Anne og kjæresten kjøpte seg ny leilighet før sommeren. Leiligheten var en tre-roms i et godt boligstrøk i Oslo. Før de la inn det endelige budet, valgte de å legge inn forbehold i kjøpskontrakten. Det gjaldt enkle utbedringer som vindushåndtak, dørhåndtak, bytting av en skapdør osv. Hvis dette ble utført før overtagelse, bød de en gitt sum for boligen. Selger aksepterte og lovet å utbedre boligen før overtagelse.

Ved overtagelse var ingenting av dette utført, og det oppstod en vanskelig problemstilling. Akseptere overtagelsen, ta i mot nøklene og eventuelt holde igjen 100.000 kroner på oppgjøret, eller nekte å overta leiligheten. Begge scenarioer ville utløst tidkrevende oppgaver og mulig pengekrav.

Anne og kjæresten valgte å overta leiligheten mot at selger fikk lengre tid på å utbedre manglene. Det ble i dette tilfellet holdt igjen 100.000 fra klientkontoen hos eiendomsmeglerfirmaet.

Deretter forsvant selger. Bokstavelig talt, ingen fikk tak i henne og kjøperne var klare til å flytte inn. Anne og kjæresten måtte derfor gjøre utbedringene selv, og ønsker nå fratrekk fra pengene som er holdt igjen. Det var vanskeligere enn først antatt. Dette må nemlig gjennom forsikringselskapet, som skal avgjøre utbedring, overtagelsesmislighold og prisen på tjenestene.

Hva hvis Anne og kjæresten hadde valgt og avstå fra kjøpet? Da ville de kommet i en posisjon der selger kunne prøvd for retten hvorvidt de var bundet av budet eller ikke. Det ville også tatt tid, men “arbeidet” ville nå vært på selgers hender og ikke Anne sine.

Det er verdt å merke seg hvilket ansvar man tar på seg ved å akseptere utbedringer, ta strutsemetoden, godkjenne overtagelse med lovnader eller gå fra et boligkjøp. I disse tilfellene er eiendomsmegleren din viktigste ressursperson. Still heller et spørsmål for mye og for tidlig, enn for lite og sent.

Velg en eiendomsmegler med kompetanse fra &Partners HER!