Moderne og flott leilighet med glimrende beliggenhet! To soverom, ski in - ski out! Perfekt også for utleie!
Leiligheten er glimrende også for utleie!
Delikat og koselig innredet leilighet i første etasje, som ligger et stavtak fra stolheisen og en kort spasertur til sentrum. Her har du tilgang til kino, svømmehall, bowling, restauranter, kaféer og et variert butikkutvalg – alt tilrettelagt for et hyggelig opphold.
Presentert av
Visninger
Meld deg på visningTotalt bruksareal: 50,0 m²
- BRA-i: 48,0 m²
- BRA-e: 2,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 28,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Denne flotte fritidsleiligheten ligger perfekt til i Hovden, med direkte tilgang til skibakken – her får du virkelig "ski in, ski out".
Med sin sentrale plassering tilbyr leiligheten enkel tilgang til både naturen og Oppdals mange fasiliteter.
Om vinteren kan du nyte Oppdals populære skisenter. Her finner du utfordringer for alle nivåer. I tillegg har du direkte tilgang til skiløyper som gir mange muligheter for turer i storslått natur.
Sommerstid åpner fjellet opp for et bredt spekter av aktiviteter – her kan du gå turer, sykle på flotte stier eller prøve deg på klatring og rafting for litt ekstra spenning. Oppdal er kjent for sin vakre natur, med en rekke turmuligheter som dekker alt fra korte ettermiddagsturer til lengre fjellvandringer.
Bygdesentrum ligger en kort spasertur unna og tilbyr et godt utvalg av dagligvarebutikker, restauranter og kafeer, som serverer både lokale og internasjonale retter. I sentrum finner du også Oppdal Kulturhus, som byr på kino, konserter og ulike kulturarrangementer året rundt. I tillegg finnes både svømmehall og bowling. Videre har Oppdal flere sportsbutikker, servicetilbud og en hyggelig handelsgate med alt du trenger for et komfortabelt opphold.
Med denne leiligheten på Hovden får du altså en perfekt kombinasjon av naturskjønnhet, moderne fasiliteter og kort vei til både vinter- og sommeraktiviteter – alt som gjør Oppdal til en helårsdestinasjon i særklasse.
- Etasje: Gang, bad, soverom, soverom, stue og kjøkken.
Selger opplyser følgende:
- Lys og romslig gang/entré
- Varmekabler i gang, stue og bad, som enkelt styres via Nobø-appen
- Moderne og stilfullt bad med flislagt gulv og dusj
- To trivelige soverom, god plass til oppbevaring.
- Åpen stue- og kjøkkenløsning med store vinduer som gir et lyst og luftig inntrykk
- Stor solrik platting med nydelig utsikt.
- Egen parkeringsplass med brøytevakt inkludert i fellesutgifter
- To praktiske boder rett utenfor inngangsdøren, ideelt for oppbevaring av skiutstyr, sykler eller annet
Dører, vinduer, varmekabler , elanlegg, nytt bad og kjøkken m.m ble renovert i 2011
Eiendommen har adkomst fra offentlig vei.
Hver leilighet har en biloppstillingsplass på p-området ved leilighetene iht ordensregler.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at rom i XX etasje som er innredet og brukt som XX ikke tilfredsstiller kravene til rom for varig opphold. Disse rommene er forøvrig angitt som XX i bygningstegningene, og det er ikke søkt om bruksendring. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Comfort oppdal, renovert bad i 2011.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Renovert bad.
Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
Comfort oppdal, laget nye rør på ba og kjøkken 2011.
Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ble bygget ny og større makr‐terrasse 2012/2013 tror jeg.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Støpt ned varmekabler på bad, gang og stue. Downlight instalert og oppgradert sikringskap. Utført av Elektro1 Oppdal i 2011. Tlf:72428010
Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
El.arbeid er utført og kontrollert av Elektro1 Oppdal 72428010.
Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen?
Satt opp 2 stk boder ved inngangsparti.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 10
TG 2: 3
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Vannledninger: Det er etablert et rørskap i vegg mot baderom. Avrenning fra rørskapet er ikke påvist, og det avviker fra dagens forskriftskrav. Som et forebyggende tiltak er det etablert waterguard.
Våtrom: Gulvet har ca 10 mm fall til sluk, dette er mindre enn referansenivået. Det er ikke tilfredsstillende høydeforskjell mellom topp sluk og topp tettesjikt ved dør. Det registreres skadet/sprukket flis på gulv under baderomsinnredning.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
Varmtvannsbereder: Felles varmtvann i bygget, ikke videre vurdert.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
Dagens bruk samsvarer ikke med godkjente byggetegninger. Det er gjort en endring i gang, ved at tidligere bod og vindfang er blitt slått sammen med dagens eksisterende gang.
Det er ikke fremlagt noen midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest. leiligheten er byggemeldt og søkt før 1 .januar 1998. Det vil ikke bli mulig å få utstedt ferdigattest. Er bygget i henhold til opprinnelig godkjenning, er bygget lovlig i bruk.
Vinduer på soverom er for liten i forhold til krav til dagslys. Vindusglass skal ha minst 10% av gulvflate, for å tilfredsstille kravet til dagslysforhold ved rom for varig opphold.
Legg inn meglers kommentar til areal under Diverse, og opplys;
Dagens bruk av leiligheten samsvarer ikke med byggegodkjente tegninger. Tidligere bod er innlemmet i gang, Endring fra S-rom til P-rom er et søknadspliktig tiltak, og er ikke omsøkt i dette tilfelle. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk, ansvar og evt. kostnader ifbm. tiltaket.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet ligger i 1. etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i reisverk og er kledd med stående panel. Taket er et saltak og er tekket med pappshingel. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer og terrassedør med 2-lags isolerglass.
Vi henviser til opprinnelig salgsoppgave til prosjektet.
Denne tomten er eiet.
2791,00 kvm.
Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for boligen.
Følgende opplyses av kommunen ifbm. med ovennevnte;
I Oppdal kommune ble det ikke utstedt ferdigattester for fritidsboliger som det ble søkt om før 01.01.97, da nye regler om ansvarsforhold ble innført.
Før dette tidspunkt var det bygningsmyndigheten som skulle foreta ferdigbefaring av bygg, og gi ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Pga. avstander og antall fritidsboliger, ble det ikke ansett som hensiktsmessig og nødvendig og foreta slik ferdigbefaring på fritidsboliger.
Mangel av ferdigattest for fritidsboliger som det er søkt om før 01.01.1997 vil ikke bli gjenstand for noen ulovlighetsoppfølging fra bygningsmyndigheten i Oppdal.
Leiligheten er svært ideell for både kort- og langtidsutleie.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: E - Rød
Prisantydning kr 2 290 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
58 050,00,- (Dokumentavgift)
500,00,- (Tinglysing skjøte)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
15 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
267,50,- (Gebyr panteattest)
_______________________________________________________
2 400 851,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 3 001,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Energi A-konto: kr 1 174,-
Avdrag lån brøkfordelt: kr 412,-
Renter lån brøkfordelt: kr 248 ,-
Driftskonstnader brøkfordelt: kr 1 167 ,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Felleskostnader er estimert til kr. 3 001,- pr. mnd.
Fellesutgifter og hva disse dekker fremgår av budsjett for 1. driftsår utarbeidet i forbindelse med prosjektet. Dette følger vedlagt i opprinnelig prospekt.
Renovasjon håndteres av Re midt.
Gebyr renovasjon for 2024 kr. 2101,- pr. år.
Det faktureres 2 ganger pr. år
Det gjøres oppmerksom på at avgiftene varierer som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift.
Andel fellesgjeld er kr. 32 833,- pr. 31.12.2023.
Andel fellesformue utgjør kr. 8 131,- pr. 31.12.2023.
Låne ID: 1 DNB Bank: Dnb Bank ASA Beskrivelse: Vedlikeholdslån 2022 Maling Type lån: Annuitetslån Gjeldende nom. Rente: 8,30 % Dato for Innfrielse: 01.07.2029 Terminer pr. år: 12 Avdragsfrihet: Sameiets totale restgjeld p.t.: 774 972,78. Seksjonen totale restgjeld p.t.:28 763,02
Eiendomsskatt utgjør kr. 1 492,- i året pr. 2023.
Sekundær formuesverdi kr. 394 446,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Sameiet Hovdin 1, Orgnr: 985 582 041
Forretningsfører: Bonitas Eiendomsforvaltning AS
Sameiet består av 24 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk .
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenr. 26307239/12.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 930 039,-
Driftskostnader kr. 756 795,-
Årsresultat kr. 113 534,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 113 534,- per 31.12.2023.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det er ingen særskilte restriksjoner på dyrehold.
Eiendommen er regulert til herberge og bevartningssted iht. reguleringsplan 1994005, og avsatt til nåværende kombinert bebyggelse- og anleggsformål iht. kommuneplanens arealdel.
Privat vei som vedlikeholdes av brukerne.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 6909, tgl. 27.12.2001 - Seksjonering
SNR: 3
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 1 / 24
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Vidar Stene per e-post vidar.stene@nylanderpartners.no eller sms: +47 92 80 88 11. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Roy Furu.
Eiendommens adresse er Gamle Kongeveg 113D.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 282, bnr. 152, snr. 3 i Oppdal.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 1240241.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Deltakelse på overtagelse: 2 900,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Vidar Stene / +47 92 80 88 11/ vidar.stene@nylanderpartners.no.