Stor (122m2 BRA) og innbydende 4-roms terrasseleilighet - garasjeplass og heis - oppgradert 2011/2023 - sentralt!
Selve leiligheten ble betydelig oppgradert i 2011, og både kjøkken og bad ble pusset opp da. Det ble også gjort en oppgradering i 2023, da ble varmepumpe montert, samt at det er lagt nytt gulv med varme på kjøkken/stue, og nytt gulv i gang, sikringsskap oppgradert m.m. Smart planløsning hvor alle rom oppleves behagelig store. Bl.a. er soverommene på hhv. 15,5, 14 og 10m2. Ellers et romslig og delikat bad på 8m2, og separat vaskerom. Rikelig oppbevaringsplass med store skyvedørsgarderober, i tillegg til bod i leiligheten på 8m2.
Skjermet, vestvendt terrasse på ca 17m2 som er delvis overbygd.
Leiligheten er et flott utgangspunkt, for en enkel hverdag med sentral beliggenhet, og behagelig gangavstand til sentrum!
Presentert av
Visninger
Meld deg på visningTotalt bruksareal: 122,0 m²
- BRA-i: 122,0 m²
- BRA-e: 0,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 17,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Eiendommen inneholder: Entre/gang, baderom, vaskerom, omkledningsrom, 2 soverom, stue/spisestue/kjøkken og bod
Se vedlagte kart.
Det vil bli skiltet i regi av Nylander &Partners under felles visning. Velkommen!
Plass i felles garasjeanlegg følger leiligheten
Megler har kontrollert dagens planløsning mot godkjente bygningstegninger. Det bemerkes følgende avvik:
-Dagens baderom er opprinnelig søkt som vask og WC
-Dagens baderom er opprinnelig søkt som vaskerom.
-Dagens omkledningsrom er opprinnelig søkt som soverom.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
3. Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende?
Ja, Avløp fra kjøkkenvask er høytrykspylt og rengjort av rørlegger‐firma K. Lund og funnet i orden.
12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av faglært
Vintervoll - Leilighetens sikringsskap er oppgradert til dagens standard. 2024.
12.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)?
Ja, Lagt i bolig‐mappen.
13. Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Ja, Lokale El‐tilsyn. 2024.
14. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
Nei, Muligheter for utvidelse av eksisterende anlegg.
15. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte personer, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)?
Ja, Nytt gulv er lagt i stue, kjøkken og gang. Utført av Rolf Sterten med hjelp av fagutdannet snekker.
26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja, Rehabilitering av fasader. Utskifting av vinduer. mm.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 12
TG 2: 7
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Vinduer og dører
Leilighetens vinduer er datostemplet 1985 og balkongdør er datostemplet 2005. Utover normal aldringsmessig slitasje ble det ikke påvist vesentlige skader eller avvik.
-Kjøkken
Det er kun etablert kullfiltervifte over stekesonen. Det er ikke montert mekanisk avtrekk fra rommet.
-Avløpsrør
Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men det gjøres oppmerksom på at deler vurderes å ha oppnådd over halvparten av forventet brukstid. Det ble registrert noe rustdannelser på slukene.
-Vannledninger
Store deler av anlegget vurderes å være av nyere dato. Det vurderes å fungere som tiltenkt, men det gjøres oppmerksom på at deler vurderes å ha oppnådd over halvparten av forventet brukstid. Det ble påvist en del slitasje på stoppekran.
-Våtrom: Baderom
Baderommet fremstår med flislagte overflater og opplyses å være fra 2011.
Utover normal aldringsmessig bruksslitasje ble det ikke påvist vesentlige skader eller avvik på baderommets overflater. Det ble påvist noe ufagmessig utførelse på flislegging, men dette vurderes å kun være av kosmetisk betydning. Videre ble det påvist noe bom i fliser.
Fallforhold tilfredsstiller ikke forskriftskrav. Ved en enkel nivellering ble det påvist tilnærmet flatt gulv og gulvskinne til dusjnisje danner en avgrensing mellom sluk og øvrige vanninstallasjoner. Eventuelt lekkasjevann vurderes likevel å ville føres til sluk før tilstøtende rom/konstruksjoner da det er etablert en forhøyet dørterskel til rommet. Det forutsettes at også tettesjikt er ført opp mot dørterskel.
-Våtrom: Vaskerom
Vaskerommet fremstår med flis på gulv og malte panelplater av mdf på vegger. Rommet opplyses å være oppgradert i 2011.
Utover normal aldringsmessig bruksslitasje ble det påvist noe bom i fliser.
Fallforhold tilfredsstiller ikke forskriftskrav, men ved en enkel nivellering ble det påvist fall til sluk.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
-Balkong, terrasse, platting
Det er etablert en takterrasse med utgang fra stue. Denne fremstår med terrassedekke av tre og rekkverk av støpt betong/metall. Tekkingen mot underliggende boligrom er av ukjent alder og utførelse.
Utover normal aldringsmessig slitasje på overflater ble det ikke påvist vesentlige skader eller avvik, men det gjøres spesielt oppmerksom på at selve tekkingen mot underliggende boligrom ikke var tilgjengelig for kontroll.
Rekkverkshøyde er i utgangspunktet lavere enn forskriftskrav, men utformingen gjør at fallsikkerheten vurderes å være ivaretatt.
Tilstandsgrad er ikke vurdert på grunn av ukjent alder, utførelse og tilstand på tekking mot underliggende boligrom. Det anbefales en ytterligere kontroll av tekkingen
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten er etablert i en terrasseblokk oppført med bærende konstruksjoner av støpt betong. Utvendige fasader fremstår med pusset mur og trekledning. Vinduer og balkongdør fremstår med 2- og 3-lags glass. Taket har forskjellige takformer(mansard og tilnærmet flatt) og er utvendig tekket med metallplater og papp/folie.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
kvm.
Det er utstedt midlertidig brukstillatelse på eiendommen datert 17.06.86.
I saker hvor det foreligger midlertidig brukstillatelse datert før 01.01.1998, vil det ikke bli utstedt ferdigattest.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: Ingen -
Prisantydning kr 5 990 000,-
Andel fellesgjeld kr 255 891,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 6 264 572,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 255 891,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 7 873,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter 436,-
- Felleskostnad driftsdel 3 735,-
- Felleskostnad renter IN-lån 930,-
- Felleskostnad avdrag 229,-
- Felleskostnad avdrag IN-lån 1 152,-
- Tilleggsytelser: Vasking 180,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler 471,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. ,- for .
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm og innboforsikring i tillegg til tidligere opplyste fellesutgifter. Strøm og innbo varierer utifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 255 891,- pr. 14.08.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
13 778 431,- pr.
14.08.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 24 412,- pr. 14.08.2024.
Lånenummer: 90517170479, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 14.08.2024: 5.85% pa.
Antall terminer til innfrielse: 19
Saldo per 14.08.2024: 7 230 520
Andel av saldo: 179 161 ( siste termin 30.12.2033 )
Flytende rente
Avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld
Lånenummer: 90517293821, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 14.08.2024: 5.85% pa.
Antall terminer til innfrielse: 32
Saldo per 14.08.2024: 3 606 356
Andel av saldo: 68 728
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.06.2040 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517321167, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 14.08.2024: 5.85% pa.
Antall terminer til innfrielse: 55
Saldo per 14.08.2024: 770 965
Andel av saldo: 14 693
Første termin/første avdrag: 30.12.2022 ( siste termin 30.12.2051 )
Flytende rente
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
IN-ordning:
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Sikringsordning:
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Primær formuesverdi kr. 1 288 784,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 897 378,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Borettslaget Øvre Møllenberg, Orgnr: 950 374 136
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsrett:
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
Styregodkjenning:
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring Bedrift med polisenr. SP588601.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 4 383 432,-
Driftskostnader kr. 2 910 413,-
Årsresultat kr. 884 013,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 1 280 950,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 673 707,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Enhver borettshaver som har husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på borettslagets område. Forbud mot enkelte dyr må respekteres.
Området er regulert til boligformål ihht R0176, R0306 og R1170c. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Kristian Kattem-Olsen per e-post kko@nylanderpartners.no eller sms: +47 91 66 15 81. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Rolf Sterten og Unni Olsen.
Eiendommens adresse er Øvre Møllenberg gate 71A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 410, bnr. 25, andelsnr. 24 i Borettslaget Øvre Møllenberg i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1240185.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,800 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til ,
Ansvarlig megler er Kristian Kattem-Olsen / +47 91 66 15 81/ kko@nylanderpartners.no.