STOR & SENTRAL 2-ROMS. 52 kvm BRA-i. Innglasset vestvendt balkong. Felles takterrasse. Nærhet til NTNU og St. Olavs.
Velkommen til visning! Husk visningpåmelding
Presentert av
Visninger
Meld deg på visningTotalt bruksareal: 65,0 m²
- BRA-i: 52,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
- BRA-b: 8,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
2.etasje:
Entrè/gang, bad, stue, kjøkken og soverom.
I tillegg har man innglasset balkong og bod i kjeller (1,3m²) og 11. etasje (4m²).
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Det medfølger ikke parkering, med det er mulighet for leie av parkeringsplass for bil som tildeles etter ansiennitet.
Parkering av sykler skal skje på området avsatt til dette formålet - sykkelstativ eller i privat bod.
Annen informasjon:
Selskapet har inngått en opsjonsavtale på salg av deler av tomten. Avtalen har en verdi på kr 45 mill dersom utbygger bruker opsjonen innen mai 2024. Avtalen utgikk mai 2024, men det ble stemt over om å inngå ny avtale (ny forlengelse av avtalen) på ekstraordinær generalforsamling i september 2024. Forslaget ble vedtatt og avtalen forlenget til mai 2025.
Vaktmester:
Boligselskapet kjøper tjenester av eksternt firma.
Renhold:
Boligselskapet kjøper tjenester av eksternt firma for renhold av fellesarealer.
Facebook:
Blokka har en Facebook-side som eiere kan bli medlem av: "Beboere i Elgeseter gate 26".
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
4. Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
- Ukjent, antageligvis noe Styret aksjelaget har kjennskap til.
- Utbedring av avløpsnett i blokka i 2012/2013. I regi av aksjelaget.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?
- Nei. Vet vi har hatt vann i kjelleretasje på gulvnivå ved en tidligere anledning (pga. en vannslange som ble benyttet av et håndverkerfirma), men der ble det gjennomført en opptørkingsprosess av et profesjonelt firma ‐ alt av meldte skader ble ordnet opp i med forsikringsselskap.
11. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
- Mestermur Trondheim AS, Øysand Stål AS (1).
- Fasaderehabilitering i 2012 (1), etablering av takterrasse 2018 (2).
12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
- Elektrikerservice AS (1), Trønderblikk AS (2).
- 2012/2013: Utbedring av el‐anlegg, brannvarslingssystem.(1), anskaffelse av balansert ventilasjon, I regi av aksjelaget.
12.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)?
- Nei. Oppgradering på lyskilder (alle rom utenom stue) er gjort privat av et familiemedlem med fagbrev som elektriker. Foreligger ikke dokumentasjon på arbeid.
13. Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
- El‐tilsyn utført 13.03.25. Bemerkninger på noen løse ledninger som må festes, stikkontakter på veranda som må jordes eller demonteres, samt inspeksjon av downlights bad. Dette blir utbedret og kontrollert av i april av godkjent el‐virksomhet. Dokumentasjon vil foreligge ved overtakelse. Periodevis filterskifte og kontroll av ventilasjon kjøkken, Trønderblikk AS. Filterbytte skjer hvert halvår i regi av aksjelaget.
17. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av eiendommens omgivelser?
- Det pågår fortsatt en sak angående salg av tomt (parkeringsplasser vest for blokka). Der kan det komme opp et nytt bygg, om reguleringsplanen sluttføres og avtale med utbygger går i orden.
26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Salg av tomt til utbygger vil trolig gi en stor reduksjon i fellesutgifter, da det har blitt uttalt at salgssum skal brukes til å slette/redusere fellesgjeld knyttet til alle andelene i blokka.
Tilleggskommentar:
Vegger på stue og kjøkken har blitt sparklet og malt i 2023. Kjøkkenfronter grunnet og malt i 2024. Lagt gulv på terrassen (trefiberplater med laminat over) i 2021. Fuger på toalett fornyet i 2023/2024. Belysning oppgradert i gang, stue og kjøkken 2023. Downlights på toalett installert i 2021. Nye lister på stue i 2021, kjøkken 2024. Byttet dør til soverom i 2024 (med ny karm, nye karmlister på begge sider). Et av kjøkkenskrogene ble byttet i 2023, lekkasje fra naboen over. Ble utbedret etter råd fra forsikringsselskap om fremgangsmåte. Delene av kjøkkenskroget som ble rammet ble byttet ut med nye plater. Opptørkingsprosess før montering av nytt skrog.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 1
TG 2: 3
TG 3: 1
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
Bad - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk:
Sluket er et soilsluk fra byggeåret. Sluk av denne typen og alder vil av flere årsaker kunne være årsak til skader. Blant annet at materialet i seg selv er usikkert på grunn av lang levetid.
Eldre soilsluk kan isolert sett, under enkelte forhold, likevel fortsatt kunne fungere, men det er usikkerhetsmomenter en skal være oppmerksom på. Generelt er sluk eldre enn 40 år utsatt for materialskader.
Kostnadsestimat: Tiltak mellom 100.000 – 300.000
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Bad - Totalvurdering av overflater:
Overflatene begynner å ha oppnådd forventet levetid og tiltak må påregnes på sikt. Det registreres underdimensjonert fall på gulv målt til 20mm fra topp overflate ved terskel til topp overflate ved sluk. Krav til høydeforskjell/fallforhold er minimum 25mm.
Bad - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon:
Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales. Løst toalett, slitasje på skap ved vegg hengt servant, samt løs dør og sprekkdannelser rundt sluk i dusjkabinett ble avdekket.
VVS:
TG-2 er satt med bakgrunn i alder på eldre rør og avløps installasjoner, som har oppnådd forventet normal brukstid. Avløpsrør av støpejern/soil fra 50-tallet har som regel en del innvendig korrosjon noe som kan forårsake treg avrenning og lettere tilstoppinger. Det bemerkes at varmtvannsbereder på kjøkken er datert 1993, forventet levetid er passert. Komfyrvakt ikke installert.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Takstmann har ikke kontrollert godkjente byggetegninger opp mot byggegodkjente tegninger.
- Boligen er målt opp etter ny standard NS3940:2023. På grunn av møbler/ innredning avviker deler av oppmålingen da noen mål er tatt høyere opp på veggen enn anbefalt. Vegger kan være skjeve og kan gi andre mål enn ved måling langs gulvet. Rom defineres etter bruken av rommet på befaringsdagen, selv om bruken kan være i strid med tidligere eller gjeldene byggeforskrifter. Bodarealer som er oppført som BRA-e i rapporten er målt opp og medregnet i boligens totale BRA, men det er ikke gitt informasjon til undertegnede om boden er tinglyst på eier. Det oppfordres evt. kjøpere og sjekke ut dette.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
: Leiligheten ligger i en blokk med støpt grunnmur/dekke. Utvendig fasade blendet i murpuss. Flatt tak antatt tekket med asfaltpapp. Etasjeskillere av betong. Vinduer med 3-lags glass.
Denne tomten er eiet.
1945,90 kvm.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for Elgeseter gate 26 boligblokk 10.etasjer, datert 11.10.1958. Fikk tillatelse til å ta i bruk boligblokken den 05.02.1959.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det foreligger ferdigattest for:
- Balkonger med innglassing, datert 05.07.2000
- Utvendige trapper i Elgeseter gate 26A og B, datert 06.09.2002.
- Takterrasse, datert 05.07.2019.
Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: E - Rød
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 2 500 000,-
Andel fellesgjeld kr 431 497,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
1 744,00,- (Transport av adkomstdokumenter)
3 850,00,- (Notering pant pr. stk)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 955 004,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 431 497,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 6 176,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter kr. 1 517,-
- Felleskostnad avdrag kr. 1 340,-
- Felleskostnad driftsdel kr. 2 452,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 626,-
- Vask av fellesarealer kr. 241,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 431 497,- pr. 19.02.2025.
Selskapets totale gjeld er kr. 30 774 104,- pr. 19.02.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 25 158,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 1461384120, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.02.2025: 4.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 1
Saldo per 19.02.2025: 31 728
Andel av saldo: 445
Første termin/første avdrag: 31.12.2007 ( siste termin 31.03.2025 )
Flytende rente
Lånenummer: 1461384101, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.02.2025: 4.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 1
Saldo per 19.02.2025: 55 329
Andel av saldo: 776
Første termin/første avdrag: 31.12.2007 ( siste termin 31.03.2025 )
Flytende rente
Lånenummer: 14634424, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.02.2025: 4.67% pa.
Antall terminer til innfrielse: 73
Saldo per 19.02.2025: 11 793 344
Andel av saldo: 165 360
Første termin/første avdrag: 01.08.2013 ( siste termin 01.05.2043 )
Flytende rente
Lånenummer: 14634424 1, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.02.2025: 2.86% pa.
Antall terminer til innfrielse: 73
Saldo per 19.02.2025: 12 285 528
Andel av saldo: 172 261
Første termin/første avdrag: 01.08.2013 ( siste termin 01.05.2043 )
Fastrente til 01.06.33
Eiendomsskatt inngår i fellesutgiftene.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr ikke borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning).
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har ikke tegnet forsikring i Borettslagenes sikringsfond. Det betyr i realiteten at andres mislighold av felleskostnader likevel vil kunne medføre økte felleskostnader for de øvrige andelseierne i kortere eller lengre tid - dersom dette ikke kan inndrives fra misligholder. Ta kontakt med meglerforetaket for nærmere info hvis forholdet synes uklart.
Primær formuesverdi kr. 835 344,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 341 375,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
AS ELGESETERG 26, Orgnr: 931 490 125
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
AS Elgeseter gate 26 er et boligaksjeselskap som har til formål å skaffe aksjeeierne bruksrett til egen bolig i selskapets eiendom (borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med denne.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag. Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 83930087.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 4 852 836,-
Driftskostnader kr. 2 373 043,-
Årsresultat kr. 1 434 525,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 1 461 920,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 1 387 782,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler ligger vedlagt i prospektet. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med innholdet av disse.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Det må søkes styret.
Eiendommen er regulert til boligformål iht. r0197r Elgeseter 16 og 18 (gate med fortau).
Eiendommen ligger i et område som i Kommuneplanens arealdel 2007-2018 (27.9.2007) er avsatt til nåværende sentrumsformål.
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det opplyses om planforslag r20210014 som kan påvirke området Elgeseter gate 26 og 30B, Magnus den Godes gate 4, 6 og 8, samt Udbyes gate 3 og 5.
Det opplyses også om regulering under arbeid med planid r20180044 (Planprogram for samlet campus i Trondheim) og r20190007 (Nordre del av Elgeseter gate).
Leiligheten ligger i Elgeseter som er innenfor virkeområde for hyblifiseringsbestemmelse. For boliger innenfor virkeområdet, kreves tillatelse fra kommunen for å dele opp bolig til hybler.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras aksjen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i aksjelagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Aksjelaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende hvitevarer medfølger i handelen:
- Oppvaskmaskin
- Stekeovn
Hvitevarer overtas i den tilstand de har vært benyttet av selger. Det gis videre ingen garanti for tilstand eller levetid på disse
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Kathrine Birkeland per e-post kathrine.birkeland@nylanderpartners.no eller sms: +47 41 32 93 23. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Stadsbygd Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Vidar Bergheim Hoel.
Eiendommens adresse er Elgeseter gate 26 A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 404, bnr. 354, aksje nr. 9 i AS ELGESETERG 26 i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 7240145.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 30 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 3 000,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til ,
Ansvarlig megler er Kathrine Birkeland / +47 41 32 93 23/ kathrine.birkeland@nylanderpartners.no.