SOLGT | FLOTT & SVÆRT INNHOLDSRIK 4-roms leilighet på Heimdal| Eget vaskerom, balkong, parkeringsmulighet og peis
Kvaliteter verdt å nevne:
Leiligheten ligger sentralt og attraktivt til på Heimdal, kun en kort spasertur fra sentrum med et bredt utvalg av fasiliteter. Her finner du blant annet dagligvarebutikker, frisør, apotek, restauranter, bank og postkontor. Området byr også på flotte turmuligheter i marka, både om sommeren og vinteren. Heimdal IF tilbyr et variert idrettstilbud med aktiviteter som fotball, håndball, ski og allidrett. I nærheten finnes også fiskemuligheter, badevann, fotballbane, ishockeybane og mer. For skolebarn er Breidablikk barneskole og Stabbursmoen skole i umiddelbar nærhet.
Presentert av
Visninger
Totalt bruksareal: 100,0 m²
- BRA-i: 89,0 m²
- BRA-e: 11,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Leiligheten ligger sentralt og attraktivt til på Heimdal, kun en kort spasertur fra sentrum med et bredt utvalg av fasiliteter. Her finner du blant annet dagligvarebutikker, frisør, apotek, restauranter, bank og postkontor. Området byr også på flotte turmuligheter i marka, både om sommeren og vinteren. Heimdal IF tilbyr et variert idrettstilbud med aktiviteter som fotball, håndball, ski og allidrett. I nærheten finnes også fiskemuligheter, badevann, fotballbane, ishockeybane og mer. For skolebarn er Breidablikk barneskole og Stabbursmoen skole i umiddelbar nærhet. Det er også gode kollektivforbindelser til resten av byen.
2.Etasje: Stue, kjøkken, 3 soverom, bad, toalett, vaskerom, gang.
2. etasje
Stue: Laminat og flis på gulv, og malt overflate og malt panel på vegger. Malt overflate i himling. Panelovn og vedovn. Utgang til balkong.
Kjøkken: Laminat på gulv, og malt overflate på vegger og laminatplater på vegg over benk. Malt overflate i himling. Innredning med kullfiltervifte over stekesonen, opplegg for oppvaskmaskin og bereder. Det er integrert stekovn og platetopp.
Soverom 1: Laminat på gulv, og malt panel og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Skyvedørsgarderobe.
Soverom 2: Laminat på gulv, og malt panel og panelplater på vegger. Malt overflate i himling.
Soverom 3: Laminat på gulv, og malt panel og panelplater på vegger. Malt overflate i himling.
Bad: Flis på gulv og flis på vegger. Malt overflate i himling. Utstyrt med servant, servantskap, dusjkabinett og naturlig avtrekk.
Toalett: Flis på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Utstyrt med servant, wc og naturlig avtrekk.
Vaskerom: Flis på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Utstyrt med opplegg for vaskemaskin, skyllekum og naturlig avtrekk.
Gang: Laminat på gulv og malt panel på vegger. Malt overflate i himling. Porttelefon.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Kan søkes til styre om parkering
Borettslaget har 25 garasjer og 45 parkeringsplasser med motorvarmer som leies ut til beboerne. Det betales innskudd for både garasjer og motorvarmere. - Ledige garasjer tildeles av TOBB etter hvert som nøklene leveres inn. Ansiennitet beregnes etter mottatt søknad. Ved tildeling betales et gebyr til TOBB.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- TrondheimVVS (nytt toalett) Winterstø VVS AS( vannsikring vaskerom), Nytt toalett 11.2024 Påmontering vannlås og fuktighets sensor på vaskerom 12.2024.
Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
- Arbeid/oppgradering av vann/avløp gjøres av borettslaget.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?
- Kjeller/underetasje i blokken er Borettslaget sitt ansvar.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller lignende?
- Ny vedovn ble innstallert av forrige eier for ca 8 ‐10 år siden.
Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
- El kontroll og brannsikkerhetskontroll av Aalmo AS i november 2023. Dette var en kontroll i Borettslaget regi for alle leiligheter.
Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
- Borettslaget har egne ladeanlegg.
Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte personer, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)?
- Den type arbeid ligger under Borettslaget sitt ansvar.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Felleskostnader øker med ca 200 kr fra og med januar 2024.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 9
TG 2: 9
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Vinduer og dører: Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Enkelte vindu subber i karm og har behov for justering.
Kjøkken: Det er ikke etablert forsert avtrekk (mekanisk avtrekk) over stekesonen.
Avløpsrør: Lufting av kloakk over tak er ikke påvist. Det er foretatt en test med nedspyling i klosett samtidig med sjekk av vannstand i sluk og hvor ingen endring registreres. Lufting av kloakk vurderes med bakgrunn i dette å være ivaretatt Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Avløpsanlegg er fra byggeåret, og nådd en alder som tilsier at skader / lekkasjer kan oppstå.
Vannledninger: Vannrør fra byggeåret har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Stoppekran er felles for flere boenheter. Det er ikke registrert egen stoppekran for boenheten.
Varmtvannsbereder: Det er etablert rør fra trykkventilen på berederen til avløp. Berederen har passert 20 år og har usikker restlevetid.
Våtrom: Gulvet har fall til sluk, men dette er mindre enn referansenivået.
Membran, tettesjikt og sluk Sluket er et eldre støpejernsluk uten klemring for god tetting av tettesjikt (membran/belegg). Det er ikke synlig tettesjikt rundt rørføringer i vegg til servant. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk Med bakgrunn i alder og slitasje står våtrommet foran en utbedring/utskiftning. Det anbefales å fortsatt benytte dusjkabinett. ventilasjon rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute.
Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Anbefalte tiltak ventilasjon Det bør avklares med sameiet/borettslaget om muligheten for etablering av eget mekanisk avtrekk fra rommet.
Øvrig: Vaskerom: Rommet har ikke etablert sluk og tilfredsstiller ikke krav til våtrom, men sluk var ikke et krav på byggetidspunktet. Det er etablert vannstoppventil. Rommet vurderes å fungere som tiltenkt med dagens bruk
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Påviste boder har adkomst via felles areal.
Ingen vesentlige avvik registreres.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet er i andre etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong, og er forblendet med teglstein, er kledd med fasadeplater og er utvendig pusset. Taket er et flatt tak og er tekket med papp. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Denne tomten er eiet.
28301,00 kvm.
Det foreligger midlertidig innflyttingstillatelse datert 05.10.1971.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet og ved.
Energikarakter: F - Rød
Prisantydning kr 2 890 000,-
Andel fellesgjeld kr 62 849,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
500,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
7 981,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
267,50,- (Gebyr panteattest)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 971 798,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 62 849,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 732,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Felleskostnad renter: kr 345.-
Felleskostnad driftsdel: kr 4 165,-
Felleskostnad avdrag: kr 475.-
Tilleggsytelser
Vasking korridor: kr 147,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler: kr 600,-
Boligselskapet er med i sikringsordning
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Det gjøres oppmerksom på at avgiftene varierer som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift.
Andel fellesgjeld er kr. 62 849,- pr. 13.12.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
11 212 500,- pr.
13.12.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 12 567,- pr. 13.12.2024.
Lånenummer: 90517238650
Handelsbanken Serielån, 2 terminer per år.
Rentesats per 13.12.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 22 Saldo per 13.12.2024: 5 225 000 Andel av saldo: 30 576 Første termin/første avdrag: 30.12.2015 ( siste termin 30.06.2035 ) Flytende rente
Lånenummer: 90517238669
Handelsbanken Serielån, 2 terminer per år.
Rentesats per 13.12.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 22 Saldo per 13.12.2024: 5 500 000 Andel av saldo: 32 185
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Primær formuesverdi kr. 838 629,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 354 514,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Søbstadmyra Borettslag, Orgnr: 952 254 308
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsretten er under forhåndsprøving. Kontakt megler.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 86494034.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 10 666 101,-
Driftskostnader kr. 9 578 851,-
Årsresultat kr. 639 171,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 2 046 914,- per 31.12.2023.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det er søknadsplikt for alle typer dyrehold, unntatt er typiske innedyr som fisker, hamster Og lignende. Borettslaget godtar ikke dyr som av allmennheten regnes som farlig eller kan virke truende/støtende på folk flest.
Eiendommen er i hovedsak regulert til bolig iht. r1086c og r1086k, samt er deler av eiendommen regulert til kjøreveg iht. r0114ba.
Eiendommen er avsatt til nåværende boligbebyggelse iht. kommuneplanens arealdel.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp via private stikkanlegg. Privat vei som vedlikeholdes av brukerne.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
(spesifiser særlig om hvitevarer, lamper, fastmonterte hyller.)
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Rune Hallan per e-post rune.hallan@nylanderpartners.no eller sms: +47 91 89 55 59. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Ingunn Stølen .
Eiendommens adresse er Orrevegen 15.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 197, bnr. 519, andelsnr. 147 i Søbstadmyra Borettslag i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1240247.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 30 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Rune Hallan / +47 91 89 55 59/ rune.hallan@nylanderpartners.no.