• Kjøpe
  • Selge
  • Kontorer
  • Om Partners
  • Kontakt oss
Partners Logo
© 2025 All rights reserved.InstagramLinkedin
Kjøpe
  • Eiendommer
  • Fritidsboliger
  • Nybygg
  • Næring
  • Boligvarsling
Selge
  • Verdivurdering
  • Pristilbud
  • Salgsprosessen
  • Nybygg / utbygger
Kontorer
  • Finn megler
  • Alle kontorer
Om Partners
  • Om oss
  • Administrasjonen

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Personvern
Personvern© 2025 All rights reserved.

Få drømmeboligen rett i innboksen!

Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.

Prisantydning

Kr.
Kr.

Størrelse

m2
m2

Soverom

Område

logo
Kart
Åpne i Google Maps
Fasiliteter
Parkering
Presentert av
Marius Kvernberg
Eiendomsmegler
+4745188054
marius.kvernberg@nylanderpartners.no
Nylander
Presentert av
Marius Kvernberg
Eiendomsmegler
+4745188054
marius.kvernberg@nylanderpartners.no

La oss ta jobben for deg

Går du med planer om å selge - ta kontakt med en av våre meglere for en uforpliktende prat.

Bestill verdivurdering
Månedlig utleieestimat
9 000,- pr mnd*
118 Kr/m2
Estimert prisintervall
Lavt
8 000,-
Høyt
10 000,-
Nøyaktighet

* Ved hjelp av historiske data, info om området og markedet generelt kan vi estimerer hva du kan få ved utleie av dette objektet. Husk at dette kun er en statistisk beregning, &Partners kan ikke garantere for at de faktiske leieinntektene er reelle.

Kontakt

Marius Kvernberg

Eiendomsmegler

+47 451 88 054marius.kvernberg@nylanderpartners.no
Bestill verdivurdering
Nøkkelinfo
Prisantydning
-
Omkostninger
-
Totalpris inkl. omkostninger
-
Totalpris ekskl. omkostninger
-
Felleskostnader
-
Eiendomstype
Lager / Logistikk
Eierform
Eierseksjon
Byggeår
1890
Soverom
2
Bad
1
Antall rom
3
Bruksareal
76m2
Internt bruksareal
76m2
GUA (gulvareal)
76m2
Tomtetype
Eiet
Tomteareal
706m2
Etasje
1
FINN-kode
388974955
Nabolagsprofil
27%
Er gift
53%
Er barnefamilier
28%
Har høyskoleutdanning
46%
Har inntekt over 300.000
81%
Eier sin egen bolig
11%
Eier hytte
69%
Har bolig på over 120 kvm
48%
Av boligene er nyere enn 20 år
59%
Bor i enebolig
43%
Av eiendommene har pris over 5 mill
Les mer om nabolaget

SOLGT

Heimdalsvegen 154
Informasjon
Arealer

Totalt bruksareal: 76 kvm.


BRA-I: Internt bruksareal.

BRA: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjelag o.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f.eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-B: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlinghøyde.


Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningsaksskyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht. NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.

Beskrivelse

Heimdalsvegen 154 er en stor og innholdsrik leilighet med sentral beliggenhet på Leinstrand. Leiligheten er godkjent som næring og det må til en bruksendring for å få seksjonen lovlig godkjent.


Utvalgte kvaliteter:

-Ny drenering ferdig 2024

-Pågående arbeid med å få ny fasade/kledning, og etterisolering

-To nye vinduer i leiligheten satt inn

-Oppstillingsplass for bil på sameiets felles gårdsplass

-Sameie og fellesforsikret bygg

-To store soverom

-Åpen stue-kjøkken løsning

-Stort potensial

-Holdeplass for buss like over gaten

-Kort vei til utfartsterreng, dagligvare, og barnehage

Om boligen
Arealer

Totalt bruksareal: 76,0 m²

  • BRA-i: 76,0 m²

BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.


Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.

Beskrivelse

Heimdalsvegen 154 er en stor og innholdsrik leilighet med sentral beliggenhet på Leinstrand. Leiligheten er godkjent som næring og det må til en bruksendring for å få seksjonen lovlig godkjent.


Utvalgte kvaliteter:

-Oppstillingsplass for bil på sameiets felles gårdsplass

-Sameie og fellesforsikret bygg

-To store soverom

-Åpen stue-kjøkken løsning

-Stort potensial

-Holdeplass for buss like over gaten

-Kort vei til utfartsterreng, dagligvare, og barnehage


Se vedlegg i salgsoppgave for delvis godkjent søknad.

Beliggenhet

Eiendommen har en sentral beliggenhet på Leinstrand. Her får du både en landlig og sentral beliggenhet på en og samme tid. Umiddelbar nærhet til fine rekreasjonsområder, samtidig som det er kun ca. 15-17 minutters kjøring til Trondheim sentrum. Det er etablert ny gang- og sykkelvei til Heimdal. Kort avstand til idrettsbane, butikk, barnehage (Nypvang barnehage og Ringvålskogen friluftsbarnehage) og trygg vei til barneskole/SFO. Buss 71 tar deg til Heimdal sentrum på ca. 10 minutter og buss 38,310,340,410 tar deg til Trondheim sentrum. Med buss nr. 38 bruker du under 10 minutter til City Syd.


Leinstrand idrettslag er meget aktiv med barne- og ungdomstilbud og har flere avdelinger både innen allidrett, fotball, skøyter, friidrett, håndball, ski mm. Herfra er det ca. 10 min til Ringvål der idrettslaget drifter lysløype og ellers er Ringvål et godt utgangspunkt til flotte helårs turområder. Det er også kort vei til Vassfjellet med dets utfartsterreng, skiløyper og alpinbakker.


Innhold

Entre, gang, 2 soverom, bad, stue, kjøkken.

Adkomst

Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan.

Parkering

Oppstillingsplass for bil på sameiets tomt.

Diverse

Leiligheten er trolig etablert i perioden 2016-2019. Ifølge tidligere rapport fra 2016 har leiligheten tidligere vært næringslokaler. (lagerhall/lager). Seksjonering er tinglyst ifølge matrikkelen i 21.09.2019. Leiligheten er godkjent til næringsformål. Leiligheten må bruksendres fra næring til bolig av ny kjøper, før den lovlig sett kan beboes.


Det er knyttet mangler og feil til leiligheten i all hovedsak mangel på brannceller/isolering, lydhimling og lysinnslipp. Ny kjøper må gå over leiligheten og sørge for at leiligheten oppfyller kravene til varig opphold. Ettersom boligen er registrert som næring får man ikke benyttet leiligheten til permanent oppholdssted før alle de tekniske kravene er oppfylt.


Se vedlegg i salgsoppgaven over korrespondanse med kommune, og delvis godkjent søknad på bruksendring.


Selgers egenerklæringsskjema

Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:


-Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?

Ja. Lekkasje på bad(tak).


-Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende?

Ja. Har vært på avløpsrør, men blitt fikset egeninnsats.


-Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?

Ja. Anbefaler at drenering tas av ny eier.


-Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå videre til punkt 12.

Ja. Tidligere eier utført el-arbeid.


-Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)?

Ja. Muntlig har fått beskjed om at firma utført av tidligere eier.


Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.

Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport

OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT


Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.


Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:

TG 0: 0

TG 1: 3

TG 2: 5

TG 3: 10

TG IU: 3


Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:

-Drenering

Med bakgrunn i byggeåret er det ikke etablert grunnmursplast. Grunnmursplast ble først tatt i bruk på 70ta let. Det registreres salt/kalkutslag på innvendig grunnmursflater. Det er foretatt kontroll med fuktindikator mot tilgjengelige murflater/ gulv på grunn. Undersøkelsen viser indikasjoner på fukt i kjellergulv og nedre del av grunnmur. Taknedløp er avsluttet over bakken. Det er lite fa l på terreng og grunnmuren får en stor fuktbelastning.


-Rom under terreng

Det registreres forhøyede fuktindikasjoner, kombinert med misfarginger salt/kalkutslag i åpne murflater. Det registreres fukt/råteskader og soppvekster i etasjeski ler/bæring samt rustsprenging i armering for etasjeskille. Årsak kan blant annet skyldes fuktopptrekk fra grunnen, utvendige forhold og begynnende svikt i utvendig drenering.


-Vinduer og dører: 1984

Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Det registreres kondens merker og begynnende råte i karmer. Vindu på ett soverom lot seg ikke åpne pga limeffekt fra maling mellom karm og vindusramme.


-Yttervegger

Det registreres stedvis råteskader i trekledning. Kledningen er stedvis ikke luftet. Det er stedvis ikke benyttet musetetting mellom kledning og veggkonstruksjon.


-Utstyr på tak

Takstigen er en stige med bøyle over møne uten forankring ned i konstruksjonen og er ikke godkjent løsning. Takstigen må være innfestet i konstruksjonen


Etasjeskille og gulv på grunn

Det ble ikke målt vesentlig nivåavvik med bruk av laser. Uavhengig av dette har deler av leiligheten underliggende krypkjeller uten adkomst. (se punkt krypkjeller). I kjeller registreres det en del deformering i betongdekke og rustsprengning i dragere og armering. Som følge av dette er det satt opp provisorisk understøtting av etasjeskiller i kjeller.


-Kjøkken

Det registreres fukt/skader rundt vask. papp på gipsplater er slitt bort over benkeplate rundt vask. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplate er fuktig.



-Avløpsrør

Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger e ler avløpsrør.


-Vannledninger

På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Stoppekran ble ikke påvist.


-Våtrom

På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg ved siden av dusjsonen. Ved kontroll registreres det at det drypper vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Ved videre kontroll registreres det at en gipsskrue i tak i hjørne i dusjsone er rustet og kommet til syne. Dette kan bl.a være en indikasjon på at vannlekkasjen har spredd seg utover tak og bak vegger. På bakgrunn av begrenset kontrolmulighet er omfanget av skaden ukjent.


Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:

-Grunnmur og fundament

Grunnmuren har stedvis skader/sprekker.


-Krypkjeller

TG 2 er satt pga manglende adkomst.


-Renner og nedløp

Det mangler stedvis nedløpsrør.


-Elektrisk

Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk arbeid/anlegg montert etter 01.01.1999.


-Ventilasjon

Ved besiktelse av leiligheten ble det registrert mugg på gipsplater på yttervegger på ett av soverommene. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplater er fuktige. ved fuktsøk i gulvlist ble det målt fuktprosent på 24,1%. Selger opplyser å ha vasket vegger for å få vekk mugg før befaringen og noe av fukten kan være pga det.


Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:

-Loft (konstruksjonsoppbygging)

Det er ingen adkomst til loftet.


-Takkonstruksjon

Det er ukjent oppbygging av konstruksjonen. Da loftet ikke har adkomst kan det ikke settes tilstandsgrad.


-Taktekking

Ikke inspisert pga. manglende adkomst.


TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:

-Det er avdekt forhold som tyder på at boenhet ikke er delt opp i brannceller etter kravene i teknisk forskrift Selger opplyser at brannskille i fellesarealer ikke er tilfredsstillende. Det er avvik på krav til rømning, dagslysforhold e ler takhøyde under 2 meter Vindu i stue er for lite i forhold til krav til dagslys.

Byggemåte

Leilighet er oppført i én etasje i 1. etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong og teglstein. Veggkonstruksjon er oppført i tre og er kledd med stående panel. Taket er et saltak og er tekket med metallplater. Etasjeskille er et trebjelkelag. Vinduer med 2-lags isolerglass og 3-lags isolerglass.


Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.

Byggemåte og ferdigattest/brukstillatelse

Vi henviser til opprinnelig salgsoppgave til prosjektet.

Tomt

Denne tomten er eiet.

702,00 kvm.


Ferdigattest/brukstillatelse

Det mangler ferdigattest for bygget og seksjon 2. Sameiet er i en pågående prosess om å få bygg og leiligheter godkjent, hvorpå det blir sendt inn forespørsel om ferdigattest til kommunen.


Det bemerkes at det er sendt ut «krav» til de andre seksjonseiere om at nødvendige søknader må sendes inn, noe som allerede er gjort. Alle må etter dette utføre tiltakene iht. gitte godkjennelser. Ferdigattest vil ikke bli gitt før de har utført det som er omsøkt i samsvar med godkjennelser.


Adgang til utleie

Det foreligger ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendige rom (hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven.


Leiligheten må bruksendres til bolig og bli lovlig godkjent før evt. utleie.

Oppvarming / energiforbruk

Boligen er oppvarmet med panelovner.


Energikarakter: Oppgis pr. forespørsel.

Økonomi
Beregnet totalpris

Prisantydning kr 1 650 000,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

38 000,00,- (Dokumentavgift)

545,00,- (Tinglysing skjøte)

545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)

_______________________________________________________

1 689 090,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld

_______________________________________________________

Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.


Felleskostnader

Eiendommen er forsikret i IF. Den totale årspremien for bygget er ca. 36.000. Pr. mnd. utgjør dette 3.000,- fordelt på 5 seksjoner, altså ca. kr. 600,- pr. seksjon pr. mnd. dette.

Kommunale avgifter

Kr. 12 780,- for 2024.

Andel fellesgjeld

Andel fellesgjeld er kr. 0,- pr. .


Selskapets totale gjeld er kr.

,- pr.

.

Andel fellesformue

Andel fellesformue utgjør kr. ,- pr. .

Eiendomsskatt

Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.

Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten er det ikke beregnet formuesverdi for denne boligen, det må påregnes med beregnet formuesverdi ved eierskifte.


Skatteetaten beregner boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til boligens beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Boligens boligverdi er lik boligens areal multiplisert med kvadratmeterpris basert på statistikk over omsatte boliger. Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. Formuesverdien av primærboliger settes normalt til 25 prosent av boligverdien og 70 prosent av det som overstiger 10 millioner, for sekundærboliger er forsmuesverdien 100 prosent.


Ved hjelp av Skatteetatens kalkulator kan man beregne en stipulert formuesverdi for boligen, denne finner man på www.skattetaten.no.


Beløpene er ment som en foreløpig pekepinn på verdi og det tas forbehold om korrekt utregning.

Offentlige forhold
Sameiet

Sameiet er nylig opprettet og har org. nr. 933374165. Sameiet består av 5 seksjoner. Sameiebrøk: 90/407 men denne seksjonen er registrert som næring.

Forkjøpsrett og styregodkjennelse

Det praktiseres ikke styregodkjennelse. Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.

Forsikring

Eiendommen er fellesforsikret gjennom IF. Eiendommen er forsikret i IF. Den totale årspremien for bygget er ca. 36.000. Pr. mnd. utgjør dette 3.000,- fordelt på 5 seksjoner, altså ca. kr. 600,- pr. seksjon pr. mnd.

Regnskap

Det foreligger ikke regnskap/budsjett pt. Vi anbefaler at dette opprettes i regi av sameiet.

Vedtekter og husordensregler

Foreligger ikke vedtekter og husordensregler pt. Vi anbefaler at dette opprettes i regi av sameiet.

Gjennomførte- og kommende vedlikeholdsarbeider

Bygget i Heimdalsvegen 154 var for noen år tilbake eid av et AS der det ble gjennomført mangelfullt arbeid ifbm. seksjonering og oppussing. Trondheim kommune har i dag ulovlighetsoppfølging på eiendommen hvor søknadspliktig arbeid må utføres for å få leilighetene godkjent. Dette er blant annet arbeid knyttet til brannceller/isolering i leilighetene og i fellesareal, samt felles rørarbeid.


Leiligheten og bygget har oppussingsbehov. Det foreligger et anbud/tilbud på gjenstående jobb i seksjon 1. Dette går spesielt på brannisolering/sikkerhet og oppgradering av leilighetene.Man kan også spare på kostnadene gjennom å rive selv, kaste avfall, male/sparkle. Det beste er om man samarbeider om felles rør og brannisolering.


Vedlegget går å lese i salgsoppgaven.


For øvrig er sameiet i prosess med å ta opp lån for å kunne utbedre feil og mangler på bygget nevnt i taksrapporten. Det er pt. ikke en fullført prosess. Planen er at sameiet tar opp et lån for å kunne sette i gang med nødvendige tiltak. Det må påregnes at det blir fellesgjeld og felleskostnader på hver enkelt seksjon.


Det foreligger en plan for gjennomføring gjennom firma Heimdal Vaktmesterservice. I uttalelse fra daglig leder i Heimdal Vaktmesterservice til sameiet sies det følgende:


Dere må sende bestilling til VikaPlan arkitekt slik at hun kan være ansvarlig søker for alle seksjoner inkludert sameiet. Hun må lage nye tegninger for alle seksjoner og fellesområder, i samarbeid med Braag.


Når hun har gjort dette og fått alle dokumenter sendt på epost oppdelt og fordelt pr seksjon. Alt som har med brannkrav, søknader og godkjenninger fra kommunen, el og rør rapporter. Da kan jeg, vikplan og Braag ta ett møte og gå gjennom nye tegninger og finne ut hva som må gjøres for hver seksjon får å få seksjon godkjent.


Jørund Wahl blir vår kontaktperson for alle beboere og sameiet, han blir også kontaktperson til Vikplan(Arkitekt og ansvarlig søker) og Braag(brannrådgiver). Beboere må sende over eller ta spørsmål knyttet til dette prosjektet til Jørund.


Rørlegger(Trondheim vvs) og Elektriker(Fjeldseth) har meg(Heimdal Vaktmesterservice) som kontaktperson.


Når Vikaplan har fått oversikt sammen med braag, skal de sammen med meg ta ett møte sammen med ByggPlan hos Trondheim Kommune. Trondheim kommune har noen punkter som har høyere prioritet enn visse andre, som vi må rette på, fks soverom på loft tilhørende seksjon 4.


Etter samtale med brannrådgiver så kan han mest sannsynlig godkjenne brannskille i etasjeskille, men hvis rørlegger eller elektriker må inn må vi følge dagens krav når vi gjør inngrep. Da må vi kanskje bytte isolasjon, og det kommer inn lydkrav slik at det må lektes ned med lydbøyler og deretter brannisoleres som gjøres med gips og brannfuging og godkjente rørgjennomføring.


Når vi starter arbeid blir det ikke beboelig i huset, det vil bli riving som medfører mye støv, det vil til tider være uten strøm og vann i lengre perioder, flere dager i verste tilfelle når rørlegger og elektriker må bytte ut for å få godkjent.


I forhold til kostnad og priser:

Vikplan: Gir et overslag direkte til kunde

Braag: Gir ett overslag direkte til kunde

Rørlegger: Faktureres via HVMS

Elektriker: Faktureres via HVMS


Tømrer(HVMS): Fakturerer kunde Sameiet. Sameiet fordeler kostnader og fakturerer eventuelt til korrekt beboer etter avtale. Sameiet (Jørund) avklarer med hver enkelt seksjonseier hvilket budsjett dem har eller invilget lånebeløp og setter opp budsjettpris pr leilighet. Og for sameiet. Slik at vi eventuelt kan utføre det mest nødvendige for å få hver enkelt seksjon godkjent.


Priser er estimert: Klarer ikke gi fastpris slik det er i dag, vi kan gi fastpris etter at alt nødvendig er revet og ryddet og alle parter har oversikt på hva som skal gjøres.


Kostnad pr leilighet: nytt rør og avløp til bad og kjøkken, elektriker arbeid(kontroll), tømrer arbeid: 300.000 - 700.000 kr ink mva - Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.


Kostnad for sameiet: Estimert: 1.400.000,00 til 1.800.000,00 Rørarbeid, elektrikerarbeid, brannsikring og tømrerarbeid. Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.


I verstefall, hvis alt vi sjekker er feil utført og vi må rive ned og bygge opp alt på nytt, blir kostnad maks uheldig


Renovering 1stk bad estimert: 350.000,00


Det er mulig at beboere og sameiet blir med og river selv(etter avtale med HVMS), sparkler, pusser og maler selv, rydder og kjører bort rask slik at vi slipper å gjøre det. Dette gir store besparelser til både beboer og sameiet.


Det kan være en mulighet for å spare en del kostnader på alle, ved å bygge en eller to sjakter fra kjeller og opp til 2.etg for å kunne trekke alle rør og kabler i, dette må Vikaplan se på sammen med brannrådgiver og få inn i tegninger. Disse sjaktene kan bygges på utsiden av huset også hvis dette viser seg billigere, men må søkes om. Dette er en mulighet vi har sett på men kan ikke bekrefte enda.


Det er opprettet og godkjent sameie og i tillegg er bygningen i sin helhet forsikret gjennom IF.

Dyrehold

Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

Det må søkes styret.

Regulering

Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan.


Området er regulert til tettbebyggelse ihht R 231, stadfestet 30.10.1986. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.


Dnr. 1092581, tgl. 18.09.2019 - Seksjonering

SNR: 2
Formål: Næring
Sameiebrøk: 90 / 407


Dnr. 403266, tgl. 13.06.1952 - Erklæring/avtale

Vegvesenets betingelser vedtatt vedr. legging av vannledn.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 29158, tgl. 23.11.1988 - Erklæring/avtale

Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 1092581, tgl. 18.09.2019 - Seksjonering

SNR: 2
Formål: Næring
Sameiebrøk: 90 / 407


Dnr. 403266, tgl. 13.06.1952 - Erklæring/avtale

Vegvesenets betingelser vedtatt vedr. legging av vannledn.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 29158, tgl. 23.11.1988 - Erklæring/avtale

Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Bevaringsverdig

Bygningen har antikvarisk verdi klasse C. Dette betyr at bygningen er sjelden på én eller flere måter. Bygninger med antikvarisk verdi er rangert fra klasse A til klasse C, hvor klasse C er den minst regulerte klassen og bygninger i denne gruppen har i noen grad antikvarisk verdi. Det er i vurderingen tatt hensyn til miljøskapende betydning i bystrøk, omegnsstrøk og bygdemiljø samt byggets karakter og byggeår. Klasse C er en stor og sammensatt gruppe bygninger. Endel av bygningene er tatt med på grunn av sin verdi som del av bygningsmiljø. At et bygg har antikvarisk verdi kan medføre restriksjoner på tiltak som vil være tillatt å utføre på bygget. Kopi av kart samt kartforklaring ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Diverse
Løsøre og tilbehør

Følgende tilbehør medfølger handelen:

(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)


Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Overtagelse

Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.

Om salgsoppgaven

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.

Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring.

Boligkjøperforsikring

Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.


Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.

Diverse

Leiligheten er trolig etablert i perioden 2016-2019. I følge tidligere rapporter fra 2016 har leiligheten tidligere vært næringslokal(lagerhall/lager).


Seksjonering er tinglyst i følge matrikkelen den 21.09.2019. Leiligheten er godkjent til næringsformål. Leiligheten må bruksendres fra næringsformål til boligformål av ny kjøper, før leiligheten lovlig sett kan beboes(brukes som fast bopel).


Det er knyttet mangler og feil til leiligheten hvor det fremgår at blant annet brannceller/isolering/lydhimling og lysinnslipp er mangelfullt. Ny kjøper må gå over leiligheten og sørge for at leiligheten oppfyller alle tekniske krav til varig opphold. Ettersom boligen er registrert som næring får man ikke benytte leiligheten til permanent oppholdssted før alle tekniske krav er oppfylt. Dette iht. kommunen.


Se vedlegg i salgsoppgave over korrespondanse med kommune, og delvis godkjent søknad på bruksendring.


Vi presiserer at ny kjøper overtar risiko og ansvar for arbeidet med bruksendringen, herunder om dette lar seg gjøre og alle kostnader som kommer i forbindelse med dette. Ny kjøper har ikke anledning til å tegne boligkjøperforsikring da leiligheten er regulert til næring.

Kjøpsvilkår
Budgivning

Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.


Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.

For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.


Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.

Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.


Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.

Lov om hvitvasking

Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.


Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.


Salgsbetingelser

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.


Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.


Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.

Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven)

Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.


Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.


Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.

Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)

Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.

Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt

Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.


Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.

Finansiering

Vi samarbeider med Stadsbygd Sparebank som de tilbyr gode betingelser til våre kunder. Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver. Meglerforetaket mottar honorar ved formidling av finansielle tjenester.

Behandling av personopplysninger

Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.

Om oppdraget
Adresse, matrikkel og oppdragsnummer

Eiendommens adresse er Heimdalsvegen 154.

Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 202, bnr. 11, snr. 2 i Trondheim.

Sameiebrøk: 90/407.


Vårt oppdragsnummer er 7240037.

Megler og meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Fastpris 40 000 inkl. mva


Oppgjørsgebyr: 6 290,00

Digitale tjenester: 2 090,00

Markedspakke: 10 990,00

Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00

Utleggsgebyr pr. stk: 750,00

Visningshonorar pr. stk: 2 500,00

Salgsoppgaver : 1 590,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.


Ansvarlig megler er Marius Kvernberg / +47 45 18 80 54/ marius.kvernberg@nylanderpartners.no.

Beliggenhet

Eiendommen har en sentral beliggenhet på Leinstrand. Her får du både en landlig og sentral beliggenhet på en og samme tid. Umiddelbar nærhet til fine rekreasjonsområder, samtidig som det er kun ca. 15-17 minutters kjøring til Trondheim sentrum. Det er etablert ny gang- og sykkelvei til Heimdal. Kort avstand til idrettsbane, butikk, barnehage (Nypvang barnehage og Ringvålskogen friluftsbarnehage) og trygg vei til barneskole/SFO. Buss 71 tar deg til Heimdal sentrum på ca. 10 minutter og buss 38,310,340,410 tar deg til Trondheim sentrum. Med buss nr. 38 bruker du under 10 minutter til City Syd.


Leinstrand idrettslag er meget aktiv med barne- og ungdomstilbud og har flere avdelinger både innen allidrett, fotball, skøyter, friidrett, håndball, ski mm. Herfra er det ca. 10 min til Ringvål der idrettslaget drifter lysløype og ellers er Ringvål et godt utgangspunkt til flotte helårs turområder. Det er også kort vei til Vassfjellet med dets utfartsterreng, skiløyper og alpinbakker.

Innhold

Entre, gang, 2 soverom, bad, stue, kjøkken.

Adkomst

Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan. Se kart i Finn-annonse for nærmere veibeskrivelse.


Parkering

Det medfølger en oppstillingsplass for bil til denne seksjonen.

Selgers egenerklæringskjema

Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringskjema som er en del av salgsoppgaven:


-Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?

Ja. Lekkasje på bad(tak).


-Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende?

Ja. Har vært på avløpsrør, men blitt fikset egeninnsats.


-Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?

Ja. Anbefaler at drenering tas av ny eier.

(Som en ekstra tilleggsopplysning: Drenering er nylig tatt rundt huset).


-Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå videre til punkt 12

Ja. Tidligere eier utført el-arbeid.


-Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc) ?

Ja. Muntlig har fått beskjed om at firma utført av tidligere eier.


Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.

Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport

Tilstandsgrad(TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.


Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:


TG 0: 0

TG 1: 3

TG 2: 5

TG 3: 10

TG IU: 3


Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:


-Drenering:


Oppsummering Med bakgrunn i byggeåret er det ikke etablert grunnmursplast. Grunnmursplast ble først tatt i bruk på 70 tallet. Det registreres salt/kalkutslag på innvendig grunnmursflater. Det er foretatt kontroll med fuktindikator mot tilgjengelige murflater/ gulv på grunn. Undersøkelsen viser indikasjoner på fukt i kjellergulv og nedre del av grunnmur. Taknedløp er avsluttet over bakken. Det er lite fall på terreng og grunnmuren får en stor fuktbelastning. Anbefalte tiltak Drenering må skiftes. Kje ler bør holdes under observasjon. Lagring av varer bør unngås og god utlufting ivaretas. Taknedløp bør etableres med utkast sammen med godt fall på terreng, eller ført i et lukket avløpsanlegg, slik at takvannet kontrollert blir ført bort fra bygningen. Utbedringskostnader: 150 000 - 300 000


Ny kjøper gjøres oppmerksom på at ny drenering er tatt 2024/2025.


-Rom under terreng


Det registreres forhøyede fuktindikasjoner, kombinert med misfarginger salt/kalkutslag i åpne murflater. Det registreres fukt/råteskader og soppvekster i etasjeski ller/bæring samt rustsprenging i armering for etasjeskille. Årsak kan blant annet skyldes fuktopptrekk fra grunnen, utvendige forhold og begynnende svikt i utvendig drenering. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser av konstruksjoner for kartlegging av skadeomfang og årsak anbefales. Prisestimat er kun for ytterligere undersøkelser og akutte forebyggende tiltak. Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000


Det presiseres at det er er ny drenering fra 2024/2025.



-Vinduer og dører: 1984


Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Det registreres kondens merker og begynnende råte i karmer. Vindu på ett soverom lot seg ikke åpne pga limeffekt fra maling melom karm og vindusramme. Anbefalte tiltak Overflatebehandling som et forebyggende tiltak, framtidig utskiftinger må påregnes. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000


Det presiseres at begge soveromsvinduene er skiftet ut. Faktura/dokumentasjon oppgis pr. forespørsel.


-Yttervegger

Oppsummering Det registreres stedvis råteskader i trekledning. Kledningen er stedvis ikke luftet. Det er stedvis ikke benyttet musetetting mellom kledning og veggkonstruksjon. Anbefalte tiltak Påviste skader må utbedres. Det bør foretas tiltak for å bedre lufting av kledningen. Prisestimat for akutte forebyggende tiltak. Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000


Det gjøres oppmerksom på at kledning/fasade tas nå i regi av sameiet.



-Utstyr på tak

Oppsummering Takstigen er en stige med bøyle over møne uten forankring ned i konstruksjonen og er ikke en godkjent løsning. Takstige må være innfestet i konstruksjonen. Anbefalte tiltak Forskriftsmessig adkomst for feier må etableres. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000


-Etasjeskille og gulv på grunn

Oppsummering Det ble ikke målt vesentlig nivåavvik med bruk av laser. Uavhengig av dette har deler leiligheten underliggende krypkjeller uten adkomst. (Se punkt krypkjeller). I kjeller registreres det en del deformering i betongdekke og rustsprenging i dragere og armering. Som følge av dette er det satt opp provisorisk understøtting av etasjeskiller i kjeller Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser anbefales utført. Prisestimat er kun for full kontroll av tilstand. Kostnader utover dette må kommer i ti legg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000


-Kjøkken

Oppsummering av overflater og innredning Det registreres fukt/skader rundt vask. papp på gipsplater er slitt bort over benkeplate rundt vask. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplate er fuktig. Anbefalte tiltak overflater og innredning Det anbefales ytterligere undersøkelser angående fukt i gipsplater rundt vask. Om fukt kun er i overflater må uttørking utføres samt etablering av fuktsikkert tettesjikt rundt vask. Utbedringskostnader overflater: Under 10 000


-Avløpsrør

Oppsummering Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Anbefalte tiltak Pga forannevnte lekkasje må det foretas åpninger i tak på bad. Eventuelle tiltak må vurderes deretter. Kostnadsestimata er kun satt på ytterligere kontroll. kostnader utover dette kommer i tillegg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000


-Vannledninger

Oppsummering På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Stoppekran ble ikke påvist. Anbefalte tiltak Pga forannevnte lekkasje må det foretas åpninger i tak på bad. Eventuelle tiltak må vurderes deretter. Kostnadsestimata kan ses i sammenheng med punkt "Avløpsrør" Utbedringskostnader: Ingen umiddelbar kostnad


-Våtrom

Oppsummering På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg ved siden av dusjsonen. Ved kontroll registreres det at det drypper vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Ved videre kontroll registreres det at en gipsskrue i tak i hjørne i dusjsone er rustet og kommet til syne. Dette kan bl.a være en indikasjon på at vannlekkasjen har spredd seg utover tak og bak vegger. På bakgrunn av begrenset kontrollmulighet er omfanget av skaden ukjent. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser må utføres for å kartlegge omfang av skaden. Badet må ytterste konsekvens totalrenoveres. Prisestimat er kun for kontroll og kartlegging av skaden. kostnader utover dette kommer i tillegg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000



Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:


-Grunnmur og fundament

Oppsummering Grunnmuren har stedvis skader/sprekker. Anbefalte tiltak Utbedring av skader er nødvendig, og for å hindre fuktinntrekk/frostspreng, anbefales en gjenpussing.


-Krypkjeller

Oppsummering Det er krypkjeller under deler av leiligheten. Krypkjelleren har ingen adkomst. Det gjøres oppmerksom på at en krypkjeller er en utsatt konstruksjon hvor det er små marginer før skader oppstår, og en inspeksjon er viktig for stadfesting av tilstand. TG 2 er satt pga manglende adkomst TGIU pga manglende kontrollmulighet. Anbefalte tiltak Det anbefales å vurdere muligheten for etablering av luke for kontroll av tilstand og det anbefales jevnlige inspeksjoner, da det erfaringsmessig er høy skadefrekvens i tilknytning til krypkjellere. Da spesielt pga at det ble registrert fukt og råteskader og soppvekster i etasjeskiller i kjeller. Kostnadsestimat må utføres etter kontroll av krypkjeller.


-Renner og nedløp

Oppsummering Det mangler stedvis nedløpsrør. Anbefalte tiltak Utbedring av overnevnte. Ved en oppgradering av drenering må takvann føres i egent system i grunnen.


-Elektrisk

Oppsummering Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk arbeid/anlegg montert etter 01.01.1999. Anbefalte tiltak Samsvarserklæring på utført arbeid bør fremskaffes.


-Ventilasjon

Oppsummering Ved besiktelse av leiligheten ble det registrert mugg på gipsplater på yttervegger på ett av soverommene. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplater er fuktige. ved fuktsøk i gulvlist ble det målt fuktprosent på 24,1%. Selger opplyser å ha vasket vegger for å få vekk mugg før befaringen og noe av fukten kan være pga det. Anbefalte tiltak Det anbefales ytterligere undersøkelser og tiltak vurderes deretter.


Følgende forhold har fått TG-IU:


-Loft

Oppsummering Det er ingen adkomst til loftet.


-Takkonstruksjon

Oppsummering Det er ukjent oppbygging av konstruksjonen. Da loftet ikke har adkomst kan det ikke settes tilstandsgrad. Anbefalte tiltak Inspeksjon og vurdering av takkonstruksjonen anbefales når forholdene gjør det mulig


-Taktekking

Oppsummering Ikke inspisert pga. manglende adkomst. Anbefalte tiltak Inspeksjon og vurdering av taktekking anbefales når forholdene gjør det mulig.


Kommentar til areal og lovlighet:

Det er avdekt forhold som tyder på at boenhet ikke er delt opp i brannceller etter kravene i teknisk forskrift Selger opplyser at brannski le i fellesarealer ikke er tilfredssti lende. Det er avvik på krav til rømning, dagslysforhold eller takhøyde under 2 meter. Vindu i stue er for lite i forhold til krav til dagslys.

Byggemåte

Leilighet er oppført i en etasje i 1.etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong og teglstein. Veggkonstruksjon er oppført i re og er kledd med stående panel. Taket er et saltak og er tekket med metallplater. Etasjeskille er trebjelkelag. Vinduer med 2-lags isolerglass og 3-lags isolerglass.


Byggemåte er opplyst av bygningsakskyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.

Tomt

Tomten er eiet. Areal utgjør 702 kvm.

Ferdigattest/brukstillatelse

Det mangler ferdigattest for bygget og for seksjon 2. Sameiet har vært, og er i, en pågående prosess for å bygg og leiligheter godkjent. Ferdigattest vil ikke bli gitt før de har utført det som er omsøkt i samsvar med godkjennelser.

Adgang til utleie

Det foreligger i utgangspunktet ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendig rom(hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven.


Leiligheten er godkjent til næringsformål, og leiligheten må bruksendres til boligformål før den lovlig sett er godkjent, og derfor kan leiligheten kun leies ut når den er godkjent av kommunen.

Oppvarming/energiforbruk

Boligen er oppvarmet med panelovner på stue og soverom.

Beregnet totalpris

Prisantydning kr. 1.650.000,-.


I tillegg til prisantydning påløper følgende omkostninger:


Dokumentavgift kr. 41.250,-

Tinglysing skjøte kr. 500,-

Tinglysing pantedokument pr stk. 500,-

Gebyr panteattest 267,50,-


Totalpris inkl. omkostninger kr. 1 692 517,-. Legg merke til at HELP-boligkjøperforsikring ikke er nevnt i omkostningene da kjøper ikke får tegnet dette da leiligheten er regulert til næringsformål.

Felleskostnader

Det betales 2.690,- i felleskostnader pr. mnd. Dette dekker forsikring(bygg forsikret gjennom IF) og betjening av felleslån(renter avdrag). Total årspremie for bygget er ca. 36.000,-. Pr. mnd. utgjør dette ca 3000,- fordelt på 5 seksjoner, altså ca. 600,- pr. seksjon.


Sameiet fikk i 2024 godkjent lån. Lånet er tatt opp i hensikt å utbedre felles anliggende punkter som kledning/fasade og drenering. Se mer info om dette i vedlegg i salgsoppgaven omtalt som "årsmøte".

Kommunale avgifter

Kr. 12.780,- for 2024.

Andel fellesgjeld

Det er ingen fellesgjeld på leiligheten. Sameiet har et felleslån hvor samtlige seksjoner er ansvarlig for månedlig innbetaling.

Eiendomsskatt

Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune(pt. 2.7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.

Formuesverdi

I følge skatteetaten er det ikke beregnet formuesverdi for denne boligen, det må påregnes med beregnet formuesverdi ved eierskifte.

Sameiet

Sameiet er opprettet med org. nr. 933374165. Sameiet består av fem "seksjoner". Sameiebrøk 90/407, men det bemerkes at denne seksjonen er registrert som næring.

Forkjøpsrett/styregodkjenning

Dette praktiseres ikke.

Forsikring

Eiendommen er forsikret gjennom IF. Total årspremie for bygget er ca. 36.000,-. Dette utgjør ca. 3000/mnd. og ca. 600/pr. seksjon. Dette for 2024.

Regnskap

Det foreligger ikke regnskap/budsjett pr. nå. Vi anbefaler at dette opprettes på et generelt grunnlag.

Vedtekter og husordensregler

Vedtekter ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Gjennomførte- og kommende vedlikeholdsarbeider

Bygget var for noen år tilbake eid av et AS der det ble gjennomført mangelfullt arbeid ifbm. seksjonering og oppussing. Kommunen har i dag ulovlighetsoppfølging på eiendommen der søknadspliktig arbeid må utføres for å få leiligheten(e) godkjent. Dette går på blant annet arbeid knyttet til brannceller/isolering i leiligheten, og i fellesareal, samt felles rørarbeid.


Seksjon 1, som tidligere ble solgt, fikk tilsendt følgende informasjon for evt. oppussing av den via Heimdal Vaktmesterservice. Vedlegget går å lese i salgsoppgaven.


I uttalelse fra daglig leder i Heimdal Vaktmesterservice til sameiet sies det følgende:


Dere må sende bestilling til VikaPlan arkitekt slik at hun kan være ansvarlig søker for alle seksjoner inkludert sameiet. Hun må lage nye tegninger for alle seksjoner og fellesområder, i samarbeid med Braag.


Når hun har gjort dette og fått alle dokumenter sendt på epost oppdelt og fordelt pr seksjon. Alt som har med brannkrav, søknader og godkjenninger fra kommunen, el og rør rapporter. Da kan jeg, vikplan og Braag ta ett møte og gå gjennom nye tegninger og finne ut hva som må gjøres for hver seksjon får å få seksjon godkjent.


Jørund Wahl blir vår kontaktperson for alle beboere og sameiet, han blir også kontaktperson til Vikplan(Arkitekt og ansvarlig søker) og Braag(brannrådgiver). Beboere må sende over eller ta spørsmål knyttet til dette prosjektet til Jørund.


Rørlegger(Trondheim vvs) og Elektriker(Fjeldseth) har meg(Heimdal Vaktmesterservice) som kontaktperson.


Når Vikaplan har fått oversikt sammen med braag, skal de sammen med meg ta ett møte sammen med ByggPlan hos Trondheim Kommune. Trondheim kommune har noen punkter som har høyere prioritet enn visse andre, som vi må rette på, fks soverom på loft tilhørende seksjon 4.


Etter samtale med brannrådgiver så kan han mest sannsynlig godkjenne brannskille i etasjeskille, men hvis rørlegger eller elektriker må inn må vi følge dagens krav når vi gjør inngrep. Da må vi kanskje bytte isolasjon, og det kommer inn lydkrav slik at det må lektes ned med lydbøyler og deretter brannisoleres som gjøres med gips og brannfuging og godkjente rørgjennomføring.


Når vi starter arbeid blir det ikke beboelig i huset, det vil bli riving som medfører mye støv, det vil til tider være uten strøm og vann i lengre perioder, flere dager i verste tilfelle når rørlegger og elektriker må bytte ut for å få godkjent.


I forhold til kostnad og priser:

Vikplan: Gir et overslag direkte til kunde

Braag: Gir ett overslag direkte til kunde

Rørlegger: Faktureres via HVMS

Elektriker: Faktureres via HVMS



Tømrer(HVMS): Fakturerer kunde Sameiet. Sameiet fordeler kostnader og fakturerer eventuelt til korrekt beboer etter avtale. Sameiet (Jørund) avklarer med hver enkelt seksjonseier hvilket budsjett dem har eller invilget lånebeløp og setter opp budsjettpris pr leilighet. Og for sameiet. Slik at vi eventuelt kan utføre det mest nødvendige for å få hver enkelt seksjon godkjent.


Priser er estimert: Klarer ikke gi fastpris slik det er i dag, vi kan gi fastpris etter at alt nødvendig er revet og ryddet og alle parter har oversikt på hva som skal gjøres.


Kostnad pr leilighet: nytt rør og avløp til bad og kjøkken, elektriker arbeid(kontroll), tømrer arbeid: 300.000 - 700.000 kr ink mva - Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.


Kostnad for sameiet: Estimert: 1.400.000,00 til 1.800.000,00 Rørarbeid, elektrikerarbeid, brannsikring og tømrerarbeid. Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.

I verstefall, hvis alt vi sjekker er feil utført og vi må rive ned og bygge opp alt på nytt, blir kostnad maks uheldig


Renovering 1stk bad estimert: 350.000,00


Det er mulig at beboere og sameiet blir med og river selv(etter avtale med HVMS), sparkler, pusser og maler selv, rydder og kjører bort rask slik at vi slipper å gjøre det. Dette gir store besparelser til både beboer og sameiet.


Det kan være en mulighet for å spare en del kostnader på alle, ved å bygge en eller to sjakter fra kjeller og opp til 2.etg for å kunne trekke alle rør og kabler i, dette må Vikaplan se på sammen med brannrådgiver og få inn i tegninger. Disse sjaktene kan bygges på utsiden av huset også hvis dette viser seg billigere, men må søkes om.


Dette er en mulighet vi har sett på men kan ikke bekrefte enda.

Dyrehold

Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Det må søkes styret.

Regulering

Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan.


Området er regulert til tettbebyggelse ihht. R 231, st.f. 30.10.1986.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.

Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven §31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 1092581, tgl 18.08.2019 - seksjonering

Snr 2

Formål: Næring

Sameiebrøk: 90/407.


Dnr. 403266, tgl 13.06.1952 - erklæring/avtale

Vegvesenets betingelser vedr. legging av vannledn.

Gjelder for denne registerenheten med flere.


Dnr. 29158, tgl 23.11.1988 - erklæring/avtale

Rett for kommunen å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.

Gjelder denne registerenheten med flere.


Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen.

Bevaringsverdi

Bygningen har antikvarisk verdi klasse C. Dette betyr at bygningen er sjelden på en eller flere måter. Bygninger med antikvarisk verdi er rangert fra klasse A til C, hvor klasse C er den minst regulerte klassen og bygninger i denne gruppen har i noen grad antikvarisk verdi. Det er i vurderingen tatt hensyn til miljøskapende betydning i bystrøk, omegnsstrøk, og bygdemiljø samt byggets karakter og byggeår. Klasse C er en stor og sammensatt gruppe bygninger. En del av bygningen er tatt med på grunn av sin verdi som del av bygningsmiljø. At et bygg har antikvarisk verdi kan medføre restriksjoner på tiltak som vil være tillatt å utføre på bygget. Kopi av kart samt kartforklaring ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Løsøre og tilbehør

Følgende tilbehør medfølger handelen:


Kun det som er fastmontert/integrert. Øvrig kan diskuteres med selger.


Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.


Overtagelse

Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.


Om salgsoppgaven

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.


Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring.

Boligkjøperforsikring

Kjøper har ikke anledning til å tegne boligkjøperforsikring da objektet som selges er næring.

Budgivning

Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.


Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Marius Kvernberg per e-post marius.kvernberg@nylanderpartners.no eller sms: +47 45 18 80 54. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.


For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.

Lov om hvitvasking

Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.


Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.


Salgsbetingelser

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.


Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.


Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.


Lov om eierseksjoner(eierseksjonsloven)
Lov om eierseksjoner(eierseksjonsloven)

Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.


Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.

Lov om avhending av fast eigedom(avhendingslova)
Lov om avhending av fast eigedom(avhendingslova)

Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.


Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt

Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.


Finansiering

Vi samarbeider med Stadsbygd Sparebank som tilbyr gode betingelser til våre kunder. Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver. Meglerforetaket mottar honorar ved formidling av finansielle tjenester.


Behandling av personopplysninger

Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.


Eier

Eier er Maruf Rahmetti.

Adresse, matrikkel, og oppdragsnummer

Eiendommens adresse er Heimdalsvegen 154.

Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 202, bnr. 11, snr. 2 i Trondheim.

Sameiebrøk: 90/407.


Vårt oppdragsnummer er 7240037.


Megler og meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Fastpris kr. 40.000,- inkl. mva.

Oppgjørsgebyr: 6 290,-

Digitale tjenester: 2 090,-

Markedspakke: 10 990,-

Tilretteleggelsegebyr: 15 000,-

Utleggsgebyr: 750,-

Visningshonorar pr. stk: 2.500,-

Salgsoppgaver: 1 590,-


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter(utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke, og tilrettelegging) samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.


Ansvarlig megler: Marius Kvernberg / + 47 45 18 80 54 / marius.kvernberg@nylanderpartners.no


Prod. dato 20.01.2025.

Vedlegg
Salgsoppgave
Næringseiendom

SOLGT | STOR NÆRINGSEKSJON PÅ 76 KVM PÅ LEINSTRAND. P-plass. Drenering 2024. Ny kledning pågår nå. Oppussingsklar. To nye vindu!

Heimdalsvegen 154, 7083 LEINSTRAND
Be om salgssum
Beskrivelse
Heimdalsvegen 154 er en stor og innholdsrik leilighet med sentral beliggenhet på Leinstrand. Leiligheten er godkjent som næring og det må til en bruksendring for å få seksjonen lovlig godkjent. ⏎⏎

Utvalgte kvaliteter:
-Ny drenering ferdig 2024
-Pågående arbeid med å få ny fasade/kledning, og etterisolering
-To nye vinduer satt inn 2025
-Oppstillingsplass for bil på sameiets felles gårdsplass
-Sameie og fellesforsikret bygg
-To store soverom
-Åpen stue-kjøkken løsning
-Stort potensial
-Holdeplass for buss like over gaten
-Kort vei til utfartsterreng, dagligvare, og barnehage
Translate to English
Visninger
Visninger
Boligvisninger