SOLGT | MODERNE & SMAKFULL SELVEIERLEILIGHET FRA 2018 PÅ SOLSIDEN | Felles takterrasse | Lave felleskostnader
Her bosetter du deg i en av byens mest populære bydeler med kort vei til alt du trenger i hverdagen. Fra boligen har man gang/sykkel-avstand til de fleste store studiesteder og arbeidsplasser i tillegg til sentrale busslinjer "like utenfor" døra.
Av flere gode kvaliteter fremheves:
- Moderne standard. Byggeår 2018.
- Lys og luftig stue med store vindusflater.
- Lekkert kjøkken fra kvalitetsleverandør JKE Design.
- Delikat flislagt bad med gulvvarme.
- Romslig sovealkove utstyrt med skyvedørsgarderobe.
- God komfort med fjernvarme og balansert ventilasjon.
- Praktisk bod i kjeller på ca. 4 kvm.
- Felles treningsrom for beboerne.
- Fantastisk felles takterrasse med gode solforhold og utsikt.
Lave felleskostnader på kr. 1 520,- pr. mnd. Disse dekker bla. driftsutgifter og trappevask.
Presentert av
Visninger
Totalt bruksareal: 42,0 m²
- BRA-i: 38,0 m²
- BRA-e: 4,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til denne moderne & smakfulle selveierleiligheten fra 2018 på Solsiden.
Her bosetter du deg i en av byens mest populære bydeler med kort vei til alt du trenger i hverdagen. Fra boligen har man gang/sykkel-avstand til de fleste store studiesteder og arbeidsplasser i tillegg til sentrale busslinjer "like utenfor" døra.
Av flere gode kvaliteter fremheves:
- Moderne standard. Byggeår 2018.
- Lys og luftig stue med store vindusflater.
- Lekkert kjøkken fra kvalitetsleverandør JKE Design.
- Delikat flislagt bad med gulvvarme.
- Romslig sovealkove utstyrt med skyvedørsgarderobe.
- God komfort med fjernvarme og balansert ventilasjon.
- Praktisk bod i kjeller på ca. 4 kvm.
- Felles treningsrom for beboerne.
- Fantastisk felles takterrasse med gode solforhold og utsikt.
Lave felleskostnader på kr. 1 520,- pr. mnd. Disse dekker bla. driftsutgifter og trappevask.
Velkommen til Solsiden - En av Trondheims mest populære boområder. Her bosetter du deg i et moderne og urbant boområde med rik historie. Selv i dag er sporene etter dette historiske nærings- og skipsområdet tydelige, og godt ivaretatt langs promenaden på Solsiden.
En av grunnene til at Solsiden er blitt så populært er nok det brede servicetilbudet området kan by på. Solsiden senter ble åpnet i 2000, og kan skilte med et bredt utvalg med 53 butikker. Ute mot kanalen finner du restaurantrekka med flere av Trondheims mest besøkte restauranter. Her dekkes enhver smak med blant annet italiensk på Una, tapas på San Sebastian, mexicansk på Hector og BBQ på Graffi.
Dagligvarehandelen gjøres enkelt med Rema 1000 (også søndagsåpen) på Portalen, eller Meny på Solsiden senter.
For den aktive er det flere gode treningstilbud i nærområdet. På Portalen finner du både 3T og et av studentsamskipnadens treningssenter. Fra Solsiden er det ca. 1,5 kilometer til Ladehammerkaia hvor du finner starten på Ladestien. Ladestien er en over 10 km lang tursti som over knauser og gjennom lune bukter strekker seg helt til Grillstadfjæra. Lang stien kan du nyte fin utsikt over fjorden, ta et bad på en av stiens fine badestrender eller et rastestopp på et av serveringsstedene på turen.
Godværsdagene kan du nyte til det fulle i flotte park- og rekreasjonsområder innenfor gangavstand. Store parkområder rundt festningen, den flotte gressletten ved Nidelven på marinen og Bakklandets fredelige gater og caféer er alle populære destinasjoner.
Området har et godt etablert kollektivtilbud med bussavganger fra stoppene «Solsiden», «Dyre Halses gate» og "Bakke bru" med busslinjer som tar deg dit du trenger. Både Trondheim sentralstasjon og Lademoen stasjon ligger innenfor gangavstand. På godværsdagene kan du også ta i bruk byens bysykkeltilbud som har to «stasjoner» på Solsiden.
2. Etajse:
Entré/kjøkken, stue, bad og soverom.
Bod i kjeller.
Boligen har inngang fra Verftsgata. Ringeklokke vil bli markert på visningsdagen.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Haralds Vvs
- Skifte av varmebatteri i dusj.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 6
TG 2: 0
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
- Bad - Totalvurdering av fuktsøk
Ved bruk av fuktsøker i kombinasjon av visuell kontroll inne på badet ble det ikke avdekket forhøyede verdier eller symptomer på svikt.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Boligens planløsning og ulovlighetsmangler er kontrollert opp mot kommunepakken. Siste godkjente bygningstegninger er fra 2017 og samsvarer med dagens utforming av boligen.
- Det er fremlagt ferdigattest datert 18.06.2019.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Bygningen, som er en kombinert boligblokk/næringsbygg (næringslokaler i 1. etasje), ble oppført i 2018, er på 7. etasjer + kjeller. Hovedkonstruksjon og etasjeskillere er oppført i betong. Utvendige fasader med fasadeplater og glass. Flat takkonstruksjon tekket med membran. Vinduer med 3-lags isolerglass. Det er heis i bygget.
Denne tomten er eiet.
285,10 kvm.
Ferdigattest datert 18.06.2019. Ferdigattest gjelder for Verftsgata 1C
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen er oppvarmet med fjernvarme.
Energikarakter: B - Grønn
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 490 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
86 250,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
3 591 040,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 1 520,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Boligbrøk heis, renhold og takterrasse kr. 498,-
- Felleskostnad driftsdel kr. 928,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 94,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter for 2025 er stipulert til kr. 5 832,-.
Årsgebyret er beregnet ut fra terminbeløpet for februar på kr 486,- i 2025.
Månedsbeløpet i desember 2024 var 1015,- og er en god del høyere enn så langt i 2025. Dette skyldes bl.a. at avregning eiendomsskatt ikke kommer før faktura i mars. Derfor må man påberegnet at faktureringsbeløpet vil være høyere enn angitt.
Gebyrene varierer også etter forbruk og eventuelle endringer i de kommunale avgiftene.
Eiendommen har vannmåler. Vannavgiften er derfor avhengig av forbruk.
Kommunen avleser målerstanden kun én gang per år. Dersom kjøper ønsker spesifikk avregning, må dette avtales med selger før overtagelse.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, bygg- og innboforsikring samt kommunale avgifter, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesformue utgjør kr. 20 085,- pr. 31.12.2024.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 766 734,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 066 936,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Sameiet Verftsgata 1C, Orgnr: 921 214 170
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB
Sameiet består av 21 boligseksjoner og 1 næringsseksjon. Den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 19/489.
Det praktiseres ikke forkjøpsrett eller styregodkjenning.
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenr. 28530298.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 403 644,-
Driftskostnader kr. 388 988,-
Årsresultat kr. 30 617,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 492 181,- per 31.12.23.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 7045,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Eiendommen er regulert til kontor, forretning og boliger iht. r0560q, "Verftsgata 2 og Innherredsveien 2, 4 og 6, Statens Hus og Midtbyen transformatorstasjon", datert 06.03.1997.
Eiendommen ligger i et området som i Kommuneplanens arealdel 2012-2024 (21.02.2013) er avsatt til Sentrumsformål - Nåværende.
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det gjøres oppmerksom på at det eksisterer planforslag som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn "Nordøstre kvadrant i Midtbyen" , og planID r20180001. Hensikten med områdereguleringsplanen er å legge til rette for å styrke Midtbyen som identitetsbærer for hele byens befolkning gjennom å bevare og foredle de unike historiske kvalitetene og det eksisterende kulturmiljøet.
Det gjøres også oppmerksom på at det er regulering under arbeid på et område som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn "Planprogram fornying Innherredsveien", og planID r20190002. Formålet med gateprosjektet er å heve standard slik at ny utforming og tilrettelegging for bruk bidrar til å nå nullvekstmålet i Bymiljøavtalen. Gaten skal bygges om til en effektiv kollektivåre med høye miljøstandarder og gode forhold for myke trafikanter som ferdes langs eller krysser gata. Målet er å legge til rette for et urbant gate- og bomiljø.
Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 1001034, tgl. 09.07.2018 - Seksjonering
SNR: 4
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 38 / 978
Dnr. 301007, tgl. 02.03.1963 - Bestemmelse om bebyggelse
Klausul med hensyn til tillatt byggearbeide, vedk.
ominnredning til en butikk
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Anders Benum Kjeldseth per e-post anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no eller sms: +47 99 25 47 52. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Johan Nikolai Kristiansen.
Eiendommens adresse er Verftsgata 1 C.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 409, bnr. 307, snr. 4 i Trondheim.
Sameiebrøk: 19/489.
Vårt oppdragsnummer er 7250038.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 25 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 5 000,00
Digitale oppdragtjenester: 1 000,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 5 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til kr 49 900,
Ansvarlig megler er Anders Benum Kjeldseth / +47 99 25 47 52/ anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no.
Anders Benum Kjeldseth
Avdelingsleder / Eiendomsmegler
+47 992 54 752anders.benum.kjeldseth@nylanderpartners.no