Beskrivelse
Velkommen til Haugtun på Sparbu, et flott og nytt boligtun under utvikling. De 2 første eneboligene i kjede
er nå ferdigstilt og klar for innflytting. Innbydende og moderne med praktisk planløsning og en skjermet,
rolig beliggenhet sentralt på Sparbu.
- 2 stk kjedede eneboliger nylig ferdigstilt.
- Tidsriktig og moderne standard.
- Minimalt med vedlikehold og alle fordeler et ny-bygg medfører.
- Innholdsrike hus med praktisk planløsning.
- Inneholder bl.a. 2 bad, 2 stuer og 3 soverom.
- Store vindusflater og godt med naturlig lysinnslipp.
- Stor gressplen samt balkong med utgang fra stue i 2. etasje.
- Singel-lagt gårdsplass og garasje.
- Lekkert kjøkken, komplett med integrerte hvitevarer fra Kvik.
- Vedfyring.
Innhold
Boligene inneholder følgende rom:
1. etg: Gang, bod, garderobe, soverom, bad/ vaskerom og stue/ kjøkken.
2. etg: 2. stk soverom, bad/ tek og stue.
Det er også garasje i tilknytning til boligene.
Standard
Se leveransebeskrivelse og romskjema vedlagt i prospekt.
Beliggenhet
Haugtun ligger sentralt på Sparbu, og har samtidig kort vei ut i marka. Her har du gangvei til blant annet
skole, barnehage og idrettsplass. Det er også kort vei til kollektivtransport, med kun 500 meter til
togstasjon og 100 meter til nærmeste busstopp. Det er også kort vei til flere kommunesentra, som
Steinkjer, Inderøy, Verdal og Levanger, med hhv. 10 til 30 minutter kjøring.
Løpende kostnader
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm og bygg- og innboforsikring i tillegg til opplyste
kommunale avgifter. Utgifter til strøm og forsikring varierer ut fra personlig forbruk og ønsker.
Frivillige kostnader som internett, kabel-tv, etc. er ikke oppgitt da disse er valgfrie for kjøper.
Boligens areal
Primærrom: 133 kvm, Bruksareal: 140 kvm
1. etasje:
Bruksareal: 77 m².
Primærrom: 73 m².
Sekundærrom: 4 m².
2. etasje:
Bruksareal: 63 m².
Primærrom: 60 m².
Sekundærrom: 3 m².
Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av
innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes
bruksareal (BRA). Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser.
Adkomst
Det vil bli skiltet med & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Eierform: Eiet tomt
Eiendommen er under fradeling og hver bolig vil få tildelt eget gnr og bnr. Ca. areal etter fradeling vil ca.
være:
Tomteareal 4 C: ca. 569,4m²
Tomteareal 4 D: ca. 583,9 m²
Eksakt tomteareal vil først foreligge etter fradeling og endelig oppmåling utført av kommunen.
Garasje / Parkering
Egen garasje i tilknytning til boligen.
Byggemåte
Se vedlagte leveransebeskrivelse.
Ferdigattest / brukstillatelse
Ferdigattest er utstedet for Hamremsgrensa 4C og 4D den 19.04.2023.
Adgang til utleie
Boligene kan i sin helhet fritt leies ut.
Ingen egen utleiedel.
Oppvarming
Elektrisk og vedfyring.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter B
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Energiforbruk
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter og eiendomsskatt for boligen beregnes og fastsettes av kommunen. Det er pr. idag
ikke fastsatt kommunale gebyr.
Formuesverdi
Ikke mulig å innhente p.t.
Formuesverdien vil avhenge av bruken av boligen etter beregningsmodell som skiller mellom
"primærbolig" (der boligeieren er folkeregisteret bosatt) og "sekundærbolig".
Når boligen er overtatt, kan man gå inn på skatteetatens boligkalkulator å få beregnet formuesverdien. Ta
kontakt med Skatteetaten ved spørsmål vedrørende dette.
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk
sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og
bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder).
Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil
utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar)
og 90% for sekundærboliger (alle andre boliger).
Regulering
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse. Det gjøres oppmerksom på at det planlegges flre boliger i
samme område iht. reguleringsplan.
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å
gjøre seg kjent med disse. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Offentlige planer
Reguleringsplan, Haugtun boligområde, Sparbu.
Plan id: 50042015002
Plantype: Detaljregulering.
Ikrafttredelse: 15.02.2017.
Delareal: 1 289m²
Formål: Boligbebyggelse.
Feltnavn: B4.
Kommunedelplan E6 Åsen nord- Mære, delstrekning Sparbu.
Plan id: 50042018021
Ikrafttredelse: 29.05.2019.
Interessenter gjøres oppmerksom på at det er planlagt ny E6, Åsen Nord til Mære. Interessenter må
derfor påregne at det vil være aktivitet i forbindelse med dette.
Delareal: 1 199m²
KPHensynssonenavn: H710_N.
KPBåndlegging: Båndlegging for regulering etter pbl.
Delareal: 1 199m²
KPHensynssonenavn: 2012011.
KPBåndlegging: Båndlegging for regulering etter pbl.
Kommuneplan Sparbu - Mære
Plan id: 50042018006.
Ikfrafttredelse: 25.10.2018.
Delareal: 91m²
KPHensynssonenavn: 2015002.
KPBåndlegging: Reguleringsplan skal fortsatt gjelde.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Vei/vann/avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp i henhold til informasjon fra Steinkjer kommune. Det er
private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet.
Eiendommen er tilknyttet privat vei / adkomst ved boligene. Det er p.t ingen avtaler vedrørende bruk og
vedlikehold av veien, men det oppfordres til å inngå dette med fremtidige naboer.
Tilbehør
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre
dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer som ikke er integrert i innredningen, medfølger
ikke i handelen. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre
annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Interessenter gjøres oppmerksom på at selger har valgt å ikke innhente tilstandsrapport på eiendommen
i henhold til gjeldende forskrift til avhendingslova. Dersom det ville fremkommet opplysninger i en
tilstandsrapport og som ikke er opplyst på annen måte, kan eventuelle mangler ved boligen være selgers
ansvar. Manglende tilstandsrapport innebærer at selger ikke har tegnet boligselgerforsikring.
Boligselgerforsikring
Selger kan ikke tegne boligselgerforsikring iht. vilkår.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 99 56 02 98 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale.
Boligene er klar for innflytting.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre ytterligere undersøkelser knyttet til handelen basert på kjøpers egenkapital eller andre forhold knyttet til kjøper. Kjøper oppfordres til å innbetale den delen av kjøpesummen som er egenkapital i en overføring fra egen bankkonto i norsk bank.
Garanti
Garanti etter buofl. § 12 skal stilles dersom avtale inngås innen seks måneder etter ferdigstillelse, jf. avhl.
§ 2-11. Garantien skal tilsvare min 3 % av kjøpesum frem til overtagelse og minst 5 % i fem år etter
overtagelse.
Ferdigstillelse av dette prosjektet er 19.04.2023 og garanti utstedes kun ved avtale om kjøp innen
19.10.2023.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser.
Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
§ 6-1.Lovbestemt pant i fast eiendom.
(1) For skattekrav etter lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane har vedkommende
kommune panterett foran alle andre heftelser i den eiendom skattekravet gjelder.
(2) Samme panterett har en kommune og kommunale etater for følgende særlige eiendomsavgifter:
a) avfallsgebyr etter lov 13.mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall,
b) feieavgift etter brann- og eksplosjonsvernloven § 28 annet ledd
c) årsgebyr for vann og avløp etter lov 16. mars 2012 nr. 12 om kommunale vass- og avløpsanlegg.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
For nærmere informasjon om dette gjelder denne eiendommen, se oversikten over tinglyste heftelser.
Dersom det ønskes mer informasjon, kontakt megler
Adresse og matrikkel
Hamremsgrensa 4C og D, 7710, Sparbu, Gnr. 29 bnr. 220 i Steinkjer kommune
Oppdragsnummer
72-23-9006
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport,
egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i
fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne
kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Lokalmegleren &Partners avd Verdal sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen,
dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht.
personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å
gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige
myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for
gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på vår hjemmeside.