Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 15,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Bakkegata 8D - en lys og trivelig loftsleilighet sentralt plassert på Møllenberg. Bygården ble rehabilitert og omgjort i 2002, og er senere oppgradert med nyere bad og kjøkken. Et glimrende utgangspunkt med hyppige bussavganger, dagligvare, Bakklandet og Solsiden like ved.
Kvaliteter:
- Lave felleskostnader på 2 533,- som dekker drift, grunnbeløp og elektroniske fellesavtaler
- Særpreget loftsleilighet med fine takvindu og trebjelker
- Gulvareal på 27 kvm (BRA 13 kvm + ALH 14 kvm)
- Øverste etasje med herlig utsikt over nærområdet
- Pemt kjøkken med integrerte hvitevarer. Vurdert til TG1 av takstmann
- Bodplass i underetasje
- Bad fra 2014 og kjøkken fra 2008
- Separat og lettstelt toalettrom
- P-muligheter i sameiet
- Ingen forkjøpsrett eller fellesgjeld
- Bad med varmekabler og plass til vaskemaskin
- Perfekt utgangspunkt til NTNU/Gløshaugen, St.Olavs m.fl
Leiligheten ligger i et rolig og sentrumsnært område på Møllenberg. Det er kort vei til offentlig kommunikasjon, skole, barnehage, dagligvarebutikker og ytterligere servicefunksjoner. Ta en liten spasertur, og man er på Nedre Elvehavn/Solsiden kjøpesenter, hvor man finner et bredt utvalg av butikker, restauranter, kafeer og de fleste servicetilbud. Kristiansten festning med sine store, flotte friarealer er også like i nærheten. Gangavstand til sentrum og alle byens fasiliteter, samt idylliske Bakklandet. Det er kort vei til byens studiesteder. Bussholdeplassen "Solsiden" ligger i umiddelbar nærhet. Herfra går busser med hyppige avganger.
Avstand til kjente studiesteder fra leiligheten:
- Norges Kreative Høgskole ca. 500 m.
- BI Trondheim ca. 1,1 km.
- NTNU Kalvskinnet ca. 1,7 km.
- NTNU Gløshaugen ca. 1,7 km.-
NTNU St.Olavs ca. 2 km.
- Dronning Maud ca. 2,4 km.-
NTNU Elgeseter ca. 3 km.-
NTNU Dragvoll ca. 5 km.
3. etasje:
Entré/stue/kjøkken, bad og wc.
Bod i kjeller.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Sameiet disponerer 3 parkeringsplasser. Disse deles etter behov. Det er i øvrig soneparkering i området.
Boligens planløsning og ulovlighetsmangler er kontrollert opp mot kommunepakken. Siste godkjente bygningstegninger ifm. bruksendring er datert 27.08.2001 og samsvarer med dagens utforming av boligen uten vesentlige avvik.
Det er fremvist godkjente branntekniske byggetegninger fra kommunepakken som viser at rømning via vindu og entrédør er godkjent.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
- 2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Varmtvannstank er flyttet fra knevegg og inn på badet. Arbeid utført av O.R. Rørservice.
- 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Sameiet har hatt en gjennomgang og utbedring av rørsystemer for vann. Firma bestilt av sameiet.
- 8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Det er en skade på grunnmur etter tidligere dreneringsarbeid. Denne skal på sikt repareres har sameiet informert om.
- 13 Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
Det er installert ladestasjon på bygget og lading kan avtales med sameiet.
- 16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Vedlikeholdsarbeid på vestvegg, skifte av vinduer og bordkledning. Maling av sørvegg. Arbeid utført av Indergård og Nypan og Sverresborg Malerservice.
- 26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
På sikt, vedlikehold av resten av vestveggen, og det er en skade på grunnmur som skal utbedres etter hvert.
- 28 Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)?
Hele bygget har hatt behandling for utrydning av skjeggkre høsten 2021, utført av et skadedyrfirma, bestilt av sameiet.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 2
TG 2: 7
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
- Vinduer / dører:
Det ble ikke registrert punktert vindusglass på befaringsdagen selv om dette kan til tider være vanskelig å avdekke kun ved visuell kontroll. Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Det er påvist avvik som tilsier det bør foretas tiltak på enkelte dører. Noe småskader observeres på dører. Det må påregnes noe vedlikehold/justering av boligens dører. Det bemerkes at entrédør ikke har stemplet brann og lydklassifisering på døren. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2 er gitt pga. alder/slitasje.
- Bad - Totalvurdering av overflater:
Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater.
- Bad - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk:
Det gjøres oppmerksom på at tekking (membran og mansjetter) ikke er kontrollerbare i forhold til riktig utførelse og hvor mange lag som er påført fordi dette bare kan gjøres ved å demontere fliser. Denne type destruktive undersøkelser blir aldri foretatt ved en tilstandskontroll for eierskifterapport. Det forutsettes/forventes at bruk av tett membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis. Det observeres synlig bruk av mansjett og membran i sluket. Det bemerkes at dør er uheldig plassert i våtsone. TG 2 settes da dør er uheldig plassert i våtsone. Uegnede materialer må fuktbeskyttes.
- Bad - Totalvurdering av fuktsøk:
Dør er uheldig plassert i det som betraktes som våtsone. Det observeres synlige fuktmerker på døren. TG 2 settes Avvik (feil utførelse) avdekket, men ikke konstatert fuktskader i konstruksjonen.
- Etasjeskiller/gulv på grunn:
Bjelkelaget er fra opprinnelig byggeår og et avvik utover dagens normer må påregnes. Stedvis ujevnheter i etasjeskillere er påregnelig grunnet alder og byggemetode. Dette er ikke uvanlig for boliger av sådan alder, og skyldes normalt noe underdimensjonering/ujevn dimensjonering av materialer. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Følgende rom ble kontrollert: Stue/kjøkken og gang på langs og på tvers. 13 mm på tvers av rommet mellom stue og kjøkken. 14 mm avvik registreres i gang TG 2 settes for ovennevnte observasjoner og standardens krav til akseptable måleavvik.
- Wc:
Wc rom har vinyl på gulv, slett malte vegger. Slett malt himling. Ingen vesentlige skader utover normal brukslitasje observeres på overflatene. Vannrør av kobber og plastavløp. Ingen lekkasjer ble avdekket på befaringsdagen. Rommet ventileres via naturlig avtrekk. Rommet innehar gulvmontert toalett. Toalettet er tilfredsstillende festet, normal spylefunksjon og god avrenning på avløpet, det bemerkes at toalett er noe skjev.
- VVS:
Vannrør av kobber/plast og avløp av plast/soil. Det bemerkes at blandebatteri på kjøkken er noe løst. Ingen skader eller lekkasjer avdekket på synlige rørføringer. Rør- og avløpsanlegget fungerte ved en enkel test av dette på stedet. Videre kontroll av anlegget krever avansert teknologi. Dette ble ikke rekvirert. Stengekran etablert på kott. Boligens rom er naturlig ventilert med spalteventiler på vindu. Mekanisk avtrekk på bad og kjøkken. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg TG-2 er satt med bakgrunn i alder på eldre rør og avløps installasjoner, som har oppnådd forventet normal brukstid.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Boligens planløsning og ulovlighetsmangler er kontrollert opp mot kommunepakken. Siste godkjente bygningstegninger ifm bruksendring er datert 27.08.01 og samsvarer med dagens utforming av boligen uten vesentlige avvik.
- Det er avvik i forhold til rømningsvei, brannceller, dagslysflate, takhøyde eller andre forhold som kan medføre fare for helse, miljø og sikkerhet:
Det bemerkes at rømningsvindu er i skråtak, vindu i skrå takflater er vanligvis ikke egnet som rømningsvindu. Er det over 5 meter fra underkant av vindu til bakkeplan, er det krav om brannstige med ryggbøyle eller godkjent utvendig trapp. Det er fremvist godkjente branntekniske byggetegninger fra kommunepakken som viser at rømning via vindu og entrédør er godkjent.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Kjellergulv og grunnmurskonstruksjon er avstøpt betong/gråstein. Etasjeskiller er et trebjelkelag.Hovedkonstruksjonen er av tre utvendig kledd med liggende trekledning. Taket har valmtaksform og er tekket med betongtakstein. Takvindu med 2-lags glass.
Denne tomten er eiet.
475,00 kvm.
Det er fremlagt ferdigattest datert 23.05.2007 på hybler på loft, takterrasse og interntrapp.
Det er fremlagt ferdigattest datert 12.06.2002 for bruksendring, underbygging av kjeller, justering av planløsning og nytt bad.
Kortidsutleie av hele boligen uten styrets samtykke er tillatt i inntil 30 døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Boligen er oppvarmet med varmekabler i gulv på bad.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 1 690 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
39 250,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
1 744 040,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 330,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad driftsdel kr. 1 521,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 809,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter for 2024 er stipulert til kr. 13 116,-.
Det er 12 terminer i året. Årsgebyr er beregnet ut ifra terminbeløp for desember 2024 på kr. 1 093,-.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Faktura for mars 2025 var på kr. 1 920,- og er noe høyere enn vanlig grunnet pga. stipulert forbruk av vann og avløp samt eiendomsskatt belastes for tre måneder. Dette i følge kommunens nettsider.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, bygg- og innboforsikring samt kommunale avgifter, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesformue utgjør kr. 19 711,- pr. 31.12.2024.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Eiendomsskatten baseres på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 419 600,00.
Sekundær formuesverdi kr. 1 678 401,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Sameiet Bakkegata 8, Orgnr: 986 631 631
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB
Sameiet består av 10 boligseksjoner og 1 næringsseksjon.
Den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 25/427.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett eller styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0006502549.
Årsregnskapet for forrige periode (2023) viser:
Driftsinntekter kr. 650 865,-
Driftskostnader kr. 323 959 ,-
Årsresultat kr.327 850 ,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 180 254,- per 31.12.23.
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 61 810,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
I følge selger vil det på sikt være nødvendig med vedlikehold av resten av vestveggen, og det er en skade på grunnmur som skal utbedres etter hvert.
Dyrehold er ikke tillatt.
En beboer kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Kan søke styrets godkjennelse til det.
Eiendommen er regulert til boligformål iht. r0229, med plannavn "Verneplan for Møllenberg / Kirkesletten / Rosenborg gjennom midlertidige reguleringsbestemmelser for dette området. (1.9.1986)".
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen ligger i område som i Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.03.2025) er avsatt til Byggesone 2. Eiendommen ligger også i et område som er omfattet av hensynsonen "Bevaring kulturmiljø".
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det eksisterer planforslag som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn "Planprogram fornying Innherredsveien" og planID r20190002. Dette inneholder planfornying av Innherredsveien.
Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål. Konferer megler ved spørsmål om dette.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 19253, tgl. 26.09.2002 - Seksjonering
SNR: 7
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 50 / 854
Dnr. 19253, tgl. 26.09.2002 - Erklæring/avtale
Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Bygningen har antikvarisk verdi klasse C. Dette betyr at bygningen er sjelden på én eller flere måter. Bygninger med antikvarisk verdi er rangert fra klasse A til klasse C, hvor klasse C er den minst regulerte klassen og bygninger i denne gruppen har i noen grad antikvarisk verdi. Det er i vurderingen tatt hensyn til miljøskapende betydning i bystrøk, omegnsstrøk og bygdemiljø samt byggets karakter og byggeår. Klasse C er en stor og sammensatt gruppe bygninger. Endel av bygningene er tatt med på grunn av sin verdi som del av bygningsmiljø. At et bygg har antikvarisk verdi kan medføre restriksjoner på tiltak som vil være tillatt å utføre på bygget. Kopi av kart samt kartforklaring ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Marius Kvernberg per e-post marius.kvernberg@nylanderpartners.no eller sms: +47 45 18 80 54. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Stadsbygd Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Bakkegata 8 D.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 409, bnr. 132, snr. 7 i Trondheim.
Sameiebrøk: 25/427.
Vårt oppdragsnummer er 7250078.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 30 000 inkl. mva
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke: 11 000,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Visningshonorar pr. stk: 2 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Marius Kvernberg / +47 45 18 80 54/ marius.kvernberg@nylanderpartners.no.