feing av piper. Grovvask av
kjellerganger og rydding av fellesboder. Varselsskilt på 3 veibommer.
2010: Start reparasjon akutte rørskader. Rensing av kummer. Rengjøring av tørkeskap. Snøfangere
montert på takene over alle oppgangene. Revisjon av husordensregler/endring vasketider/nye
postkasseskilt. Kollektiv digitalpakke fra GET. Fasadeendring, mulighet for å lage dør/trapp til hageplan i
1 Etasjene. Vedtektsendring, mulighet for sammenslåing av leiligheter.
2009: Barnevogngarasjer. Ny lykt lekeplass. Rengjøring tørkeplass. Maling/bepllantnig i betongrørene.
Stativer til teppebanking. Nye callingapparater. Nye kumlokk. El.kontroll.
2008: Våtromsrehabilitering ferdigstilt. Ny asfalt i kongsvingergt og stavangergt. Skiftet sand i sandkassen
på lekeplass. Rengjøring av tørkeskap. Dugnad rengjøring av kjeller. Oppussing av møterom i mogt 2C.
Betongdør ved stavangergt.
2007: Våtrom.
2006: Uteområder / Vaskerier. Innkjøp av nye hagemøbler, samt barnesklie og huske. Innkjøp av nye
tørketromler. Storrengjørikng av alle tørkeskap.
2006: Våtromsrehabilitering - forprosjekt.
2005: Innkjøp av ny traktor.
2003/04: Maling av vinduer og kjellervinduer.
2002: Nye stoppekraner i kjellere / Ny vindussikring i oppgangene.
2001: Oppussing av oppgangene og utskifting av utgangsdører til leilighetene.
2000: Oppgradering av felles antenneanlegg.
1997/98: Oppussing av fellesvaskeriene og innkjøp av nye vaskemaskiner.
1993/94: Opprusting av uteareal ( fjerning av asfalt, planting av gress og busker, og anskaffelse av
lekeutstyr og sittegrupper). Montering av nye sykkelstativ, samt planting av busker rundt disse. Legging av
heller og planting av hekker foran alle leilighetene i 1. etasje. Oppgradering av uteareal i Uelandsgate.
1992: Rehabilitert balkonger (hugget ned og støpt ny såle).
1992: Pusset og malt fasade.
1991: Nytt elektrisk anlegg i alle leilighetene og fellesrom, herunder vaskerier, inkl. nye stigeledninger /
Nye tak
Husdyrhold
Det er tillatt å holde hund og katt etter godkjenning fra styret og etter undertegning av en erklæring om
ansvar for dyret og renhold i forbindelse med dyreholdet. For utendørs renhold gjelder de samme regler
for borettslaget som tilstrebes ellers i Oslo.
Tilbehør
Følgende tilbehør medfølger ikke i handelen:
- TV og stativet som TVen er hengt opp med
- Vegglampene på hovedsoverom
- Speil og knagger i gangen
- String kontorpult på soverom 2
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre
dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i
salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre
annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Boligkjøperpakke / Boligkjøperforsikring
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om. Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert. Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 90 50 09 06 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale.
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte
tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og
opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud
inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det
kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med
vedlegg.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas
forbehold i budet.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser.
Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i
borettslaget, som gir andelseier borett til en bestemt bolig.
Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter
må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre
andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av
de øvrige andelseierne.
Borettslaget har dog lovbestemt pant for inntil 2 G i andelene.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Adresse og matrikkel
Stavangergata 3, 0462, Oslo, Gnr. 56 bnr. 16, andelsnr. 156 i Voldsløkka Borettslag med orgnr. 948819392 i Oslo kommune
Oppdragsnummer
19-23-0167
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport,
egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i
fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne
kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Sagene sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen,
dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht.
personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å
gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige
myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for
gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.