Innholdsrik enebolig med sentral og barnevennlig beliggenhet | Kort vei til barnehage | Garasje og uthus | Skjermet
Velkommen til Almåvegen 60! En innholdsrik enebolig med sentral, men samtidig skjermet beliggenhet. Det er behov for oppgraderinger av eiendommen for å nå dagens krav til standard.
Av kvaliteter man man nevne:
- Meget kort vei til barnehage
- Garasje og uthus med mye lagringsplass
- Skjermet og landlig beliggenhet
- Kort vei til dagligvare, cafè, idrettshall, bensinstasjon og restaurant
- 4 soverom
- Romslig stue med vedfyring
Velkommen til en hyggelig visning.
Presentert av
Visninger
Meld deg på visningTotalt bruksareal: 112,0 m²
- BRA-i: 112,0 m²
- BRA-e: 0,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Parkering i garasje og på egen gårdsplass.
Lovligheter: Vær oppmerksom på!
Det er ikke etablert brannslukkingsutstyr og/eller røykvarsler i boligen iht. forskrift.
Det mangler røykvarsler i kjelleren. Det er en eldre brannslukker.
Eiendommen vil ikke bli ytterliggere rengjort etter visning, men overtas slik den fremstår på visning.
Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 3
TG 2: 16
TG 3: 5
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
-Rom under terreng Oppsummering Det registreres mineralutslag (salt/kalkutsalg) i overflater som er et symptom på fuktvandring gjennom grunnmur. Det er synlige fukt i nedre del av murene på tilbygget. Med bruk av piggelektrode i bjelkelaget, ble det målt fuktverdier som er skadelige for treverk. Anbefalte tiltak Det påviste fuktnivå gir grunn til å overvåke konstruksjonen for å se utvikling over tid, og eventuelt foreta tiltak for å unngå fuktskader. Jevn temperatur og god luftutskifting anbefales som forebyggende tiltak. Utbedringskostnader: Ingen umiddelbar kostnad
-Renner og nedløp Oppsummering Det er rustskader og hull i renner. Renner over inngangspartiet er skadet. Anbefalte tiltak Utskifting av takrenner og nedløp må påregnes. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000.
-Utstyr på tak Oppsummering Det er ikke etablert noen snøfanger på taket. Takstigen er en stige med kjetting rundt pipe og uten forankring ned i konstruksjonen, dette er ikke en godkjent løsning. Takstige må være innfestet i konstruksjonen. Anbefalte tiltak Snøfanger må etableres for god personsikkerhet. Forskriftsmessig adkomst for feier må etableres. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000.
-Etasjeskille og gulv på grunn Oppsummering Det registreres skjevhet på kjøkkenet, hvor forskjellen fra høyeste til laveste punkt er målt til 25 mm. Det måles 20mm forskjell på stuen og 30 mm forskjell på soverom på opprinnelig del. Anbefalte tiltak Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Utbedringskostnader: Ingen umiddelbar kostnad.
-Våtrom: Bad/vaskerom Oppsummering av overflater Ved enkel nivellering registreres det svakt fall vekk fra sluk under dusjkabinettet. Lekkasjevann blir liggende mot listen foran dusjkabinettet. Det er manglende fall på gulv og ingen synlige tettesjikt ved døråpning. Anbefalte tiltak overflater Det anbefales å fortsatt å benytte et dusjkabinett for å unngå ytterligere fuktbelastning fra fritt vann på gulv og vegger. En oppgradering må påregnes. Utbedringskostnader overflater: 50 000 - 150 000
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Drenering: Dreneringen/fuktsikring har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. Normal brukstid for en drenering anslås til å være ca 30 år.
-Grunnmur og fundament: Murene er stedvis innvendig kledd med tresonittplater, dette begrenset kontrollen. Det er avflassing på murene utvendig
-Vinduer og dører: Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Karmer er værslitte.
-Vinduer og dører: Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Karmer er værslitte.
-Yttervegger: Det registreres stedvis råteskader i trekledning. Kledningen er slitt og solbleket. Det er benyttet klosser som musesperre bak kledning. Dette har medført stedvis redusert lufting.
-Loft (konstruksjonsoppbygging): Opprinnelig del.: Det registreres ekskrementer etter mus. Det er ingen synlig ventilering av kaldloftet, det er ikke uvanlig at lufting av konstruksjonen mangler eller er begrenset på eldre boliger.
-Takkonstruksjon: For eldre typer takkonstruksjoner er det ikke uvanlig at lufting av konstruksjonen mangler eller er begrenset. Dette behøver ikke nødvendigvis å bety at det er et problem pr. d.d. For å undersøke dette nærmere må det foretas kontroll av takkonstruksjonen også ved kald årstid/ vinter, da dette vil gi et bedre grunnlag for å avdekke forhold som tyder på om det er utilstrekkelig ventilert.
-Taktekking: Det registreres rustdannelser og avflassing på beslag. Metallplater med underlagspapp og lekter har passert 25 år og tettheten i tiden som kommer er usikker.
-Ildsted/Skorstein: Pipa er innkledd på soverom. Det er sprekker i brennplater inne i vedovnen. Det er rustdannelser rundt sotluken og fukt i nedre del av pipen.
-Kjøkken: Innredningen er fra 2003. Det er fuktmerker i bunnplate under vaskekummen, det måles skadelige fuktverdier.
-Trapp: Rekkverk måles til en høyde like under 90cm. Det mangler håndløper på veggen. Dette var ikke et krav da boligen ble oppført.
-Avløpsrør: Innvendige avløpsrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader i tiden som kommer. Det var masse kondensering på avløpene i kjelleren på befaringsdagen.
-Vannledninger: Det er eldre vannrør, rørene har nådd en alder hvor det vil være stor risiko for lekkasjer. Det er rustdannelser rundt vannforsyningen. Rørstrekk i kjeller er uisolerte og utsatt for frost. Det er en eldre stoppekran. Ikke funksjonstestet pga alder og fare for lekkasjer. Anbefales skiftet.
-Elektrisk: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Boligen har et el-anlegg uten dokumentasjon, og feil kan ikke utelukkes.
-Varmtvannsbereder: Det er rustdannelser på toppen av berederen.
-Våtrom: Bad/vaskerom: Med bakgrunn i alder på tettesjiktet / overflater er restlevetiden på rommet usikker. Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
-Loft (konstruksjonsoppbygging): Tilbygg: Det er ingen adkomst til kaldloft over tilbygget.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
-Kjelleren har et gulvareal på ca 35m², men tilfredsstiller ikke kravene til målbarhet grunnet lav takhøyde. Målt takhøyde i kjelleren er 171-177cm. Opprinnelig del i 2.etasje har en takhøyde på 200-200cm, tilbygget i 2.etasje har en takhøyde på 232cm
Arealmålingene måles etter bransjestandarden ""Takstbransjens retningslinjer ved arealmåling av boliger"". Retningslinjene har NS 3940:2012 som utgangspunkt, men inneholder presiseringer for arealbegreper og definisjoner i forbindelse med arealmåling ved omsetning og/eller verdisetting av boenheter. Rom defineres etter bruken av rommet på befaringstidspunktet, selv om bruken kan være i strid med tidligere eller gjeldende byggeforskrifter. Da det ikke foreligger en spesifikk definisjon av hva som er primære rom (P- ROM) og sekundære rom (S- ROM), vil benevnelsen av enkelte rom fastsettes etter skjønn.
"Takstbransjens retningslinjer for arealmåling av boliger" utgis av Informasjonsselskapet Verdi og er også tilgjengelig på www.nitotakst.no
Enebolig er oppført i to etasjer over grovkjeller. Grunnmur er oppført i støpt betong, tilbygget er oppført på lettklinkerblokker. Veggkonstruksjon er oppført i bindingsverk, og er utvendig kledd med liggende og stående panel. Taket er et saltak tekket med metallplater. Etasjeskillene er trebjelkelag. Vinduer med 2-lags glass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Eiet tomt på ca. 895,1 kvm.
Eiendommen er ikke oppmålt, kun skylddelt, jf. vedlagte skylddelingsforretning. Eiendommens grenser er mindre nøyaktige og oppgitt areal er basert på arealberegninger foretatt av kommunen. Kjøper kan ikke legge til grunn oppgitt areal og inntegnede grenser som annet enn veiledende.
Skylddelingsdokumenter er en eldre form av dagens målebrev. Prinsippet med at skylddelingsforretningene ble utført av tilfeldige skjønnsmenn, førte til at kvaliteten på den oppmålingstekniske delen var svært variabel og til dels unøyaktige. Grensemerkingen ble også dårlig utført, og var til dels helt fraværende.
Det foreligger byggetegninger for tilbygg datert 1986.
Det foreligger ikke byggegodkjente tegninger fra byggeår, ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. Bygningsloven trådte i kraft for hele landet i 1965, og det er ikke uvanlig at det i mange kommuner er mangelfulle arkiv for tiden før 1965. Hvor midlertidigbrukstillatelse ikke er innhentet for tiltak før 01.01.1998, eller ferdigattest ikke er innhentet for saker etter 01.01.1998, vil byggesaken ikke være korrekt avsluttet. Offentlig myndighet kan i disse tilfeller vurdere ulovlighetsoppfølging, for å få brakt byggetiltakene i samsvar med godkjent søknad/lovens krav.
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Ved utleie av hele boligen gjør vi oppmerksom på eventuell skatt av leieinntekter, og mulig gevinstbeskatning ved et senere salg.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet og ved.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 1 490 000,-
I tillegg til prisantydning, påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr 37 250,00,-
Tinglysing skjøte kr 500,00,-
Tinglysing pantedok. pr. stk kr 500,00,-
HELP Boligkjøperforsikring kr 15 900,00,-
HELP PLUSS kr 2 800,00,-
Gebyr panteattest kr 267,50,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 1 547 218,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 14 817,28 per år.
De kommunale avgiftene fordeles på følgende poster:
Abn Vann: kr. 2 762,5,-
Vannavgift: kr 4 464,-
Feiing: kr. 844,-
Renovasjon: kr. 4 678,-
Septik: kr. 2 068,78,-
Det gjøres oppmerksom på at avgiftene varierer som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, bygg- og innboforsikring i tillegg til tidligere opplyste kommunale avgifter. Strøm og innbo varierer utifra personlig forbruk og ønsker.
Frivillige kostnader som internett, kabel-tv, etc. er ikke oppgitt da disse er valgfrie for kjøper.
Primær formuesverdi kr. 302 090,00.
Sekundær formuesverdi kr. 1 147 941,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Eiendommen vil være forsikret frem til overtagelsen.
Eiendommen ligger i et område uten reguleringsplan, og det er da kommuneplanens arealdel med dens bestemmelser som gjelder for området. Eiendommen er vist som boligbebyggelse i kommuneplanens arealdel. Kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Denne eiendommen er tilknyttet offentlig vann og med privat avløpsanlegg.
Adkomst til kommunal veg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.
Dnr. 440, tgl. 17.02.1943 - Bestemmelse om vannrett
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 136, tgl. 07.01.1994 - Erklæring/avtale
Vedtak av Selbu kommunestyres betingelser
for overtakelse av Uglemsvegen.
Dnr. 440, tgl. 17.02.1943 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende medfølger ikke i handelen:
- Hundegård
- Kjøleskap, stekeovn og fryser
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Selger forbeholder seg retten til å sette igjen det de måtte ønske i uthus/garasje.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Jonas Sønnesyn per e-post jonas.sonnesyn@nylanderpartners.no eller sms: +47 97 51 61 02. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Vi samarbeider med Selbu Sparebank som de tilbyr gode betingelser til våre kunder. Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver. Meglerforetaket kan motta honorar ved formidling av finansielle tjenester.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Ann Kristin Arnevik Fosmo.
Eiendommens adresse er Almåvegen 60.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 48, bnr. 18 i Selbu.
Vårt oppdragsnummer er 1240089.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon: kr. 50 000,-
Tilrettelegging: kr. 18 750,-
Visning: kr. 2 500,-
Markedsføring: kr. 17 900,-
Oppgjør: kr. 6 950,-
Oppdragsgiver dekker alle utlegg.
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Jonas Sønnesyn / +47 97 51 61 02/ jonas.sonnesyn@nylanderpartners.no.