Partners Logo
© 2025 All rights reserved.InstagramLinkedin
Kjøpe
  • Eiendommer
  • Fritidsboliger
  • Nybygg
  • Næring
  • Boligvarsling
Selge
  • Verdivurdering
  • Pristilbud
  • Salgsprosessen
  • Nybygg / utbygger
Kontorer
  • Finn megler
  • Alle kontorer
Om Partners
  • Om oss
  • Administrasjonen

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Personvern
Personvern© 2025 All rights reserved.
  • Kjøpe
  • Selge
  • Kontorer
  • Om Partners
  • Kontakt oss
logo

Få drømmeboligen rett i innboksen!

Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.

Prisantydning

Kr.
Kr.

Størrelse

m2
m2

Soverom

Område

Anna Haarsakers veg 12 C

Nabolagsprofil
Les mer om nabolaget
Presentert av
Joachim Jerner
Prosjektleder / Eiendomsmegler
+4791661516
joachim.jerner@nylanderpartners.no
Nylander
Visninger
Meld deg på visning
Nybygg

Nyoppført 4-roms rekkehus fordelt på 2 etasjer. 1 stk p-plass i parkeringskjeller. Nordvest vendt terrasse på ca.13kvm.

Anna Haarsakers veg 12 C, 7036 TRONDHEIM
KjøpKomplett Salgsoppgave
Beskrivelse
Boligen inneholder:
1.etasje: Entre, stue/kjøkken, bod/kott (under trappa) og toalettrom.
2.etasje: Gang, tre soverom og bad.
1 stk. p-plass i felles kjeller, 2 boder.

Kort oppsummert:
- Lave omkostninger (ny bolig)
- Lave felleskostnader.
- Vest vendt terrasse.
- Vannbåren gulvvarme
- God og effektiv planløsning
- Kjøkken fra Norema-kjøkken.
- Integrerte hvitevarer på kjøkken
- Balansert ventilasjon
- Flotte fellesområder
- Strålende helårs turterreng like utenfor døra
- Kollektivtransport og dagligvarebutikk i umiddelbar nærhet

Rekkehuset har beliggenhet i et nyere boligområde på Øvre Steinaunet. Et pent område som kan karakteriseres som rolig og tilbaketrukket. Her er det godt tilrettelagt for gjesteparkering.

Velkommen på visning!
Translate to English
Visninger
Meld deg på visning
Presentert av
Joachim Jerner
Prosjektleder / Eiendomsmegler
+4791661516
joachim.jerner@nylanderpartners.no
Kart
Åpne i Google Maps

Bestill komplett salgsoppgave

Klikk her

La oss ta jobben for deg

Går du med planer om å selge - ta kontakt med en av våre meglere for en uforpliktende prat.

Bestill verdivurdering
Fasiliteter
Barnevennlig
Balkong/terrasse
Parkering
Kabel-TV
Offentlig vann/kloakk
Parkett
Turterreng
Vaktmester-/vektertjeneste
Bredbånd
Moderne
Rolig
Lademulighet
Balansert ventilasjon
Nøkkelinfo
Pris
5 995 000,-
Omkostninger
26 500,-
Totalpris inkl. omkostninger
6 021 500,-
Totalpris ekskl. omkostninger
5 995 000,-
Felleskostnader
3 992,-per mnd
Eiendomstype
Rekkehus
Eierform
Eierseksjon
Byggeår
2024
Soverom
3
Antall rom
4
Bruksareal
99m2
Internt bruksareal
96m2
Eksternt bruksareal
3m2
Terrasse-/balkongareal
16m2
Tomtetype
Eiet
FINN-kode
441000861
Informasjon
Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Beskrivelse av prosjektet

Boligen inneholder:

1.etasje: Entre, stue/kjøkken, bod/kott (under trappa) og toalettrom.

2.etasje: Gang, tre soverom og bad.

Bod og parkering i felles kjeller.


Kort oppsummert:

- Lave omkostninger (ny bolig)

- Lave felleskostnader.

- Nordvest vendt terrasse.

- Vannbåren gulvvarme

- God og effektiv planløsning

- Kjøkken fra Norema-kjøkken.

- Integrerte hvitevarer på kjøkken

- Balansert ventilasjon

- Flotte fellesområder

- Strålende helårs turterreng like utenfor døra

- Kollektivtransport i umiddelbar nærhet


Rekkehuset har beliggenhet i et nyere boligområde på Øvre Steinaunet. Et område som kan karakteriseres som rolig, tilbaketrukket og under utvikling. Her er det godt tilrettelagt for alle aldersgrupper.


Velkommen på visning!


Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Beliggenhet

Boligen har beliggenhet i et nyere boligområde på Øvre Steinaunet - et område som kan karakteriseres som rolig og tilbaketrukket. Her er det godt tilrettelagt for alle aldersgrupper, med nærhet til blant annet skole og barnehage, legesenter, kjøpesenter og ellers hverdagslige servicefunksjoner.


Like ved boligen finner du Risvollan senter med blant annet legesenter og restaurant. Nærmeste dagligvarehandel ligger ca. 350 meter fra boligen. Bare 5 minutter med bil når en også Nardo Senteret.


Området byr på mange gode muligheter for rekreasjon både til sommer- og vinterstid. Estenstadmarka med sine turstier, lysløyper, bademuligheter og severdigheter gir gode forhold for alle som liker å omgi seg med naturen. Estenstadhytta med servering av god mat året rundt er også en fin tur unna, og verdt å benytte.


Det er også idrettsanlegg med fotballbane og idrettshall like ved boligen.


Boligen ligger innen gangavstand til NTNU-Dragvoll, samtidig som det er gode bussforbindelser til de andre store studiestedene. Fra boligen er det god dekning av kollektiv transport, men hyppige bussavganger fra bussholdeplass bare ca. 200 meter unna boligen. Turen inn til sentrum tar ca. 15 minutter


Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Adkomst

Se vedlagte kart.

Det vil bli skiltet i regi av Nylander &Partners under felles visning. Velkommen!


Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Standard

Boligen leveres nøkkelferdig, og er innflyttingsklar:


  • 3-stavs hvitpigmentert eiekeparkett på gulv i alle tørre rom - flislagt entrè med gulvvarme (Vannbåren gulvvarme i hele 1. etasje).
  • Gipset og malte tak og vegger.
  • Moderne bad med 60x60 flis på gulv og vegger, vegghengt wc, dusjnisje og opplegg for vaskemaskin/-søyle.
  • Norema kjøkkeninnredning (grønn) med integrerte Siemens hvitevarer (oppvaskmaskin, komfyr, iduksjonstopp og komibi kjøl-frys).
  • X-comfort styringssystem, trådløs regulering av lys og varme.

Hovedkonstruksjonen er oppført i tre, etasjeskillere av tre. Utvendige fasader består av malt trekledning. Den flate takkonstruksjonen er tekket med takmembran. Vinduer med 2-lags isolerglass.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Priser

Kr. 5 995 000,-.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Omkostninger

Som en del av det samlede vederlaget skal kjøper i tillegg til kjøpesummen betale følgende omkostninger:


• Dokumentavgift - 2,5% av andel tomteverdi. Avgiftsgrunnlaget er kr. 486.000,-, noe som gir en dokumentavgift på kr. 12.150,-


Kr 525,- Tinglysningsgebyr skjøte

Kr 525,- Tinglysningsgebyr pantobligasjon

Kr 10.000,- Startkapital sameiet

Kr 2.000,- Stiftelsesgebyr sameiet

Kr 1.000,- Stiftelsesgebyr realsameiet


Stiftelsesgebyr forskutteres av selger. Etableringsomkostningene utgjør bl.a. omkostninger til matrikulering (sammenføyning/fradeling/seksjonering), etablering og stiftelse av sameie og evt. Realsameie/"fellessameie”, evt. overskjøting av realsameie, samt tilkobling vann/avløp/strøm/fjernvarme/søppelsug og byggrengjøring. Eventuelt overskytende stiftelsesgebyr betales til sameiets driftskonto etter ferdigstillelse.


Dokumentavgiften utgjør 2,5% av tomtens salgsverdi på tinglysningstidspunktet for den enkelte bolig. Tinglysingsdommeren avgjør om dokumentavgiftsgrunnlaget fra kjøpstidspunktet aksepteres, og dersom grunnlaget skulle bli endret vil dette være kjøpers ansvar og risiko.


Det tas forbehold om endringer i omkostningsbeløpene som følge av offentlige vedtak. Eventuell økning dekkes av kjøper.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Totalpris inkludert omkostninger

26 240,- (Omkostninger totalt)


6 421 240,- (Totalpris inkl. omkostninger).

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Betalingsbetingelser & finansiering

Hele kjøpesummen sammen med omkostninger skal innbetales til overtakelse, forutsatt at selger har stilt lovpålagt garanti etter avhendingsloven § 2-11 (der dette er aktuelt). Dette gjelder også oversendelse av pantedokumenter for tinglysing. Kjøper er selv ansvarlig for at innbetalinger og korrekt utfylte pantedokumenter er megler i hende i rett tid. Samtlige beløp skal innbetales til meglerforetakets klientkonto. Innbetaling skal kun skje fra kjøper og/eller kjøpers bankforbindelse.


Handelen er juridisk bindende for begge parter ved aksept.


Alle kjøpsbekreftelser skal være skriftlige eller skriftlige bekreftet, og skal oversendes signert via e-post/leveres til prosjektselger/sendes via elektronisk budgivning. Skjemaet skal fylles ut så nøyaktig som mulig med hensyn på finansiering, finansinstitusjonens kontaktperson samt andel egenkapital. Normalt vil ikke bud med forbehold bli akseptert av selger før forbeholdet er avklart. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere enhvert bud.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Areal

Bruksareal (BRA-i): 96kvm. For oversikt over boligens areal, se vedlagte plantegninger.

Arealene er beregnet ut fra arealstandarden NS 3940:2023, som er gjeldende fra 01.01.24. Det er en endring fra tidligere standard, og de nye arealbegrepene er følgende:


BRA-i (internt bruksareal): bruksarealet av boenheten innenfor omsluttende vegger.

BRA-e (eksternt bruksareal): bruksarealet av alle rom som ligger utenfor boenheten, som enten tilhører boenheten gjennom seksjonering eller som boenheten har vedtektsfestet rett til bruk, for eksempel sportsbod i kjeller.

BRA-b (bruksareal innglasset balkong): bruksarealet av innglasset balkong tilknyttet boenheten.

BRA (totalt bruksareal): summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b.

TBA (terrasse- og balkongareal): arealet av terrasser og åpne balkonger tilknyttet boenheten.


Arealene er beregnet ut fra byggetegninger og er matematisk avrundet, mindre avvik kan derfor forekomme.

Arealene inneholder også areal for hulrom som sjakter og lignende. Det gjøres oppmerksom på at en bygningssakskyndig ved en senere anledning ikke nødvendigvis får målt opp slike hulrom, som er skjult, uten at vedkommende har kontrollert arealer opp mot byggetegning eller kontraktstegning. Dersom ikke tegninger fremlegges ved en slik fysisk oppmåling, vil arealet som måles kunne være noe mindre enn arealet opplyst basert på byggetegninger.

Boenhetens totale BRA er alltid større enn summen av arealene fra hvert enkelt rom, da boenhetens totale BRA også inneholder arealer for innvendige vegger.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Tomt

Pent opparbeidet fellestomt eid av sameiet på ca. 3 679,7 kvm. Felles lekeplass og flotte grøntområder.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Parkering

Det medfølger en parkeringsplass i felles parkeringskjeller.


Det er mulig å kjøpe ekstra parkeringsplass i p-kjeller. En ekstra p-plass koster kr. 200.000,- med månedlig fellesutgift på kr. 350,- pr. mnd.


Parkeringskjeller er organisert som et realsameie i egen eiendom med eget gårds- og bruksnummer. Parkering organiseres i et realsameie hvor eierandel(ene) i parkeringskjeller med parkeringsplass(er) vil bli tinglyst mot den respektives gårdsnummer, bruksnummer og seksjonsnummer (realsameie). Drift av parkeringskjelleren vil foregå via realsameiet med eget budsjett og vedtekter.

Ladestasjon for el-bil er klargjort for alle p-plasser. Abonnement må tegnes gjennom ANEO.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Boder

Det medfølger én bod per bolig. Boden er plassert i kjeller, og er 3 kvm.

Generell informasjon om Anna Haarsakers veg 12C (R21)
Diverse

Det gjøres oppmerksom på at bildene i denne salgsoppgaven er tatt fra en tilsvarende bolig, men ikke fra Anna Haarsakers veg 12C. Farge på kjøkken er det samme, men farge på vegger avviker. Videre er boligen speilvendt, i forhold til Anna Haarsakers veg 12C

Økonomi & organisering
Oppvarming

Vannbåren gulvvarme. En energieffektiv varmeløsning som gir jevn og behagelig varmefordeling. Ved å legge varmen i gulvet sparer du plass, og du har større frihet til å møblere slik du ønsker. Det blir også anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund fordi det bidrar til et bedre inneklima.

Forretningsfører

Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning.


Boligen inngår i sameiet Øvre Steinaunet BK2, med egne vedtekter og ordensregler. Det betales månedlige fellesutgifter, beskrevet under pkt. "fellesutgifter".


Parkeringskjeller er et eget realsameie, med egne vedtekter. Alle sameier i området Øvre Steinaunet, vil kunne være deleier i realsameiet (dvs. eie en parkeringsplass eller sykkelbod i parkeringskjelleren til BK1).


Videre er alle sameier på området, deleier i realsameiet "Fellesareal", som består av intern adkomstveg, inkludert gjesteparkeringsplasser samt kvartalslekeplasser (2 stk).


Sameiet

Sameiet Øvre steinaunet BK1, org.nr. 933 414 825, består av 39 seksjoner - fordelt på rekkehus og et leilighetsbygg. Forretningsfører i sameiet er OBOS.

Felleskostnader

Månedlige felleskostnader utgjør kr. 3.992,-


Felleskostnadene fordeles på følgende poster:


Driftskostnader: 1 990,-

Felleskost. p-plass: 350,-

Sykkelparkering: 70,-

TV/bredbånd: 487,-
Akonto oppvarming: 960,-

Kontigent utomhus: 135,-


Felleskostnader driftskostnader inkluderer: Byggforsikring, sommer- og vintervedlikehold, vaktmestertjenester, renhold fellesareal, og serviceavtaler.

Huseierforening (velforening)

Dersom en rasjonell forvaltning av fellesareal eller offentlige myndigheter krever det, kan selger sørge for etablering av huseierforening eller lignende som kjøper og/eller eierseksjonssameiet blir pliktig medlem av. Kostnadene ved forvaltning av slikt fellesareal vil bli fordelt på medlemmene i den aktuelle huseierforening.


Gjennom sitt medlemskap er eieren pliktig til å vedstå seg og respektere huseierforeningens rettigheter og plikter.


Regulert fellesareal kan bli overskjøtet huseierforeningen som etableres for det samlede boligfelt.


Dokumentavgift for andel fellesareal er inkludert i kjøpesummen/tomteverdien for den enkelte bolig, og betales ved overskjøting av boligen.

Styregodkjennelse

I henhold til utkast til vedtekter for sameiet kreves/kreves ikke styrets godkjennelse ved salg av eierseksjoner i eierseksjonssameiet. Erverv av eierseksjoner skal meldes skriftlig til styret eller eierseksjonssameiets forretningsfører med opplysninger om hvem som er ny(e) eier(e).

Seksjonene er pliktig til å varsle styret og forretningsfører ved inngåelse/avvikling av leiekontrakt til eksempel parkering.

Dyrehold

Dyrehold reguleres av eierseksjonsloven, og det er ikke lagt opp til noen begrensninger rundt dette i utkast til vedtekter for eierseksjonssameiet.

Forsikring

Sameiets bygningsforsikring er Tryg Forsikring, Polisenummer: 3136483


Kjøper må tegne egen innbo- og løsøreforsikring.

Offentlige forhold
Offentlige- & kommunale avgifter. Eiendomsskatt

Kommunale avgifter og eiendomsskatt for eierseksjonen beregnes og fastsettes av kommunen etter ferdigstillelse. Kommunale avgifter inngår/inngår ikke i de stipulerte felleskostnadene for boligene.


/valg ferdigstilt bolig som ikke er tatt i bruk/

Det gjøres oppmerksom på at avgiftene kan være misvisende, da boligen ikke har vært tatt i bruk - og kommunen ikke har noen reelle erfaringstall for vann/avløpsforbruk.

Formuesverdi

Formuesverdi fastsettes av skatteetaten etter ferdigstillelse. Formuesverdien vil avhenge av bruken av boligen etter beregningsmodell som skiller mellom "primærbolig" (der boligeieren er folkeregisteret bosatt) og "sekundærbolig".


Når boligen er overtatt, kan man gå inn på skatteetatens boligkalkulator å få beregnet formuesverdien. Ta kontakt med Skatteetaten ved spørsmål vedrørende dette.

Faste løpende kostnader

Faste løpende kostnader for boligene er strøm, kommunale avgifter, tv og internett og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og innboforsikring varierer ut fra personlig forbruk og ønsker.

Eiendommens betegnelse

Boligene har p.t. adresse Anna Haarsakers veg 12 C.


gnr. 83, bnr. 81, snr. 29 i Trondheim kommune.

Vei, vann & avløp

Boligene er tilknyttet offentlig vei via privat vei, og offentlig vann og avløp via private stikkledninger.

Heftelser, rettigheter & forpliktelser

Kommunen har legalpant for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre seksjonseierne vil ha panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp; jf. eierseksjonsloven.


Følgende heftelser er per salgsoppgavedato tinglyst på prosjekttomten og vil følge med ved overdragelse:


Ovennevnte tinglyste dokumenter kan ses hos meglerforetaket eller utleveres på nærmere forespørsel.


Kjøper aksepterer at det på prosjekttomten/hovedbølet (herunder også kjøpt objekt) kan tinglyses erklæringer (heftelser) som måtte bli påkrevd av offentlig myndighet, private leverandører, omkringliggende eiendommer eller som er nødvendig for å sikre rettigheter knyttet til prosjektets enheter, herunder erklæringer som regulerer drift og vedlikehold av fellesområder, nærområder, veiretter og/eller drift og vedlikehold av energi/nettverk m.v. Kjøper kan ikke kreve prisavslag/erstatning for slike tinglysinger.


Kjøpers bank sitt pantedokument vil få tinglyst prioritet etter tinglyste heftelser som er registrert på prosjekttomten/hovedbølet per i dag og/eller heftelser som vil bli tinglyst på prosjekttomten/hovedbølet (herunder kjøpsobjektet) i forbindelse med utbygging av prosjektet.


Kommune, nettselskaper og andre som har kummer, ledninger, rør mv. liggende i grunnen samt stolper og lignende stående på deler av eiendommene i området, har rett til adkomst for vedlikehold av sine respektive anlegg. Kommunen kan ha rett til å ha søppelhåndteringssystemer liggende på eiendommen.


/valg/: Eiendommen er under fradeling, og det er enda ikke avklart hvilke heftelser/servitutter som vil følge den nye matrikkelen. Heftelser/servitutter som ikke skal gjelde for den fradelte eiendommen, vil bli forsøkt slettet. Dersom disse ikke lar seg slette, overtar kjøper erklæringene/heftelsene slik de fremgår av de tinglyste dokumentene. Konferer megler ved spørsmål vedrørende dette.


/valg/: Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra kan det være tinglyst heftelser/servitutter som erklæringer/avtaler. Selger har imidlertid opplyst at han ikke har kjennskap til slike erklæringer/avtaler som har innvirkning på denne eiendommen.

Reguleringsmessige forhold

Eiendommen omfattes av reguleringsplan r20130009.

Eiendommen er regulert til Boligbebyggelse.

Området eiendommen ligger i er regulert til Bebyggelse og anlegg.


Plankart med tilhørende reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.

Ferdigattest & midlertidig brukstillatelse

Det foreligger ferdigattest for boligen.

Adgang til utleie

På generelt grunnlag er det tillatt å leie ut egen bolig eller del av egen bolig, så lenge formålet med utleien er i samsvar med godkjent bruk av gjeldende leieobjekt og/eller areal. Boligene vil være godkjent av kommunen med én selvstendig boenhet per bolig. Dette betyr at det ikke er adgang til å etablere og leie ut en ekstra selvstendig boenhet uten kommunens godkjennelse. Eierseksjonene kan fritt leies ut, jf. utkast til vedtekter for sameiet, men det er begrensninger ved korttidsutleie av eierseksjoner, jf. eierseksjonsloven § 24.


Øvrige kjøpsforhold
Overtagelse

Etter avtale.

Elektronisk kommunikasjon

Kjøper samtykker til bruk av elektronisk kommunikasjon hvor avtale om kjøp av bolig under oppføring eller bustadoppføringslova krever skriftlighet. Kommunikasjon vil foregå digitalt via e-post og kundeweb som kjøpere i prosjektet vil få opprettet egen bruker i.

Meglerforetakets vederlag som belastes selger

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Det er avtalt vederlag til megler med 1,1% av salgssum. Oppgjørsgebyr kr. 3.500,- Markedsføring betales forløpende. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Dersom handel ikke kommer i stand har megler krav på å få dekket alle utlegg. Alle beløp er inkl. mva.

Salgsoppgave & vedlegg

Vedlagt i salgsoppgaven følger reguleringsbestemmelser med kart, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), husordensregler, vedtekter, budsjett, energiattest mm.

Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.


Det gjøres oppmerksom på at Nylander & Partners, Nybygg sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.

Generell informasjon ved kjøp av bolig
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)

Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.

Budgivning

Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.


Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.

For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.


Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.

Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.


Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.

Kjøpsbetingelser

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.


Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.


Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.

Lov om eierseksjoner

Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.


Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.

Garantier

I henhold til avhendingsloven § 2-11, Garanti for oppfylling av avtalen, vil salg av nyoppført bolig som er solgt innen 6 måneder etter ferdigstillelse, utløse at selger plikter å stille garanti i samsvar med bustadoppføringslova § 12, dette såfremt salg er i ledd med næringsvirksomhet og kjøperen er forbruker.


Tidspunkt for ferdigstillelse er satt til utstedelse av midlertidig brukstillatelse. For avtaler som omfatter rett til grunn jfr. bustadoppføringslova §1 første ledd bokstav b, skal garantien gjelder fram til 5 år etter overtakelse og dekke en sum som minst svarer for 5 % av vederlaget. For krav som blir gjort gjeldende før overtakelse kan, vil garantisummen være 3 % av vederlaget.

Kjøpers undersøkelsesplikt

Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsoppgave, reguleringsplaner, byggebeskrivelse og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig, bes kjøper henvende seg til meglerforetaket. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold som kjøper er blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg inn i.


Kjøper oppfordres til å ta kontakt med meglerforetaket dersom noe er uklart, og det presiseres at det er viktig at slike avklaringer finner sted før bindende avtale om kjøp inngås.

Forsinkelse hos kjøper

Ved forsinket betaling skal kjøperen betale forsinkelsesrente(forsinkelsesrenteloven). Selgeren kan likeledes da nekte kjøperen å overta inntil betaling skjer. Selv om deler av kontraktssummen er innbetalt til rett tid, skal kjøper betale forsinkelsesrente av hele kontraktssummen samt omkostninger frem til disse er mottatt på meglers klientkonto. Beløpet blir avregnet fra overtakelse/ forfall til betaling finner sted. Kjøper godskrives i disse tilfellene innskuddsrenter av beløp innbetalt til meglers klientkonto. Denne bestemmelse gir ikke kjøper rett til å forlenge betalingsfristen utover de frister som er avtalt. Kjøpers undersøkelsesfrist ved salg etter avhendingsloven: Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Kjøperen skal regnes for å kjenne til forhold som går tydelig fram av godkjent tilstandsrapport (hvis dette foreligger) jfr. ny forskrift, (tryggere bolighandel) eller andre salgsdokument som kjøperen er gitt anledning til å sette seg inn i.


Har kjøperen før avtalen ble inngått undersøkt eiendommen eller uten rimelig grunn latt være å følge en anmodning fra selgeren om å undersøke eiendommen, kan kjøperen heller ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har vært grovt uaktsom, uærlig eller for- øvrig handlet i strid med god tro. Kjøpers undersøkelsesplikt er utvidet i nytt lovverk av 2022. Nytt lovverk har nå reguleringer hvor kjøper er underlagt en egenandel når eiendommen har en kjøpsrettslig mangel jfr. § 3-1, fjerde ledd. Egenandelen kommer først på tale når det er påvist at eiendommen har en kjøpsrettslig mangel, (avvik fra hvordan eiendommen er beskrevet i salgsdokumentene vurdert ut fra de konkrete forholdene i saken). Er det konstatert en kjøpsrettslig mangel som nevnt ovenfor, skal det trekkes kr 10 000,- fra utbedringskostnadene ved oppgjøret.

Tinglysing av hjemmel

Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.

Energimerking

Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B.


Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra selger, kontakt megler.


Lov om hvitvasking

I henhold til Lov av 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundekontroll av begge parter i handelen.


Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å foreta kundekontroll av begge parter i handelen, herunder plikt til å foreta kontroll av reelle rettighetshavere der Kjøper opptrer på vegne av andre enn seg selv. Endelig kundekontroll av kjøper skjer senest på kontraktsmøtet. Dersom kundekontroll ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør.


Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere «mistenkelige transaksjoner» til Økokrim. Med "mistenkelig transaksjon" menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundekontroll kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven.

Personvern

Nylander & Partners, Nybygg behandler personopplysninger i forbindelse gjennomføring av salget av prosjektet. Vi registrerer personopplysninger om visningsdeltagere som registrerer seg, interessenter, den som bestiller salgsoppgave, og kjøper av eiendommen. Tilsvarende vil vi lagre personopplysninger om den som registrer seg for å motta informasjon om lignende eiendommer. Opplysningene vil bli lagret i Nylander & Partners, Nybyggsitt elektroniske meglersystem.


Personopplysningene vil benyttes på enhver måte som er nødvendig mht. formålet opplysningene er innhentet for. Som ledd i meglers kontroll av budgiver/kjøpers finansiering vil megler kunne kontakte vedkommendes finansieringsforbindelse på ethvert stadium av prosessen, inntil handel er gjennomført.


Personopplysninger om interessenter som ikke inngir bud vil bli slettet kort tid etter at boligen er solgt. Personopplysninger om kjøper av boligene og budgivere vil vi i henhold til lovpålagt arkiveringsplikt lagres i minst 10 år etter at eiendommen er solgt. Det samme gjelder ethvert dokument som er utarbeidet eller innhentet i anledning oppdraget. Personopplysninger vil ikke benyttes til andre formål, eksempelvis til markedsføringsformål, uten at det foreligger særskilt behandlingsgrunnlag for dette formålet, eksempelvis ved at det er gitt samtykke.

Videreformidling av personopplysninger

Kjøpere aksepterer ved inngivelse av bud at selger kan videreformidle nødvendige personopplysninger om kjøper til tredjepart, for eksempel forretningsfører, signalleverandør, strømleverandør og andre som har behov for slike opplysninger for sine leveranser til prosjektet.

Samarbeidspartnere

Nylander &Partners samarbeider med Selbu Sparebank, Nidaros Sparebank, Ørland Sparebank, Stadsbygd Sparebank og Tolga-Os Sparebank om formidling av finansielle tjenester.


Ta gjerne kontakt med meglerforetaket for et uforpliktende tilbud vedrørende finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.

Eiendomsmegler og foretak

Ansvarlig megler er Joachim Jerner / +47 91 66 15 16 / joachim.jerner@nylanderpartners.no.

Oppdragstakers forretningsadresse er Gryta 2 B, 7010 TRONDHEIM. Org. nr. 990732809.


Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.

Vedlegg
Salgsoppgave
Kontakt

Joachim Jerner

Prosjektleder/Eiendomsmegler

+47 916 61 516joachim.jerner@nylanderpartners.no
Bestill verdivurdering
Boligvisninger