Pen 3-roms toppleilighet fra 2014 - God planløsning - Fin utsikt - Garasjeplass med el-bil lader- Heis
Nå har du muligheten til å sikre deg denne flotte leiligheten, perfekt plassert midt i hjertet av Melbu sentrum!
Leiligheten ligger i 4. etasje og byr på en lys og luftig atmosfære, kombinert med en fin utsikt. Her får du alt du trenger for et komfortabelt og praktisk hjem.
Lys kjøkkeninnredning med integrerte hvitevarer og rikelig med skapplass. Bad/vaskerommet er av god størrelse, stilrent og har behagelig varme i gulvet – perfekt for kalde morgener.
De to soverommene gir fleksible muligheter, den romslige entreen med skyvedørsgarderobe og speil har god oppbevaringsplass for klær og sko.
Det er heis i bygget, praktisk bod og innendørs parkering i 1. etasje hvor du parkere tørt og trygt uansett vær.
Med sin sentrale beliggenhet har du enkel tilgang til butikker og offentlig transport.
Velkommen til hyggelig visning!
Presentert av
Visninger
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 91 m²
- BRA-i: 75 m²
BRA-e: 16 m² garasjeplass og bod
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 14 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til P.A.Kvaals gate 8!
Nå har du muligheten til å sikre deg denne flotte leiligheten, perfekt plassert midt i hjertet av Melbu sentrum!
Leiligheten ligger i 4. etasje og byr på en lys og luftig atmosfære, kombinert med en fin utsikt. Her får du alt du trenger for et komfortabelt og praktisk hjem.
Lys kjøkkeninnredning med integrerte hvitevarer og rikelig med skapplass. Bad/vaskerommet er av god størrelse, stilrent og har behagelig varme i gulvet – perfekt for kalde morgener.
De to soverommene gir fleksible muligheter, den romslige entreen med skyvedørsgarderobe og speil har god oppbevaringsplass for klær og sko.
Det er heis i bygget, praktisk bod og innendørs parkering i 1. etasje hvor du parkere tørt og trygt uansett vær.
Med sin sentrale beliggenhet har du enkel tilgang til butikker og offentlig transport.
Velkommen til hyggelig visning!
Leiligheten er beliggende midt i hjertet av Melbu sentrum, og byr på en fin utsikt.
På Melbu finner du både skoler, barnehager, dagligvareforretninger, butikker, kafe og lokal pub. Kort vei til Melbu marka med fine turmuligheter sommer som vinter.
75 m² BRA-i: Entre`, gang, stue med åpen løsning til kjøkken, 2 soverom, bad/vaskerom og bod.
BRA-e: 16 m² garasjeplass og bod i 1. etasje.
Gulv: Flis på bad/vaskerom, parkett i resterende rom. Del av bod (bak knevegg) har sponplater.
Vegger: Malerstrie på gipsplater (på betong mot altan). Tapet på en vegg i stua.
Himling: Malte gipsplater.
Etasjeskiller er trolig i betong, utført som brannog lydskille.
Leiligheten har portelefon i entre`, sentralstøvsuger ( enheten er plassert i bod)
Leiligheten har balansert ventilasjon med varmegjenvinning, selve enheten er plassert i boden. Leiligheten har flere røykdetektorer koblet til alarmanlegg.
KJØKKEN
Lys kjøkkeninnredning med slette fronter, ( overskap ser ut til å ha blitt malt etter montering) godt med skuffer og skap og god benkeplass. Lekkasjevakt/vannstoppsystem og komfyrvakt. Oppvaskmaskin, komfyr, platetopp og kjøl/frys medfølger.
BAD
Badet har lys innredning med nedfelt servant og skuffer under, overskap med speil og lys over, høyskap, dusjkabinett og toalett. Varme i gulv. Opplegg for vaskemaskin, vaskemaskinen medfølger.
TEKNISKE INSTALLASJONER
Leiligheten har rør-i-rør system fra byggeår. R-i-r skap med vannmåler og stoppekran på bad/vaskerom.
Innvendige avløpsrør er sannsynligvis i plast, hvis ikke annet materiale er valgt mtp brannsikring.
Leiligheten har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Selve enheten er plassert i boden.
Ca 100 l VV-bereder i "kasse" på bad vaskerom. Lokk kan tas av og kasen kan demonteres.
Normalt el-opplegg ut fra byggeår. Sikringsskap i bod, automatsikringer.
Leiligheten har flere røykdetektorer koblet til alarmanlegg. Alarmen går først i leiligheten, etter en stund varsles de andre leilighetene. Branntavle i inngangsparti i 1.etg.
Det er sprinkleranlegg i hele bygget.
Slokkeapparat fra 2024.
Privat adkomst fram til offentlig vei.
Parkering i felles garasje i 1. etasje.
Bildene i annonse og prospekt er digitalt stylet.
Altan er definert som fellesområde, men brukes i praksis av de 2 leilighetene i 4.etg.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Punkt 15: Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag? Vet ikke. Kommentar- Tror det er lagt opp til mulighet for lading i garasjen
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Selgere har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Innvendig > Overflater
knevegg) har sponplater.
Vegger: Malerstrie på gipsplater (på betong mot altan). Tapet på en vegg
i stua.
Himling: Malte gipsplater.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist andre avvik: En del hakk, merker og riper i parkett, mest i stue/kjøkken. Fuktskade i parkett på gjesterom (snøfokk gjennom åpent takvindu) og i hjørne mot sørvest i stua (trolig "vanningsuhell").
Merker i vegg på gjesterom etter fester for panelovn. Enkelte småskader i tapet på vegg i stua. Det mangler en liten bit list på gjesterom. List mot nord i samme rom løsner.
Det mangler en liten list-bit ved kjøle-/fryseskap på kjøkken. Muligens fjernet pga dårlig plass.
Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: Sliping og lakking av parkett kan vurderes. Parkett på gjesterom bør trolig byttes.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Ca 100 l VV-bereder i "kasse" på bad vaskerom. Lokk kan tas av og kasen kan demonteres.
Vurdering av avvik:
• Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Konsekvens/tiltak
• Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift.
Kostnadsestimat: Under 10 000
TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Våtrom > 4. Etasje > Bad/vaskerom > Overflater Gulv
Det er flislagt gulv. Oppvarming med elektriske varmekabler.
4. ETASJE > BAD/VASKEROM
Vurdering av avvik:
• Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er ca 1,5 cm fall fra terskel til dusjkabinett. Det var ikke mulig å måle de siste centimeterne frem til selve sluken, men det er lite trolig at det er mer enn 2-3 mm "ekstra fall" der.
Konsekvens/tiltak
• Våtrommet fungerer med dette avviket.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Våtrom > 4. Etasje > Bad/vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt
Trolig sluk i plast. Smøremembran med ukjent utførelse.
4. ETASJE > BAD/VASKEROM
Vurdering av avvik:
• Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
• Det er påvist andre avvik: Det var ikke mulig å få sjekket sluken. Slukrist var skrudd fast. Avløp fra dusjkabinettet var stukket ned i sluk og kabinettet lot seg ikke dra frem. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak:
Dusjkabinett bør løftes frem og slukrist skrus løs. Dusjkabinettet må uansett løftes frem for å få til en god kontroll av sluken.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
• Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk Det er fremlagt flere tegninger. Selve tegningen stemmer, men oppgitt areal varierer fra 73,3 til 78,4 m2.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet i 4.etg i leilighetsbygg. Boligbygg med 6 boenheter.
Innvendig parkeringsplass i 1.etg. Felles trapperom med heis.
Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass fra byggeår. Takvinduer i stue og på gjesterom.
Tett inngangsdør mellom leilighet og felles gang/trapperom. Brann- og lyddør (B30s/35 dB).
Altan mot nordvest. På seksjoneringstegning ser det ut som altan er definert som fellesområde, men i praksis brukes denne av eiere av de 2 leilighetene i 4.etg. Sannsynligvis dekke i betong, pålagt papp. Oppå dette ligger platting i tre. Rekkverk i metall og sikkerhetsglass.
Boligbygg med flere boenheter: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk Det er fremlagt flere tegninger. Selve tegningen stemmer, men oppgitt areal varierer fra 73,3 til 78,4 m2.
Garasjeplass og bod: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Denne tomten er eiet.
1499,00 kvm felles eiet tomt i sameiet
Tomten er asfaltert.
Ferdigattest datert 25.03.2014.
Leiligheten kan leies ut.
Leiligheten har balansert ventilasjon med varmegjenvinning, varme i gulv på badet, oppvarming for øvrig med elektrisitet.
Energikarakter: D - Rød
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 150 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
78 750,00,- (Dokumentavgift)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
_______________________________________________________
3 239 700,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 000,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Heis, serviseavtaler på heis, kontingent huseiernes landsforbund, renovasjon, strøm i fellesareal, utvendig forsikring, brannovervåking, overrislingsanlegg, brøyting, strøing, vedlikehold av fellesareal.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 15 926,- for .
Herav utgjør:
Vann 3 717,-
Avløp 4 820,-
Eiendomsskatt 7 389,-
Renovasjon kommer i tillegg til kommunale avgifter, og er inkludert i felleskostnader.
Kommunale avgifter, felleskostnader, innbo forsikring og strøm etter forbruk.
Ingen fellesgjeld.
Andel fellesformue utgjør kr. ,- pr. .
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 659 711,-
Sekundær formuesverdi kr. 2 507 129,-
Gjeldende for ligningsåret 2022.
Meierigården Boligsameie, Orgnr: 913 839 021
Styreleder: Trygve Magnar Jenssen
Kasserer: Kirsten Myrvang
Sameiet består av 6 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 78/480
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Eiendommen er forsikret i Storebrand forsikring
Årsregnskapet for forrige periode (2023)viser:
Driftsinntekter kr. 297 140,-
Driftskostnader kr. 268 570,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 28 570,- per 01.01.2024
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Ta kontakt med megler for å få oversendt regnskapet for 2023.
Vedtekter ligger vedlagt
Dyrehold er tillatt. Se vedlagte vedtekter for mer informasjon.
Tomta er regulert til bolig/forretning
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Følgende er tinglyst på eiendommen og vil følge etter salg
Dnr. 174088, tgl. 03.03.2014 - Seksjonering
SNR: 6 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 78 / 480
Dnr. 1403, tgl. 14.10.1940 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om bebyggelse GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
*Erklæring om tilbygg.
Dnr. 1594, tgl. 20.03.1974 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om benyttelse GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
*Tidligere A/L Hadsel Meieri skal fortsatt ha anlednig til vederlagsfritt å disponere et kott i bygningens 2. etasje, for oppbevaring av sitt arkiv i 10 år fra 1969.
Dnr. 71691, tgl. 27.01.2014 - Bestemmelse om veg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
*Veirett over eiendom gnr. 52, bnr.149/151 til gnr. 52, bnr. 92 ( se vedlagt kart)
Dnr. 120157, tgl. 12.02.2014 - Bestemmelse om veg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
*Veirett over eiendom gnr. 52, bnr.149/151 til gnr. 52, bnr. 982. ( se vedlagt kart)
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
Oppvaskmaskin, komfyr, platetopp, kjøl/frys og vaskemaskin medfølger.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Eiendommen selges som et dødsbo og arvingene har ikke bebodd eiendommen. Arvingene har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fakkyndig.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Lisbeth Mastberg per e-post lisbeth.mastberg@partners.no eller sms: +47 90 05 37 70. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Bud som megler mottar etter kl. 15:00 eller i helger kan ikke forventes behandlet før neste arbeidsdag. Det samme gjelder budfrister som settes utenfor arbeidstid. Megler er avhengig av sine arbeidsverktøy for å kunne gjennomføre budbehandling på en tilfredsstillende måte.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), vedtekter, energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Møysalen & Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Ulla Schultz, Gry Schultz og Sigurd Schultz.
Eiendommens adresse er P.A.Kvaals gate 8.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 52, bnr. 149, snr. 6 i Hadsel.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 75240278.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 45 000 inkl. mva)
Tilrettelegging bolig : 8 900,00
Oppgjør: 4 990,00
Markedspakke Premium: 13 900,00
Grunnpakke vederlag : 3 590,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Lisbeth Mastberg / +47 90 05 37 70/ lisbeth.mastberg@partners.no.