Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 82,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 18,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Blusuvold Borettslag ligger i et attraktivt og sentralt boområde like ved Tyholttårnet i Trondheim. Det er kort vei til nærmeste dagligvarebutikk og til Valentinlyst kjøpesenter med et større utvalg butikker som apotek, legekontorer, bokhandel og treningssenter. Området har et meget godt kollektivtilbud. Nærmeste bussholdeplass er "Sigurd Jorsalfars veg", knappe 250 meter unna.
Borettslaget består av 7 blokker på borettslagets 32 mål store område. Mellom blokkene er det pent opparbeidede og barnevennlige grøntområder med gangveger mot borettslagets garasjeanlegg og parkeringsområde.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Borettslaget har 100 garasjer til utleie for andelseierne og 45 utendørs p-plasser (inkl. 21 ladeplasser for el-bil).
Trondheim Parkering har ansvaret for håndhevingen av parkeringsreglene på området, og beboere som ikke leier garasjer, skal ha eget elektronisk parkeringsoblat i SmartOblat-registeret.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Liten kosmetisk skade i en silikonfuge i dusj.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Harald Myhre, Bad & Håndverk AS og Olimb Rørfornying, Fullstendig renovering av bad utført i 2012. Rørfornying for hele borettslaget utført i 2020.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Det var forrige eier som utførte denne renoveringen ved hjelp av fagfolk. Det antas at dette ble gjort etter faglig norm.
Er arbeidet byggemeldt?
Det var forrige eier som utførte denne renoveringen ved hjelp av fagfolk. Det antas at dette ble gjort etter faglig norm.
Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Det har blitt lagt terassebord både på veranda og markterasse. Dette ble gjort på egeninnsats.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el‐anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Elpartner,Oppgradering av kurser og etablering av nye kurser ifbm. oppussing av kjøkken i 2019. Dokumentasjon i boligmappa.
Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Elpartner 2019. Elektriker så over sikringsskap ifbm. med etablering av nyer kurser for kjøkken i 2019.
Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
Leiebasert gjennom Aneo. Det er mulig å leie en fast parkeringsplass utendørs med ladeboks. Ser for meg at det er mulig å ta over plassen vår for neste eier.
Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av eiendommens omgivelser?
Kommunen har planer om å etablere bedre forhold for syklister i Sigurd Jorsalfars, samt at denne gaten skal gjøres om til en enveiskjørt gate. Dette vil mest sannsynlig føre til mindre trafikk i nærmiljøet. Det er også vedtatt utbygging av nye blokker på borettslagets tomt for å finansiere rehabiltering. Se senere punkt. Samt rehabilitering av andelen som vil gi ca 5kvm større stue, ny veranda, etterisolert bolig, nye vinduer og bedre ventilasjon.
Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)?
Det er vedtatt en kombinasjon av rehabilitering og utbygning av nye blokker på borettslagets tomt for å dekke kostnadene ved rehabilitering.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Det er vedtatt en kombinasjon av rehabilitering og utbygning av nye blokker på borettslagets tomt for å dekke kostnadene ved rehabilitering.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 3
TG 2: 12
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Vinduer og dører: Leilighetens vinduer og balkongdør er av eldre dato og bærer preg av aldringsmessig slitasje. Blant annet er pakninger blitt noe harde og vil derfor ha redusert tettefunksjon. Selger opplyser at det er vedtatt en rehabilitering av borettslaget og vinduer/balkongdører skal skiftes. Dette er ikke videre undersøkt med borettslaget.
Etasjeskille og gulv på grunn: Det er ikke påvist skader eller avvik som vurderes å være av konstruksjonsmessig betydning, men det bemerkes noe skjevheter/ujevnheter.
Ildsted/Skorstein innvendig i boligen: Det er ikke påvist skader eller avvik som vurderes å være av konstruksjonsmessig eller sikkerhetsmessig betydning. Erfaringsmessig har slike eldre piper behov for en rehabilitering, noe det ikke er fremlagt opplysning er at er utført.
Kjøkken: Det er ikke etablert noen form for avtrekk over stekesonen og rommet ventileres kun med naturlig avtrekk via en ventil på vegg. Dette vurderes å ikke være en tilfredsstillende løsning. Selger opplyser at det er vedtatt en rehabilitering av borettslaget og at det skal skal etableres mekanisk avtrekk fra leilighetene. Dette er ikke videre undersøkt med borettslaget.
Avløpsrør: Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd over halvparten av forventet brukstid.
Vannledninger: Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd over halvparten av forventet brukstid.
Varmtvannsbereder: Varmtvannsbereder vurderes å ha oppnådd forventet brukstid og vil derfor ha usikker restlevetid. Varmtvannsbereder har ikke tilfredsstillende lekkasjesikring.
Våtrom: Utover normal aldringsmessig slitasje er det ikke påvist vesentlige skader eller avvik ved baderommets overflater. Fallforhold tilfredsstiller ikke forskrifskrav. Ved en enkel nivellering er det påvist svakt fall fra topp flis ved dørterskel til topp flis ved sluk. Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Baderommets tettesjikt vurderes å ha oppnådd over halvparten av forventet brukstid og vil derfor ha en usikker restlevetid. Det er ikke påvist symptomer på svikt, men det er påvist feil utførelse ved rørgjennomføringer under servant ved at det synes å ikke være brukt mansjetter. Ved en kontroll av sluk er det påvist bruk av mansjett(ukjent type).
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
Våtrom: Det er ikke foretatt hulltaking på grunn av murvegger.
Arealmålingene måles etter bransjestandarden ""Takstbransjens retningslinjer ved arealmåling av boliger"". Retningslinjene har NS 3940:2012 som utgangspunkt, men inneholder presiseringer for arealbegreper og definisjoner i forbindelse med arealmåling ved omsetning og/eller verdisetting av boenheter. Rom defineres etter bruken av rommet på befaringstidspunktet, selv om bruken kan være i strid med tidligere eller gjeldende byggeforskrifter. Da det ikke foreligger en spesifikk definisjon av hva som er primære rom (P- ROM) og sekundære rom (S- ROM), vil benevnelsen av enkelte rom fastsettes etter skjønn.
"Takstbransjens retningslinjer for arealmåling av boliger" utgis av Informasjonsselskapet Verdi og er også tilgjengelig på www.nitotakst.no
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Boligblokk oppført med bærende konstruksjoner av støpt betong. Utvendige fasader fremstår med fasadeplater. Vinduer og balkongdør fremstår med 2- lags glass. Taket er tilnærmet flatt og antas utvendig tekket med papp eller lignende.
Denne tomten er eiet.
2426,00 kvm.
Bygningsloven trådte i kraft for hele landet i 1965, og det er ikke uvanlig at det i mange kommuner er mangelfulle arkiv for tiden før 1965. Hvor midlertidigbrukstillatelse ikke er innhentet for tiltak før 01.01.1998, eller ferdigattest ikke er innhentet for saker etter 01.01.1998, vil byggesaken ikke være korrekt avsluttet. Offentlig myndighet kan i disse tilfeller vurdere ulovlighetsoppfølging, for å få brakt byggetiltakene i samsvar med godkjent søknad/lovens krav.
Dette vil kunne medføre …(tilbakeføring/endret bruk/ny søknadsprosess …)
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med vedfyring, og elektrisk i form av varme i gulv og panelovner.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 3 690 000,-
Andel fellesgjeld kr 41 859,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
6 570,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 749 219,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 41 859,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 4 600,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Avdrag felleslån kr 136,35.
Felleskostnader kr 4 248,15.
Renter felleslån kr 215,69.
I felleskostnadenene inngår bl.a. forsikring av bygningsmasse, TV/bredbånd, vaktmestertjenester, kommunale avgifter m.m.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 41 859,- pr. 08.04.2024.
Selskapets totale gjeld er kr.
8 802 420,- pr.
08.04.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. ,- pr. .
Borettslaget har felles lån på 8.802.420,- per 08.10.2024. Lånet løper til 01.07.2040. Lånenummer: 1636.41.59483 Lånetype: ANNUITET MV Antall forfall pr. år: 12 Rentetrinn: 6,29% (på hele beløpet
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 865 768,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 463 071,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
BLUSUVOLD BORETTSLAG, Orgnr: 963 954 735
Forretningsfører: Kjeldsberg Eiendomsforvaltning.
Hentet fra borettslagets hjemmeside:
"Om oss
Blusuvold Borettslag ligger i et attraktivt og sentralt boområde like ved Tyholttårnet i Trondheim. Det er kort vei til nærmeste dagligvarebutikk og til Valentinlyst kjøpesenter med et større utvalg butikker som apotek, legekontorer, bokhandel og treningssenter.
Borettslaget består av 7 blokker på borettslagets 32 mål store område. Mellom blokkene er det pent opparbeidede og barnevennlige grøntområder med gangveger mot borettslagets garasjeanlegg og parkeringsområde. Det er to lekeplasser for barn, henholdsvis mellom Lillebergveien 12 og 14 og ved Sigurd Jorsalfarsvei 27.
Blusuvold Borettslag ble bygget i årene 1962-63 og består av 212 andeler. Borettslagets nåværende vedtekter ble vedtatt i ordinær generalforsamling 21. april 2021. Det praktiseres forkjøpsrett for andelseierne.
Det er flere typer leiligheter i borettslaget, 4-roms, 3-roms , 2-roms. I Lillebergveien 6. finnes det også 1-roms leiligheter. Leilighetene er meget attraktive og omsettes hurtig i boligmarkedet. Borettslaget er veldrevet, har lave felleskostnader og lav fellesgjeld. Kabel-tv og internett inngår i felleskostnaden.
Forkjøpsretten er under forhåndsprøving. Kontakt megler.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i med polisenr. .
Årsregnskapet for forrige periode (2024 per spet) viser:
Driftsinntekter kr.8 132 804 ,-
Driftskostnader kr. 5 823 084,-
Årsresultat kr. 1 935 894,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Borettslagets bygningsmasse har behov for rehabilitering/vedlikehold. Det ble i ekstraordinær generalforsamling i november 2023 vedtatt en utvidelse av leilighetene og rehabilitering av bygningsmassen. Det er signert kontrakt med utbygger Fredensborg Bolig, er ferdigstilt. Man vil starte prosess med å utarbeide søknad til kommunen, hvor utbygger har hovedansvar, med innspill fra styret. Borettslagets involvering i hele prosessen fra start til ferdigstilte bygg, er bestemt i kontrakt med utbygger. Dette betyr at utbygger ikke har mulighet til å gjøre store endringer i planene uten styrets godkjenning, noe som sikrer at andelseiere blir minst mulig berørt av utbyggingen. For flere opplysninger henvises til referater fra generalforsamlinger og styrets årsmelding, se også borettslagets hjemmeside www.blusuvold.no under "dokumenter" og "rehabilitering" for utfyllende info. Det er forventet at rehabiliteringsprosessen i borettslaget vil pågå i ca 1,5- 2 år fra oppstart.
Her er hovedpunkter fra generalforsamling avholdt november 23:
- Man ønsker rehabilitering fremfor vedlikehold. Kostnadsramme ca. kr. 240 000 000,-. Foreslått finansiert med utvidelse av borettslaget.
- Styret fikk fullmakt til å inngå nødvendig avtaler og iverksette nødvendige tiltak for å oppnå avtale med f.eks. byggherre, entreprenør og andre rådgivere for å realisere generalforsamlingens vedtak om rehabilitering.
- Styret fikk fullmakt til å forvalte prosjektet knyttet til rehabilitering med inntil 10% økning av samlede kostnader.
- Styret fikk diverse fullmakter som skal til for å realisere utvidelse av borettslaget.
- Vedtatt innkjøpsavtale som gir styret fullmakt til erverv av inntil 80 parkeringsplasser for kr. 330 000,- pr. stk. Erverv av p-plasser må lånefinansieres fullt ut, og vil medføre en leie for den enkelte p-plass på mellom kr. 1500,- og 1700,- pr.mnd.
- Styret har forhandlet seg frem til en pris på kr. 22 500,- pr. SBRA fra Fredensborg Bolig AS. Det betyr at dersom borettslaget bygger ut for en utnyttelsesgrad på 10 000 kvm, så betyr det en utbetaling på kr. 225 millioner.
- Styret foreslår at det settes en maks grense for utbygging på 11 000 kvm (evt. kr. 247,5 millioner). Det vil si at det etter planen skal gå ca. i null med utvidelse av borettslaget (nye bygg), og rehabilitering/vedlikehold av eksisterende bygg.
-Som man ser i vedlegget til salgsoppgaven vil felleskostnadene kun øke i takt med antatt KPI. Ved årets slutt i år 2027, ser man at fellesgjelden vil være høy. Denne vil bli redusert, da oppgjør fra Fredensborg Bolig er forventet samme år.
Vedlikehold som er planlagt;
-Ny drenering og isolering grunnmurer
-Utlekting, ny isolasjon og kledning, nye fasader
-Skifte av alle vinduer og balkongdør
-Vedlikeholde balkonger
-Vedlikeholde tørkebalkonger
-Nytt lovpålagt renovasjonssystem
-Vinduer m/spalteventil og gjenåpning av ventiler
Rehabilitering som er planlagt;
-Større balkong og utvidelse av stue (dette fjerner kuldebro)
-Nye inngangspartier gir bedre isolasjon og hindrer varmetap mot innganger/oppganger.
-Nye balkonger i Lillebergveien 6
-Ventilasjonssystem i leilighetene, f.eks. balansert ventilasjon eller Lunos/Flexit romventilasjon.
Det er også allerede utført en del vedlikeholdsarbeid de siste årene;
Følgende vedlikeholdsarbeider og tiltak er utført i 2023:
- Vedlikehold/reparasjoner på trapper ved inngangsdører.
- Vedlikehold av tørkebalkonger.
- Vedlikehold av garasjer og garasjeporter.
- Kontroll av verandagulv.
- Maling av vinduer.
- Utskiftning av låsekasser i dører.
- Maling av kjellerrom, vaskeri og oppganger.
- Innkjøp av brannslukkningsapparater.
Vedlikehold og tiltak som vil bli iverksatt eller fortsette i 2024:
- Prosjektering og planlegging av rehabilitering og utbygging.
- Kontroll av verandagulv.
- Kontroll av tørkebalkonger.
- Maling av kjellergulv, vaskeri og oppganger.
- Fortsette utskiftning av låsekasser i dører.
- Kontroll av lekeområder og lekeapparatert.
- Få oversikt over og stanse utleie (fremleie) av leiligheter i strid med lov vedtekter.
- Skringsarbeid på garasjer fortsetter.
- Oppgradering til fiber i alle leiligheter
I 2021 ble det også bl.a. utført rørfornying i alle blokker.
Det opplyses om at andeler med terrasse på bakkeplan er ansvarlig for å få disse fjernet før arbeid med drenering kan påbegynnes. Dersom terrasse ikke er fjernet før renovering påbegynner vil den enkelte andelseier bli ansvarlig for å dekke eventuell ekstra kostnad.
Det er ikke tillatt å holde hund, katt eller større husdyr uten godkjenning fra styret. Før eventuell godkjenning av styret må søker innhente underskrifter (med eventuelle merknader) fra alle beboere i oppgangen.
Hundehold og annet husdyrhold skal skje på forsvarlig måte, og ikke være til fare sjenanse eller hinder for andre beboere.
Hunder skal alltid være i bånd på borettslagets område.
Avføring etter hund skal umiddelbart fjernes.
Borettslagets søknadsskjema om dyrehold (se hjemmeside), skal benyttes.
Området er regulert til boligformål ihht R0146b og r20210019. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det eksisterer planforslag som berører eiendommen. Dette gjelder 5001 r20210011 Sigurd Jorsalsfars veg 37, gnr/bnr 59/4, 59/477, 59/478 m.fl. (På den andre siden av Kong Øysteins veg) Hensikten med planen er å tilrettelegge for etablering av en idrettshall, en fotballhall og utvidelse av Eberg skole, med skolegård, fra 300 elever til 700 elever. Det skal også tilrettelegges for egenorganisert aktivitet og opphold innen området, trafikksikre løsninger for gående, syklende og kollektivreisende, og sikring av grønnstrukturen i planområdet.
Sigurd Jorsalfars veg, strekningen Lillebergvegen - Brøsetvegen, detaljregulering, r20210019:
Hensikten med planen er å kunne etablere en sammenhengende sykkelveg med fortau langs Sigurd Jorsalfars veg fra Blussuvoll skole til Brøsetvegen. Dette er en delstrekning av Brøsetruta som er en del av hovedsykkelnettet i Trondheim. Brøsetruta strekker seg fra Øvre Bakklandet til Dragvoll.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Kristian Kattem-Olsen per e-post kko@nylanderpartners.no eller sms: +47 91 66 15 81. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Sigurd Jorsalfars veg 21A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 58, bnr. 334, andelsnr. 189 i BLUSUVOLD BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250018.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,800 % av salgssummen inkl. mva (minimum 30 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Kristian Kattem-Olsen / +47 91 66 15 81/ kko@nylanderpartners.no.