Hvert eneste år omsettes det over 100.000 privatboliger i Norge. I alle disse salgene er både kjøper og selger i kontakt med eiendomsmegleren,  med ulikt utgangspunkt og behov. Det kan derfor være interessant å høre hvordan en pensjonist i Ski utenfor Oslo opplevde å bytte bolig i sommer. Hun har kjøpt og solgt boliger flere ganger i livet, og hadde derfor helt spesifikke kriterier på hva hun så etter i en ny bolig, men også hvordan hun valgte eiendomsmegler.

Du har nylig solgt et rekkehus og flyttet til en leilighet. Hvordan starter en slik prosess?

Jeg ønsket ikke å ha ansvaret for vedlikehold lenger og ettersom jeg blir eldre ønsket jeg å ha alt på ett plan. Dette var konkrete kriterier som ville gjøre det enklere å plukke ut aktuelle boliger, men det var ikke det jeg så etter først.

Det aller første jeg gjorde var å se på geografien. Hvor er det jeg vil bo. Det dreide seg om nærhet til butikker, offentlig kommunikasjon og golfbanen. I tillegg ser jeg litt på hva jeg ikke ønsker å ha som nabo.

Jeg ville ha maksimalt to trappesatser opp fra inngangen og ikke for mye å pusse opp. Det var ikke viktig å ha en nyoppusset leilighet, men det måtte være håndterbart innenfor mitt budsjett.

Jeg brukte FINN.no på bredt søk, men ikke med filter. Det ligger ikke så fryktelig mange boliger ute i området jeg var interessert i, og jeg fulgte markedet i nesten 6 måneder før jeg fant leiligheten jeg kjøpte.Hvilke forberedelser gjorde du før du kontaktet megler?

Eiendomsmeglerne i området mitt er veldig flinke til å være gjøre oss oppmerksomme på deres tilgjengelighet. Jeg fikk regelmessig tilbud på sms om verdivurdering fra megleren jeg kjøpte rekkehuset gjennom. Denne svarte jeg ja på etter at jeg hadde bestemt meg for å flytte. Verdivurderingen jeg fikk ble sendt til banken slik at jeg skulle få finansieringsbevis. Det var riktignok ikke denne megleren som endte opp med salgsoppdraget.

Jeg valgte megleren jeg traff på visning av den nye leiligheten, fordi jeg følte hun oppfylte kriteriene jeg har på en god megler, som er ærlighet. Ingen liker å bli råsolgt og ingen liker overraskelser.

Hva gjorde megleren for at du følte deg ivaretatt?

Hun var direkte, ærlig og fremoverlent. Jeg har kjøpt og solgt så mange ganger at jeg vet at det alltid er noe smårusk med alle boliger. Da jeg kom på visningen hennes spurte jeg rett ut om hva “problemet” var med denne leiligheten og da svarte hun dønn ærlig.

Det likte jeg, fordi det betyr at jeg kan forberede meg på hva jeg må utbedre. Det var befriende å slippe negative overraskelser når man overtar boligen. Jeg ville ha leiligheten, men jeg vil vite hva som er “galt”. Jeg har en teori om at slik ærlighet lønner seg, og det er en person jeg vil at skal representere salget av min bolig.

Når du ser tilbake på prosessen, hva ville du gjort annerledes?

Ingenting egentlig. Jeg har vært heldig, kanskje også litt fordi jeg var klar på hva som var viktig for meg. Når det gjelder utviklingen i både megler og banktjenester har dette blitt svært brukervennlig de siste årene. Jeg synes alt går smertefritt, både med verdivurdering, finansieringsbevis, oversiktlige budrunder og masse god oppfølging. Banken gav meg ved et klikk en fin boligkreditt som gjør at jeg kan utbedre boligen når jeg vil, eller kjøpe meg en ny bil ved behov.

Vurderer du å kjøpe eller selge bolig? Klikk HER for å finne din lokale &Partners Eiendomsmegler!