Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 67,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 23,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Sjøgata 11B- Boligen har en attraktiv og barnevennlig beliggenhet i Sjøgata på Melbu!
Her bor du i rolige omgivelser med kort vei til fjæra og fine turmuligheter rett utenfor døra.
Boligen har en god planløsning som gir en naturlig flyt mellom rommene.
Boligen fordeler seg over et plan og inneholder to soverom, åpen stue- og kjøkkenløsning med utgang til hyggelig veranda, bad og utebod.
Store vindusflater gir godt med naturlig lys og noe utsikt mot sjø og fjell.
Gjennomgående lun og behagelig varme gjennom varme i gulv i alle rom, unntak av vindfang,
Dette er et hjem som passer perfekt for deg som ønsker en lettstelt bolig med sentral beliggenhet.
Velkommen på visning!
Det er fine turmuligheter i nærområdet, og kort vei til Melbumarkas flotte tur og aktivitetsområde sommer som vinter.
Til kommunesenteret og Stokmarknes er det ca. 16 km, og ca. 23 km til Skagen Flyplass.
BRA-e 64 m². Vindfang, gang, stue, kjøkken, 2 soverom og bad/vaskerom.
Gulvet er en betongplate på mark, som er isolert etter byggeårets standard. Det er nedstøpte varmekabler i alle rom unntatt vindfang og i området der det opprinnelig var bod (tatt inn i stuearealet). Innvendig er det gulv av laminat og belegg.
Veggene har sponplater med malerstrie og himlinger har malte sponplater.
På badet er det himling med MDF takpanel. Innvendig er det formpressede, hvimalte dører.
Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Boligen har elementpipe.
Det er ikke montert ildsted. Det er lagt inn fiberkabel fra Trollfjord.
TEKNISKE INSTALLASJONER
Innvendige vannledninger er av kobber med plastkappe. Hovedstoppekran er plassert i skap under vasken, ved varmtvannsberederen. Det er avløpsrør av plast.
Boligen har ventilasjon ved sentralavtrekk som gir avtrekk fra bad og kjøkkenventilator. Avtrekksmotoren er plassert på kaldkvisten.
Varmtvannstanken er på ca. 120 liter og er plassert i hjørneskapet i kjøkkeninnredningen.
El-anlegget er fra byggeåret, og har automatsikringer. Boligen har røykvarsler og brannslukningsapparat.
TOMTEFORHOLD
Det er ukjent byggegrunn. Drenering er ikke relevant, da boligen ikke har rom under terreng.
Boligen er fundamentert på ringmur av ukjent type og betongplate på mark.
Tomta er svakt avgående mot sør og opparbeidet med noe plen, og gruslagt avkjørsel.
Det er offentlig vann- og avløpstilknytning via private stikkledninger fra byggeåret. Utvendige vann- og avløpsrør er av ukjent type. Huseier opplyser at vann- og avløp fungerer som det skal.
Enkel adkomst fra offentlig vei.
Parkering ved boligen.
Det foreligger tegninger, men det står utgår på disse. Tegninger mottatt fra kommunen stemmer ikke helt overens med dagens løsning, innvendig bod er slått sammen med stuen. Kjøper overtar ansvar og evt. risiko med forholdet.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3. Ja, kun av ufaglært / egeninnsats
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Skiftet takpanel i 2019
3.Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende? vet ikke.
Kommentar: Ikkje i min tid som eier.
12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 13. Ja kun faglært
Firmanavn: Larsen Elektro .
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Skiftet div deler på ventilasjonsanlegget.Arbeidet utført av Larsen Elektro i 2019
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3: STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Utvendig > Nedløp og beslag
Takrenner og nedløpsrør er av plast. Vurdering av avvik: • Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, noe som var krav på byggemeldingstidspunktet. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på renner/nedløp/beslag. Taket mangler snøfangere mot sør og mot nord over uteboden. Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må beslag/renner/nedløp skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. • Det må monteres snøfangere for å oppfylle byggeårets krav.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Utvendig > Dører
Bygningen har malt hovedytterdør, malt balkongdør i tre og enkel boddør i tre. Vurdering av avvik: • Det er påvist dør(er) med fukt/råteskader. • Det er påvist dører som er vanskelig å åpne eller lukke. • Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Avvikene gjelder balkongdøra og boddøra. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte dører må skiftes ut.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under. Tilstandsgraden er basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600. Dette kan ikke sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig myndighet, eller en vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med spesialkompetanse. En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning.
Boligen har røykvarsler og brannslukningsapparat.
1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Nei
2:Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år? Ja
3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Nei
4.Er det skader på røykvarslere? Nei
Kostnadsestimat: Under 10 000
Våtrom > Etasje > Bad/vaskerom > Generell
Badet er fra byggeåret (1991). Aktuell byggeforskrift er byggeforskrifter fra før 1997. Dokumentasjon: ingen dokumentasjon. Badet har gulv med malt vinylbelegg og plastsluk under dusjkabinettet. Det er elektriske varmekabler i gulvet. Det ble målt ca 10 mm fall fra gulvet innenfor døra mot slukristen. Det er i tillegg ca 20 mm oppbrett på belegget mot dørterskelen. Veggene har baderomsplater, og himling har MDF-takpanel. Rommet har badinnredning med nedfelt servant, gulvmontert klosett, dusjkabinett og opplegg for vaskemaskin. Avtrekk via sentralavtrekk i leiligheten, men ingen tilluft. Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Rommet har fått TG3 fordi det er bygget etter byggeforskrift fra før 1997. Konsekvens/tiltak • Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Våtrommet har fått TG3 fordi det er bygget etter forskrift fra før 1997. Dette betyr ikke at rommet ikke kan brukes slik det er, men man bør være ekstra aktpågiven ved bruk av rommet.
Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Utvendig > Taktekking
Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Taktekkingen er av betongtakstein fra byggeåret. Taket er besiktiget fra bakkenivå. Siden taket (takkonstruksjon, taktekking og skorstein) kun er observert fra bakkenivå, er vurderingen begrenset av dette. Det er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å bevege seg ut på taket eller observere fra stige. Selv om det ikke er avdekket skader under befaringen, betyr ikke dette at det ikke foreligger skader som en besiktigelse på taket kan avdekke. Vær oppmerksom på denne risikoen. En undersøkelse av taket kan utføres av en fagperson under tilstrekkelige sikkerhetsforhold. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tekkingen skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Utvendig > Takkonstruksjon/Loft
Punktet må sees i sammenheng med Taktekking Takkonstruksjonen har W-takstoler i tre og kaldkvist med adkomst via luke med stige. Det er lagt gulv på midten av kvisten. Vurdering av avvik: • Det er påvist fuktskjolder i undertak/takkonstruksjon. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: Forholdet kan skyldes en gammel lekkasje, men bør observeres over tid for å avklare om tiltak er nødvendig.
Utvendig > Vinduer
Bygningen har malte trevinduer fra byggeåret, med 2-lags glass. Vurdering av avvik: • Det er påvist noen glassruter som er punktert eller sprukne. Ett av stuevinduene er pungtert. Konsekvens/tiltak • Vinduer med punkterte/sprukne glass må påregnes skiftes ut, enten hele vinduet eller kun selve glassene.
Innvendig > Overflater
Innvendig er det gulv av laminat og belegg. Veggene har sponplater med malerstrie og himlinger har malte sponplater. På badet er det himling med MDF takpanel. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det ble registrert noe kantreisning på laminatgulvet i vindfang og stue. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Evt. tiltak vil være estetisk begrunnet.
Innvendig > Radon
Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak • Det bør gjennomføres radonmålinger. Leier du ut bolig, er du pliktig til å måle radon og eventuelt gjøre tiltak dersom nivåene er for høye. I bolig du eier og bor i selv, bør du måle, men du må ikke. Radon skal måles i vinterhalvåret, mellom midten av oktober og midten av april, og skal foregå over et tidsrom på minst to måneder. Det vil si at siste frist for å begynne målingen er første halvdel av februar. https://dsa.no/radon/slik-maler-du-radon
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Innvendige vannledninger er av kobber med plastkappe. Hovedstoppekran er plassert i skap under vasken, ved varmtvannsberederen. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Det er avløpsrør av plast. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Varmtvannstanken er på ca. 120 liter og er plassert i hjørneskapet i kjøkkeninnredningen. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. • Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Konsekvens/tiltak • Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
El-anlegget er fra byggeåret, og har automatsikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei
Spørsmål til eier
2.Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 1991
3.Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja
4.Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Nei
5.Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei
7.Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei
Generelt om anlegget
8.Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Basert på el-anleggets alder anbefales det at det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet.
Tomteforhold > Utvendige vann- og avløpsledninger
Det er offentlig vann- og avløpstilknytning via private stikkledninger fra byggeåret. Utvendige vann- og avløpsrør er av ukjent type. Huseier opplyser at vann- og avløp fungerer som det skal. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige avløpsledninger. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige vannledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Takkonstruksjonen har W-takstoler i tre og kaldkvist med adkomst via luke med stige. Det er lagt gulv på midten av kvisten. Taktekkingen er av betongtakstein fra byggeåret. Takrenner og nedløpsrør er av plast.
Taket er besiktiget fra bakkenivå. Siden taket (takkonstruksjon, taktekking og skorstein) kun er observert fra bakkenivå, er vurderingen begrenset av dette. Det er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å bevege seg ut på taket eller observere fra stige.
Selv om det ikke er avdekket skader under befaringen, betyr ikke dette at det ikke foreligger skader som en besiktigelse på taket kan avdekke. Vær oppmerksom på denne risikoen. En undersøkelse av taket kan utføres av en fagperson under tilstrekkelige sikkerhetsforhold
Ytterveggene har en bindingsverkskonstruksjon fra byggeår, med stående bordkledning. Huseier opplyser at kledningen er malt sist i ca 2018.
Bygningen har malte trevinduer fra byggeåret, med 2-lags glass. Det er malt hovedytterdør, malt balkongdør i tre og enkel boddør i tre.
Det er trebalkong mot sør med adkomst fra stue og fra terreng, og repos foran hovedinngangen
2510 kvm. Felles eiet tomt i sameiet
Ferdigattest datert 10.06.1991.
En boenhet som kan leies ut i sin helhet.
Boligen har varme i gulv i alle rom unntatt vindfang og i området der det opprinnelig var bod (tatt inn i stuearealet)
Energikarakter: E - Rød
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 2 000 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
50 000,- (Dokumentavgift)
545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (Valgfri))
_______________________________________________________
2 061 040,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. ,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 15 858,- for .
Herav:
Vann: Kr.3 825,-
Avløp: Kr. 6 623,-
Eiendomsskatt: Kr. 5 010,-
Renovasjon kommer i tillegg til kommunale avgifter og faktureres etter beholderstørrelse.
Kommunale avgifter, renovasjon, forsikring og strøm etter forbruk
Andel fellesgjeld er kr. ,- pr. .
Selskapets totale gjeld er kr.
,- pr.
.
Andel fellesformue utgjør kr. ,- pr. .
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 483 044,00.
Sekundær formuesverdi kr. 1 932 177,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Sameiet består av 9 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 9/99
Det ikke formelt opprettet et sameie, og det foreligger ingen vedtekter. Det anbefales at dette forholdet undersøkes nærmere.
Eiendommen er forsikret i KLP Skadeforsikring med polisenr. 81808449.
Årsregnskapet for forrige periode (20xx) viser:
Driftsinntekter kr. x,-
Driftskostnader kr. x,-
Årsresultat kr. x,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. x,- per 31.12.xx.
Budsjett for 20xx viser et overskudd på kr. x,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Det ikke formelt opprettet et sameie, og det foreligger ingen vedtekter.
Tomta er regulert til boligformål.
Offentlig
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 2902, tgl. 03.06.1991 - Seksjonering
SNR: 4 Formål:
Bolig
Sameiebrøk: 9 / 99
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen: Oppvaskmaskin medfølger
Fiber levert av Trollfjord
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Forsikringen kan deretter forlenges årlig i opp til totalt fem år. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Lisbeth Mastberg per e-post lisbeth.mastberg@partners.no eller sms: +47 90 05 37 70. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Bud som megler mottar etter kl. 15:00 eller i helger kan ikke forventes behandlet før neste arbeidsdag. Det samme gjelder budfrister som settes utenfor arbeidstid. Megler er avhengig av sine arbeidsverktøy for å kunne gjennomføre budbehandling på en tilfredsstillende måte.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Møysalen & Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Sjøgata 11 B.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 52, bnr. 869, snr. 4 i Hadsel.
Sameiebrøk: .
Vårt oppdragsnummer er 75250066.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 47 000,- inkl. mva
Tilrettelegging bolig : 8 900,-
Oppgjør: 4 990,-
Markedspakke Premium: 13 900,-
Grunnpakke vederlag : 3 590,-
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Lisbeth Mastberg / +47 90 05 37 70/ lisbeth.mastberg@partners.no.