Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 77,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 12,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Gravarverket 68A. Her finner du en attraktiv leilighet som byr på en rekke gode kvaliteter, terrasse med ettermiddagssol og god utsikt ut over Gandsfjorden. En delikat, oppgradert, 3-roms selveierleilighet med svært sentral beliggenhet.
Leiligheten ligger fint plassert på enden i 2. etasje.
Her er det pusset opp de senere årene og fremstår i dag moderne og lekker med gang, bod, bad, to soverom og stue/kjøkken i delvis åpen løsning. Her kan du flytte rett inn.
En kommer inn i en gang hvor det er god plass til å henge fra seg yttertøy. Her er det godt å komme hjem og hyggelig å ønske gjester velkommen.
Videre byr leiligheten på en praktisk bod hvor det er god plass til organisering og oppbevaring. Badet er fint med delikate fliser, vask i seksjon, dusj, vegghengt wc og god plass til vaskemaskin og tørketrommel.
To soverom. Hovedsoverommet er av meget god størrelse med garderobeskap.
Stue/kjøkken i delvis åpen løsning. Rommet har tydelig stue- og kjøkkensone. Kjøkkenet bak vegg som skiller stuen og kjøkkenet naturlig. God plass til romslig spisebord mellom stue- og kjøkkensonen. Kjøkkenet et lyst og lekkert og byr på rikelig med skap- og benkeplass.
Store vindusflater slipper inn mye naturlig lys og gir en fantastisk god romfølelse. Stuesonen er romslig med god plass til stor sofa og tv m/tv-benk. Her er det bare å lene seg tilbake å nyte den fine utsikten.
Fra stue/kjøkken er det utgang til en romslig balkong som byr på ettermiddagssol og fin utsikt.
Vi kan oppsummere som følger:
• God planløsning med to soverom.
• Helfliset fint bad.
• En-stavs gulv
• Kjøkken i lys utførelse med hvitevarer som medfølger handelen.
• Meget trivelig balkong med en nydelig utsikt
• Fast parkering i carport på felles område med el-bil lader
Er du på leting etter en lekker leilighet med sentral plassering i Sandnes så vil vi på det sterkeste anbefale å legge turen til visning!
Velkommen til Gravarverket 68A en sentral beliggende leilighet på Austrått med meget kort vei til Sandnes sentrum. Beliggende like bak kjøpesenter Maxi i Sandnes som gir deg enkel tilgang til alt du trenger i hverdagen. Butikker, kaféer, treningssentre og servicetilbud finnes like i nærheten, og flere kjøpesenter byr på et variert utvalg av shoppingmuligheter. Området er spesielt attraktivt for studenter, enslige og eldre, mye takket være gode transportforbindelser og et bredt tilbud av fasiliteter.
Kollektivtransporten er godt utbygd, med både buss og togforbindelser innen kort gangavstand. For barnefamilier finnes flere barnehager og skoler i nærheten. Området byr også på gode fritidsmuligheter, og fine turområder, perfekt for de som liker å være aktive.
Nabolaget oppleves som trygt og har et hyggelig bomiljø, med en fin balanse mellom det urbane og det rolige.
Entrè/gang, bod, bad, to soverom og stue kjøkken i delvis åpen løsning.
Bod i underetasjen.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Seksjonseier har rett til en parkering i lukket felles anlegg med el-bil lader. Merket med nr 68A.
Seksjonseiere med lader betaler et fast månedlig beløp basert på estimert forbruk og strømpris. Forbruk måles på hver enkelt ladestasjon/ Zaptec lader. Det gjøres en årlig avregning basert på faktisk forbruk og strømpris.
God gjesteparkering i området.
Hver eierseksjon har rett til én parkeringsplass i det lukkede parkeringsanlegget.
Sameiet har 106 parkeringsplasser som styret fordeler internt.
Seksjonseiere kan bli bedt om å bytte plass f.eks. for å gi ladeplass til de som trenger det.
Det er etablert ladeinfrastruktur som utvides etter behov.
Med styrets godkjenning kan man koble seg til eksisterende infrastruktur på anvist plass.
Seksjonseier betaler for laderen, installasjon og tilhørende kostnader.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Oppsummering av avvik med tilstandsgrad 2 (TG2) og tilstandsgrad 3 (TG3) fra vedlagt tilstandsrapport:
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (vesentlig avvik) i tilstandsrapporten:
Våtrom:
- Overflater gulv: Det registreres moderate tegn til bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser. Eksakt årsak er ikke kjent. Tiltak vurderes ikke til å være nødvendig, men bør holdes under oppsikt.
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Ventilasjon: Tilluftsspalte er ikke etablert. Forholdet fører til redusert ventilering av rommet når døren er lukket. Tilluftsspalte bør etableres.
Kjøkken:
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Innredning: Kjøkkeninnredningen mangler taktilslutning over deler av overskapsrekke. Kun av kosmetiske karakter. Ettermontering av foringer vurderes ved behov.
Øvrige rom:
- Innerdører: Dørbladet til glassdør fra gang til stue og dør inn til stort soverom har kontakt med dørterskel/dørkarm, noe som gjør at døren henger når den åpnes og lukkes. Justering av dørblad/dørkarm kan vurderes.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
- Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Hovedstoppekran: Stoppekran er ikke lokalisert. Stoppekran må lokaliseres og tilkomst etableres. Det er ikke observert lekkasjer, men kan ikke utelukkes. TG2 er valgt for å belyse skaderisiko/behov for tiltak.
- Varmtvannsbereder (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Varmtvannsbereder er plassert i rom uten sluk/overløp eller annen sikring mot fuktskader. Konsekvens kan være at det oppstår fuktskader hvis lekkasje fra varmtvannsbereder skulle oppstå. Tiltak anbefales.
Dører og vinduer:
- Vinduer: Vinduer er av eldre dato, og det er registrert merker/hakk i foringer/karmer. Kun av estetisk karakter. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på vinduer hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet. Overflatebehandling utførers ved behov.
- Dører: Balkongdør og inngangsdøra er av eldre dato. Det er registret hakk/merker etter bruksslitasje. Omfanget tilsier ikke skader utover det kosmetiske. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dør hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
Balkonger, terrasser, veranda etc:
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer): Overflate: Manglende/dårlig overflatebehandling. Fare for råteskader på gulvflater. Overflatebehandling av terrasse anbefales.
Radon:
- Radon: Det er ikke foretatt radonmåling i boligen og verdiene er derfor ukjent. For å kartlegge de faktiske forholdene, må det gjennomføres målinger.
Følgende bygningsdeler har fått TG3 (store eller alvorlige avvik) i tilstandsrapporten:
Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet. Tomt opparbeidet med asfaltert vei, steinheller, diverse beplantninger, plenareal, støpte veier og trapper. Felles trappeoppgang med callinganlegg og heis. Garasje i boligens underetasje.
Leilighetsbygg oppført i 1997. Leilighet beliggende i byggets 2 etasje. Grunnmur av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med stående trekledning og murverk. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass. Elektrisk oppvarming. Ventilasjon med naturlig tilluft kombinert med stedvis mekanisk avtrekk. Utgang fra stue til balkong. Leiligheten disponerer 1 bod i kjeller i nabobygget.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er felles eiet.
11581,90 kvm.
Det forlegger midlertidig brukstillatelse datert 21.04.1997
Det forlegger ferdigattest 02.11.1999
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Erverver og leietaker av bruksenhet må godkjennes av styret. Godkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet. Varmekabler på bad.
Energikarakter: F - Rød
Prisantydning kr 4 150 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
113 220,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (andel/aksje/eierseksjon))
_______________________________________________________
4 304 024,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 3 011,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Styrehonorar, forretningsførerhonorar, revisjonshonorar Tv/internett Telia, vaktmestertjenester, forsikring, energi/strøm fellesareal, drift og utvendig vedlikehold.
Tv/internett avtale med Telia gjeldende gjelder til 31. august 2025. Styret reforhandler ny avtale.
Styret opplyser at det må påregnes en økning av felleskostnader på ca 10% årlig fremover.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 9 360,- for 2025.
Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Det opplyste gebyret for kommunale avgifter er en prognose.
Kommunale avgifter vil normalt ha en prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år.
Andel fellesgjeld er kr. 29 764,- pr. 14.04.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
3 317 830,- pr.
14.04.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 17 038,- pr. 31.12.2024.
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 32600421491,
Rogaland Sparebank Annuitetslån,
4 terminer per år.
Rentesats per 14.04.2025: 7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 45
Saldo per 14.04.2025: 3 317 830 Andel av saldo: 29 764
Første termin/første avdrag: 31.12.2021 ( siste termin 30.06.2036 )
Primær formuesverdi kr. 781 309,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 125 237,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Gravarverket Terrasse, Orgnr: 980 424 340
Forretningsfører: BATE Boligbyggelag
Sameiet består av 95 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 39/4249.
Sameiet består av 95 boligseksjoner fordelt på 8 tre-etasjers blokker. - Vaktmesteravtale.
- Boligselskapet har kollektiv avtale med Telia. Kontakt selger for mer informasjon.
- Mulighet for elbil-lading, kontakt styret for mer info.
- Egen parkeringsplass følger seksjonen.
- Mulighet for leie av ekstra parkeringsplass.
- Eierseksjonsloven §30: For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i forhold til sin sameierbrøk. Dette innebærer at sameieren har såkalt proratarisk ansvar for sameiets forpliktelser.
- Bate avregner og fordeler felleskostnadene mellom selger og kjøper ved eierskifter. Kjøper skal betale felleskostnader fra og med overtakelsesdato, og mottar faktura i eget navn.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i Protector Forsikring ASA med polisenr. 1272699-1-1.
Årsregnskapet for forrige periode (20xx) viser:
Driftsinntekter kr. 3 717 620,-
Driftskostnader kr. 2 595 585,-
Årsresultat kr. 933 127,-
Budsjett for 2025 viser et overskudd på kr. 1 046 693,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Se vedlegg i salgsoppgaven.
Det innføres en generell søknadsordning for dyrehold i sameiet. Det er ikke tillatt med reptiler i sameiet. Dyre-eiere påtar seg ansvar for at dyrene ikke sjenerer andre beboere i sameiet. En klage tas først direkte med eier, før det eventuelt rettes skriftlig klage til styret. Styret kan deretter beslutte at påklaget dyr skal fjernes. Det er båndtvang på sameiets område. Søknad fra beboere som ønsker å anskaffe husdyr sendes styret i god tid før dyr planlegges anskaffet. Skjema kan fås hos styret/ligger på nettsiden.
Boligen er regulert til boligformål. Megler har reguleringsplanen for området forøvrig tilgjengelig på kontoret. Interessenter og kjøpere blir tilsendt disse på forespørsel og oppfordres på generell basis å gjennomgå dokumentene.
Vann | Eiendommen er tilknyttet offentlig vann via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Avløp | Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Vei | Adkomst skjer via offentlig vei
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 5882, tgl. 09.07.1997 - Pantsettelseserklæring
Beløp: 30 000
Panthaver: SAMEIET
Orgnr: 1 827 628
PRIORITETSBESTEMMELSE Pr. etter 80 % av siste overdragelsesum og er uten opptrinnsrett.
Dnr. 5882, tgl. 09.07.1997 - Seksjonering
SNR: 8
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 76 / 8498
PRIORITETSBESTEMMELSE Pr. etter 80 % av siste overdragelsesum og er uten opptrinnsrett.
Dnr. 5882, tgl. 09.07.1997 - Best om garasje/parkering
Med flere bestemmelser
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
PRIORITETSBESTEMMELSE Pr. etter 80 % av siste overdragelsesum og er uten opptrinnsrett.
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
Integrerte hvitevarer medfølger handelen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring gjennom Anticimex forsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis. Boligselgerforsikringen dekker selges ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel, vil Claims handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Therese Kane per e-post kane@partners.no eller sms: +47 47 34 50 33. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Verdi &Partners Sandnes sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Gravarverket 68A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 39, bnr. 1529, snr. 8 i Sandnes.
Sameiebrøk: 39/4249.
Vårt oppdragsnummer er 203250021.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Markedspakke Standard: 14 900,00
Tilrettelegging: 9 900,00
Visningshonorar: 1 990,00
Fotografering: 4 350,00
Andre kostnader (med forretningsfører): 22 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Therese Kane / +47 47 34 50 33/ kane@partners.no.