Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 65,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 14,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Rosenborg gate 18 ligger sentralt på Møllenberg, et sjarmerende område med hyggelige trehus og kort vei til både sentrum og NTNU Gløshaugen. Like i nærheten finner du Solsiden og Nedre Elvehavn, som byr på et bredt utvalg av restauranter, kafeer, butikker, treningssentre og Solsiden kjøpesenter. Området har gode kollektivforbindelser og flotte turmuligheter langs Nidelven, noe som gir en fin kombinasjon av byliv og rekreasjon.
Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan.
Selger opplyser at det er defekt fjær i dør på oppvaskmaskin, men at den likevel fungerer.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
2.2 Er arbeidet byggemeldt?
4. Kjenner du til om det er feil ved/utført arbeid/eller har vært kontroll på vann/avløp?
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller lignende
7. Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
8. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i boligen som: rotter, mus, maur eller lignende?
13. Kjenner du til om det utført kontroll av el‐anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
23. Kjenner du til om det foreligger skade rapporter/tilstandsvurderinger eller utførte målinger?
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 5
TG 2: 5
TG 3: 3
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
Etasjeskille og gulv på grunn: Det er foretatt målinger med laser innenfor de enkelte rom i leiligheten. Utførte målinger viser retningsavvik/ hellingsavvik innenfor område gang/stue/kjøkken på 3cm. Dette er ikke uvanlig for denne typen eldre bygninger. Det er ikke registrert forhold som gir grunn til å tro at det er unormal funksjon eller fare for svekkelse som følge av dette, men TG 3 settes pga. stort avvik iht. referansenivå.
Elektrisk: Det er foretatt el-kontroll av leiligheten i 2024 hvor det er påpekt flere avvik med behov for tiltak. For mer informasjon om dette, se egen rapport for el-kontroll.
Våtrom: Baderom: Badet ble etablert ved ombygging i 1985, men det er ukjent om det er utført arbeider på etter dette. Det foreligger ingen dokumentasjon knyttet til arbeider på bad. Gulvet har ujevne fallforhold. Det måles ca. 0,5cm fall i retning sluk fra dør, men anmerkes også partier med flatere gulv og områder utover gulvet hvor det faller feil vei. Dersom det skulle forekomme større vannsøl eller lekkasjer på gulv er det ikke sikkert at vann vil ledes mot sluk. Utstyr og innredning fungerte ved test av disse, men det anmerkes at skuffefronter i baderomsinnredning har svellinger etter fukt. Ved visuell kontroll av sluk ser vi at det ligger et vinylbelegg/gulvbelegg under flis. Flisgulvet er trolig etablert over eldre gulvbelegg som har funksjon som membran på badet. Bruk av membran på vegger er ukjent. Mht. alder er det grunn til å anta at dette er en eldre type "primer" som ikke vil holde tett i dag. Det er registrert avvik i innfesting av gulvbelegg/membran mot sluk hvor det er en åpning mellom membranen og klemring i sluket. Dette betyr at membran er utett mot sluk, og at det vil være fare for lekkasje dersom vannstand stiger over dette punktet, eller området blir utsatt for direkte belastning med vann. Det er også påvist avvik/utett rørgjennomføring i gulv for avløp fra klosett som vil medføre risiko for lekkasje dersom det forekommer større vannsøl eller lekkasje på gulvet. Det er ikke foretatt hulltaking mot dusjsone, da det er konstruksjonsmessige hindringer for dette (grenser mot pipemur og kjøkkeninnredning). Ut ifra innvendig kontroll ble det ikke registrert tegn på aktiv skade, som for eks. løse flis eller sprekker, men badet er utett og må ikke brukes på en måte som medfører vannbelastning eller dusjing direkte på flis. Tettesjiktet må skiftes for at badet skal tilfredsstille dagens krav til tetthet. I påvente av dette må det brukes dusjkabinett og kontrollert avrenning til sluk. Det anbefales også lokale tettetiltak ved nevnte områder rundt rørgjennomføring og i sluk, for å redusere risiko for at noe kan skje i påvente av en renovering. Utbedring av fallforhold og membran er tiltak som vil kreve at hele badet renoveres. Prisestimat nedenfor er basert på renovering som sådan.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Balkong, terrasse, platting: Takterrassen grenser mot naboleilighet. Underliggende himling er derfor ikke undersøkt. Terrassen er tekket med membranduk og har avrenning utover mot avløp som er plassert like foran rekkverket. Det måles omtrent 2 - 2,5cm fall i retning avløp, og er ikke registrert forhold som tyder på at vannet belaster bygningskroppen. Det bemerkes dog at det er et område på terrassen som har ujevne fallforhold, og hvor det blir stående vann. Utforming av fall er dermed ikke ideell, og bør rettes opp når det skal byttes tekking i fremtiden. Rekkverket er mellom 87 - 90cm. Dagens krav er 100cm, og forhenværende krav på oppføringstidspunktet var 90cm. Det anbefales å gjøre tiltak for å sørge for at rekkverk er høyere enn 90cm, og helst over 100cm.
Vinduer og dører: Vinduer og balkongdør mot terrasse: Utvendige omramminger av treverk har høy slitasje. Treverk ligger etablert uten dryppkant. Små sprekker i treverk har ført til begynnende råteskader der fuktighet blir liggende over tid. Omramminger av treverk bør skiftes. Utover dette vurderes funksjon å være normal. Det ble ikke registrert punkterte glass, men mht. alder vil det være større risiko for dette i tiden som kommer. Normal levetid for isolerglass er nådd.
Avløpsrør: Synlige avløpsrør innad i leiligheten er av plast. Disse er trolig skiftet i forbindelse med rehabiliteringer i 1985. Det ble ikke registrert forhold som tyder på funksjonsfeil eller lekkasjer, men mht. alder vil over halvparten av normal levetid være nådd. TG 2 settes pga. alder og høyere risiko i tiden som kommer.
Vannledninger: Synlige vannrør innad i leiligheten er av kobber. Disse er trolig skiftet i forbindelse med rehabiliteringer i 1985. Stengekran er plassert på kjøkken. Denne fungerte ved test på befaringen. Det ble ikke registrert forhold som tyder på funksjonsfeil eller lekkasjer, men mht. alder vil over halvparten av normal levetid være nådd. TG 2 settes pga. alder og høyere risiko i tiden som kommer.
Ventilasjon: Kjøkkenavtrekk er montert mot kanal/sjakt. Ventil fra baderom er ført til samme sjakt. Dette kan medføre at avtrekksluft fra kjøkken kommer inn på baderom. Boligen har for øvrig kun mulighet for naturlig ventilering. Ved visuell kontroll er det registrert overfladisk svertesopp på baderom, og i enkelte av vinduskarmene for takvinduer. Dette skyldes tidvis innvendig kondensering, og kommer blant annet av lite luftutskifting. Naturlig ventilering var iht. krav på det tidspunkt bygningen ble oppført, men vurderes ikke tilstrekkelig med hensyn til dagens bruk av boliger med de installasjoner som bidrar til fuktproduksjon.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
Ildsted/Skorstein innvendig i boligen: Fyring er avviklet. Det er ingen aktive ildsteder og pipemuren er "kledd inn" med malt glassfiberstrie. Det opplyses at det er fyringsforbud for eksisterende pipe.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet i bygård. Bygningen er oppført med grunnmur av gråsteinsmur. Hovedkonstruksjon er oppført i tømmer og tre, og er utvendig kledd med liggende trepanel. Takkonstruksjon har halv-valmet form, og er tekket med betongstein. Etasjeskiller er av trebjelkelag. Vinduer med 2- og 3-lags glass.
Denne tomten er eiet.
385,00 kvm.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 24.12.1985. Midlertidig brukstillatelse gjelder for Rosenborg gate 18. Følgende ble anmerket for at ferdigattest skulle kunne utstedes: rehabilitering. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 3 690 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
91 920,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
3 874 595,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 4 273,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Felleskostnad renter 544 kr
Felleskostnad driftsdel 2 730 kr
Felleskostnad avdrag 544 kr
Tillegg elektroniske fellesavtaler 455 kr
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter for 2025 er stipulert til kr. 15 024 ,-. Det er 12 terminer i året. Årsgebyr er beregnet ut ifra terminbeløp i termin 1.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Andel fellesgjeld er kr. 77 885,- pr. 19.02.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 41 224,- pr. 19.02.2025.
Primær formuesverdi kr. 815 359,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 261 435,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Skadeforsikring med polisenr. 76952593.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 458 448,-
Driftskostnader kr. -575 586 ,-
Årsresultat kr. -154 913,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Området er regulert til boligformål ihht R0229. Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 12805, tgl. 05.06.1989 - Seksjonering
SNR: 5
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 600 / 5520
Dnr. 900162, tgl. 21.03.1899 - Erklæring/avtale
Avståelse av grunn til Trondheim kommune.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Bygningen har antikvarisk verdi klasse C. Dette betyr at bygningen er sjelden på én eller flere måter. Bygninger med antikvarisk verdi er rangert fra klasse A til klasse C, hvor klasse C er den minst regulerte klassen og bygninger i denne gruppen har i noen grad antikvarisk verdi. Det er i vurderingen tatt hensyn til miljøskapende betydning i bystrøk, omegnsstrøk og bygdemiljø samt byggets karakter og byggeår. Klasse C er en stor og sammensatt gruppe bygninger. Endel av bygningene er tatt med på grunn av sin verdi som del av bygningsmiljø. At et bygg har antikvarisk verdi kan medføre restriksjoner på tiltak som vil være tillatt å utføre på bygget. Kopi av kart samt kartforklaring ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Vidar Stene per e-post vidar.stene@nylanderpartners.no eller sms: +47 92 80 88 11. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Rosenborg gate 18A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 410, bnr. 73, snr. 5 i Trondheim.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 1250031.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Vidar Stene / +47 92 80 88 11/ vidar.stene@nylanderpartners.no.