SJARMERENDE 2-ROMS MIDT I SENTRUM. Toppetasje. Bad 2020. Oppgradert kjøkken 2013. Vinduer 2022 og tak 2015.
Denne fine leiligheten tilbyr deg:
- Lyst og smakfullt bad fra 2020
- Innredet hems med gulvareal på 14 kvm, fin plass til for eksempel ekstra oppbevaring (ikke godkjent for varig opphold)
- Særegen planløsning med stedvis luftig takhøyde
- Tilstandsgrad 1 på kjøkken
- Sameiet har byttet vinduer i 2022 og reparert taket i 2015
- Tilbaketrukket område, men likevel kort avstand til shopping, kollektiv, dagligvarebutikker, treningssenter, restauranter og uteliv
- Skjermet bakgård med sykkelparkering
- Soneparkering i området, samt mulighet for leie av parkeringsplass i Sandgata P-hus
- Søndagsåpen dagligvare i nærområdet (Bunnpris 130m unna)
Velkommen til en hyggelig visning!
Husk visningspåmelding
Presentert av
Visninger
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 41,0 m²
- BRA-i: 39,0 m²
- BRA-e: 2,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Entré, stue/ kjøkken, bad og soverom.
Kjellerbod på 2,5 m² er inkludert i BRA-e og har adkomst via fellesareal, merket med nummer 14 på døra.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Soneparkering etter gjeldende bestemmelser i området.
Megler har kontrollert dagens planløsning mot godkjente bygningstegninger. Det bemerkes følgende avvik:
- Bad og wc er slått sammen.
- Dør inn til soverom er flyttet fra kjøkkenet, til stua. Den tidligere døra fra kjøkkenet er tatt bort.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at hemsen er innredet og brukt som kontor/gjesterom, men tilfredsstiller ikke kravene til rom for varig opphold og vil nok mest sannsynlig ikke kunne bli det grunnet målbart areal. Hemsen er ikke å finne på byggetegninger, men vises på seksjonstegninger om at den tilhører denne leiligheten. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
I følge forrige eier sin egenerklæring: Har i 2020 selv pusset opp badet helt fra bunnen da golvbelegg ved sluk og tapetskjøter var missfarget og begynte å vise alderstegn. Støpt nytt golv, lagt Litex våtromsplater på vegger og smøremembran på alle overflater før flislegging.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
I følge forrige eier sin egenerklæring: Smøremembran er lagt på alle overflater/skjøter før flislegging. Siden dette
ble utført av meg som ikke er faglært ble det trolig brukt langt mer smøremembran enn om faglært har utført
jobben. (arbeidet finnes dokumentert på bilder).
4. Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
I følge forrige eier sin egenerklæring: Ved oppussing av bad ble også alt av rør inne på badet fornyet. (sluk byttet, WC byttet, servant byttet, dujs‐garnityr byttet).
8. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i boligen som: rotter, mus, maur eller lignende?
I følge forrige eier sin egenerklæring: Det har vært mus i kjeller og bakgård i bygården tidligere. Det ble for en del år siden (2‐3år?) avtale med skadedyrsfirma som har ustkifting av feller i bakgården. Har ikke hørt om at det har vært skadedyr inne etter dette.
11. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Forskjellige håndtverkerfirma via Bonitas.
I følge forrige eier sin egenerklæring: For ca 10 år siden ble utvendig tak byttet på hele bygården, og i omtrent samme tid ble det installert sprinkleranlegg i alle leiligheter og fellesarealer. Det er byttet vindu i de fleste leiligheter i bygården de siste årene. For denne leiligheten ble vindu mot bakgård skiftet nå i vinter (2022).
13. Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
I følge forrige eier sin egenerklæring: I november 2020 ble det utført kontroll av EL‐anlegget i hele bygården 'Sameiet Dronningensgate 62 og 64' og alle leillighetene i sameiet av 'Elektriker Aalmo AS'.
17. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av eiendommens omgivelser?
Det er varsel fra Trondheim kommune om endring knyttet til bruk av gater (Smedbakken ‐ Tordenskjoldsgt.) i
området.
27. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som: rotter, mus, maur eller lignende?
I følge forrige eier sin egenerklæring: Det var for en del år siden mus/rotteplager i denne delen av byen og da også i bakgård/kjeller her. Etter at sameiet ordnet avtale med Rentokil har jeg ikke hørt om at det har vært skadedyr i kjelleren.
Tilleggskommentar:
Det er kun Mia (selger 2) som har bodd i leiligheten av nåværende eiere. I vårt eie har det blitt byttet brannsensor. I vårt eie har det blitt byttet varmtvannsbereder. I vårt eie har det blitt byttet avløpsslange fra oppvaskmaskin. Alt arbeid er utført av faglært. Boligsameiet ble pålagt å bytte blikk rundt takvindu forrige vinter (2023). Vinduene ble satt inn i 2020. Badet ble renovert i 2020 i hht forrige eier. Vindu mot bakgård ble byttet i 2022 ihht. forrige eier. Tak ble byttet i 2015 av boligsameiet. Kjøkkenet ble pusset opp i 2013 med nye fronter, benkeplate og hvitevarer som platetopp, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøleskap. Vindu, ytterdør, fellesarealer og tak er sameiets ansvar. Estetiske ting: Fronten på ei skapdør på kjøkkenet har en liten skade. Døra på soverommet trenger et malingsstrøk. Vinduskarmene rundt vindu oppå hemsen bærer litt preg av bruk.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 2
TG 1: 8
TG 2: 6
TG 3: 1
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
- TRAPP:
Oppsummering: Trappen mangler rekkverk på en side, åpninger i trinn er over 10 cm og rekkverkshøyde er lavere enn dagens krav på 90 cm. TG-3 er satt pga. manglende rekkverk på én side.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- VINDUER OG DØRER:
Oppsummering: Takvinduer på loft bærer preg av vær/ aldringsslitasje og har passert over halvparten av forventet brukstid. Det vil være større risiko for punktering av glass og større behov for vedlikehold i tiden som kommer. Det ble registrert malingsavflass på innerdør til soverom og takvinduer. Ytterdør tar i karm ved åpning/ lukking og anbefales justert for optimal funksjon. TG-2 er satt pga. vær/ aldringsslitasje på takvinduer på loft og malingsavflass på innerdør.
Anbefalte tiltak: Ekstra vedlikehold/ enkelte utskiftinger er påregnelig i tiden som kommer.
- ILDSTED/SKORSTEIN INNVENDIG I BOLIGEN:
Oppsummering: Det er etablert en teglsteinspipe fra opprinnelig byggeår som ledes gjennom leiligheten. Det er ikke tilknyttet vedovn. Det er ikke kjent om det er gjort tiltak ved pipeløp etter oppføringsår. Teglsteinspipe fra byggeår vil ha kort gjenværende funksjonstid før tiltak er nødvendig. TG-2 er satt pga. alder og innkledd side mot soverom.
Anbefalte tiltak: Ytterligere undersøkelser/ dialog med sameiet/ borettslagets styre og lokalt brann/feiervesen anbefales før en eventuell etablering av ildsted.
- AVLØPSRØR:
Oppsummering
Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Deler av innvendige avløpsrør har passert over halvparten av forventet brukstid. Det ble ikke registrert behov for tiltak, men med tanke på alder gir dette økt risiko for skader/ lekkasjer.
TG-2 er satt pga. alder på eldre deler av innvendige avløpsrør.
- VANNLEDNINGER:
Oppsummering: Deler av innvendige vannrør har passert over halvparten av forventet brukstid. Det ble ikke registrert behov for tiltak, men med tanke på alder gir dette økt risiko for skader/ lekkasjer. Stoppekran inne i leiligheten stenger kun deler av vannet. Hovedstoppekran er plassert i felles kjeller og er ikke funksjonstestet da denne antas å stenge vannet til flere leiligheter.
TG-2 er satt pga. alder på eldre deler av innvendige vannrør og manglende stoppekran som stopper vanntilførselsen til hele leiligheten, innvendig i leiligheten.
Anbefalte tiltak: Det anbefales å undersøke muligheten for å etablere stoppekran som stopper vannet til hele leiligheten, innvendig i boenheten.
- ELEKTRISK:
Oppsummering: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av en registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. Elanlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det er ikke fremlagt dokumentasjon/ samsvarserklæring for anlegget. Sikringsskap er plassert i felles gang. TG-2 er satt pga. manglende dokumentasjon/ samsvarserklæring på anlegget.
Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll av en elektrofaglig person og eventuelle tiltak vurderes deretter.
- VÅTROM BAD:
Oppsummering av overflater: Ved enkel nivellering ble det registrert ca. 2cm fra topp flis ved dør til topp slukrist. Løsningen på tettesjikt/oppkant ved dør er ukjent/ ikke dokumentert. Det er lokalt fall i nedsenket dusjsone, gulvet utenfor er tilnærmet flatt. Det ble registrert noe «bom» i gulvflis (mangelfull heft mot underlag). Det er noe misfarget fugemasse (svertesopp) i silikonfuger i dusj. TG-2 er satt pga. fallforhold/ vansikkerhet, bom i enkelte gulvflis og misfarget fugemasse.
Anbefalte tiltak overflater: Det anbefales å undersøke muligheten for å bedre vannsikkerheten ved døråpning for å ivareta kravet til høydeforskjell mellom topp slukrist og topp tettesjikt ved dør. Utbedring av misfarget fugemasse anbefales. Løpende vurdere lokal utbedring vedr. bom i gulvflis.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Deler av arealet er ikke målbart pga. lav takhøyde. Ikke målbart areal er opplyst som ALH (areal med lav himlingshøyde) summert med eventuelt målbart bruksareal som gir GUA (Gulvareal).
Kjellerbod på 2,5 m² er inkludert i BRA-e og har adkomst via fellesareal, merket med nummer 14 på døra.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet i eldre bygård oppført i en trekonstruksjon, utvendig kledd med panel. Taket er et valmtak som er tekket med betongstein. Etasjeskillere av trebjelkelag. Vinduer med 2- og 2+1-lags glass.
Denne tomten er eiet.
519,20 kvm.
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for det originale bygget. Bygningsloven trådte i kraft for hele landet i 1965, og det er ikke uvanlig at det i mange kommuner er mangelfulle arkiv for tiden før 1965. Hvor midlertidigbrukstillatelse ikke er innhentet for tiltak før 01.01.1998, eller ferdigattest ikke er innhentet for saker etter 01.01.1998, vil byggesaken ikke være korrekt avsluttet. Offentlig myndighet kan i disse tilfeller vurdere ulovlighetsoppfølging, for å få brakt byggetiltakene i samsvar med godkjent søknad/lovens krav.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 29.01.1993. Midlertidig brukstillatelse gjelder for ominnredet loft. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det foreligger ferdigattest datert 06.06.2017. Ferdigattest gjelder for ombygging, bruksendring og fasadeendring.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen er oppvarmet med panelovner og elektrisk gulvvarme på badet.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 3 190 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
81 200,00,- (Dokumentavgift)
500,00,- (Tinglysing skjøte)
500,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
267,50,- (Gebyr panteattest)
_______________________________________________________
3 345 115,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 562,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Lån 1 1213; Avdrag brøkfordelt lån 305,-
- Lån 1 1213; Renter lån brøkfordelt 494,-
- Internett 419,-
- Renhold 37,-
- Driftskostnader brøkfordelt 1 307,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 12 240,- for 2024.
Det er 12 terminer i året. Årsgebyr er beregnet ut ifra terminbeløp i termin 10.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, bygg- og innboforsikring samt kommunale avgifter, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 58 948,- pr. 05.11.2024.
Selskapets totale gjeld er kr. 1 517 900,- pr. 05.11.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 6 474,- pr. 31.12.2024.
Låne ID: Lån 1 1213.87.85716
Bank: DNB Bank ASA
Beskrivelse: Lån 1 1213.87.85716
Type lån: Annuitetslån
Gjeldende nom. Rente: 7,57 %
Dato for Innfrielse: 25.11.2034
Terminer pr. år: 4
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 691 662,00.
Sekundær formuesverdi kr. 2 628 315,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Boligsameiet Dronningens gate 62/64, Orgnr: 912 550 362
Forretningsfører: Bonitas Eiendomsforvaltning AS
Sameiet består av 21 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 4/103.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett eller styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i Eika Forsikring AS med polisenr. 5600345.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 763 076,-
Driftskostnader kr. 559 826,-
Årsresultat kr. 89 206,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 166 700,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et resultat på kr. 0,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det er ingen særskilte restriksjoner på dyrehold, men det forutsettes at dyrets eier har ansvar for at dyreholdet ikke er til unødig sjenanse eller bryderi for de øvrige sameiere eller andre som ferdes på sameiets område. Se også Husordensreglene.
Området er regulert til boligformål ihht r0118. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det opplyses også om at det ikke foreligger noen planforslag, men at det pågår regulering under arbeid ihht. r20190001 som kan påvirke området ved Kongens gate og Ilevollen (fornying).
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 422627, tgl. 28.05.2013 - Seksjonering
SNR: 14
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 40 / 992
Dnr. 784679, tgl. 21.07.2023 - Reseksjonering
SNR: 14
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 40 / 992
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Bygningen har antikvarisk verdi klasse B. Dette betyr at bygningen er sjelden på én eller flere måter. Bygninger i klasse B faller hovedsakelig innenfor én eller flere av følgende kategorier:
- Er og alltid har vært helt eller nesten enestående
- Har vært med på å introdusere en (ny) retning innen byggekunsten.
- Tilhører typer som tidligere har vært vanlige, men som nå nesten er forsvunnet.
- Sjeldent velbevarte bygninger og anlegg
- Anses berettiget til særlig omsorgsfull pleie på grunn av sin nåværende eller tidligere bruk, eller tilknytning til personer eller hendelser.
Bygninger med antikvarisk verdi klasse B kan kreve spesiell tillatelse fra byantikvaren ved endring, ombygging, oppussing o.l.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Kathrine Birkeland per e-post kathrine.birkeland@nylanderpartners.no eller sms: +47 41 32 93 23. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Stadsbygd Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Camilla Graven Podmore og Mia Suzann Podmore.
Eiendommens adresse er Dronningens gate 64.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 402, bnr. 234, snr. 14 i Trondheim.
Sameiebrøk: 4/103.
Vårt oppdragsnummer er 7240179.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 40 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 3 000,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Rabatt: 4 825,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til ,
Ansvarlig megler er Kathrine Birkeland / +47 41 32 93 23/ kathrine.birkeland@nylanderpartners.no.