Presentert av
Visninger
Totalt bruksareal: 27,0kvm
- BRA-i: 24,0kvm
- BRA-e: 3,0kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6,0kvm
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Like ved eiendommen har du flotte turstier, samtidig som kort distanse til Estenstadmarka med helårs turterreng. Ved Nedre Leirfoss kraftstasjon ligger Nedre Leirfoss parkområde med benker, bord og lekeapparater. Ved Øvre Leirfoss ligger Lerflaten gård med gårdskafe og selskapslokaler.
Fra boligen er Fossegrenda senteret (Skippy senteret) bare en liten spasertur unna. Senteret inneholder bl.a. dagligvarebutikk og frisør. I nærområdet er det god kollektiv transport med hyppige bussavganger til og fra bykjernen og øvrige steder i Trondheim. Sykkelavstand til NTNU Gløshaugen og St. Olavs Hospital. Med bil bruker man omtrent 10 minutter til selve sentrumskjernen og til Tillerområdet med et rikt utvalg av kjøpesentere.
For den med treningsiver så finner du 3T i Teglgården bare 900 meter fra sameiet.
Entré: Laminat på gulv, malte overflater på vegger, malt betonghimling.
Bad: Flis på gulv med sokkelflis, malt strie på vegger og malt himling. Utstyr: Dusjvegger av plast, toalett, innredning med servant.
Stue: Laminat på gulv, malte vegger og panelplater, malt betonghimling. Utgang til balkong.
Kjøkken: Laminat på gulv, malte overflater på vegger, malt betonghimling. Innredningen består av over- og underskap med malte/folierte fronter, heltre benkeplate og benkebeslag med oppvaskkum i rustfritt stål.
Oppvarming: Elektrisk via panelovn.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Nylander &Partners-skilt ved fellesvisning.
Parkering medfølger ikke. Sameiet har 114 parkeringsplasser i underetasjen. Disse tildeles av styret etter plass/rekkefølge på påmeldingsliste.
Det er montert boks for klargjøring til elbillading på alle garasjeplasser. Leier må selv bestille abonnement. Bare seksjonseiere med folkeregistrert adresse i sameiet har anledning til å leie parkeringsplass.
Det gjøres oppmerksom på at der er innkalt til ekstraordinært årsmøte 29/04. Her vil det bli stemt over om styret skal få fullmakt til å inngå avtale med entreprenør for skifting av vinduer, verandadører, etterisolering og platekledning av fasaden. Videre vil det bli stemt om styret skal få fullmakt til å inngå lån for finansiering av renoveringen. Dersom det blir vedtatt må det forventes en økning i fellesgjeld og felleskostnader for seksjonen. Konferer megler ved spørsmål.
Videre vil det bli vurdert fradeling av tomt og utsalg av p-plassene i kjeller.
Egenerklæringsskjema er ikke fylt ut da eiendommen selges som dødsbo.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den.
Kjøper oppfordres til å sette seg grundig inn i vedlagt tilstandsrapport og annet salgsmateriell.
Arvinger opplyser følgende:
Utført 12.06.2024 av Rørlegger Senteret Trondheim AS (ref kvittering).
Div rør arbeider I kjøkkenskap, Installasjon av lekkasjevakt og nytt kjøkkenbatteri.
Utført 10.04.2015 av Elektrikker AALMO AS (ref kvittering)
Rehabilitering av sikringsskap, med nye automatsikringer.
Utover dette registreres at det er montert nye overskap på kjøkken, byttet toalett, laminatgulv på stue og kjøkken, veggplater og ny altandør (merket år 2011 i glasset). Kjenner ikke til hvem som har utført arbeidene eller når disse arbeidene er utført.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 0
TG 2: 6
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Vinduer / dører:
Tilstandsgrad settes ut fra de eldre vinduene.
Våtrom - Totalvurdering av overflater:
Overflatene vurderes å ha oppnådd forventet levetid.
Våtrom - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk:
TG 2 er gitt på bakgrunn av alder på fuktsikringen.
Våtrom - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon:
Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales ved en oppussing av bad/kjøkken.
Kjøkken:
Innredningen fremstår i funksjonell stand med normal slitasjegrad. TG 2 settes for alderen på underskap og defekt avtrekksvifte.
VVS:
TG-2 er satt med bakgrunn i alder på eldre rør og avløps installasjoner, som har oppnådd forventet normal brukstid. Det er utført rørkontroll i 2024.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Dagens planløsning er kontrollert opp mot byggetegninger mottatt fra kommunen. Ingen avvik funnet.
På bakgrunn av boligens alder eksisterer det ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse.
Rekkverk på balkongen er lavere enn hva dagens krav er. Det ble målt en høyde på 87cm, dagens krav er 100cm.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Terrasseblokk oppført med hovedkonstruksjon og etasjeskille av betong. Utvendig fasade er kledd med
trekledning og malt betong. Flatt tak antatt tekket med papp. Vinduer med 2-lags glass.
Eiet tomt tilhørende sameiet på 36771kvm. Tomten er pent opparbeidet med plen, busker, trær, internveier og oppstillingsplasser for bil.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 13.06.1977.
Midlertidig brukstillatelse gjelder for fossegrenda 29 A +B.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen er elektrisk oppvarmet.
Energikarakter: C - Rød
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 1 590 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
40 100,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
______________________________________________________
1 645 573,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
______________________________________________________
Tilvalg:
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 1 543,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Kabel-tv: kr 381,-
Drift: kr 1161,5,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 6 444,- for 2024.
Kommunale avgifter for 2024 er beregnet ut ifra terminbeløp på kr 537,- for desember 2024.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Andel fellesgjeld er kr. 14 383,- pr. 21.03.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
4 926 055,- pr.
21.03.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 3 114,- pr. 31.12.2024.
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208145517
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,38%
Restsaldo 4 926 055,00
Innfrielsesdato: 30.08.2053
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 1
kr 1 251,-
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Primær formuesverdi kr. 440 169,00.
Sekundær formuesverdi kr. 1 760 677,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
BS Storbakken Terasse v/Obos , Orgnr: 975 729 508
Forretningsfører: OBOS Eiendomsforvaltning AS
Sameiet består av 154 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 73/25000.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Det praktiseres ikke styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 79625490.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 5 051 665,-
Driftskostnader kr. 9 305 074,-
Årsresultat kr. - 4 256 184 ,-
Budsjett for 2024 viser et årsresultat på kr. 265 560,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Planer for styreåret 2024/25:
Reparasjon av betongskader fortsetter til våren.
Overflatebehandling av bygget utvendig må gjennomføres Dette pga. at malingen er slitt, og at betongarbeidene som er utført må behandles med ny maling. Det er engasjert en arkitekt som kommer med forslag om fargesetting av bygningsmassen utvendig. De kommer også med forslag for innvendige fellesområder. Innvendige fellesarealer har behov for nødvendig vedlikehold og det gjelder spesielt gulvbelegg og tak. Styret vil presentere forslagene fra arkitekt når dette er klart.
Sameiet har opprettet en vedlikeholdsplan for de kommende årene, planen er ikke bindende, kun veiledende. Vedlikeholdsplanen er lagt ved i salgsoppgaven.
Husdyrhold er tillatt så lenge dyreholdet ikke er til ulempe for øvrige beboere.
Eiendommen er regulert til boligformål ihht r1208.
Området er avsatt til boligformål og deler av tomten er avsatt til framtidig offentlig eller privat tjenesteyting ihht. kommuneplanens arealdel. Eiendommen omfattes også av reguleringsplan med ID: r0411 - reguleringsplan for gang og sykkelveg langs brattsbergvegen.
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det opplyses også om planforslag r20140044 som kan påvirke området. Forslaget gjelder helse- og velferdssenter. Konferer megler ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen har privat veg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 2897, tgl. 15.02.1984 - Seksjonering
SNR: 131
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 292 / 100000
Dnr. 13059, tgl. 30.10.1964 - Skjønn
I anl. E-verkets anlegg av kraftledninger.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 916979, tgl. 04.09.1970 - Skjønn
Reg. av T.heim E.verks kraftledninger.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 2897, tgl. 15.02.1984 - Sameieavtale
Plikt til medlemskap i Storbakken Boligsameie AL
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 942109, tgl. 01.11.2013 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om overvannsledning
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
Det gjøres oppmerksom på at tinglyst erklæring med dagboknummer 13059 ikke finnes i kartverket sitt arkiv.
Tinglyste erklæringer kan fås ved henvendelse til megler.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Hvitevarer på kjøkken medfølger i handelen. Det gis videre ingen garanti for standard, tilstand eller levetid på disse.
Vaskemaskin på bad og sovesofa medfølger i handelen.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Eiendommen selges som et dødsbo og arvingene har ikke bebodd eiendommen. Arvingene har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fagkyndig.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Svend Niklas Rønning per e-post snr@nylanderpartners.no eller sms: +47 94 80 92 07. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Moholt sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier er Liv Harriet Tiller og Heidi Thun.
Eiendommens adresse er Fossegrenda 29A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 91, bnr. 7, snr. 131 i Trondheim.
Sameiebrøk: 73/25000.
Vårt oppdragsnummer er 11250025.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 2,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 30 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Rabatt: 1 614,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Svend Niklas Rønning / +47 94 80 92 07/ snr@nylanderpartners.no.