Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 192,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 28,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Lomveien 10!
Innholdsrik enebolig med garasje og godkjent utleiedel med egen inngang.
Boligen er velholdt og det er gjort flere oppgraderinger de senere år.
Planløsningen er praktisk med 3 soverom, stue, kjøkken og bad i hovedetasjen. Fra stue er det utgang til romslig, solrik terrasse og fin uteplass- perfekt for både store og små!
I underetasjen som er tilknyttet hovedetasjen finner vi 1 soverom, vaskerom, wc og bod.
Utleiedelen har Stue, kjøkken, soverom og bod.
Eiendommen ligger på en solrik utsiktstomt med flere fine ute- og friområder i nærheten som kan benyttes både sommer som vinter. Lomveien ligger rolig og barnevennlig til i en blindvei, noe som gjør at det er svært lite biltrafikk.
Velkommen til hyggelig visning!
Eiendommen har beliggenhet i Lomveien på Børrøya Hadsel kommune med orientering mot nord/østlig i noe skrånende terreng med god utsikt mot sjø og fjell.
Solåpen tomt i etablert, rolig og barnevennlig boligområde.
Kort vei til Stokmarknes sentrum, barnehager, barneskole og ski og turterreng.
Boligen inneholder:
Hovedetasje 95 BRA-i: Hall m/rapp, stue, spisestue, kjøkken, gang, kontor, soverom, soverom 2, bad.
U. etasje hoveddel, 45 BRA-i: Entré, hall m/trapp, gang, kjellerstue, bod, toalettrom, vaskerom, vedbod, kjølerom
U. etasje Leilighet, 49 BRA-i: Vindfang/inngang, bod 2, gang, stue, soverom, kjøkken, bod/teknisk rom, bad/vaskerom
I tillegg kommer garasje på 41 BRA-e.
Enebolig fra 1981 med utleie og garasje.
Boligen og garasje er bra vedlikeholdt og har gjennomgått flere oppgraderinger gjennom årene.
Kjøkken
Kjøkkenet er romslig og ligger adskilt fra stue.
Kjøkkenet ble skiftet ca. 2014 og har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av laminat.
Av hvitevarer er det Komfyr, oppvaskmaskin, og kombinert kjøle- og fryseskap.
Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut.
Kjøkken (Leilighet):
Kjøkkenet i leiligheten er fra ca 2008. Kjøkkenet har innredning med profilerte fronter.
Benkeplaten er av laminat. Av hvitevarer er det oppvaskmaskin.
Det er kjøkken ventilator med avtrekk ut.
Bad Hoveddel
Bad ble renovert i 2017 og fremstår som lyst og innbydende.
Veggene er flislagt. Taket er malt. Gulvet er flislagt med elektriske varmekabler i gulv.
Badet har innredning med servant, vegghengt skap, toalett og boblebadekar.
Det er elektrisk styrt vifte i tak.
Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold.
Vaskerom Hoveddel i underetasje
Panel på vegger og i tak på vaskerom.
Gulvet har malt/behandlet betong. Rommet har panelovn som varmekilde.
Rommet har dusjkabinett og opplegg for vaskemaskin.
Det er elektrisk styrt vifte.
Bad/vaskerom leilighet i underetasje
Bad i leilighet ble renovert i ca 2008.
Veggene har baderomsplater. Taket er malt.
Gulvet har vinylbelegg.
Badet har innredning med servant, toalett, dusjkabinett og opplegg for vaskemaskin.
Rommet har stråleovn på vegg som varmekilde.
Det er elektrisk fuktstyrt vifte.
Toalettrom
Toalettrom med wc og vask.
Panelovn på vegg.
Gulv: Innvendig er det gulv av parkett, laminat og belegg.
Vegger: boligen har tapet, trepanel, malte plater og strie.
Innvendige tak har malte plater.
Underetasje har delvis oppforet tregulv på betongplate.
I leilighet:
Gulvet har parkett, har laminat og er av betong.
Veggene har plater og panel.
Boligen har elementpipe, vedovn og sotluke/feieluke.
Boligen har malt tretrapp.
Innvendig har boligen finèrdører.
Nettleverandør: Trollkraft
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Svar: Ja, Lekkasje bad 1. etasje 2013.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Svar: Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: JK Flis og Bygg as. Haneseth (elektriker). Sanitær og varme As.
Alle nevnte firma har renovert bad i hovedleilighet. Sanitær og varme har montert dusj, vask og oppsett for vaskemaskin i leilighet. Skiftet toalett (1.etasje hovedleilighet), samt satt opp ny stoppekran (hovedleilighet). Egeninnsats har vært å rive før renovering, samt listing i ettertid.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Svar: ja, Sanitær og varme as. Renovering av bad i hovedleilighet 2017. Det ble lagt ny varmekabel og gulvet flislagt. I den forbindelse ble sluk oppgradert/fornyet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: ja, Kvitteringer for utført arbeid.
11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: ja, Terrasse ble utbedret 2013. Snekker (Sven Bergquist as) gjorde en dårlig jobb og det ble lekkasje i bad 1. etasje etterkant av hans arbeide. Dette ble en erstatningssak, og skaden ble raskt utbedret av et annet firma som gjorde en god jobb. Ingen plager i etterkant.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun faglært. Snekkerkompaniet v/Kjell Vidar Andreassen
Snekkerkompaniet bygde opp verandaen på ny i 2013. Samt renoverte bad i 1. etasje.
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
svar: ja, r 07.08.13.
20. Selges eiendommen med utleiedel, leilighet eller hybel eller lignende?
Svar: ja.
20.1 Hvis ja, er rommene som benyttes til ovennevnte godkjent til beboelse (rom til varig opphold) av bygningsmyndighetene?
Svar: ja, Godkjent av Hadsel kommune.
21. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Hvis nei, gå til punkt 22.
Svar: ja, r Kjellerstue og kjølerom innredet 1989.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Svar: ja, Tilstandsrapport av 19.02.24.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG3 - STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Utvendig > Utvendige trapper
Vurdering av avvik:
• Det er ikke montert rekkverk.
Konsekvens/tiltak
• Rekkverk må monteres for å lukke avviket.
Kostnadsestimat: Under 10 000
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler om branntekniske forhold som en slik forenklet
undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning.
1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Svar: Nei Brannslokkeutstyr eldre enn 10 år må byttes.
2. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
Svar: Ja
3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Svar: Nei
4. Er det skader på røykvarslere?
Svar: Nei
Kostnadsestimat: Under 10 000
Tomteforhold > Forstøtningsmurer
Vurdering av avvik:
• Det mangler rekkverk/annen sikring på forstøtningsmuren(e) ut ifra dagens krav.
Støttemur mot vei og støttemur i forbindelse med utepeis mangler sikring mot fall.
Konsekvens/tiltak:
• Rekkverk/annen sikring på forstøtningsmur må settes opp/utbedres.
Alle forstøtningsmurer over 50 cm skal være sikret mot at personer kan falle ned å skade seg.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Tomteforhold > Terrengforhold
Vurdering av avvik:
• Terrenget faller inn mot bygningen og det er maksimale forhold for vann inn mot muren.
Terreng faller mot bygning på øvreside.
Konsekvens/tiltak:
• Ytterligere undersøkelser anbefales.
Ytterligere undersøkelser anbefales for å avklare eventuelle behov for tiltak.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
TG2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Utvendig > Nedløp og beslag
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på renner/nedløp/beslag.
• Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, men det var ikke krav om dette på byggemeldingstidspunktet.
Snøfangere er montert på ca. halve taket ca. 2014.
Konsekvens/tiltak:
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må beslag/renner/nedløp skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Det bør monteres snøfangere på hele taket selv om det ikke var krav til dette på oppføringstidspunkt.
Utvendig > Vinduer
Vurdering av avvik:
• Det er påvist noen glassruter som er punktert eller sprukne.
Konsekvens/tiltak:
• Vinduer med punkterte/sprukne glass må påregnes skiftes ut, enten hele vinduet eller kun selve glassene.
Vindu soverom sør/vest har skader på glasslister og glasspakning.
Innvendig > Radon
Vurdering av avvik:
• Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Konsekvens/tiltak:
• Det bør gjennomføres radonmålinger.
Leier du ut bolig, er du pliktig til å måle radon og eventuelt gjøre tiltak dersom nivåene er for høye.
I bolig du eier og bor i selv, bør du måle, men du må ikke.
Radon skal måles i vinterhalvåret, mellom midten av oktober og midten av april, og skal foregå over et tidsrom på minst to måneder.
Det vil si at siste frist for å begynne målingen er første halvdel av februar.
Innvendig > Pipe og ildsted
Vurdering av avvik:
• Ildfast plate mangler på gulvet under sotluke/feieluke på pipe.
Konsekvens/tiltak
• Det anbefales å montere ildfast plate under luker på pipe.
Innvendig > Innvendige trapper
Vurdering av avvik:
• Åpninger mellom trinn i innvendig trapp er større enn dagens forskriftskrav.
• Rekkverkshøyder er under dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper.
Konsekvens/tiltak:
• Åpninger er såpass store at det ut ifra sikkerhetsmessige forhold anbefales å lage mindre åpninger.
• Rekkverket er såpass lavt at det på grunn av sikkerhetsmessige forhold anbefales økning av høyde.
Våtrom > Sokkel etasje leilighet > Bad/vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering av avvik:
• Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
Sluket er plassert noe utilgjengelig under dusjkabinettet.
Kabinettet må dras frem for rengjøring og inspeksjon av sluket.
Sluk, membran og tettesjikt
Våtrom > Hovedetasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering av avvik:
• Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
Sluket er plassert noe utilgjengelig under badekar.
Konsekvens/tiltak:
Badekar må dras frem for rengjøring og inspeksjon av sluket.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Vurdering av avvik:
• Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank - Leilighet
Vurdering av avvik:
• Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.
Tanken er satt på ett karr, det er ingen avrenning fra karr eller vannstoppesytem montert nedi karr. Ved større avrenning fra varmtvannstank vil vannet renne
over karret og det er fare for vannskader på gulv.
Konsekvens/tiltak
• Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
El-anlegget er fra byggeåret, og har skru-sikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport
(dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Svar. Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist oppdatert? (årstall)
Svar: 2017 Kjøkken fikk oppradert el-anlegg i forbindelse med oppussing.
Spørsmål til eier
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Svar: Ja
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Svar: Ja Kjøkken fikk oppradert el-anlegg i forbindelse med oppussing. Samsvarserklæringer ligger i "Boligmappa" i følge selger.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Svar: Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke
er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Svar: Nei
6. Forekommer det at sikringene løses ut?
Svar: Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Svar: Nei
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Svar: Nei
Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Svar: Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Svar: Ukjent
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Svar: Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
Svar: Ja.
På grunn av alder samt at det er over 5 år siden kontroll av DLE, anbefales det kontroll av elektroinstallatør eller EL-takstmann.
Kostnadsestimat for el-kontroll er rundt kr15000,- Det gis ikke prisestimat for retting av avvik.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg - Leilighet
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
El-anlegget i leilighet er fra byggeåret, og har skru-sikringer og egen måler.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport
(dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Svar: Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist oppdatert? (årstall)
Svar: 2013 Oppgradering av el-anlegg i forbindelse med oppussing av bad.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Svar: Ja
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Svar: Ja, Selger opplyser at samsvarserklæringer finnes i "Boligmappa"
Eksisterer det samsvarserklæring?
Svar: Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke
er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
svar: Nei
6. Forekommer det at sikringene løses ut?
Svar: Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Svar: Nei
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Svar: Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
svar: Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Svar: Ukjent
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Svar: Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
Svar: Ja. På grunn av alder og avvik samt at det er over 5 år siden/ingen kontroll av DLE, anbefales det kontroll av elektroinstallatør eller EL
takstmann. Kostnadsestimat for el-kontroll er kr 15000. Det gis ikke prisestimat for retting av avvik.
Tomteforhold > Drenering
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet.
Konsekvens/tiltak
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må dreneringen skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Bruken av underetg/kjeller vil og være avgjørende.
Tomteforhold > Utvendige vann- og avløpsledninger
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak:
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger
• Balkonger/terrasse er snødekt og derfor ikke nærmere vurdert.
Konsekvens/tiltak:
• Det bør foretas nærmere undersøkelser av balkong/terrasser når den er snøfri.
Spesialrom > Sokkel etasje hoveddel > Kjølerom > Teknisk anlegg
Kjøleroms aggregater er ikke i bruk. Ukjent tilstand.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Overbygget inngangsparti ikke tatt med i arealberegningen. Vedbod i forbindelse med inngangsparti ca. 3 m2 er tatt med i arealberegninger som BRA e.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Taktekkingen er av stålplater.
Takrenner og nedløpsrør i plast fra byggeår.
Veggene har bindingsverkskonstruksjon fra byggeår.
Fasade/kledning har stående bordkledning.
Takkonstruksjonen har valmtak med W-takstoler i tre.
Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass og 2-lags glass.
Bygningen har teak hovedytterdør, malt ytterdør til leilighet og malt balkongdør i tre.
Veranda over tilbygg underetasje og under takutstikk sør/vest, tilgang via balkongdør i stue og terreng.
Bygget i trykkimpregnerte materialer, fundamentert mot vegg og søyler/pæler til betongfundament på grunn.
Terrengtrapp i impregnerte materialer mellom garasje og bolig.
Denne tomten er eiet.
884,30 kvm.
Tomteforhold
Det er ukjent byggegrunn.
Dreneringen er fra 1981.
Bygningen har grunnmur i lettklinkerblokker.
Forstøtningsmurer mot vei er av betong.
Forstøtningsmur mellom garasje og hushjørne er av naturstein.
Terrenget faller lett mot bygning som gjør at både overvann kan renne mot fundamenter og grunnmur.
Utvendige avløpsrør er av plast.
Utvendige avløpsledninger er fra 1981. Det er offentlig avløp via private stikkledninger og utvendige
vannledninger er av plast (PEL).
Utvendige vannledninger er fra 1981. og offentlig vannforsyning via private stikkledninger.
Det foreligger ferdigattest på bolig datert 18.08.81.
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på tilbygg eller garasje i kommunens arkiver.
Jf. plan- og bygningsloven § 21.10, 5 ledd utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98.
Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Ulovlig oppførte tiltak vil kommunen fremdeles kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger på bolig, tilbygg og garasje.
Vegg mellom bod og hobbyrom i underetasje er fjernet, ellers stemmer tegninger med dagens bruk.
Utleieenheten er godkjent som separat boenhet og kan leies ut.
Oppvarming: Elektriske varmekabler på bad hovedetasje. Varmepumpe i trappegang. Vedovn i stue. Oppvarming for øvrig ved elektrisitet.
Energikarakter: F - Gul
Årlig strømforbruk: Ca. kwh: 11 000
TEKNISKE INSTALLASJONER
Innvendige vannledninger er av kobber.
Hovedstoppekrane plassert vaskerom, stoppekrane til leilighet er plassert på bod ved varmtvannstank.
Det er avløpsrør av plast.
Boligen har naturlig ventilasjon.
Luft til luft varmepumpe, innerdel plassert trappegang.
I hoveddelen er varmtvannstanken på ca. 150 liter. Plassert på vaskerom.
Varmtvannstanken i leilighet er på ca. 120 liter.
Plassert i bod.
El-anlegget er fra byggeåret, og har skru-sikringer.
El-anlegget i leilighet er fra byggeåret, og har skru -sikringer og egen måler.
I boligen er det minst 2 håndslukkeapparat og minst 3 brannvarslere
Prisantydning kr 4 100 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
100 000,00,- (Dokumentavgift)
15 050,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Hus (under 230 kvm BRA))
240,00,- (Pantattest kjøper)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
_______________________________________________________
4 216 290,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kommunale avgifter kr 21501 pr. 2023.
Beløpet inkluderer:
Vann : 4996 kr
Avløp: 7145 kr
Branntilsyn/feiing: 1254 kr
Eiendomsskatt: 8106 kr
Renovasjon kommer i tillegg.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Formuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: 775 177 kr
Som sekundærbolig: 2 945 672 kr
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenr. 5477861.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger ikke ved salg:
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Linda Ø. Sivertsen per e-post linda.sivertsen@partners.no eller sms: +47 95 88 63 59. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Møysalen & Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Lomveien 10.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 64, bnr. 238 i Hadsel.
Vårt oppdragsnummer er 75240108.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 42 900 inkl. mva
Tilrettelegging : 8 900,00
Pris per visning utover fellesvisning : 1 500,00
Oppgjørshonorar : 4 990,00
Markedspakke Premium: 13 900,00
Grunnpakke vederlag: 3 590,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til kr 58 290,
Ansvarlig megler er Linda Ø. Sivertsen / +47 95 88 63 59/ linda.sivertsen@partners.no.