Salgsprosessen
På befaring kommer vi hjem til deg og går gjennom boligen. Dette er viktig for å kartlegge muligheter, utfordringer og finne den mest aktuelle kjøpergruppen for akkurat din bolig. På befaringen merker megleren seg informasjon og detaljer som brukes senere i markedsføringen. I etterkant skal en takstmann befare leiligheten for å gi en teknisk vurdering, samt måle opp leiligheten. All denne informasjonen brukes for å lage annonse og salgsoppgave.
Du har nå mottatt tilbud på salg og bestemt deg for megleren som skal gjennomføre salget av din bolig. For oss i Partners er det svært viktig at du som oppdragsgiver forstår fasene i salgsgangen og hva det er du betaler for. Vår oppdragsavtale er satt opp i tråd med relevant lovverk, samt etter retningslinjer fra forbrukermyndighetene og Norges Eiendomsmeglerforbund – og er enkel å forstå. I oppdragsavtalen fastsettes betingelsene for salget, meglerprovisjonen og andre utlegg.
God markedsføring er svært viktig for å nå ut til flest mulig potensielle budgivere. Din Partners-megler og du som selger har det samme målet – flest mulig interessenter på visning. Vi innhenter all relevant/nødvendig informasjon om boligen (kommunale avgifter, reguleringskart, informasjon fra forretningsfører, grunnbokutskrift etc). Samtidig bestiller vi takstmann og fotograf, mens du klargjør leiligheten for salg – dette innebærer rydding, eventuelt maling, nødvendige reparasjoner o.l.
Før visning hjelper din megler deg med å klargjøre boligen slik at den fremstår fra sin beste side. Vi gir deg gode råd og tips og følger opp interessenter som har lastet ned prospekt eller kontaktet megler i forkant av visningen. På selve visningen stiller megler opp – godt forberedt til alle spørsmål som kan komme. Detaljer er viktige. Påfølgende Budrunden kan være en stressende affære både for selger og budgivere. Hos oss kan du være trygg på at din megler gjør sitt beste for å få med flest mulig interessenter i budrunden, slik at du oppnår maksprisen markedet er villig til å gi.
Når budrunden er over og boligen er solgt er neste steg kontraktsmøte. I forkant av kontraktsmøtet får du oversendt utkast til kjøpekontrakt, budjournal og andre relevante dokumenter. Vi finner en dato som passer deg og inviterer¬ så kjøper til kontraktsmøtet. Her går vi gjennom kontraktene og svarer på eventuelle spørsmål og uklarheter før kontraktene signeres. Dette er en formalisering av avtalen som ble gjort når budet ble akseptert. Som i oppdragsavtalen bruker vi kjøpekontrakter som er satt opp i tråd med relevant lovverk, samt etter retningslinjer fra forbrukermyndighetene og Norges Eiendomsmeglerforbund
Selger og kjøper møtes i boligen på overtagelsen. I forkant av dette har begge parter mottatt skriftlig bekreftelse på at kjøpesum og omkostninger er mottatt på meglers klientkonto. På overtagelsesdagen går dere sammen gjennom boligen og selger viser frem boder, eventuelle fellesarealer m.m. På overtagelsen skal kjøper godkjenne at boligen er ryddig og rengjort, dere leser sammen av strømmåler og flytter strømabonnement. Selger overleverer samtlige nøkler til kjøper. Det skal samtidig fylles ut og signeres en overtagelsesprotokoll. Denne kan enten fylles ut fysisk (skjema utleveres på kontraktsmøtet) eller elektronisk, via en link begge parter mottar per sms før overtagelsen.
Unngå doble kostnader når du selger før du kjøper. Vi har tett samarbeid med TRYG forsikring, som skal sørge for lavere skuldre i perioden hvor du i prinsippet sitter på to boliglån.
Litt hjelp, eller all hjelp du kan drømme om? Eller et sted for lagring av ting mens du pusser opp. Du velger det som passer akkurat din prosess mot et nytt drømmehjem.