PEN & ROMSLIG 2-ROMS I 7.ETG MED FANTASTISK UTSIKT. Innglasset balkong. P-kjeller. Pent bad og kjøkken. Sentralt.
Leiligheten fremstår lys og velholdt og har en svært god planløsning
-Stor stue med plass for både sofa og spisestue
-Innglasset balkong på 3,5 kvm med vid og vakker utsikt
-Lyst og fint kjøkken som har fått TG1 av takstmann
-Soverom på 8,5 kvm med garderobeskap
-Pent flislagt baderom
-God bodplass i leilighet og kjellerboder
-Egen p-plass med lademulighet for elbil
-Flotte fellesområder og oppgraderte fasader.
Presentert av
Visninger
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 65,0 m²
- BRA-i: 56,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
- BRA-b: 4,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Takstmanns kommentar til arealberegning:
Det er framvist en bod i kjeller og en bod med utvendig adkomst lokalisert i en ekstern parkeringskjeller. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Magnus Berrføtts veg 11 - En lys og fin leilighet beliggende i 7.etasje på Valentinlyst!
Kvaliteter verdt å trekke frem:
-Stor stue som rommer hele 23 kvm
-Lyst og fint kjøkken som har fått TG1 av takstmann
-Soverom av god størrelse på 8,5 kvm
-Herlig innglasset balkong på 3,5 kvm
-Innvendig bod på gode 4 kvm
-Bod i kjeller
-Egen p-plass med lader for elbil i felles p-kjeller
-Morgen- og kveldssol på sommerstid
-Leilighetens beliggenhet sørger for minimalt med innsyn
-Umiddelbar nærhet til dagligvarebutikk, treningssenter og Valentinlyst senter
Velkommen til hyggelig visning!
Primærrom:
7. etasje: Gang, bad, soverom, kjøkken og stue.
Sekundærrom:
7. etasje: Bod og innglasset balkong.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Bruksrett til 1 parkeringsplass i felles p-kjeller.
Alle andelseiere har en rett og plikt til å leie p-plass i p-kjeller, som er eid av borettslagets datterselskap Valentinlyst Parkeringsutleie AS.
Det er etablert mulighet for ladebokser på alle plasser. Etablering og leie av
ladeboksen betales av den enkelte.Det tas forbehold om endring i parkeringsleie.
AVLØP, KUN ANDEL 1-330:
Borettslaget dekker kostnadene med skifte av sluk, under forutsetning av at arbeidet utføres av borettslagets rørlegger. Ta kontakt
med styret før oppstart.
BODER - ANDELENE 1-330:
Det følger en fast bod i kjeller på eiers adresse. Leiligheten disponerer i tillegg en mindre bod i tilknytning til parkeringsplass. Per dato
er boden inkludert i parkeringsleien.
Borettslaget har ekstra boder for leie. Ledige boder tildeles av TOBB og skjer etter boansiennitet (botid i borettslaget). Du kan kun leie
ekstra bod på din adresse, ikke i øvrige blokker.
Den som selger sin bolig og som leier ekstra bod, må si opp leiekontrakten for ekstra bod. Denne boden følger ikke ved salg til ny eier.
Søknad kan fylles ut på TOBBs hjemmeside www.tobb.no . Kontakt TOBB, tlf 73 83 15 00 ved spørsmål.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja. Midt Norge vvs - Oppussing bad før jeg overtok.
Er arbeidet byggemeldt? Ja. Før jeg overtok.
Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja. I regi av Borettslaget - Innglassing av veranda, branntiltak og sprinkling.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja. Fjeldseth as - Montert downlights i himling stue og kjøkken.
Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja. Montert downlights i himling stue og kjøkken.
Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)? Ja. Tensio - Stedlig tilsyn, 2022.
Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? Ja. Tvist i forbindelse med utvidelse av borettslag, uavklart, behandles av styret i bl. v/Leder, Elisabeth Fredriksen.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 11
TG 2: 4
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- Vinduer og dører: Eldre:
Utover alder registreres ingen avvik.
TG 2 er satt med bakgrunn i alder (isolerglass over 30år) og det vil være risiko for at vindusglass punkterer.
-Avløpsrør:
Det registreres sen avrenning i servant på bad. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader i tiden som kommer. Tilstandsgrad 2 gis på grunn av avløpsrør fra byggeåret med usikker restlevetid og pga. sen avrenning på servant i baderom.
-Vannledninger:
Deler av vannrør er fra byggeåret, og har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Tilstandsgrad 2 gis på grunn av alder på vannrør fra byggeåret med usikker restlevetid. Nyere rør i rør er TG-1.
- Varmtvannsbereder.
TG 2 gis på grunn av manglende understøttelse på skapbunn.
- Våtrom: Bad (overflater):
Det registreres nedsenket dusjsone med lokalt fall til sluk, gulv utenfor dusjonen er tilnærmet flatt uten tilfredstillende tettesjikt ved dør. Oppbrett av membran ved dør er mindre enn 15 mm. Vannsikkerhet er vurdert ivaretatt med en silikonfuge ved dør. Tilstandsgrad 2 gis på grunn av flatt gulv utenfor dusjsonen uten tilfredstillene oppbrett av membran ved dør.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
- Våtrom: Bad (fukt)
Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking. TGIU er gitt ut ifra manglende mulighet (bygningsmessige hindringer) for hulltaking mot våtsone.
Lovlighet:
- Det foreligger ingen ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse fra byggeåret eller for tiltaket med etablering av innglasset balkong som ble utført i 1990.
- Det foreligger ferdigattest for tiltak på bad datert 11.06.23.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten er etablert i 7.etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og tre, og er utvendig forblendet med teglstein og er kledd med fasadeplater. Taket er et flatt tak og er utvendig tekket med papp eller ligenende. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 3-lags isolerglass.
Denne tomten er eiet.
50812,70 kvm.
Det foreligger godkjente byggetegninger datert 10.03.1965.
Foreligger byggetillatelse for rehabilitering av fasader, balkonger og tak, datert 10.07.1990.
Ferdigattest datert 19.08.2021. Ferdigattest gjelder for fasadeendringer - innglassing av balkonger.
Ferdigattest datert 11.06.2013. Ferdigattest gjelder for søknad om tiltak for reparasjon av bad.
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for boligblokkene iflg. kommunen.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til manglende midlertidig brukstillatelse/ferdigattest.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med _____.
Energikarakter: F - Rød
Energiforbruk foregående år var ____ kwh.
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 1 890 000,-
Andel fellesgjeld kr 225 463,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
267,50,- (Gebyr panteattest)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 134 412,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 225 463,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 7 846,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter 1 473,-
- Felleskostnad driftsdel 2 482,-
Tilleggsytelser:
- Tillegg elektroniske fellesavtaler 543,-
- Parkeringsleie 3 600,-
Det er opplyst om endring av felleskostnader. Endringen skjer 01.12.2024, og endres til kr. 7 846,-:
- Felleskostnad renter 1 221,-
- Felleskostnad driftsdel 2 482,-
Tilleggsytelser:
- Tillegg elektroniske fellesavtaler 543,-
- Parkeringsleie 3 600,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 225 463,- pr. 06.11.2024.
Selskapets totale gjeld er kr. 130 000 000,- pr. 06.11.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 140 278,- pr. 30.10.2024.
Lånenummer: 42137904785, Sparebank 1 SMN
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 06.11.2024: 6.18% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 06.11.2024: 43 196 530
Andel av saldo: 0
Neste termin: 29.12.2024. Lånet innfris i sin helhet: 29.09.2026
Rente: 3 mnd NIBOR + margin 1,45%.
Lånenummer: 42137902138, Sparebank 1 SMN
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 06.11.2024: 6.18% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 06.11.2024: 71 803 470
Andel av saldo: 186 503
Neste termin: 29.12.2024. Lånet innfris i sin helhet: 29.09.2026
Rente: 3 mnd NIBOR + margin 1,45%.
Lånenummer: 42137901654, Sparebank 1 SMN
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 06.11.2024: 6.18% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 06.11.2024: 15 000 000
Andel av saldo: 38 961
Neste termin: 29.12.2024. Lånet innfris i sin helhet: 29.09.2026
Rente: 3 mnd NIBOR + margin 1,45%.
Borettslagets lån er per tiden avdragsfrie og skal i henhold til låneavtalene refinansieres innen slutten av 2026.
UTVIKLING I FELLESGJELD.
Det tas forbehold om økning i fellesgjeld, i forbindelse med planlagt vedlikehold på høyblokkene og kostnader i forbindelse med avslutning av utbyggingsprosjektet.
Ta kontakt med styret for informasjon om utvikling i fellesgjeld. P-anlegget er eid av borettslagets datterselskap Valentinlyst Parkeringsutleie As, og er oppført og finansiert der.
Eiendomsskatt inngår i fellesutgiftene.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12.
Dette borettslaget har tegnet forsikring i Klare Finans AS. Varighet av avtalen / oppsigelsesvilkår: Gjensidig oppsigelsestid med 6 mnd skriftlig varsel. Etter borettslagslovens bestemmelser skal vedtak om oppsigelse av sikringen gjøres av borettslagets generalforsamling. Sikringsselskapet kan til enhver tid si opp en avtale med sikringstaker dersom sikrede ikke oppfyller de krav som er stilt. Mer info om sikringsordningen: http://klarefinans.no/tjenester
Styret har i generalforsamling 06.06.24 fått fullmakt til å tilrettelegg for å etablere IN-ordning så snart det lar seg gjennomføre etter utbyggingsprosjektet er ferdigstilt.
Primær formuesverdi kr. 698 506,00.
Sekundær formuesverdi kr. 2 654 324,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Valentinlyst Borettslag, Orgnr: 948 719 444
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Valentinlyst Borettslag er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i lagets eiendom (borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med denne.
Hjemmesiden til borettslaget: www.valentinlystborettslag.com
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0004540332.
Styret i borettslaget er ansvarlig for å tegne bygningsforsikring. Hver enkelt andelseier må skaffe egen
innboforsikring. Ved skifte av forsikringsselskap kan det ta tid før våre opplysninger er oppdatert.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 24 219 663,-
Driftskostnader kr. 29 455 858,-
Årsresultat kr. -12 036 139,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 1 645 715,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. - 8 767 315,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Se vedlagt husordensregler for mer informasjon.
Eiendommen er regulert til boligformål ihht r20190021(Grøntareal, teknisk anlegg, uteoppholdsareal, barnehage, boligbebyggelse, kollektiv, parkering, turdrag, m.m), r20210042 (Annen veggrunn - grøntareal, fortau, kjøreveg),
r1083p (Annen veigrunn, gang-/sykkelvei, kjørevei), r1083q (Kjørevei) og r0003.
Eiendommen ligger i et området som i kommuneplanen/kommunedelplanen er avsatt til nåværende og framtidig tettbebyggelse, samt nåværende gangvei, hovedturvei og hovedvei iht. Kommuneplanens arealdel 2012-2024 (21.3.2013).
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Anders Benum Kjeldseth per e-post anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no eller sms: +47 99 25 47 52. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Rune Kjellberg.
Eiendommens adresse er Magnus Berrføtts veg 11.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 55, bnr. 20, andelsnr. 303 i Valentinlyst Borettslag i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 7240177.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 35 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Anders Benum Kjeldseth / +47 99 25 47 52/ anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no.
Anders Benum Kjeldseth
Avdelingsleder / Eiendomsmegler
+47 992 54 752anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no