Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 59,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Talestasjonen 20 - en moderne og delikat 3-romsleilighet i byggets første etasje. Leiligheten har en godt utnyttet planløsning og gjennomgående smakfulle farge- og materialvalg. Stuerommet har store vindusflater, naturlige møbleringssoner og utgang til en av boligens to balkonger. Boligen ble oppført i 2011 og byr på både vannbåren gulvvarme og balansert ventilasjon. Kjøkken og bad er begge oppgradert fra standardsortimentet, og badet har også et nytt dusjkabinett fra 2024.
Boligen ligger i et trivelig og sentralt sameie på Støver, med kort vei til alt man trenger i hverdagen. Sameiet har rikelig med parkeringsplasser, felles elbillading, og mulighet for fast plass ved behov. Felleskostnadene er lave og forutsigbare, og inkluderer både oppvarming og varmtvann.
Velkommen!
Leiligheten ligger fint til på Støver med nydelig utsikt mot Saltenfjorden og Børvasstindene. Balkongen har gode solforhold. Fra leiligheten er det ca. 10 km fra Bodø sentrum. Støver er et attraktivt og barnevennlig område, med store grøntområder og mange lekeplasser. Det er umiddelbar nærhet til flott turterreng. I nærområdet er det også barneskole, barnehager, dagligvarebutikk, lysløyper, bade/fiskeområder mm. Til Universitetet, Mørkved handelsområde og Mørkved Idrettspark er det ca. 1,8 km.
"Sameiet er rolig og velfungerende, med beboere som ønsker å holde det ryddig, rimelig og rolig. Jeg har aldri vært plaget med støy. Naboene er hovedsakelig unge, samt 4-5 barnefamilier og noen få eldre." - Selger.
Entré, 2 soverom, bad og stue/kjøkken. To terrasser, og utvendig bod.
Boligen fremstår i hovedsak som fra byggeåret og fremstår i teknisk god stand. Det gjøres oppmerksom på at enkelte elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes i tiden som kommer. For øvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten.
VEGGER:
Malte strier, fliser på bad.
GULV:
3-stavs eikeparkett, fliser på bad.
HIMLING:
Hvite takplater.
Nytt dusjkabinett sommer 2024. Flere av boligens overflater nylig oppmalt.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Det finnes 48 oppstillingsplasser for bil i sameiet, dette utgjør ca. 1,5 bil pr. seksjon. Man får iflg. styreleder prioriterte plasser nærmere boligen dersom man har barn eller andre grunner som tilsier det.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Ja, kommentar: Liten lekkasje under vask på kjøkken. Årsaken var en morken pakning til varmtvannsrør. Dette er utbedret. En rørlegger vil konsolidere rørene før overtakelse, i henhold til bygningsforsikring.
14. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja. Kommentar: Alle eiere i sameiet har tilgang til 3 ladebokser. Har aldri vært kø på noen av dem. Er sjeldent mer enn én i bruk.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 7
TG 2: 2
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- Bad, Overflate gulv: TG2 gis da det er registret flatt fall på badet, eventuelt lekkasjevann vil da ikke ledes effektivt mot sluk. Høyde fra topp membran ved dørterskel til sluk er på ca 11mm mot dagens preakseptterte løsning på 25 mm. Løsningen med 25 mm gjør at det vil ta lengre tid for en eventuell lekkasje vil ledes mot dørkarm og ut i tilstøtende rom. Dusjkabinett med fast avløp til sluk må videre benyttes for å minimere risiko for skader på tilstøtende konstruksjoner.
- Bad Membran, tettesjiktet og sluk: TG2 gis grunnet store deler av forventet levetid er oppbrukt, gjenværende brukstid er usikkert og tiltak over tid må regnes med.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
- Varmtvannsbereder: Felles varmtvann for blokken, ikke kontrollert.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Boligen er oppført med støpt plate mot stein/grusfylling, drenering med knotteplast. Bindingsverk av tre montert i moduler, kledd med plater og bordkledning. Pulttak tekket med banebelegg eller lignende.
Totalt tomteareal på 3675m² samlet for sameiet - beregnet areal med henvisning til matrikkel rapport. Tomten har naturlig helning i terreng, det er tilnærmet plant opparbeidet adkomst til boligen. Asfaltert p-plasser ved boligen.
Det foreligger ferdigattest for oppføring av ny boligblokk datert 08.11.2012.
Det foreligger ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendige rom (hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven. Ethvert salg eller bortleie av seksjoner skal meldes skriftlig til sameiets forretningsfører med opplysning om hvem som er ny eier/leietaker. Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Ved utleie av hele boligen gjør vi oppmerksom på eventuell skatt av leieinntekter, og mulig gevinstbeskatning ved et senere salg. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Boligen er oppvarmet med vannbåren varme i gulv på bad, stue/kjøkken og gang. For øvrig elektrisk oppvarming. Vannbåren gulvvarme og varmtvann er inkludert i felleskostnadene.
Energikarakter: C - Grønn
Energiforbruk foregående år var 2876 kwh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 2 950 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
71 250,00,- (Dokumentavgift)
9 250,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Leilighet)
240,00,- (Pantattest kjøper)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
_______________________________________________________
3 031 740,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 830,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Drift- og vedlikehold, brøyting og gressklipping, fjernvarme og varmtvann, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, revisjon og styrehonorar, samt andre driftskostnader.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er kr. 11 331,- for 2023. Beløpet faktureres over fire terminer.
De kommunale avgiftene fordeles over følgende poster:
Avløp: kr. 3 346,40
Eiendomsskatt: kr. 4 771,15
Vann: kr. 3 213,80
I tillegg kommer kostnader knyttet til renovasjon. Estimert kostnad for 2024 er kr. 6 404,84. Beløpet fordeles over fire terminer med forfall 20. februar, mai, august og oktober.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, innboforsikring, pakke til tv- og internett samt kommunale avgifter, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Sameiet har ingen fellesgjeld pr. 23.08.24.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 788 032,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 152 128,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Boligen er en del av Eierseksjonssameiet Støver B16.
Org.nr. 997 461 568
Gnr./bnr: 55 / 146
Boligselskapets hjemmeside: home.solibo.no/hp/stover-b16/
Kontaktskjema til styret: home.solibo.no/hp/stover-b16/kontakt
Det er ingen forkjøpsrett eller styregodkjenning iflg. sameiets vedtekter. Ny eier meldes inn til forretningsfører etter salg.
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenr. 8274988 gjennom sameiet. Eier har tegnet innboforsikring i Codan.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser følgende pr. 31.12.:
Årsresultat kr. -70 571,-
Egenkapital kr. 155 351,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det er ved årsmøtet 2024 innhentet et tilbud på arbeid knyttet til maling av sameiet på kr. 630 000,- inkl. mva. for begge boligblokkene. Det er ikke vedtatt om dette gjennomføres. Sameiet økte felleskostnadene med 10% i juli 2024, og har foreslått å gjøre det samme i 2025, for å øke avsetning til fremtidige vedlikeholdsprosjekter.
Husdyr er tillatt i sameiet. Alle husdyr (utendørs) skal merkes med eiers navn og adresse (hvis ikke bruk av halsbånd, skal husdyret chippes). Katter som er utendørs, bør også steriliseres for å unngå sterk urinlukt da de markerer. Husdyreiere skal bruke pose til å fjerne ekskrementer når slikt skjer på sameiets fellesområde eller tilstøtende områder. Slike poser er å anse som søppel/avfall og skal behandles deretter, jf regel nr 7. Husdyrhold som er til plage/sjenanse for andre sameiere tas opp med styret som treffer de nødvendige tiltak, og om nødvendig forlanger husdyret fjernet for eiers regning. Foruten dette vises det til kommunens regelverk. Dette iflg. sameiets husordensreglement.
Området er regulert til boligformål. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. er vedlagt i den komplette salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 703237, tgl. 05.09.2011 - Seksjonering
SNR: 22
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 53 / 1724
Dnr. 818925, tgl. 10.10.2011 - Bestemmelse om parkering
Rett til 43 parkeringsplasser.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen: Alle hvitevarer på kjøkken, samt vaskemaskin på bad.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, men selgers egenerklæringsskjema følger som vedlegg til salgsoppgaven. Kjøper gjøres oppmerksom på den særskilte risiko ved ev mangelskrav, ettersom selger ikke har tegnet eierskifteforsikring.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Tobias Bronder per e-post tobias.bronder@partners.no eller sms: +47 95 16 68 05. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Advanti & Partners, Bodø sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Talestasjonen 20.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 55, bnr. 146, snr. 22 i Bodø.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 93240180.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 35 000 inkl. mva
Visninger/overtagelse: 2 500,00
Tilrettelegging : 8 500,00
Elektroniske signeringer: 1 900,00
Markedspakke standard: 16 900,00
Fotopakke inkl. drone og boligvideo: 5 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til kr 70 300,
Ansvarlig megler er Tobias Bronder / +47 95 16 68 05/ tobias.bronder@partners.no.