SOLGT | Pen & innbydende 2- roms leilighet | Toppetasje | Solrik terrasse med fantastisk utsikt | Parkering*
Av kvaliteter kan man nevne:
- Stor solrik balkong på 19 kvm med fantastisk utsikt
- Mulighet for parkering
- Romslig leilighet på 51 kvm
- Soverom på hele 11 kvm
- Attraktiv beliggenhet i toppetasjen i bygget
- Rolig og tilbaketrukket beliggenhet
- Kort vei til både busstopp, dagligvare, skoler og barnehage
- TV/Internett, kommunale avgifter, renovasjon, drift av borettslaget, bygningsforsikring og renter/avdrag på fellesgjeld inkl. i felleskostnadene
- Borettslaget har fiskevald i Nidelva
Velkommen til en hyggelig visning.
Presentert av
Visninger
Totalt bruksareal: 58,0 m²
- BRA-i: 51,0 m²
- BRA-e: 7,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 19,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
-Rombenevnelser er iht. dagens bruk, uten hensyn til byggeforskriftens krav. Kjellerbod på 7m² som ligger utenfor boenheten, påvist av selger og er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Eiendommen inneholder:
4.etasje: Entré, bad, stue, kjøkken, soverom og bod.
Tilhørende bod i kjeller.
Se vedlagte kart.
Det vil bli skiltet i regi av Nylander &Partners under felles visning. Velkommen!
Det medfølger ikke egen parkeringsplass med leiligheten, men kan søkes til styret.
Borettslaget har 113 frittstående garasjer i rekke og ca 250 parkeringsplasser. For nærmere info se borettslagets hjemmeside og facebookside.
Styret tildeler parkeringsplass. Styret kan også leie ut p-plass til campingvogner. For tildeling av av parkeringsplass kan andelseiere kontakte grendahuset i borettslaget (Selsbakkvegen 44) på torsdager mellom 18:00 - 19:00
Ledige garasjer tildeles av TOBB etter oppsigelse og innlevering av garasjenøkler. Tildelingen skjer etter dato for mottak av søknad på garasje. Søknadsskjema for garasje fås ved henvendelse til TOBB. Det betales innskudd for garasjer i Selsbakkhøgda Borettslag. Ved tildeling av garasje og parkeringsplasser betales også omkostninger til TOBB. Borettslaget benytter Trondheim Parkering. SmartOblat benyttes til parkering i soner (faste plasser) samt tilgang til 3 gjesteplasser. Gjesteplassene er med 48 timers intervall. Ta kontakt pr epost til styret for å få tilgang til innlogging.
PÅKOSTNINGER - UTBEDRINGER - VEDLIKEHOLD:
Det ble i 2016 påstartet en prosess med salg av tomt/nytt parkeringsanlegg, samt undersøkelser rundt vedlikeholdsbehov i borettslaget. For å øke inntektene til borettslaget ble det høsten 2023 vedtatt at borettslaget selger tomt på vestsiden for kr. 87.500.000 ,- der det skal etableres blokker. Disse blokken vil bli en del av Selsbakkhøgda borettslag. Inntekter fra salget skal gå til renovering av eksisterende blokker.
Styret i borettslaget informerer om store rehabiliteringsprosjekter de kommende årene. Rørfornyingen er påstartet, kostnader for resterende arbeid i 2024/2025 antas å være kr 62.000.000,-. Evt økning av felleskostnader er pr d.d. ukjente. Videre er det snakk om rehabilitering av tak og fasader. Styret jobber med kartlegging og mulige løsninger, foreløpig estimert pris er ca. kr 392.000.000,-. Arbeidene er tenkt finansiert ved salg av tomten, samt låneopptak, noe som vil medføre økning i fellesgjeld og felleskostnader.
Styret har estimert en økning på 5% pr år, Ytterligere økning i fellesutgiftene må påregnes. Borettslaget har utarbeidet en tilstandsrapport på byggene, samt en prognose på hvor mye fellesgjelden og fellesutgiftene vil øke de neste årene, kontakt megler for mer informasjon. Prognosen/planene ble ikke vedtatt på generalforsamlingen høsten 2023 og styret opplyser om at det vil komme nye forslag. Vi gjør oppmerksom på at beslutninger/vedtak tatt i generalforsamlingen eller av styret kan medføre økning i felleskostnader og andel fellesgjeld som f. eks. fremtidige vedlikeholdsplaner nye låneopptak, og prisstigninger, diverse avgifter m.m. som andelseiere er ansvarlige for.
For mer informasjon konferer megler.
Det gjøres oppmerksom på at dagens "bod" blir omtalt som "loft" i de opprinnelige byggetegningene.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
4. Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
Ja, kun av faglært.
Firmanavn Olimb ogUnitek, i regi av Selsbakkhøgda borettslag
Redegjør for hva som er gjort og når Rørfornying i hele blokka, året 2024
7. Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Hvis ja, beskrivelse Utbuing i betong tak på stue, vil bli utbedret før salg.
11. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun av faglært.
Firmanavn: Vet ikke, i regi av Selsbakkhøgda borettslag
Hva er gjort og når: Nytt inngangsparti og oppgradert i trappoppgang
12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av faglært.
Firmanavn: Vintervoll
Hva er gjort og når: Skiftet stikkontakter i bod og på stue, skftet innmat i sikringsskap i 2015. Montering av takvifte og lysbryter påsoverom i 2014.
12.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)?
Kommentar: Vet ikke
13. Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Når, hva og av hvem: Vintervoll 2024
14. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
Montert i garasje, men følger ikke med leiligheten.
26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Rehabilitering.
Tilleggskommentar:
Jordfeil i stikkontakt på veranda, skal utbedres før salg. Utbuing i betong tak på stue, vil bli utbedret før salg. Skiftet varmtvannstank, kjøkkenfornying og innmat sikringsskap i 2015.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 8
TG 2: 8
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Balkong, terrasse, platting Oppsummering Det gjøres oppmerksom på at takterrasser er å betrakte som risikokonstruksjoner/ særlig fuktutsatte konstruksjoner hvor det er relativt små marginer før skader kan oppstå. Forventet brukstid har passert på tettesjiktet og har derfor usikker restlevetid. Ved enkel nivellering ble det registrert fall mot sluk. Ingen synlige skader på tettesjikt ble registrert. TG-2 er satt pga. alder og risikokonstruksjon. Anbefalte tiltak Jevnlig tilsyn og kontroll anbefales, i påvente av en oppgradering i tiden som kommer.
-Vinduer og dører Oppsummering Vinduer har nådd over halvparten av forventet brukstid. Det vil være større risiko for punktering av glass og større behov for vedlikehold i tiden som kommer. Det ble stedvis registrert værslitte karmer. TG-2 er satt pga. alder og værslitasje. Anbefalte tiltak Ekstra vedlikehold/ enkelte utskiftinger er påregnelig i tiden som kommer.
-Ildsted/Skorstein innvendig i boligen Oppsummering Det er etablert en teglsteinspipe fra opprinnelig byggeår som ledes gjennom leiligheten. Det er ikke tilknyttet vedovn. Det er ikke kjent om det er gjort tiltak ved pipeløp etter oppføringsår. Teglsteinspipe fra byggeår vil ha kort gjenværende funksjonstid før tiltak er nødvendig. TG-2 er satt pga. alder. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser/ dialog med sameiet/ borettslagets styre og lokalt brann/feiervesen anbefales før en eventuell etablering av ildsted.
-Kjøkken Oppsummering av avtrekk Selger opplyser at ventilator ble skiftet sommeren 2024. Kjøkkenet har omluft med kullfilter (resirkulasjon av luft). Selv om moderne varianter av disse har god effekt må det installeres avtrekk som føres ut av leiligheten (utskifting av luft) for å tilfredsstille krav til TG 1 eller TG 0. Anbefalte tiltak avtrekk Det anbefales å undersøke muligheten for å etablere mekanisk avtrekk, det presiseres at dette må avklares med borettslaget om muligheten for dette.
-Vannledninger Oppsummering Deler av innvendige vannrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader/ lekkasjer i tiden som kommer. Det er etablert stoppekraner på enkelte vannledninger, disse vard harde å åpne og er derfor ikke funksjonstestet. Hovedstoppekran opplyses å være plassert i felles kjeller. TG-2 er satt pga. alder på eldre deler av innvendige vannrør og manglende hovedstoppekran innvendig i leiligheten. Anbefalte tiltak Jevnlig kontroll og tilsyn anbefales. Det anbefales å undersøke muligheten for å etablere egen stoppekran for å stoppe vannet i hele leiligheten, innvendig i leiligheten. Det anbefales at vannledninger skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.
-Våtrom: Bad Oppsummering av overflater Fallforhold er mindre enn referansenivået. Ved enkel nivellering ble det registrert ca. 1,5 cm fra topp flis ved dør til topp sluk. Det ble stedvis registrert "bom" (mangelfull heft mot underlag) i gulvflis. Det er flere eldre monteringshull, fylt med silikon. TG-2 er satt pga. fallforhold/ vannsikkerhet og bom i gulvflis. Anbefalte tiltak overflater Det anbefales å undersøke muligheten for å bedre vannsikkerheten på rommet/ bedre tetting ved dør. Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Forventet brukstid har passert og badet har derfor usikker restlevetid. Rørføringer har ikke synlige mansjetter, sluket er et eldre soilsluk fra opprinnelig byggeår uten synlig membran/ tettesjikt og klemring, noe som medfører risiko for lekkasjer. TG-2 er satt pga. alder/ usikker restlevetid, slukløsning og registrerte forhold. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk Fortsatt bruk av dusjkabinett må påregnes og fritt vann på gulv og vegger må unngås i påvente av en oppgradering. Oppsummering av ventilasjon TG-2 er satt pga. naturlig ventilering. Selger opplyser at det ikke er tillatt med mekanisk avtrekk i blokka.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet etablert i øverste etasje i en boligblokk bestående av 4 etasjer over kjeller. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong/ tre, og er utvendig kledd med metallplater og fasadeplater. Taket er et flatt tak tekket med PVC membran. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Felles eiet tomt for sameiet.
ca. 89509,00 kvm.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse fra 24.03.1965.
Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak som er omsøkt før 01.01.1998, jfr. plan- og bygningslovens §21-10, 5.ledd. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes slik de opprinnelig ble godkjent, selv om det ikke foreligger ferdigattest.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 2 290 000,-
Andel fellesgjeld kr 172 021,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 480 702,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 172 021,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 3 994,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter: kr 1 015,-
- Felleskostnad avdrag: kr 38,-
- Felleskostnad driftsdel: kr 2 382,-
- Tillegg for vakthold: kr 25,-
- Renhold av fellesareal; kr 135,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler: kr 399,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Betales via felleskostnadene.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm og innboforsikring i tillegg til tidligere opplyste fellesutgifter. Strøm og innbo varierer utifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 172 021,- pr. 12.07.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
110 620 218,- pr.
12.07.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 26 402,- pr. 12.07.2024.
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 12.07.2024: 4.68% pa.
Antall terminer til innfrielse: 4
Saldo per 12.07.2024: 620 218
Andel av saldo: 964
Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )
Flytende rente
Lånenummer: 84261072695, Danske Bank
Serielån, 4 terminer per år.
Rentesats per 12.07.2024: 5.36% pa.
Antall terminer til innfrielse: 4
Saldo per 12.07.2024: 110 000 000
Andel av saldo: 171 057
Første termin: 18.07.2023
Neste avdrag: 18.07.2025 ( siste termin 18.04.2025 )
3 mnd nibor + 0,65 %
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Primær formuesverdi kr. 721 617,00.
Sekundær formuesverdi kr. 2 742 145,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Selsbakkhøgda Borettslag
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe. Det gjøres oppmerksom på at det er 4 stykk som har meldt interesse. Konf megler for mer informasjon.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring Bedrift med polisenr. SP0005422950.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 31 069 788,-
Driftskostnader kr. 38 617 963,-
Årsresultat kr. - 11 519 704,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 13 521 915,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et resultat på kr. - 37 885 097,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen.
Dyrehold må søke som til styret.
Eiendommen ligger i et område som i henhold til kommuneplanens arealdel 2012-2024 er avsatt til nåværende tettbebyggelse og LNF - Område.
Eiendommen ligger i et regulert område avsatt til boliger jf. gjeldende reguleringsplan med plan ID og navn:
- 5001 r0134h Selsbakkvegen og Alette Beyers veg (25.8.1967)
- 5001 r0134i Hallset Nordre, gangveg til Rognheim stasjon (2.10.1967)
- 5001 r0134k Selsbakkhøgda borettslag, garasjer (20.10.1970)
- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)
- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)
- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Følgende medfølger i salget:
- Vaskemaskin på bad
- Fryseskap i bod
- Kombikjøleskap og komfyr på kjøkken.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Jonas Sønnesyn per e-post jonas.sonnesyn@nylanderpartners.no eller sms: +47 97 51 61 02. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Selbu Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Morten Tellefsen.
Eiendommens adresse er Waldemar Aunes veg 11 C.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 100, bnr. 158, andelsnr. 343 i SELSBAKKHØGDA BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1240170.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,200 % av salgssummen inkl. mva (minimum 30 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 18 750,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 3 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Jonas Sønnesyn / +47 97 51 61 02/ jonas.sonnesyn@nylanderpartners.no.