SOLGT | Pen, lys og romslig 1(2)-roms - Solrik balkong - Attraktiv, sentral og rolig beliggenhet - V.V., fyring, internett inkl.
Kort fortalt:
-Flytt rett inn
-Separat kjøkken med spiseplass
-Romslig stue med plass til både sofagruppe og spisestue
-Sovealkove
-Kan gjøres om til 2-romsleilighet
-Solrik balkong på 5 kvm.
-Ingen forkjøpsrett
-Varmtvann, fyring inkl. i fellesutgiftene. Dette bidrar til lave strømregninger.
-Fibernett fra Telia inkl. i fellesutgiftene.
-Kort vei til buss, trikk og T‐bane
-Store vinduer og generøs takhøyde
-Parkeringsleie etter venteliste
Presentert av
Visninger
Totalt bruksareal: 40,0 m²
- BRA-i: 38,0 m²
- BRA-e: 2,0 m²
Bruksarealet (BRA) består av følgende:
3.etg.: Entré, bad/wc, omkledningsrom, kjøkken, stue med sovealkove. 38 m² BRA-i
Bod i kjeller. 2 m² BRA-e
TOTALT BRA 40 m²
Planløsningen er noe endret ved at opprinnelig bod er tatt i bruk som omkledningsrom.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Leiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde som omkranser eiendommene. Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker, cafeer, restauranter, og treningssentre i nærområdet!
Gangavstand til Grünerløkka, Torshov, Løren og Tøyen, som alle har populære gatekafeer, restauranter og nisjeforretninger. Idylliske Rosenhoff med kolonihage og trehusbebyggelse ligger like i nærheten. Storo storsenter og sentrum, med sitt brede tilbud av service, shopping og underholdning, er også lett tilgjengelig.
For de som ønsker å slappe av, finnes det flotte parker i nærheten, som Torshovparken, Ola Narr, Botanisk hage, Torshovdalen og Tøyenparken. På Rosenhoff kan du nyte nydelige vafler i kolonihagen på søndager. Ønsker du en lengre tur, finnes det koselige stier langs Akerselva fra byen og opp til Maridalen.
For de mer sporty er det mange treningssentre i nærheten, inkludert flere SATS-sentre, Bare Trening og Fresh Fitness, alle innen gangavstand.
Området har et meget godt tilbud av offentlig transport. Carl Berner har vært et av byens store satsningsområder, med betydelige investeringer i trafikkregulering og beplantning. T-banestasjonen på Sinsen gir enkel adkomst til BI-Nydalen og Blindern. Det er også kort vei til trikk og buss, i tillegg til T-bane og flybuss, alle fra Rosenhoff.
Leiligheten har en perfekt beliggenhet for dem som ønsker å bo sentralt, med flotte rekreasjonsområder i umiddelbar nærhet, samtidig som byens urbane fasiliteter ligger en kort spasertur unna.
Ikea kjøkkeninnredning med glatte fronter og laminat benkeplater. Nedfelt rustfri oppvaskkum og fliser mellom benk og overskap. Ett-greps blandebatteri. Benkebelysning. - Integrert oppvaskmaskin. - Nisjer for frittstående komfyr, kjøl og frys. Originalt spiskammers. Kjøkkenventilator med kullfilter.
Flislagt bad med varme i gulv. Badet er utstyrt med dusj med innfellbare glassvegger, servantseksjon med skuffer og heldekkende porselenvask, speil antatt med mulighet for lys, gulvmontert wc og opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Naturlig ventilasjon.
Overflater innvendige gulv:
Originale tregulv som er slipt og lakkert i stue og alkove.
Malte tregulv i omkledningsrom og kjøkken.
Laminatgulv i entrè.
Overflater innvendige vegger:
Malt mur og malt betong.
Overflater innvendig himling:
Malt mur og malt betong.
Annet:
Det ble gjennomført El-tilsyn i 2020 og avvik er rettet.
Defigo appstyrt porttelefon med fjernstyring via mobiltelefon.
Mulighet for leie av parkeringsplass. Borettslaget disponerer 16 parkeringsplasser. Disse leies ut til andelseiere etter forespørsel. Regler fastsatt av generalforsamling/styret. Dersom du ønsker plass, ta kontakt med parkeringsansvarlig i styret (se oppslag i oppgangene).
Borettslagets biloppstillingsplasser leies ut for kr 5 000,- pr. år. Det er pt. ca. 5 andelseiere på ventelisten.
Ellers beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Oversikt over vedlikehold i borettslaget:
2024 - Rørfornying
2023 - Bytte av ventiler for å øke hastighet på varmtvann til leilighetene, spesielt nr 17 og nr 19
2023 - Isolering av varmerør i kjeller
2023 - Det er utført to halvårskontroller av legionellanivå i blokkens vann. Det har ikke blitt avdekket farlige nivåer
2023 - Sjekk av synkeskader i borettslag, utført av Pentex
2023 - Filming av avløpsrør, utført av Pentex
2023 - Oppgradering av Defigo's skjermer og system ved ytterdører
2023 - Defekt lås til vaskerom skiftet ut av Certego
2023 - Alle inngangsdører inspisert av Certego for å avdekke årsaker til problemer med inngangsdørene. Fasade Consult som monterte inngangsdører har justert alle dørene (dvs. hengsler) for å løse problemene
2022 - Maling av alle oppganger, nytt gulv i nr 19, ny bekkalokk i bakgården, oppgradert internett
2020 - Rehabilitering av rør tilkoblet radiatorer, montering av nye automatiske ventiler/termostater, og ferdigstilt felles sykkelbod innendørs
2019 - Nytt callinganlegg, nye ytterdører, oppgradert deler av det elektriske anlegget og asbestsanering i varmeanlegget
2014 - Utskifting av vinduer, bygging balkonger
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja. RK Rørfornying.
2024, Pågående rørfornying i hovedavløp ut fra bygget. Oppgang 15 estimert fullført månedskifte okt/nov 2024.
Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Sølvkre observert på bad. Observert 3-4 ganger på de 4 årene jeg har bodd der.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Ja. Tilstandsrapport av takstmann i forbindelse av salg av bolig foreligger.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Rotter observert i kjeller i oppgang 11, Oktober 2024. Tiltak settes igang av styret.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- Innvendige overflater
- Innvendig etasjeskillere/gulv mot grunn
- Innvendige dører
- Overflater vegger og himling bad
- Sluk, membran og tettsjikt bad
- Ventilasjon bad
- Overflater og innredning kjøkken
- Avtrekk kjøkken
- Vannledninger
- Avløpsrør
- Ventilasjon
- Vannbåren varme
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Boliggård fra 1939 over 5 etasjer og kjeller.
Bygningen er tidstypisk for Funksjonalismen.
Fundamenter, bærekonstruksjoner og etasjeskiller er av betong. Etasjeskiller er oppforet med tregulv i leilighetene.
Fasader utført i murkonstruksjoner er pusset og malt.
Flatt tak tekket med papp/membran.
Vinduer med 3-lags isolerglass og produksjonsår 2014.
Utstyrt med utvendig aluminiumsbekledning for redusert vedlikehold.
Leilighetsdør med brannklassifisering B-30 og lydisolering 38 dB. Yale doorman elektronisk kodelås.
To-fløyet balkongdør med 3-lags isolerglass og produksjonsår 2014
Overbygget balkong på 5 m² med utgang fra stuen.
For ytterligere informasjon se vedlagte tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
1896,00 kvm.
Opparbeidet tomt med asfaltert adkomst, gangveier og biloppstillingsplasser. Gressplen med diverse busker og beplantinger
Det foreligger ferdigattest for oppføring av boligblokk datert 1936.
Bruksoverlating er ikke tillatt uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker.
Søknad må sendes skriftlig til styret.
Ulovlig bruksoverlating anses som brudd på borettslagsloven og kan føre til salgspålegg og fravikelse.
Det er ikke tiltatt å leie ut sin bolig via korttidsutleie for mer enn 30 dager pr år.
Leiligheten er oppvarmet med sentralvarmeanlegg med radiatorer.
Det er radiator i stue og på kjøkken.
Varme i badegulv.
Felles varmtvann.
Hovedstoppekraner for varmt og kaldt vann er plassert over himlingen på badet.
Prisantydning kr 3 950 000,-
Andel fellesgjeld kr 172 039,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
1,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Leilighet)
500,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
300,00,- (Innflytningsgebyr)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 133 290,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 172 039,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 390,- pr. mnd.
Fordeling felleskostnader:
Renter og avdrag kr. 789,-
Felleskostnader kr. 3 632,-
Avdrag IN-lån kr. 706,-
Renter IN-lån kr. 227,-
Bomiljøvakt kr. 36,-
Totalt kr. 5 390,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
varmtvann og oppvarming (radiator), fibernett, renter og avdrag fellesgjeld, løpende drift og vedlikehold, kommunale avgifter mm.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 172 039,- pr. 08.10.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
13 321 002,- pr.
08.10.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 22 551,- pr. 31.12.2023.
Oversikt over borettslagets lån og vilkår:
Lånenummer: 12128567478,
DNB Bank ASA Annuitetslån
4 terminer per år.
Rentesats per 08.10.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 20
Saldo per 08.10.2024: 2 215 221
Andel av saldo: 48 100
Første termin/første avdrag: 30.06.2024 ( siste termin 30.09.2029 )
Lånenummer: 16368634194,
DNB Bank ASA Annuitetslån
4 terminer per år.
Rentesats per 08.10.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 98
Saldo per 08.10.2024: 10 769 783
Andel av saldo: 123 940
Første termin/første avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.03.2049 )
Borettslaget Bjørn Stallaresvei 11-19 har etablert individuell nedbetalingsmulighet på lån 12128567478. For å innfri din andel fellesgjeld må det inngås avtale med laget. Innbetaling kan gjøres to ganger pr år - senest 10. mars eller 10. september. Etter nedbetaling vil det månedlige kravet bli redusert, fra den påfølgende måned etter innbetaling, dvs. april eller oktober. Ved forsinket reduksjon blir dette fanget ved avregning. ¿ Renter og avdrag avregnes etterskuddsvis hvert kvartal, ved innfrielse / nedbetaling og ved flytting. Ved salg kan dette medføre at det oppstår en restanse, selv om felleskostnadene er betalt ut overtagelsesmåneden. Eventuell restanse vil bli etterfakturert selger.
Eiendomsskatten er i følge skatteetatens ligningskalkulator kr. 0,- som primærbolig basert på prisantydning.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. For å finne beregningsgrunnlaget vennligst se Oslo kommunes hjemmeside: http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt/
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning som dekker manglende innbetaling av felleskostnader. Dog har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader ihht borettslagsloven § 5-20. Panteretten er begrenset oppad til 2G, (G=folketrygdens grunnbeløp).
Borettslaget Bjørn Stallaresvei 11-19 har etablert individuell nedbetalingsmulighet på lån 12128567478. For å innfri din andel fellesgjeld må det inngås avtale med laget. Innbetaling kan gjøres to ganger pr år - senest 10. mars eller 10. september. Etter nedbetaling vil det månedlige kravet bli redusert, fra den påfølgende måned etter innbetaling, dvs. april eller oktober. Ved forsinket reduksjon blir dette fanget ved avregning. ¿ Renter og avdrag avregnes etterskuddsvis hvert kvartal, ved innfrielse / nedbetaling og ved flytting. Ved salg kan dette medføre at det oppstår en restanse, selv om felleskostnadene er betalt ut overtagelsesmåneden. Eventuell restanse vil bli etterfakturert selger.
Formuesverdi er i følge skatteetatens ligningskalkulator kr. 993 062,- som primærbolig og kr. 3 972 246,- som sekundærbolig.
Borettslaget Bjørn Stallaresvei 11-19 består av 83 andeler.
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo)
Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med VaskOslo. Rengjøring skjer en gang hver uke i oppganger og annet fellesareal.
Borettslaget har avtale om levering av dørmatter med Leko Matter AS. Levering skjer en gang måneden i alle oppganger.
Avtale med Telia som leverer kabel-tv-tjenester, med muligheter for bredbånd, telefoni og digital-tv.
Eget fellesvaskeri som er lokalisert i nr. 17. Vaskeriet kan benyttes i henhold til oppsatte regler.
Bjørn Stallares vei borettslag 11-19 bruke låsesystemet til Defigo.
Felles utgangsdører fungerer med brikke og app.
Brikker må selv bestilles og registreres på en av tavlene. De kan bestilles via Defigo.
For registrering av ny bruker, send mail til styretbsv1119@gmail.com ved innflytting.
Postkasseskilt: Bestilles selv. Kan bestilles fra for eksempel Access Låsspesialisten AS.
Det er ingen forkjøpsrett.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i Protector Forsikring ASA med polisenr. 3160689.
Årsregnskapet for forrige periode 2023 viser:
Driftsinntekter kr. 4 665 577,-
Driftskostnader kr. 3 692 985,-
Årsresultat kr. 520 110,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Det er ikke tillatt å flytte kjøkken eller bad til andre steder i leiligheten. Styret kan gi dispensasjon etter søknad fra andelseier, dersom leilgheten har ferdig opplegg for tilkopling av vannrør.
Det er planlagt rørfornying i 2024 med en kostnadsramme på 2.5 MNOK. På generalforsamling 13.03.24 ble det vedtatt at prosjektet finansieres med en blanding av låneopptak og kapitalinnkreving. Styret har fått fullmakt til å fastsette fordelingen mellom de to.
Husdyrhold er ikke tillatt for beboere som har flyttet inn i borettslaget etter 1. juli 2006. For samtlige leiligheter, uavhengig av innflyttingsdato, gjelder det at dyrehold for andre ikke er tillatt i leilighetene. Dette er i hovedsak av hensyn til allergikere. Styret kan gi dispensasjon når det ikke er til sjenanse for oppgangens øvrige beboere.
Boligen ligger i et området som er regulert til boligformål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
Vaskemaskin på bad følger boligen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Sigurd Stori per e-post stori@partners.no eller sms: +47 95 73 64 54. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Høyden & Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Håvard Seehuus.
Eiendommens adresse er Bjørn Stallares vei 15.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 83, bnr. 148, andelsnr. 41 i Borettslaget Bjørn Stallares vei 11-19 i Oslo.
Vårt oppdragsnummer er 76240195.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 45 000 inkl. mva)
Tilrettelegging : 19 700,00
Oppgjørshonorar : 8 500,00
Factoring: 3 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til kr 287 500,
Ansvarlig megler er Sigurd Stori / +47 95 73 64 54/ stori@partners.no.