SOLGT

Waldemar Aunes veg 1C

SOLGT | Stor og pent oppusset 3-roms i 2.etg. med solrik veranda. Rett ved butikk og treningssenter. Parkering. 3 boder.

Byåsen/Hallset
Waldemar Aunes veg 1C, 7027 TRONDHEIM
Beskrivelse
Pen og romslig 3-roms leilighet med sentral og barnevennlig beliggenhet i populært borettslag på Hallset.

Av kvaliteter nevnes:
- Pent oppusset stue med store vindusflater.
- Utgang til vestvendt og solrik veranda.
- Pent og praktisk kjøkken med mye skap- og benkeplass. Egen spiseplass.
- 2 store soverom på hhv. 12,5 og 9 kvm.
- Delikat flislagt bad.
- Separat toalett
- Stort og praktisk vaskerom.
- Umiddelbar nærhet til ny Rema 1000-butikk, apotek, legesenter og treningssenter.
- Kort vei til barne- og ungdomsskole.
- Ca. 10 min fra sentrum.
Fasiliteter
Barnevennlig
Balkong/terrasse
Kabel-TV
Offentlig vann/kloakk
Parkett
Turterreng
Utsikt
Vaktmester-/vektertjeneste
Sentralt
Bredbånd
Moderne
Nøkkelinfo
Prisantydning
-
Omkostninger
-
Totalpris inkl. omkostninger
-
Totalpris ekskl. omkostninger
-
Felleskostnader
-
Andel fellesformue
-
Andel fellesgjeld
-
Eiendomstype
Leilighet
Eierform
Andel
Byggeår
1966
Soverom
2
Bad
1
Antall rom
3
Bruksareal
89m2
Internt bruksareal
77m2
Eksternt bruksareal
12m2
Terrasse-/balkongareal
9m2
Tomtetype
Eiet
Etasje
2
Energimerke
F
Oppvarmingskarakter
Rød
FINN-kode
377009910
Presentert av
Visninger
Informasjon
Om boligen
Arealer

Totalt bruksareal: 89,0 m²

  • BRA-i: 77,0 m²
  • BRA-e: 12,0 m²
  • BRA-b:  m²

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9,0 m²


BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.


Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.

Innhold

Primærrom:

2. etasje: Gang, bad, vaskerom, toalett, 2 soverom, stue, kjøkken.


Standard

2. etasje

Gang: Laminat på gulv og panelplater på vegger. Malt overflate i himling.


Bad: Flis på gulv og flis på vegger. Malt overflate i himling. Gulvvarme. Utstyrt med innfellbare dusjdører, naturlig avtrekk, servant og servantskap.


Vaskerom: Belegg på gulv, og panelplater og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Utstyrt med bereder, naturlig avtrekk og skyllekum.


Toalett: Flis på gulv og flis på vegger. Malt overflate i himling. Gulvvarme. Utstyrt med naturlig avtrekk og veggmontert wc.


Soverom 1: Laminat på gulv og panelplater på vegger. Malt overflate i himling.


Soverom 2: Laminat på gulv og panelplater på vegger. Malt overflate i himling.


Stue: Parkett på gulv og panelplater på vegger. Malt overflate i himling. Vedovn. Utgang til balkong.


Kjøkken: Parkett på gulv, og panelplater og plater på vegg mellom benk og overskap. Malt overflate i himling. Innredning med mekanisk avtrekksvifte over stekesonen og opplegg for oppvaskmaskin.

Adkomst

Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.

Parkering

Det kan søkes om parkeringsplass til styret. Borettslaget har 113 frittstående garasjer i rekke og ca. 250 parkeringsplasser.

Diverse

PÅKOSTNINGER - UTBEDRINGER - VEDLIKEHOLD:

Det ble i 2016 påstartet en prosess med salg av tomt/nytt parkeringsanlegg, samt undersøkelser rundt vedlikeholdsbehov i borettslaget. For å øke inntektene til borettslaget ble det høsten 2023 vedtatt at borettslaget selger tomt på vestsiden for kr. 87.500.000 ,- der det skal etableres blokker. Disse blokken vil bli en del av Selsbakkhøgda borettslag. Inntekter fra salget skal gå til renovering av eksisterende blokker.


Styret i borettslaget informerer om store rehabiliteringsprosjekter de kommende årene. Rørfornyingen er påstartet, kostnader for resterende arbeid i 2024/2025 antas å være kr 62.000.000,-. Evt økning av felleskostnader er pr d.d. ukjente. Videre er det snakk om rehabilitering av tak og fasader. Styret jobber med kartlegging og mulige løsninger, foreløpig estimert pris er ca. kr 392.000.000,-. Arbeidene er tenkt finansiert ved salg av tomten, samt låneopptak, noe som vil medføre økning i fellesgjeld og felleskostnader.

Styret har estimert en økning på 5% pr år, Ytterligere økning i fellesutgiftene må påregnes. Borettslaget har utarbeidet en tilstandsrapport på byggene, samt en prognose på hvor mye fellesgjelden og fellesutgiftene vil øke de neste årene, kontakt megler for mer informasjon. Prognosen/planene ble ikke vedtatt på generalforsamlingen høsten 2023 og styret opplyser om at det vil komme nye forslag. Vi gjør oppmerksom på at beslutninger/vedtak tatt i generalforsamlingen eller av styret kan medføre økning i felleskostnader og andel fellesgjeld som f. eks. fremtidige vedlikeholdsplaner nye låneopptak, og prisstigninger, diverse avgifter m.m. som andelseiere er ansvarlige for.


For mer informasjon konferer megler.


Det gjøres oppmerksom på at dagens "bod" blir omtalt som "loft" i de opprinnelige byggetegningene.

Selgers egenerklæringsskjema

Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.

Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport

OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT


Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.


Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:


TG 0: 0

TG 1: 7

TG 2: 14

TG 3: 0

TG IU: 1


Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:


-Balkong, terrasse, platting:

Oppsummering: Utover normal aldringsmessig slitasje er det ikke påvist vesentlige skader eller avvik ved balkong. Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i alder og slitasje.


-Vinduer og dører:

Oppsummering: Utover normal aldringsmessig slitasje er det ikke påvist vesentlige skader eller avvik ved vinduer og balkongdør. Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i alder og slitasje.


-Ildsted/Skorstein innvendig i boligen:

Oppsummering: Det er ikke påvist skader eller avvik som vurderes å være av konstruksjonsmessig eller sikkerhetsmessig betydning. Pipe vurderes å være oppført i teglstein. Slike piper har erfaringsmessig behov for en rehabilitering og det er her ikke fremlagt opplysninger om at dette er utført. Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i type pipe og alder. 


-Toalettrom:

Oppsummering: Det er ikke etablert synlig drenering fra innbygd sisterne og rommet ventileres kun med naturlig avtrekk.


-Avløpsrør:

Oppsummering: Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd forventet brukstid.


-Vannledninger:

Oppsummering: Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd forventet brukstid.


-Elektrisk:

Oppsummering: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Deler av anlegget er av eldre dato og det foreligger ikke dokumentasjon på arbeider som er utført etter byggeår.

Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll for å fastslå korrekt tilstand. Det er påregnelig med tiltak.


Våtrom: Vaskerom:  

Oppsummering av overflater

Rommet er av eldre dato og fremstår med høy slitasjegrad. Det ble på befaringsdagen påvist flere skader

på gulvbelegg, men det er i ettertid oversendt dokumentasjon på at dette er utbedret ved å sveise i nytt

belegg stedvis.

Fallforhold tilfredsstiller ikke forskriftskrav.


Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk

Det er kun etablert tettesjikt på gulv og dette vurderes å ha oppnådd forventet brukstid. Det ble på

befaringsdagen påvist skader i gulvbelegg, men det er i ettertid oversendt dokumentasjon på at dette er

utbedret.


Oppsummering av ventilasjon

Rommet har ikke tilfredsstillende ventilering.


Oppsummering av fukt

Det er ikke foretatt hulltaking da tilstøtende vegger til våtsoner er av betong/mur.


-Våtrom: Baderom:

Oppsummering av overflater: Utover normal aldringsmessig slitasje er det påvist noe bom i fliser og fallforhold tilfredsstiller ikke forskriftskrav.


Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk: Det er ikke påvist symptomer på svikt i tettesjikt, men det gjøres oppmerksom på ukjent alder og utførelse.


Oppsummering av ventilasjon: Rommet har ikke tilfredsstillende ventilering.


Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:


-Våtrom: Baderom

Oppsummering: av fukt Det er ikke foretatt hulltaking da tilstøtende vegger til våtsoner er av betong/mur.


TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:


  • Boder i kjeller på til sammen 12m² er medregnet som eksternt bruksareal.

Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.

Byggemåte

Boligblokk oppført med bærende konstruksjoner av støpt betong. Utvendige fasader er kledd med fasadeplater og vinduer/balkongdør fremstår med 2-lags glass. Taket er tilnærmet flatt og antas utvendig tekket med papp eller lignende.


Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.

Ferdigattest/brukstillatelse

Det foreligger midlertidig brukstillatelse fra 24.03.1965. 


Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak som er omsøkt før 01.01.1998, jfr. plan- og bygningslovens §21-10, 5.ledd. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes slik de opprinnelig ble godkjent, selv om det ikke foreligger ferdigattest.


Adgang til utleie

Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.

Oppvarming / energiforbruk

Boligen er oppvarmet med elektrisitet og ved.


Energikarakter: F - Rød



Økonomi
Beregnet totalpris

Prisantydning kr 2 990 000,-

Andel fellesgjeld kr 246 107,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)

500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)

7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)

6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)

2 800,00,- (HELP PLUSS)

267,50,- (Gebyr panteattest)

_______________________________________________________

Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 255 056,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 246 107,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.

Felleskostnader

Kr. 4 514,- pr. mnd.


Fellesutgifter fordeles på følgende poster:

- Felleskostnad renter Kr 1168,-
- Felleskostnad avdrag Kr 44,-
- Felleskostnad driftsdel Kr 2743,-
- Tilleggsytelser: Tillegg for vakthold Kr 25,-
- Renhold av fellesareal Kr 135,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler Kr 399,-


Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.

Kommunale avgifter

Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.

Løpende kostnader

Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.

Andel fellesgjeld

Andel fellesgjeld er kr. 246 107,- pr. 14.10.2024.


Selskapets totale gjeld er kr.

137 470 548,- pr.

14.10.2024.

Andel fellesformue

Andel fellesformue utgjør kr. 30 494,- pr. 31.12.2023.

Lånevilkår fellesgjeld

Spesifikasjon av lån:

Lånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 14.10.2024: 4.71% pa.

Antall terminer til innfrielse: 3

Saldo per 14.10.2024: 470 548

Andel av saldo: 842

Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )

Flytende rente


Lånenummer: 67143939048, Nordea Bank Norge ASA

Annuitetslån, 4 terminer per år.

Rentesats per 14.10.2024: 5.32% pa.

Antall terminer til innfrielse: 8

Saldo per 14.10.2024: 137 000 000

Andel av saldo: 245 265

Neste termin: 06.12.2024. Neste avdrag: 06.12.2026 ( siste termin 06.09.2026 )

3 mnd nibor + 0,6% margin

Eiendomsskatt

Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.

Sikringsordning fellesgjeld/in-ordning

Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.


Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr ikke borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning).


Formuesverdi

Primær formuesverdi kr. 767 500,00.

Sekundær formuesverdi kr. 2 916 500,00.

Gjeldende for ligningsåret 2022.

Offentlige forhold
Borettslaget

Selsbakkhøgda Borettslag, Orgnr: 948 720 175

Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.

Forkjøpsrett og styregodkjennelse

Forkjøpsretten er under forhåndsprøving. Kontakt megler.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0005422950.

Regnskap

Økonomisk oversikt:


Resultatet for siste godkjente regnskap var kr. -11 519 704,-


Egenkapitalen i borettslaget utgjorde pr. 31.12.2023 kr. 87 591 406,-


Underskuddet ble overført til annen egenkapital.

Vedtekter og husordensregler

Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.


- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.   

- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.

- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.

- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.

- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.  


Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.  


Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.

Dyrehold

Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen.

Regulering

Eiendommen ligger i et område som i henhold til kommuneplanens arealdel 2012-2024 er avsatt til nåværende tettbebyggelse og LNF - Område.


Eiendommen ligger i et regulert område avsatt til boliger jf. gjeldende reguleringsplan med plan ID og navn:

- 5001 r0134h Selsbakkvegen og Alette Beyers veg (25.8.1967)

- 5001 r0134i Hallset Nordre, gangveg til Rognheim stasjon (2.10.1967)

- 5001 r0134k Selsbakkhøgda borettslag, garasjer (20.10.1970)

- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)

- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)

- 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau (27.10.2021)


Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.


Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Diverse
Løsøre og tilbehør

Følgende tilbehør medfølger handelen:

(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)


Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Overtagelse

Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.

Om salgsoppgaven

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.

Dødsbo

Eiendommen selges som et dødsbo og arvingene har ikke bebodd eiendommen. Arvingene har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fakkyndig.


Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har kjennskap til hvor mange nøkler som er utstedt. Det kan derfor være nøkler på avveie og kjøper anbefales på generelt grunnlag å skifte lås, eventuelt supplere med ytterligere nøkler for egen regning.

Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.

Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.  

Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.

Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som

skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.

Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.

Boligkjøperforsikring

Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.  


Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.

Kjøpsvilkår
Budgivning

Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.


Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Jahn Dalheim per e-post jahn.dalheim@nylanderpartners.no eller sms: +47 92 80 62 58. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.


For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.

Lov om hvitvasking

Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.


Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.


Salgsbetingelser

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.


Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.


Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.


Lov om burettslag (burettslagslova)

Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.


Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.

Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)

Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.

Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt

Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.


Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.

Finansiering

Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.

Behandling av personopplysninger

Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.

Om oppdraget
Eier

Eier er Dagny Kristin Bach Hoel, Raymond Svendsen, Kenneth Svendsen og Thomas Svendsen.

Adresse, matrikkel og oppdragsnummer

Eiendommens adresse er Waldemar Aunes veg 1C.

Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 100, bnr. 158, andelsnr. 196 i Selsbakkhøgda Borettslag i Trondheim.


Vårt oppdragsnummer er 1240236.

Megler og meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 30 000 inkl. mva)


Oppgjørsgebyr: 6 890,00

Digitale oppdragtjenester: 2 190,00

Markedspakke Anbud: 13 900,00

Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00

Utleggsgebyr pr. stk: 850,00

Visningshonorar pr. stk: 1 990,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Ansvarlig megler er Jahn Dalheim / +47 92 80 62 58/ jahn.dalheim@nylanderpartners.no.

Månedlig utleieestimat
17 000,- pr mnd*
221 Kr/m2
Estimert prisintervall
Lavt
15 000,-
Høyt
19 000,-
Nøyaktighet

* Ved hjelp av historiske data, info om området og markedet generelt kan vi estimerer hva du kan få ved utleie av dette objektet. Husk at dette kun er en statistisk beregning, &Partners kan ikke garantere for at de faktiske leieinntektene er reelle.

Nabolagsprofil
21%
Er gift
28%
Er barnefamilier
31%
Har høyskoleutdanning
34%
Har inntekt over 300.000
91%
Eier sin egen bolig
12%
Eier hytte
91%
Har bolig mellom 60-120 kvm
75%
Av boligene er eldre enn 20 år
90%
Bor i terrassehus, bygård eller blokk
100%
Av eiendommene har pris over kr. 2,5 mill
Les mer om nabolaget
Boligvisninger

La oss ta jobben for deg

Går du med planer om å selge - ta kontakt med en av våre meglere for en uforpliktende prat.

Bestill verdivurdering