Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 256,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Boligen inneholder:
1.etasje: Entre, gang, bad, 3 soverom, 2 stuer og kjøkken.
Sokkel: 2 ganger, 2 vaskerom, entre, kjøkken, stue, soverom og bad.
Har også dobbelgarasje.
Rombenevnelser er satt i henhold til bruk, uten hensyn til hva rommene er godkjent som.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
I garasje, samt oppstillingsplass på egen tomt.
Megler har kontrollert dagens planløsning mot godkjente bygningstegninger. Det bemerkes følgende avvik:
1. etasje:
- Veggen mellom kjøkkenet og trapperommet er lukket.
- Bad og wc er slått sammen.
Sokkel:
- Veggen mellom stuen og tidligere trapperom er åpnet og brukt som en del av utleiedelen.
Det gjøres oppmerksom på at det minste vaskerommet i sokkelen er søkt og godkjent som tørkerom i de opprinnelige bygningstegningene. Det gjøres også oppmerksom på at gangen mellom vaskerom og soverom er opprinnelig godkjent som matbod og klebod i de opprinnelige bygningstegningene. Det er ikke søkt om bruksendring. Etter dagens byggeforskrifter er bruksendring søknadspliktig. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
- 1 Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja. Gulv på vaskerom sprekker opp i malingen. Er avrettet og malt, men bør utbedres da dette gjentar seg.
- 2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad. Avrettet gulv på vaskerom og etablert sluk.
- 3 Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende?
Ja. Tilbakeslag fra avløp i 2024 og 2025. Tiltak gjort: Rør byttet fra husvegg og ut til kum og rom erklært uskadet.
Tilbakeslag skjedde på tette rom. 2025, rør er inspisert med kamera av Slettås og er frest gjennom av Slettås som
forebygging.
- 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun av faglært. Muldvarpen As har gjort grave og rørarbeid utvendig. Slettås har utført arbeid på rør under hus. Rapport
fremlegges, Arbeid utført av Muldvarpen AS og Slettås.
- 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Ja. Gulv på vaskerom får noe saltutslag grunnet manglende fuktsperre under gulvet. Har forekommet saltutslag på
murbue i sokkel.
- 6 Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Gulv i garasje kan ha noe utetthet. Murpuss på gulvet er noe slitt og hellingen gjør at vann kan bli liggende når man
parkerer bilen inne med snø på.
- 8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Gulv i tilbygg har vært skjevt. Rettet opp og støttefunksjon under er utbedret og det er satt inn justerbare støtter.
Noe sprekkdannelser i murvegg rundt garasje.
- 9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Mus for Ca tre år siden. Inngangspunkt er tettet med musebørste.
- 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av faglært. Det er oppgradert i el anlegget ved flere anledninger. Laget ny kurs til varmepumpe og det er byttet til
automatsikringer i to av tre sikringsskap. Byttet skjultanlegg på stue nylig. Arbeid utført av Berg & wigum.
- 11.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)?
Ja.
- 12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Kontroll av anlegget er utført i 2025.
- 16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad. Terrasse ved tilbygg bygd i 2025 på egeninnsats.
- 17 Selges eiendommen med utleiedel, leilighet, hybel eller tilsvarende?
Ja. Leier ut del av egen bolig. Sokkelleilighet med egen inngang. Det er ikke egen boenhet. Det er intern forbindelse
mellom utleie areal og hovedareal. Det er gjort enkelte endringer fra originale byggetegninger som ikke er omsøkt
hos kommunen.
- 18 Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut i kjeller eller loft eller andre deler av boligen?
Ja. Satt opp en lettvegg i kjeller og på vaskerom i sokkel for å dele av areal til utleiedel.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 2
TG 1: 11
TG 2: 23
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- Drenering:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i alder på deler av utvendig fuktsikring. Over halvparten av forventet brukstid er oppnådd og det vil være større risiko for nedsatt funksjon i tiden som kommer. Videre anmerkes at boligen er oppført på et tidspunkt hvor det ikke ble fuktsikret mot grunnmasser på samme måte som i dag, og dette medfører en økt risiko for at kjellergulv og nedre deler av grunnmur trekker fukt fra grunn. Det også registrert stedvis grunnmursplast som ikke er tilfredsstillende festet til grunnmur. For ytterligere informasjon se punkt - rom under terreng.
- Grunnmur og fundament, tilbygg:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det ble registrert konstruksjonsmessige skjevheter på befaringsdag, og fundamenteringen fremstår på en måte som avviker noe fra vanlig fagmessig praksis.
- Støttemur:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert stedvis skjevheter/sprekker på støttemurer.
- Rom under terreng:
Det er foretatt hulltaking i utforet yttervegg under trapp. Tilstandsrgrad 2 settes med bakgrunn i at det ble ved fuktmåling i treverk registrert et fuktnivå over faregrensen for utvikling av skader. Det anmerkes også at det er registrert bruk av dampsperre/plastfolie som øker risikoen for magasinering av fukt i konstruksjonen.
- Balkong, terrasse, platting:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert stedvis overflateslitasje som avskaling av maling og aldringsslitasje som blant annet stedvis sprekker i treverk. Videre anmerkes at rekkverk er målt til ca. 88 cm.
- Vinduer og dører:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert stedvis overflateslitasje og treg åpne/lukkemekanisme. Det anmerkes også at vinduer/dører har nådd en alder som tilsier at risikoen for punkteringer vil være større i tiden som kommer. Det er også verdt å nevne at gummipakninger blir tørre etterhvert som vinduer blir eldre, og vil ha en redusert tettefunksjon.
- Yttervegger:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert manglende musesperre rundt store deler av boligen. Det anmerkes også at det er registrert stedvis aldringsslitasje som blant annet sprekker i kledningsbord.
- Loft (konstruksjonsoppbygging):
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert enkelte fuktmerker på undertak. Til opplysning har det kun vært mulig å foreta en visuell kontroll av deler av kaldloftet, da utilstrekkelig tilgang har begrenset adkomsten til øvrige områder.
- Renner og nedløp:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert stedvis lekkasjer og overflateslitasje.
- Taktekking:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert mosevekst på taktekking. Videre opplyses det at taktekking nærmer seg halvparten av forventet brukstid.
- Etasjeskille og gulv på grunn:
Basert på nivelleringsmålinger ble det registrert høydeavvik på mellom 15 og 30 mm, samt lokale skjevheter. Tilstandsgrad 2 er satt som følge av disse avvikene. Kontrollen er til opplysning utført i relevante rom.
- Ildsted/Skorstein:
Pipe og ildsted fremstår uten nevneverdige tegn til skader. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er en eldre pipe som erfaringsmessig har et behov for rehabilitering.
- Trapp:
Boligens innvendige trapp fremstår uten vesentlige tegn til skader utover normal bruksslitasje, alder tatt i betraktning. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registret åpninger i rekkverk over 10 cm og det mangler håndløper langs vegg.
- Avløpsrør:
Synlige innvendige avløpsrør fremstår uten tegn til svikt. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at avløpsrør har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå.
- Vannledninger:
Synlige innvendige vannledninger fremstår uten tegn til svikt. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at vannledninger har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå.
- Våtrom: Bad 1. etasje:
Oppsummering av overflater:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er lavere høyde enn referansenivå fra topp slukrist til topp tettesjikt ved dør. Dette medfører en fare for at fukt kan trenge ut via døråpning ved en eventuell lekkasje. Det anmerkes også at gulvet er tilnærmet flatt.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Sluket er et plastsluk og ingen tegn på skader blir registrert. Kontrollen er følgelig begrenset og det forventes da at membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis og er påført på en fagmessig god måte etter leggeanvisning. Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Rommets innredning fremstår uten synlige tegn til skade. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det ikke er etablert noen drensåpning for synliggjøring av eventuelle lekkasjer fra innebygget sisterne til klosettet.
Oppsummering av ventilasjon:
Det er etablert mekanisk avtrekk som fremstod med normal funksjon på befaringsdag. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det er registrert fuktmerker på himlingsplater ved avtrekksviften. Årsaken til dette er ukjent men det er erfaringsmessig kondens i ventilasjonskanal som skaper utfordring.
- Våtrom: Bad sokkel
Oppsummering av overflater:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det gulvet er tilnærmet flatt, men vannsikkerheten vurderes å være ivaretatt på grunn av oppkant ved dør. Rommet fungerer med påvist avvik og ingen umiddelbare tiltak anbefales.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Sluket er et plastsluk og ingen tegn på skader blir registrert. Kontrollen er følgelig begrenset og det forventes da at membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis og er påført på en fagmessig god måte etter leggeanvisning. Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Rommets innredning fremstår uten synlige tegn til skade. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at det ikke er etablert noen drensåpning for synliggjøring av eventuelle lekkasjer fra innebygget sisterne til klosettet.
- Øvrig: 2 vaskerom i sokkel:
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i alder. Rommene har passert halvparten av forventet brukstid. Det anmerkes også at rommene ikke holder krav til våtrom. Dette gjelder blant annet at rommene kun har malte overflater i områder definert som våtsoner. Det anmerkes også at det er plassert beredere på vaskerommene som medfører en risiko ved en eventuell lekkasje fra disse.
LOVLIGHET:
- Boligens 1. etasje samsvarer med tegninger forevist fra kommunalt arkiv. Det er imidlertid registrert flere avvik på tegninger av sokkeletasje sett opp mot dagens bruk. Dette gjelder blant annet utvidelse av stue i utleiedel og omgjøring av bodareal til gang/trapp.
- Det foreligger ferdigattest for tilbygg datert 05.03.2013. Utover dette foreligger det ikke ferdigattest / midlertidig brukstillatelse.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Enebolig med utleie som er oppført i en etasje over sokkel. Boligens hovedkonstruksjon er oppført i betong/mur og tre som er utvendig kledd med stående og liggende panel. Taket er et saltak og er tekket med takstein og papp. Etasjeskille er et trebjelkelag. Vinduer med 2-lags glass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
1498,30 kvm.
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse fra byggeår iflg. kommunen. Det foreligger byggetillatelse for oppføring av enebolig, datert 09.02.1969.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det ble gitt byggetillatelse for tilbygg/ombygging av bolighus, datert 06.04.1978. Da ble huset forlenget med 1,1 meter mot sør, og kjellertrappen ble flyttet mot vindfang og kjøkken innredes som en del av stuen, hvor tidligere kjellernedgang var. Vinduer ble også flyttet.
Det foreligger ferdigattest for tilbygg i 1. etasjen på sørsiden av boligen, datert 05.03.2013.
Deler av boligen har vært utleid/kan leies ut, og arealet er godkjent for beboelse. Utleie av deler av egen bolig er ikke et søknadspliktig tiltak, dog er det en forutsetning at bruken av arealene er i tråd med tidligere godkjenninger, samt at det er intern forbindelse mellom hoveddelen og det arealet som leies ut. Dette følger av plan- og bygningsloven. Det gjøres oppmerksom på at arealet som har vært utleid ikke er godkjent som en egen enhet, og etablering av en ny selvstendig boenhet er et søknadspliktig tiltak som vil kunne utløse tekniske og formelle krav, bl.a vil det være krav til at enheten skal ha alle hovedfunksjonene for bolig, ha egen inngang, samt at det ikke er en intern forbindelse mellom boenhetene. Megler kan ikke gi noen garanti for at en ev. søknad om en selvstendig enhet vil bli godkjent av kommunen.
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Ved utleie av hele boligen gjør vi oppmerksom på eventuell skatt av leieinntekter, og mulig gevinstbeskatning ved et senere salg.
Boligen er oppvarmet med elektrisitert, varmepumpe og ved.
Energikarakter: F - Oransje
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 4 690 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
117 250,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
15 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
4 827 040,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kommunale avgifter stipuleres til kr. 39 684,- for 2025.
Årsgebyret er beregnet ut ifra terminbeløpet for april 2025 på kr. 3 307,-.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, bygg- og innboforsikring og kommunale avgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
kr. 5 237,-
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Primær formuesverdi kr. 1 156 638,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 626 550,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Eiendommen er fullverdiforsikret med egen husforsikring.
Eiendommen ligger i et område uten reguleringsplan, og det er da kommuneplanens arealdel med dens bestemmelser som gjelder for området. Dette kan bety at det ikke er tillatt å gjenoppbygge bygninger etter total skade.
Eiendommen er vist som Bebyggelse og anlegg - Framtidig (Byggesone 3) i Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.3.2025).
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det eksisterer planforslag som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn Skarpsnovegen, gnr/bnr 523/2 m.fl., og planID r20230006.
Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp via private stikkledninger/anlegg. Selger opplyser om at det er byttet avløpsrør fra husvegg til kum, fra støpt rør til plastikk, i november 2024.
Privat vei som i dag brøytes og strøs i regi av kommunen. Det er etablert et veilag for Østbyvegen, bestående av husstandene i gaten. Her betaler hver husstand inn kr. 3.000,- per år til fremtidig vedlikehold/drift av veien. Veilaget er enkelt organisert, og kommunikasjon foregår på intern Facebookgruppe og i gaten. Medlemskapet i veilaget følger boligen.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.
Dnr. 116, tgl. 14.01.1969 - Best. om vann/kloakkledn.
VEGVESENETS BETINGELSER VEDTATT
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Østbyvegen 4.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 521, bnr. 72 i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 7240175.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 12 500,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 2 000,00
Rabatt: 3 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Anders Benum Kjeldseth / +47 99 25 47 52 / anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no.
Avdelingsleder / Eiendomsmegler
+47 992 54 752anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no