Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 97,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Siden dette arealet befinner seg i borettslagets fellesarealer er ikke disse arealer eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av borettslagets styre i ettertid.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Boligen inneholder:
2. etasje: Gang, stue, kjøkken, toalett, baderom og 3 soverom.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Borettslaget har utvendige parkeringsplasser ved innkjørsel til blokken, samt området rundt garasjene. Fredly Borettslag har 12 frittstående garasjer i rekke. Ledige garasjer tildeles av styret i borettslaget, som tildeler etter søknad og fordeler ansiennitet. Ved tildeling av garasje betales et omkostningsgebyr til TOBB. Søknad om garasjeplass sendes TOBB, skjema finner du på https://tobb.no/for-deg/sok-om-parkeringsplass.
Borettslaget har mulighet for elbil-lading. Kontakt styret i borettslaget for ytterligere informasjon.
Gjesteparkering: Det er 2 stk parkeringsoblater for gjesteparkering til hver andel i borettslaget.
Boligen selges av dødsbo i privat skifte og selger er arving. Selger ikke bebodd boligen har derfor ikke førstehåndskunnskap om boligen og dens beskaffenhet. Selger har derfor i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene. Kjøper oppfordres til å gjøre grundige undersøkelser, helst med bistand fra bygningskyndig.
Det er uklart hvor mange nøkler som er utstedt. Det kan derfor være nøkler på avveie. Kjøper oppfordres til å skifte lås, eventuelt supplere med ytterligere nøkler for egen regning.
Leiligheten er ryddet og rengjort til visning. Leiligheten vil ikke bli ytterligere vasket før overtagelsen.
Overnevnte anses akseptert ved innleggelse av bud.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 8
TG 2: 9
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Vinduer og dører: Eldre vinduer og innerdører: Eldre vinduer har harde pakninger. Isolerglass har nådd forventet levetid, og vil ha større risiko for punkteringer i tiden som kommer. Innerdører har høy slitasjegrad i overflater. Dør mot soverom må justeres da denne tar i karm.
-Toalettrom: Rommet har kun naturlig avtrekk. Avvik ifra standardens krav til luftutskifting.
-Vannledninger: Stengekran er plassert under kjøkkenvask. Denne fungerte ved enkel test. Deler av vannrør i leiligheten er skiftet i forbindelse med oppussing av bad og kjøkken i 2008. Deler av komponenter i forbindelse med hovedføring og stoppekran er av eldre dato, og vil ha nådd forventet levetid. Det ble ikke registrert skader eller lekkasje på befaringen, men mht. alder vil det være større risiko for feil på eldre deler.
-Elektrisk: Anlegget er i stor grad fra opprinnelig byggeår. Det er utført arbeider etter dette, men finnes ikke dokumentasjon. Anlegget har hovedsikring på 25A. Dette vil ikke være tilstrekkelig til å betjene moderne installasjoner i en leilighet, og må oppgraderes for å kunne installere induksjon, samt egen kurs til bereder m.m. Mht. at det mangler dokumentasjon på anlegget anbefales det at det rekvireres en el-kontroll for å få påvist tilstand og eventuelle behov for tiltak.
-Varmtvannsbereder: Selve berederen er fra 2000, men eier opplyser at det ble foretatt utskifting av trykkventil og installert waterguard i 2020. Det ble ikke registrert lekkasjer på befaringen, men anmerkes at elektrisk tilkobling er til stikkontakt og burde vært direkte koblet iht. dagens krav. Berederen står på en plate med lite understøttelse. Platen har noe nedbøy og burde vært forsterket. Bereder har komponenter som er over 20 år, og vurderes dermed å ha kort gjenværende brukstid.
-Ventilasjon: Leiligheten har i utgangspunktet kun naturlig ventilering. Det er ettermontert avtrekk over stekesone på kjøkken, men vil være begrenset mulighet for utskifting av luft uten at man åpner vinduer eller lignende. Det anbefales som et minimum at det er mekanisk avtrekk fra alle våtrom, og at det finnes spalter/ventiler for tilførsel av luft.
-Våtrom: Baderom:
Oppsummering av overflater Vindu er plassert i våtsone, og er ikke egnet for belastning med fritt vann. Det må lages en skjerming eller brukes tett dusjkabinett for å unngå belastning som kan føre til skader. Det registreres noe svertesopp i overflater på bad. Dette skyldes normalt begrenset luftutskifting og langsom uttørking.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Membran vil ha nådd over halvparten av forventet levetid, og dermed ha større risiko for feil i tiden som kommer.
Oppsummering av ventilasjon Rommet har kun naturlig avtrekk. Avvik ifra standardens krav til luftutskifting.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
-Boder i kjeller er hhv. 4.5m², 2.2m² og 5.8m². 12m² er medregnet som BRA-e for 1.etg, selv om disse ligger i kjeller. Balkong er medregnet som TBA.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet i boligblokk. Bygningen er oppført med grunnmur av støpt betong. Yttervegger er delvis oppført i bindingsverk, og har utvendig kledning av fasadeplater. Vinduer har 3 og 3-lags glass. Etasjeskiller er av betong. Bygget har flat takkonstruksjon, tekket med papp eller lignende.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
Areal: 7558,3 kvm.
Areal iht matrikkelutskrift
Tomt er eid av borettslaget og er fellesareal for andelseierne.
Det foreligger innflyttingstillatelse fra 08.02.1965 og bruksattest fra 01.02.1966. I tillegg foreligger det byggetillatelse for utvendig isolering og platekledning/utvidelse av balkonger fra 1988, samt byggetillatelse på fasadeendring fra 1979.
Det foreligger imidlertid ikke ferdigattest Trondheim kommunes arkiv.
Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak som er omsøkt før 01.01.1998, jfr. plan- og bygningslovens §21-10, 5.ledd. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes slik de opprinnelig ble godkjent, selv om det ikke foreligger ferdigattest.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
De rom som ikke har oppvarmingskilder vil ikke få dette installert.
Energikarakter: F - Rød
Prisantydning kr 3 150 000,-
Andel fellesgjeld kr 272 228,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 441 231,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 272 228,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 6 235,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Felleskostnad renter Kr 1433,-
Felleskostnad driftsdel Kr 3786,-
Felleskostnad avdrag Kr 475,-
Tilleggsytelser: Tillegg elektroniske fellesavtaler Kr 541,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 272 228,- pr. 31.03.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
6 379 581,- pr.
31.03.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 34 092,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 90517280355, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 31.03.2025: 6.35% pa.
Antall terminer til innfrielse: 45
Saldo per 31.03.2025: 6 379 581
Andel av saldo: 272 229
Første termin/første avdrag: 30.12.2019 ( siste termin 30.06.2047 )
Flytende rente
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter. Kommunale avgifter inngår i felleskostnader.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr ikke borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning).
Primær formuesverdi kr. 915 947,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 663 786,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
FREDLY BORETTSLAG, Orgnr: 948 658 720
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsretten er under forhåndsprøving. Kontakt megler.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring Bedrift med polisenr. SP0002376230.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 1.783.847,-
Driftskostnader kr. -1.199.057,-
Årsresultat kr. 204.149,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 770.967,- per 31.12.2024.
Budsjett for 2025 viser et underskudd på kr. -103.894,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det er tillatt å holde husdyr i borettslag så lenge dyreholdet ikke er til ulempe for beboerne og brukere av eiendommen. Styret skal allikevel varsles. Se vedlagte husordensregler for mer informasjon.
Eiendommen ligger i et område som i kommuneplanen er avsatt til nåværende og framtidig tettbebyggelse iht. Kommuneplanens arealdel 2012-2024 (21.3.2013).
Eiendommen ligger i et regulert område med følgende planid og plannavn:
Det foreligger planforslag som berører eiendommen med PlanID:
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Eiendommen selges som et dødsbo og arvingene har ikke bebodd eiendommen. Arvingene har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fakkyndig.
Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har kjennskap til hvor mange nøkler som er utstedt. Det kan derfor være nøkler på avveie og kjøper anbefales på generelt grunnlag å skifte lås, eventuelt supplere med ytterligere nøkler for egen regning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Rune Hallan per e-post rune.hallan@nylanderpartners.no eller sms: +47 91 89 55 59. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Karl Jonssons veg 1A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 72, bnr. 65, andelsnr. 3 i FREDLY BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250062.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,750 % av salgssummen inkl. mva (minimum 25 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Rune Hallan / +47 91 89 55 59/ rune.hallan@nylanderpartners.no.