Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 57,0 m²
Bruksarealet (BRA) består av følgende:
1.etg.: Entrè, bad, bod, 2 soverom og stue/kjøkken. 53 m² BRA-Utvendig bod. 4 m² BRA-e
TOTALT BRA 57 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 38,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Fin beliggenhet i blindvei i rolig og barnevennlig boligområde med nærhet til marka med flotte turområder og lysløype. Eiendommen har gode solforhold og utsikt. Få minutters gange til busstopp og gangavstand til barneskole og ungdomsskole ved Svelvik sentrum.
Kort vei til Svelvik sentrum med dagligvarebutikker, små butikker, spisesteder og servicetilbud.
Nærhet til fjorden gir gode bademuligheter og fine forhold for båtliv og fiske. Fergeforbindelse over Svelviksundet til Verket i Hurum og forbindelse videre til Drøbak via Oslofjordtunnelen. Bussforbindelse til Drammen og Sande, og ca 30 minutters kjøring til Drammen.
Det er mange aktiviteter knyttet til skoler og andre foreninger i Svelvik, bl.a. Svelvik IF.
Oversikt over båtforeninger/båtopplag i nærområdet:
Svelvik motorbåtforening, https://www.renna.no/
Svelvik Marina. https://velihavn.no/bunkers/buskerud/svelvik-marina
Drammen båtservice. https://www.dbat.no/
Aubo kjøkkeninnredning med glatte fronter. Laminat benkeplate. Nedfelt kum i rustfritt stål. Integrerte hvitevarer består av stekeovn, platetopp og oppvaskmaskin. Kullftilterventilator og tilluft via ventil i stue.
Flislagt bad med varme i gulv. Innredning består av benkeskap med glatte fronter, servant, klosett og dusj på gulv. Opplegg for vaskemaskin. Mekanisk avtrekk på bad.
Overflater innvendige gulv: Fliser i entré. Parkett for øvrig.
Overflater innvendig vegger: Malte panelplater.
Overflate innvendig himling: Takessplater.
Himlingshøyde: Ca. 2,40 meter, målt i stue.
Ventilasjonstype: Balansert ventilasjon.
Avtrekk: Fra kjøkken, innvendig bod og bad.
Tilluft: I stue og soverom.
Annet
Varmtvannsbereder, med en kapasitet på ca. 120 liter plassert i kjøkkenskap.
P-plass ved inngangspartiet.
Felleskostnader dekker måking, forsikring hus/sameiet (ikke innbo). Hver enkelt sameier er ansvarlig for maling av fasade men sameiet dekker materialkostnader.
Ellers tar sameiet evt vedlikehold etc. "sak for sak". Sameiet har nylig hatt feier og service på ventilasjon som ble betalt av sameiet.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Terrasse og ute tak er satt opp av meg.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Kontroll utført og godkjent.
Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Ja. Innstallasjon av takluke til loft og undergulv loft.
Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Nei. Men det er lagt Radonduk under etter hva jeg har blitt fortalt.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
Ja. Ble laget ny tillstadsrapport i forbindelse med sak mot utbygger.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Nabo hatt mus i bod, musesperrer utbedret.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Rekkehus fra 2017.
Gulv på grunn i betong.
Yttervegger i bindingsverk, kledd utvendig med malt panel. Yttertak i trekonstruksjon, tekket med takstein.
Ytterdør i tre med glassfelt.
Terrassedør med isolerglass.
Vinduer med isolerglass.
Terrasseplatting i forbindelse med inngangspartiet, ca. 11 m². Østvendt terrasseplatting, med adkomst fra stuen, ca. 27 m².
For ytterligere informasjon se vedlagte tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
1386,00 kvm.
Det foreligger ferdigattest for oppføring av 4 boenheter fra 2018. Ligger vedlagt.
Boligen har elektrisk oppvarming.
Varmekabler i bad og under flislagt felt i entré, ifølge eier.
Varmepumpe i stue.
Peis i stue.
Prisantydning kr 2 850 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
68 120,00,- (Dokumentavgift)
9 250,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Leilighet)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
240,00,- (Panteattest kjøper)
_______________________________________________________
2 928 610,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 1 250,- pr. mnd.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene.
De kommunale avgiftene for 2024 utgjorde:
Avløp kr. 5 188,60
Vann kr. 3 192,63
Renovasjon kr. 3 944,- (dette betales til til Renovasjonsselskapet for Drammensregionen
Totalt kr. 12 325,23
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Andel fellesgjeld er kr. ,- pr. .
Selskapets totale gjeld er kr.
,- pr. .
Det er pt. ikke innført eiendomsskatt i Drammen kommune.
Formuesverdi er i følge skatteetatens ligningskalkulator kr. 779 794,- som primærbolig og kr. 3 119 175,- som sekundærbolig.
Det er ingen forretningsfører for sameiet.
Regnskap føres internt i sameiet.
Fellesutgifter er 1250,- pr mnd.
Snømåking er satt bort og blir betalt felles,
Rullering på klipp av plen, ellers dugnad ved behov.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 809407.
Årsregnskapet for forrige periode (20xx) viser:
Driftsinntekter kr. x,-
Driftskostnader kr. x,-
Årsresultat kr. x,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. x,- per 31.12.xx.
Budsjett for 20xx viser et overskudd på kr. x,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Boligen ligger i et område regulert til boligbebyggelse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 980566, tgl. 08.09.2017 - Seksjonering
SNR: 3
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 1 / 4
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Høyden & Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Engveien 15.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 322, bnr. 103, snr. 3 i Drammen.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 76250023.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 55 000 inkl. mva
Tilrettelegging : 19 700,00
Visninger/overtagelse: 4 300,00
Oppgjørshonorar : 8 500,00
Factoring: 3 900,00
Løfting på Finn.no: 3 000,00
Markedspakke : 34 900,00
Boligopplysninger (vederlag): 27 300,00
Meglers vederlag er avtalt til kr 219 700,
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Ellen Maxine Onsum / +47 97 07 50 06 / emo@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Ullevålsveien 113 A, 0359 OSLO. Org. nr. 993773980.