Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Selger: Nefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna ASNefna AS.
Eiendomstype: Leilighet.
Eierform: Eierseksjon.
Matrikkel:
1/1 av gnr. 107, bnr. 394 i Stjørdalkommune.
Informasjon om meglerforetak: Nylander &Partners, Stjørdal, Nylander &Partners, org. nr. 990 732 809.
Ansvarlig megler er Geir Falck Anderssen, tlf. +47 41 44 10 20. Mail: gfa@nylanderpartners.no.
Ansvarlig megler bistås av: De til en hver tid ansatte i meglerforetaket.
Oppdragsnummer: 83240079.
Innflytningsklar leilighet
80 kvm
3 soverom
Sydvendt og solrik veranda
Om ønskelig har vi plass til bilen din i parkeringskjelleren
Et godt sted å lande.
Lei av plenklipping og snømåking? På Hangaren får du en perfekt blanding av moderne løsninger som gjør livet enklere.
Her får du kort vei til alt, parkering og heis rett opp til leiligheten. I felleshagen mellom byggene finner du hyggelige møtesteder for å etablere et godt naboskap. Er du en av de reiselystne, har du også kort vei til langt bort, med kun 8 minutter med bil eller buss til Værnes.
Her får du kort vei til skole, jobb og gågata i sentrum hvor du kan kjenne pulsen på det som skjer i Stjørdal. I de nye leilighetene på Hangaren kan du leve urbant, men samtidig tilbaketrukket i et koselig nabolag.
Et godt sted å vokse opp.
På Hangaren skal det være godt å vokse opp. Her er
det tilrettelagt for effektiv hverdag med kort vei til barnehage, skole og jobb, og du får matbutikk like ved.
I det nye boligprosjektet på Hangaren får du stor felles-hage med lekeplasser, benker og naturlige møtesteder. I tillegg får du selvfølgelig rikelig med bodplass, parkeringskjeller og heis rett opp til leiligheten.
Hangaren - Stjørdals nye bydel - ligger i gangavstand fra Stjørdal sentrum.
Like øst for sentrum - sør for E14. Det er gangtunnel under E14 som bringer deg rett inn i Kjøpmannsgata.
Coop Extra ligger 5 minutter fra Hangaren.
Gulv i tørre rom har en stavs hvit pigmentert eik parkett.
Gulv på baderom har fliser i størrelse 60*60, og i dusj son er det lagt 10*10 flis.
Balkong med impregnerte terrassebord.
Vegger i tørre rom har sparklet og malt gips eller betong.
Baderom er plassbygget og har 30*60 flis på vegger.
Himling har sparklet og malt gips eller betong, og ubehandlet betong på terrasse dersom det er terrasse over som fungerer som tak.
Kjøkken fra HTH modell 28/ Stockholm. Integrerte hvitevarer.
Baderomsmøbel fra HTH med heldekkende servant. Speil med integrert belysning.
Garderobeskap følger ikke med.
Elektrisk anlegg etter krav i NEK 400 - det er rikelig med stikk kontakter i leiligheten.
Kr. 5 335 000,-.
P-plass i p-kjeller koster kr 280 000,-
Som en del av det samlede vederlaget skal kjøper i tillegg til kjøpesummen betale følgende omkostninger:
Dokumentavgift, 2,5% av andel tomteverdi (andel tomteverdi er kr 202 000. ,-) Kr 5 050,-
Dokumentavgift fellesareal kr 250,-
Dokumentavgift p-plass kr 250,- (kun ved kjøp av p-plass)
Etableringsgebyr sameiet kr 2 500,-
Etableringsgebyr realsameiet felles utomhusareal kr 625,-
Etableringsgebyr realsameiet p-kjeller kr 625,-
Startkapital eierseksjonssameiet kr 10 000,-
Startkapital realsameiet felles utomhusareal kr 2 500,-
Startkapital realsameiet p-kjeller kr 2 500,-
Omkostning organsiering og seksjonering kr 3 000,-
Tinglysningsgebyr skjøte kr 545,-
Tinglysningsgebyr pr. pantobligasjon kr 545,-
Help Boligkjøperforsikring kr 10 900,- (valgfritt)
Help Boligkjøperforsikring Pluss kr 2 800,- (valgfritt)
Totale omkostninger utgjør kr 23 090,- + dokumentavgift + evt Help Boligkjøperforsikring
Stiftelsesgebyr forskutteres av selger. Etableringsomkostningene utgjør bl.a. omkostninger til matrikulering (sammenføyning/fradeling/seksjonering), etablering og stiftelse av sameie og evt. Realsameie/"fellessameie”, evt. overskjøting av realsameie, samt tilkobling vann/avløp/strøm/fjernvarme/søppelsug og byggrengjøring. Eventuelt overskytende stiftelsesgebyr betales til sameiets driftskonto etter ferdigstillelse.
Dokumentavgiften utgjør 2,5% av tomtens salgsverdi på tinglysningstidspunktet for den enkelte bolig. Tinglysingsdommeren avgjør om dokumentavgiftsgrunnlaget fra kjøpstidspunktet aksepteres, og dersom grunnlaget skulle bli endret vil dette være kjøpers ansvar og risiko.
Det tas forbehold om endringer i omkostningsbeløpene som følge av offentlige vedtak. Eventuell økning dekkes av kjøper.
Kr 5 542 050,-
Hele kjøpesummen sammen med omkostninger skal innbetales til overtakelse, forutsatt at selger har stilt lovpålagt garanti etter avhendingsloven § 2-11 (der dette er aktuelt). Dette gjelder også oversendelse av pantedokumenter for tinglysing. Kjøper er selv ansvarlig for at innbetalinger og korrekt utfylte pantedokumenter er megler i hende i rett tid. Samtlige beløp skal innbetales til meglerforetakets klientkonto. Innbetaling skal kun skje fra kjøper og/eller kjøpers bankforbindelse.
Handelen er juridisk bindende for begge parter ved aksept.
Alle kjøpsbekreftelser skal være skriftlige eller skriftlige bekreftet, og skal oversendes signert via e-post/leveres til prosjektselger/sendes via elektronisk budgivning. Skjemaet skal fylles ut så nøyaktig som mulig med hensyn på finansiering, finansinstitusjonens kontaktperson samt andel egenkapital. Normalt vil ikke bud med forbehold bli akseptert av selger før forbeholdet er avklart. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere enhvert bud.
Bruksareal (BRA-i): 80 kvm
Arealene er beregnet ut fra arealstandarden NS 3940:2023, som er gjeldende fra 01.01.24. Det er en endring fra tidligere standard, og de nye arealbegrepene er følgende:
BRA-i (internt bruksareal): bruksarealet av boenheten innenfor omsluttende vegger.
BRA-e (eksternt bruksareal): bruksarealet av alle rom som ligger utenfor boenheten, som enten tilhører boenheten gjennom seksjonering eller som boenheten har vedtektsfestet rett til bruk, for eksempel sportsbod i kjeller.
BRA-b (bruksareal innglasset balkong): bruksarealet av innglasset balkong tilknyttet boenheten.
BRA (totalt bruksareal): summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b.
TBA (terrasse- og balkongareal): arealet av terrasser og åpne balkonger tilknyttet boenheten.
Arealene er beregnet ut fra byggetegninger og er matematisk avrundet, mindre avvik kan derfor forekomme.
Arealene inneholder også areal for hulrom som sjakter og lignende. Det gjøres oppmerksom på at en bygningssakskyndig ved en senere anledning ikke nødvendigvis får målt opp slike hulrom, som er skjult, uten at vedkommende har kontrollert arealer opp mot byggetegning eller kontraktstegning. Dersom ikke tegninger fremlegges ved en slik fysisk oppmåling, vil arealet som måles kunne være noe mindre enn arealet opplyst basert på byggetegninger.
Boenhetens totale BRA er alltid større enn summen av arealene fra hvert enkelt rom, da boenhetens totale BRA også inneholder arealer for innvendige vegger.
Tomten disponeres av seksjonseierne i henhold til sameievedtekter.
Det er mulig å kjøpe p-plass i p-kjelleren til kr. 280.000,-. Konf. megler for tilgjengelighet.
Ved kjøp av p-plass vil det tilkomme dokumentavgift på kr. 250,- pr. plass.
Ved kjøp av p-plass etter signert hovedkontrakt, vil det bli etablert egen kontrakt for p-plassen.
De som erverver p-plass, vil få sin rett til p-plass sikret gjennom eierskap (ideell andel) i parkeringseiendommen.
Kjøperen blir gjennom sin eierandel medlem i Sameiet Hangaren Parkeringskjeller. Dette sameiet vil ha egne budsjett og vedtekter som følger vedlagt.
Estimert felleskostnad for pr. p-plass i parkeringskjelleren er satt til kr. 250,- pr. mnd. pr. p-plass. Denne kostnaden faktureres via fellesutgiftene.
Seksjonseier som evt får tildelt HC-plass, må påregne bytte av plass ved dokumentert behov for HC-plass fra annen seksjonseier.
Selger har rett til fritt å disponere over eventuelle usolgte p-plasser og boder, herunder ved utleie eller salg til andre enn leilighetskjøpere iht. enhver tids gjeldende prisliste.
Kjøper gjøres oppmerksom på at det er begrenset arealer på parkeringsplasser i parkeringskjeller. Parkering må foretas iht. prosjekterte løsninger. Kjøper kan ikke forvente å ha parkering til større biler/SUV, varebiler o.l. som er større enn vanlig personbil.
Selger forbeholder seg retten til å omorganisere parkeringskjeller underveis, avhengig av offentlige forhold og salg-/utbyggingstakt, herunder evt. utvide/ redusere parkeringskjeller. Selger forbeholder seg også retten til å etablere midlertidig plassering i kjeller avhengig av utbyggingstakt. Overskjøting av ideell eierandel i parkeringskjeller vil kunne finne sted først etter ferdigstillelse av alle boliger som skal ha rettigheter i p-kjeller.
EL-BIL LADNING:
Det er inngått avtale med Ohmia Chraging som har forberedt opplegg for lading på alle p-plasser. Bruker kan bestille ladeabonnement til en fast månedspris.
SYKKELPARKERING:
Det er opparbeidet sykkelparkering i parkeringseiendommen.
Det medfølger én bod per bolig. Boden er plassert i kjeller.
Bodeneer lagt til sameiets fellesareal. Rettighetene til bodene er fastlagt i sameiets vedtekter.
Selger forbeholder seg retten til å fordele boder per overtakelse.
Bildene i dette prospektet er av illustrativ karakter. De er fra prosjektet Hangaren, men ikke nødvendigvis fra denne leiligheten.
Prosjektets bygningsmasse får primæroppvarming via fjernvarme. Vannbårent spredenett forsyner boligene med oppvarming (gulvvarme/radiatoerer) og varmt forbruksvann.
Sameiet har inngått en kollektiv avtale om leveranse av basis TV/internettsignal, hvor hver enkelt selv kan velge å oppgradere og bestille tjenester utover dette. Kostnader til tv og internett er inntatt i budsjettet for sameiet.
Bomidt forretningsfører for Sameiet, kontaktinfo. e-post: hs@bomidt.no, tlf. 958 31 700
Budsjett, vedtekter, ordensregler samt protokoll ekstraordinært sameiemøte for sameiet følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Sameiet heter Sameiet Hangaren 3, org.nr. 933 029 492
Kjøpers rettigheter som medlem i et sameie følger av lov om eierseksjoner og vedtektene.
Kjøper kan ikke kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23.
Se vedtektene samt ordensregler for sameiet. Disse er bindende for kjøper. Vedtektene er en del av salgsoppgaven og inneholder viktige opplysninger om organiseringen/eierformen. Det er viktig at en gjør seg godt kjent med disse før det inngås avtale om kjøp. For øvrig gjelder Lov om eierseksjoner for eierseksjsonssameiet og driften av dette. Iht. lov om Eierseksjonssameier, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 1 gang folketrygdens grunnbeløp. Boligen er egne seksjoner i sameiet, resterende eiendom er fellesareal (garasje og alt utomhus).
Samtlige seksjoner i sameiet vil eie en ideell andel i felles uteomhusområder for hele feltet. Realsameiet vil bestå av lekeplasser, vei, fortau og gateparkering. Eierandelen vil bli tinglyst/etablert som et tingsrettslig realsameie. Stipulerte andel felleskostnader til realsameiet inngår i de månedlige felleskostnadene for boligene. Det er egne vedtekter og budsjett for realsameiet.
Kjøper er forpliktet til å betale sin andel av sameiets felleskostnader. Felleskostnader utgjør p.t. kr 4 228,-.
Forbruk av fjernvarme til oppvarming og varmt tappevann faktureres seksjonseiere via sameiet, hvor kostnad vil være avhengig av forbruk.
Bygningsforsikringspremie inngår i fellesutgiftene. Innboforsikring kommer i tillegg, og må besørges av kjøper.
Kommunale avgifter (vann, avløp, eiendomsskatt) og renovasjon er ikke inkludert i felleskostnadene og blir fakturert den enkelte seksjonseier.
Under drifts- og serviceavtaler er det tatt høyde for avtaler knyttet til heis, renhold, vaktmestertjenester.
I henhold til vedlagt vedtekter skal felleskostnadene i utgangspunktet fordeles mellom sameierne etter sameiebrøkene, så langt dette er felleskostnader som naturlig vil være forskjellig mellom boligene på bakgrunn i bruksenhetenes størrelse (for eksempel felles bygningsforsikring). For de kostnader hvor boligenes størrelse ikke har noen betydning (for eksempel abonnementsgebyr vann/avløp, kollektivavtale for tv- og bredbåndssignal, brøyting, strøm og oppvarming av fellesarealer), fordeles kostnadene likt mellom sameierne. Eventuelle á konto innbetalinger avregnes årlig mot faktisk/fysisk forbruk ved avlesning av målere.
Videre gjøres det oppmerksom på at felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Dersom en rasjonell forvaltning av fellesareal eller offentlige myndigheter krever det, kan selger sørge for etablering av huseierforening eller lignende som kjøper og/eller eierseksjonssameiet blir pliktig medlem av. Kostnadene ved forvaltning av slikt fellesareal vil bli fordelt på medlemmene i den aktuelle huseierforening.
Gjennom sitt medlemskap er eieren pliktig til å vedstå seg og respektere huseierforeningens rettigheter og plikter.
Regulert fellesareal kan bli overskjøtet huseierforeningen som etableres for det samlede boligfelt.
Dokumentavgift for andel fellesareal er inkludert i kjøpesummen/tomteverdien for den enkelte bolig, og betales ved overskjøting av boligen.
I henhold til utkast til vedtekter for sameiet kreves ikke styrets godkjennelse ved salg av eierseksjoner i eierseksjonssameiet. Erverv av eierseksjoner skal meldes skriftlig til styret eller eierseksjonssameiets forretningsfører med opplysninger om hvem som er ny(e) eier(e).
Seksjonene er pliktig til å varsle styret og forretningsfører ved inngåelse/avvikling av leiekontrakt til eksempel parkering.
Dyrehold reguleres av eierseksjonsloven, og det er ikke lagt opp til noen begrensninger rundt dette i utkast til vedtekter for eierseksjonssameiet.
Bygget er forsikret via sameiet i Tryg Forsikring med polisenummer 8798514.
Kjøper trer inn i denne forsikringen ved overtakelse.
Fra overtakelse må kjøper selv besørge innbo- og løsøreforsikring.
Kommunale avgifter, renovasjon og evt eiendomsskatt for eierseksjonen beregnes og fastsettes av kommunen etter ferdigstillelse. Kommunale avgifter inngår ikke i de stipulerte felleskostnadene for boligene.
De kommunale avgiftene vil variere etter forbruk. Vi har stipulert de kommunale avgiftene til å ligge på ca. kr 12 000,- pr. år.
Da har vi lagt til grunn følgende;
Innherred Renovasjon, liten rest kr 5 052,- pr. år.
Stjørdal kommune, bolig m/vannmåler, fastavgift etter forbruk opp til 299 m3; kloakk kr 3 365,50, vann kr 2 951,-
Tilsammen kr 11 368,50
Formuesverdi fastsettes av skatteetaten etter ferdigstillelse. Formuesverdien vil avhenge av bruken av boligen etter beregningsmodell som skiller mellom "primærbolig" (der boligeieren er folkeregisteret bosatt) og "sekundærbolig".
Når boligen er overtatt, kan man gå inn på skatteetatens boligkalkulator å få beregnet formuesverdien. Ta kontakt med Skatteetaten ved spørsmål vedrørende dette.
Faste løpende kostnader for boligene er strøm, kommunale avgifter, tv og internett og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og innboforsikring varierer ut fra personlig forbruk og ønsker.
Boligene har p.t. adresse Ringbanen.
gnr. 107, bnr. 446, snr. 9 og gnr. 107, bnr. 394 i Stjørdal kommune.
Boligene er tilknyttet offentlig vei via privat vei, og offentlig vann og avløp via private stikkledninger.
Kommunen har legalpant for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre seksjonseierne vil ha panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp; jf. eierseksjonsloven.
Følgende heftelser er per salgsoppgavedato tinglyst på prosjekttomten og vil følge med ved overdragelse:
Ovennevnte tinglyste dokumenter kan ses hos meglerforetaket eller utleveres på nærmere forespørsel.
Kjøpers bank sitt pantedokument vil få tinglyst prioritet etter tinglyste servitutter som nevnt over.
Eiendommen omfattes av reguleringsplan "hangaren".
Eiendommen er regulert til boligformål.
Området eiendommen ligger i er regulert til boligformål og rett bortenfor er det regulert til næringsformål.
Plankart med tilhørende reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse av 22.04.2024.
På generelt grunnlag er det tillatt å leie ut egen bolig eller del av egen bolig, så lenge formålet med utleien er i samsvar med godkjent bruk av gjeldende leieobjekt og/eller areal. Boligene vil være godkjent av kommunen med én selvstendig boenhet per bolig. Dette betyr at det ikke er adgang til å etablere og leie ut en ekstra selvstendig boenhet uten kommunens godkjennelse. Eierseksjonene kan fritt leies ut, jf. utkast til vedtekter for sameiet, men det er begrensninger ved korttidsutleie av eierseksjoner, jf. eierseksjonsloven § 24.
Etter avtale.
Kjøper samtykker til bruk av elektronisk kommunikasjon hvor avtale om kjøp av bolig krever skriftlighet. Kommunikasjon vil foregå digitalt via e-post.
Oppdragsgiver betaler:
Meglerprovisjon kr 62 500,-
Tilretteleggingsgebyr kr 6 250,-
Oppgjørshonorar kr 5 000,-
Digitale tjenester kr 312,50
Annonsering etter avtale/regning. Meglerforetaket har i tillegg krav på å få dekket alle dokumenterte utlegg iht. oppdragsavtale med selger.
Vedlagt i salgsoppgaven følger arealrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (vedtekter, budsjett mv.). Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Stjørdal sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
I henhold til avhendingsloven § 2-11, Garanti for oppfylling av avtalen, vil salg av nyoppført bolig som er solgt innen 6 måneder etter ferdigstillelse, utløse at selger plikter å stille garanti i samsvar med bustadoppføringslova § 12, dette såfremt salg er i ledd med næringsvirksomhet og kjøperen er forbruker.
Tidspunkt for ferdigstillelse er satt til utstedelse av midlertidig brukstillatelse. For avtaler som omfatter rett til grunn jfr. bustadoppføringslova §1 første ledd bokstav b, skal garantien gjelder fram til 5 år etter overtakelse og dekke en sum som minst svarer for 5 % av vederlaget. For krav som blir gjort gjeldende før overtakelse kan, vil garantisummen være 3 % av vederlaget.
Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsoppgave, reguleringsplaner, byggebeskrivelse og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig, bes kjøper henvende seg til meglerforetaket. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold som kjøper er blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg inn i.
Kjøper oppfordres til å ta kontakt med meglerforetaket dersom noe er uklart, og det presiseres at det er viktig at slike avklaringer finner sted før bindende avtale om kjøp inngås.
Ved forsinket betaling skal kjøperen betale forsinkelsesrente(forsinkelsesrenteloven). Selgeren kan likeledes da nekte kjøperen å overta inntil betaling skjer. Selv om deler av kontraktssummen er innbetalt til rett tid, skal kjøper betale forsinkelsesrente av hele kontraktssummen samt omkostninger frem til disse er mottatt på meglers klientkonto. Beløpet blir avregnet fra overtakelse/ forfall til betaling finner sted. Kjøper godskrives i disse tilfellene innskuddsrenter av beløp innbetalt til meglers klientkonto. Denne bestemmelse gir ikke kjøper rett til å forlenge betalingsfristen utover de frister som er avtalt. Kjøpers undersøkelsesfrist ved salg etter avhendingsloven: Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Kjøperen skal regnes for å kjenne til forhold som går tydelig fram av godkjent tilstandsrapport (hvis dette foreligger) jfr. ny forskrift, (tryggere bolighandel) eller andre salgsdokument som kjøperen er gitt anledning til å sette seg inn i.
Har kjøperen før avtalen ble inngått undersøkt eiendommen eller uten rimelig grunn latt være å følge en anmodning fra selgeren om å undersøke eiendommen, kan kjøperen heller ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har vært grovt uaktsom, uærlig eller for- øvrig handlet i strid med god tro. Kjøpers undersøkelsesplikt er utvidet i nytt lovverk av 2022. Nytt lovverk har nå reguleringer hvor kjøper er underlagt en egenandel når eiendommen har en kjøpsrettslig mangel jfr. § 3-1, fjerde ledd. Egenandelen kommer først på tale når det er påvist at eiendommen har en kjøpsrettslig mangel, (avvik fra hvordan eiendommen er beskrevet i salgsdokumentene vurdert ut fra de konkrete forholdene i saken). Er det konstatert en kjøpsrettslig mangel som nevnt ovenfor, skal det trekkes kr 10 000,- fra utbedringskostnadene ved oppgjøret.
Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: A - Grønn
I henhold til Lov av 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundekontroll av begge parter i handelen.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å foreta kundekontroll av begge parter i handelen, herunder plikt til å foreta kontroll av reelle rettighetshavere der Kjøper opptrer på vegne av andre enn seg selv. Endelig kundekontroll av kjøper skjer senest på kontraktsmøtet. Dersom kundekontroll ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør.
Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere «mistenkelige transaksjoner» til Økokrim. Med "mistenkelig transaksjon" menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundekontroll kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven.
Nylander &Partners, Stjørdal behandler personopplysninger i forbindelse gjennomføring av salget av prosjektet. Vi registrerer personopplysninger om visningsdeltagere som registrerer seg, interessenter, den som bestiller salgsoppgave, og kjøper av eiendommen. Tilsvarende vil vi lagre personopplysninger om den som registrer seg for å motta informasjon om lignende eiendommer. Opplysningene vil bli lagret i Nylander &Partners, Stjørdalsitt elektroniske meglersystem.
Personopplysningene vil benyttes på enhver måte som er nødvendig mht. formålet opplysningene er innhentet for. Som ledd i meglers kontroll av budgiver/kjøpers finansiering vil megler kunne kontakte vedkommendes finansieringsforbindelse på ethvert stadium av prosessen, inntil handel er gjennomført.
Personopplysninger om interessenter som ikke inngir bud vil bli slettet kort tid etter at boligen er solgt. Personopplysninger om kjøper av boligene og budgivere vil vi i henhold til lovpålagt arkiveringsplikt lagres i minst 10 år etter at eiendommen er solgt. Det samme gjelder ethvert dokument som er utarbeidet eller innhentet i anledning oppdraget. Personopplysninger vil ikke benyttes til andre formål, eksempelvis til markedsføringsformål, uten at det foreligger særskilt behandlingsgrunnlag for dette formålet, eksempelvis ved at det er gitt samtykke.
Kjøpere aksepterer ved inngivelse av bud at selger kan videreformidle nødvendige personopplysninger om kjøper til tredjepart, for eksempel forretningsfører, signalleverandør, strømleverandør og andre som har behov for slike opplysninger for sine leveranser til prosjektet.
Nylander &Partners samarbeider med Selbu Sparebank, Nidaros Sparebank, Ørland Sparebank, Stadsbygd Sparebank og Tolga-Os Sparebank om formidling av finansielle tjenester.
Ta gjerne kontakt med meglerforetaket for et uforpliktende tilbud vedrørende finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Ansvarlig megler er Geir Falck Anderssen / +47 41 44 10 20 / gfa@nylanderpartners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Ole Rises gate 12, 7500 STJØRDAL. Org. nr. 990732809.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.