Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 55,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal.
BRA-e: Eksternt bruksareal.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene.
Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler.
Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Nordalstunet 3 og denne lyse og trivelige 2-roms leiligheten midt i Klæbu sentrum.
Leiligheten befinner seg i 2.etasje med god oversikt over området rundt. Du har umiddelbar nærhet til butikker, apotek, legesenter, skole og barnehage samt svært gode turmuligheter.
Kvaliteter verdt å nevne:
Klæbu Sentrum har et bredt servicetilbud med bl.a. legekontor, offentlige kontor, kollektivtransport, frisør, matbutikker, restauranter apotek og matbutikker i umiddelbar nærhet.
I Nordalstunet bor du midt i smørøyet til disse tilbudene, men samtidig tilbaketrukket og skjermet fra trafikken. Klæbu har et aktivt idrettsmiljø samt flere utfartsområder for tur- og friluftsaktiviteter både sommer og vinter. Egen driving range, gir golfinteresserte fine øvings-fasiliteter i området. Med nærhet til Nidelva, vil det være både bade - og fiskemuligheter på sommers tid. Om vinteren ligger Vassfjellet alpinsenter kun en kort kjøretur unna
Primærrom:
2. etasje: Entre, bad, stue/kjøkken og soverom.
2. etasje
Entre: Laminat på gulv og malt glassfiberstrie på vegger. Malt overflate i himling.
Bad: Flis på gulv, og flis og våtromstapet på vegger. Malt overflate i himling. Gulvvarme. Utstyrt med servantskap, wc, opplegg for vaskemaskin, åpen dusj og mekanisk avtrekk.
Stue: Laminat på gulv og malt glassfiberstrie på vegger. Malt overflate i himling. Utgang til balkong.
Kjøkken: Innredning med mekanisk avtrekksvifte over stekesonen og opplegg for oppvaskmaskin.
Soverom: Laminat på gulv og malt glassfiberstrie på vegger. Malt overflate i himling.
Borettslaget har 12 parkeringsplasser på fellesareal for sine andelseiere, hvorav 3 plasser med mulighet for inn- og utlasting av rullestol.
Ingen plasser er øremerket for bestemte beboere, men andelseier/leietaker med bil har rett til å bruke en ledig parkeringsplass. Så langt det er plass kan besøkende benytte parkeringsplass for kortere tid.
STRØMAVTALE:
TOBB har samarbeidsavtale med TrøndelagKraft om levering av strøm til beboere i tilknyttede borettslag.
Mer informasjon om tilbud og bestilling på https://www.trondelagkraft.no/privat/tobb/
Boligen selges av dødsbo under offentlig skifte med bistand av fullmektig. Fullmektig har derfor ikke førstehåndskunnskap om boligen ut over det som fremkommer av salgsoppgaven, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene. Kjøper oppfordres til å gjøre grundige undersøkelser, helst med bistand fra bygningskyndig.
Selger er dødsbo under offentlig skifte med bistand av fullmektig. Egenerklæring er ikke utfylt siden selger ikke har kjennskap til boligen og dens beskaffenhet. Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 2
TG 1: 6
TG 2: 8
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Kjøkken
Oppsummering av overflater og innredning TG 2 er satt på grunn av fuktskader fra tidligere lekkasje i skap med VVB. Utover dette så fremstår kjøkkenet fra byggeår i bruksmessig stand med forventet bruksslitasje.
Oppsummering av avtrekk Avtrekk har begrenset funksjon.
Avløpsrør
TG 2 er satt siden avløpsrør har passert halvparten av forventet levetid.
Vannledning
TG 2 er satt siden vannrør har passert halvparten av forventet levetid. Det bemerkes rust på et vannrør i luke i vegg. Det bemerkes at stoppekraner krever verktøy for å kunne lukkes.
Elektrisk
TG 2 er satt siden det ikke foreligger dokumentasjon for anlegget fra byggeår
Våtrom: Bad
Oppsummering av overflater Det er ikke tilfredsstillende høydeforskjell mellom topp sluk og topp tettesjikt ved dør. Det bemerkes hakk i en kantflis ved dør. Det er fuktsvellinger på dørblad. TG 2 er satt på grunn av overnevnte forhold.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Tettesjikt har passert halvparten av forventet levetid og har større risiko for skader i tiden som kommer.
Oppsummering av sanitærutstyr Servantskap har fuktskader.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Bod i frittstående bygning er vurdert som BRA-e.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet er oppført i én etasje.
Grunnmur er oppført i støpt betong.
Veggkonstruksjon er oppført i bindingsverk og er kledd med stående panel.
Taket er et saltak og er tekket med betongstein.
Etasjeskille er et trebjelkelag.
Vinduer med 2-lags isolerglass.
Tomten erav borettslaget og er fellesareal for andelseierne.eiet. 4557,90 kvm.
Areal iht matrikkelutskrift.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 18.08.99 (ihht. vedtak av 27.11.1997). Midlertidig brukstillatelse gjelder for Nybygg - Omsorgsboliger - 30 leiligheter + fellesrom. Følgende ble anmerket for at ferdigattest skulle kunne utstedes:
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Kortidsutleie av hele boligen uten styrets samtykke er tillatt i inntil 30 døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: D - Rød
De rom som ikke har oppvarmingskilder vil ikke få dette installert.
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 1 490 000,-
Andel fellesgjeld kr 156 367,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 1 655 670,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 156 367,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 6 857,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Vedlikeholdsfond kr 102,-
Felleskostnad driftsdel kr 3 757,-
Felleskostnad avdrag kr 2 129 ,-
Felleskostnad renter kr 403,-
TV/Internett (TELIA) kr 466,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andre utgifter knyttet til eiendommen kan være:
Disse kostnader vil avhenge av forbruk og avtaler, antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur og andre forhold.
Andel fellesgjeld er kr. 156 367,- pr. 12.12.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
4 649 157,- pr.
12.12.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 30 222,- pr. 31.12.2023.
Lånenummer: 14611306,
Den Norske Stats Husbank Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 12.12.2024: 2.24% pa.
Antall terminer til innfrielse: 11
Saldo per 12.12.2024: 5 085 810
Andel av saldo: 156 368
Første termin/første avdrag: 31.12.2006 ( siste termin 31.12.2029 )
Fastrente til 01.12.26
Eiendomsskatt inngår i fellesutgiftene.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse.
Primær formuesverdi kr. 378 198,00.
Sekundær formuesverdi kr. 1 512 792,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Nordalstunet Borettslag, Orgnr: 880 094 912
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Borettslaget er tilknyttet boligbyggelaget Tobb.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd.
Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører.
Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
Eiendommen/bygningen er av borettslaget forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 93491851.
Innbo og løsøre er ikke inkludert.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 2.546.448,-
Driftskostnader kr. -1.449.014,-
Årsresultat kr. 1.001.299,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 297.496,- per 31.12.2023.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 670.800,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Fra borettslagets årsmelding 2023:
Mispelbedet ved bodene er fjernet.
Det er gjennomført en del utvendig maling, og det følges opp etter hvert.
Det er gjennomført branninspeksjon.
Det har vært noen alarmer på brannvarslingsanlegget, som følge av feil, og disse er fulgt opp og utbedret etter hvert som de har oppstått.
Det har også vært noen mindre utfordringer med dørautomatikk og heiser, som også er fulgt opp etter hvert som de har oppstått.
Periodisk vedlikehold vurderes og prosjekteres fortløpende av styret.
Løpende vedlikehold:
Borettslaget har ikke fast vaktmestertjeneste. Tilsynsmann gjør inspeksjon hver uke. Han utbedrer mindre avvik. Ved større avvik bestilles håndverker.
Gartnertjeneste ble våren 2021 overtatt av Anlegg og utemiljø AS i en forhandlet avtale, som fremdeles er gjeldende.
Brøyting, strøing og håndmåking av innganger er denne vinteren utført av Torven maskin AS Styret betrakter utførelser av denne tjenesten som tilfredsstillende. Ventilasjonssystemene har vært i varetatt av Mælen blikk og ventilasjon.
Daglig vedlikehold og driftsrelaterte oppgaver ivaretas forløpende av styrets driftsansvarlig.
Andelseiere/leietakere som ønsker å holde husdyr, må søke styret skriftlig om tillatelse.
Søknaden skal inneholde informasjon om type dyr og antall.
Beboere med tillatelse til å holde husdyr må sørge for å ha full kontroll på dyret til enhver tid. Det er eiers ansvar å sørge for at dyret ikke sjenerer andre, eller etterlater seg ekskrementer på borettslagets område.
Forbud mot enkelte dyr må respekteres.
Eiendommen er regulert til boligformål ihht reguleringsplan (K2000004) for Klæbu sentrum (30.10.2000). Eiendommen er i kommuneplanens arealdel avsagt til boligbebyggelse.
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Ifølge kommunen foreligger det verken regulering under arbeid eller planforslag som berører eiendommen.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligen kan overtas snarest.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Eiendommen selges som et dødsbo og arvingene har ikke bebodd eiendommen. Arvingene har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fagkyndig.
Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har kjennskap til hvor mange nøkler som er utstedt. Det kan derfor være nøkler på avveie og kjøper anbefales på generelt grunnlag å skifte lås, eventuelt supplere med ytterligere nøkler for egen regning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Anders Nilsen per e-post anders.nilsen@nylanderpartners.no eller sms: +47 94 98 42 29. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Heimdal sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Nordalstunet 3.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 521, bnr. 410, andelsnr. 26 i Nordalstunet Borettslag i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 82240089.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 30 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Anders Nilsen / +47 94 98 42 29/ anders.nilsen@nylanderpartners.no.