Stor 4‐roms over 2 plan | Sørvendt balkong | P-kjeller | Oppvarming og varmtvann inkl. i felleskostnader | Barnevennlig
Leiligheten ligger pent til i 2. og 3. etasje med sørvendt balkong og flott utsikt. Området regnes som rolig og barnevennlig med kort vei til det meste man trenger i hverdagen. Leiligheten har noe oppussingsbehov og er således en flott mulighet for de som vil skape noe eget.
Kort oppsummert:
- Romslig leilighet med god utforming
- Tre soverom
- Sørvendt balkong med gode solforhold. God plass til utemøblement
- Egen p-plass
- Gangavstand til skole, barnehage, dagligvarebutikk og Heimdal sentrum med jernbanestasjon.
- Bussholdeplass like i nærheten med gode bussforbindelser til sentrum
- "Alt" inkludert i de månedlige felleskostnadene. Varmtvann, oppvarming, p‐plass, kabel‐tv/internett, vaktmester og rengjøring av
fellesarealer.
Vi ønsker velkommen til en hyggelig visning!
Presentert av
Visninger
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 111,0 m²
- BRA-i: 97,0 m²
- BRA-e: 14,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Leiligheten ligger meget pent og skjermet til i 2. og 3. etasje - Her er det minimalt med innsyn, men samtidig herlige sol- og utsiktsforhold. Området er svært barnevennlig og rolig med flere friarealer, idrettsplass og skole/barnehage i gangavstand. Dagligvare, restaurant, frisør, baker og post finner man i Heimdal sentrum som ligger like i nærheten. Ønsker man enda bedre utvalg er kjøpesentrene på Tiller en kort bil/busstur unna, her kan man velge og vrake i shoppingtilbud fra bl.a City Syd, StorM og Tillertorget. I området har man også svært godt kollektivtilbud med både buss og tog i nærheten. Ikke langt unna ligger også flotte helårs turområder med lysløype.
Plass i felles garasjeanlegg følger leiligheten.
For dem som ønsker det er det mulig å søke om etablering av strømuttak til beboers parkeringsplass.
Eiendommen er rengjort før visning og vil ikke bli ytterligere vasket/rengjort før overtagelse.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst.
Kjøper oppfordres til å lese vedlagt tilstandsrapport og andre vedlegg i salgsoppgaven nøye.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 6
TG 2: 8
TG 3: 1
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
Våtrom: Bad
Det er åpning i belegg ved hjørne, monteringshull i baderomsplater i dusjsone, løs baderomsplate under servantskap, manglende bunnskinne under baderomsplater, stedvis svertesopp og synlige eldre fuktskader på baderomsplater ved badekar.
Hulltaking ble ikke foretatt da tilstøtende vegger antas å være oppført i sponplatemoduler. Hulltaking vil derfor påføre skade på tettesjikt. TG-3 er satt pga. ovennevnte forhold.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Vinduer og dører: Dører
TG-2 er satt pga. værslitasje/ malingsavflass på balkongdør.
Etasjeskille og gulv på grunn
TG-2 er satt pga. totalt avvik mellom 15 og 30mm, i tillegg til lokale skjevheter som er standardens krav til måleavvik.
Kjøkken
TG-2 er satt pga. begrenset sug i avtrekk.
Trapp
TG-2 er satt pga. rekkverkshøyde, åpninger større enn 10cm og manglende håndløper langs vegg, iht. dagens forskriftskrav.
Avløpsrør
TG-2 er satt pga. alder på avløpsrør.
Vannledninger
TG-2 er satt pga. alder på innvendige vannledninger og manglende stoppekran som stopper vannet i hele leiligheten.
Elektrisk
TG-2 er satt pga. manglende dokumenasjon/ samsvarserklæring.
Vannbåren varme
TG-2 er satt pga. alder/ over halvparten av forventet brukstid, noe som gir økt risiko for skader/ lekkasjer i tiden som kommer.
TAKSTMANNS KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Det er påvist kjellerbod på 14m² som er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
TAKSTMANNS KOMMENTAR PÅ LOVLIGHET:
Det foreligger midlertidig innflyttingsattest for Rugdevegen 1-27, datert 13.02.1976.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Denne tomten er eiet.
68952,70 kvm.
Det foreligger midlertidig innflyttingsattest for Rugdeveien 1-27 fra 13.02.1976.
Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av fasader, balkonger, boder, rømninstrapper mm. for Rugdevegen 1-66 datert 02.03.2013.
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse iflg. kommunen. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet og fjernvarme.
Energikarakter: F - Grønn
Prisantydning kr 2 090 000,-
Andel fellesgjeld kr 500 606,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 200,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
267,50,- (Gebyr panteattest)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 608 855,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 500 606,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 8 830,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Renter: kr 1 852
- Oppvarming og varmt vann: kr 1 155
- Driftsdel: kr 3 838
- Avdrag: kr 1 439
- Elektroniske fellesavtaler: kr 546
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter betales via felleskostnadene.
Andel fellesgjeld er kr. 500 606,- pr. 13.11.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
150 874 776,- pr.
13.11.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 19 065,- pr. 31.12.2023.
Lånenummer: 14617364 6, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 13.11.2024: 2.87% pa.
Antall terminer til innfrielse: 35
Saldo per 13.11.2024: 41 790 314
Andel av saldo: 138 661
Første termin/første avdrag: 30.06.2012 ( siste termin 31.12.2041 )
Fastrente til 01.03.2032
Lånenummer: 90517317704, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.11.2024: 5.43% pa.
Antall terminer til innfrielse: 94
Saldo per 13.11.2024: 54 361 413
Andel av saldo: 180 372
Første termin/første avdrag: 30.07.2018 ( siste termin 30.04.2048 )
3 mnd NIBOR + margin 1,10 %
Lånenummer: 90517339325, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 13.11.2024: 6.2% pa.
Antall terminer til innfrielse: 58
Saldo per 13.11.2024: 6 907 973
Andel av saldo: 22 921
Første termin/første avdrag: 30.12.2023 ( siste termin 30.06.2053 )
Flytende rente
Eiendomsskatt betales via felleskostnadene.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Primær formuesverdi kr. 872 684,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 316 198,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Åsheim borettslag , Orgnr: 948 721 058
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd, 2 stk har meldt interesse for forkjøpsrett. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 88362032.
Årsregnskapet for forrige periode (2023)viser:
Driftsinntekter kr. 28 781 769 ,-
Driftskostnader kr. -23 467 225 ,-
Årsresultat kr. -710 256,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 5 262 335 ,- per 31.12.23.
Budsjett for 2024 viser et årsresultat på kr. 607 154 ,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Søknadsskjema for dyrehold fås ved henvendelse til styret. For øvrig må alt dyrehold søkes om skriftlig til styret for registrering.
Området er regulert til boligformål ihht R1081a Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Thomas Nordeide Dyrstad per e-post tnd@nylanderpartners.no eller sms: +47 93 64 47 99. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Moholt sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Hjemmelshaver er Lillian Hage.
Boligen selges ved fullmektig Lill Anita Hage.
Eiendommens adresse er Rugdevegen 21F.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 198, bnr. 108, andelsnr. 233 i Åsheim borettslag i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 11240051.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,750 % av salgssummen inkl. mva (minimum 35 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 8 950,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til ,
Ansvarlig megler er Thomas Nordeide Dyrstad / +47 93 64 47 99/ tnd@nylanderpartners.no.