Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 101,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
2. etasje:
Gang, 4 soverom, bad, stue og kjøkken.
I tillegg disponerer man bod i kjeller.
Rombenevnelser er satt i henhold til bruk, uten hensyn til hva rommene er godkjent som.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Det følger ikke garasje og biloppstillingsplass med leiligheten. Det må søkes styret i hvert enkelt tilfelle.
Megler har kontrollert dagens planløsning mot godkjente bygningstegninger. Det bemerkes følgende avvik:
- Soverommet som ligger nærmest entrè er oppdelt til 2 soverom.
Det gjøres oppmerksom på at deler av badet er søkt og godkjent som bod i de opprinnelige bygningstegningene. Det er ikke søkt om bruksendring. Etter dagens byggeforskrifter er bruksendring søknadspliktig. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Det ble søkt om byggetillatelse for fasadeendring og utvidelse av balkonger den 26.02.1991. Tiltaket virker å være gjennomført, men det finnes ingen ytterligere dokumentasjoner som viser at tiltaket er godkjent av kommunen. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Det er pliktig medlemskap i Boligbyggelaget Nye Trondheim.
Medlemskontingent kr. 700,-, kun dersom kjøper ikke er medlem fra før. Kjøper må være registrert som medlem og tegnet andel før søknad om godkjenning av ny eier kan behandles, jfr. vedtektene. Innmelding gjøres på http://bblnt.no/
Gjennom sitt medlemskap er eieren pliktig til å vedstå seg og respektere foreningens rettigheter og plikter.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 9
TG 2: 7
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Balkong, terrasse, platting
- Ingen skader eller avvik ble registrert. Tekking er av ukjent alder og har en usikker restlevetid.
TG2 er satt med bakgrunn i usikker restlevetid på tekking til balkong.
Toalettrom
- Ingen skader ble registrert. Rommet har kun naturlig avtrekk. Dette vil ikke fungere optimalt når det er liten temperaturforskjell inne og ute og når det er vindstilt.
Avløpsrør
- Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Innvendige avløpsrør på bad fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader i tiden som kommer. Avløpsrør fra leiligheten og ut til offentlig kloakk eller septik ligger under bakken og er ikke vurdert. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten, og kontrollen stopper ved sluket/etasjeskille. Resterende avløpsanlegg er sameiet / borettslaget sitt ansvar.
TG2 er satt på opplegg av eldre dato med bakgrunn i oversteget halvparten av forventet brukstid og usikker restlevetid.
Vannledninger
- Hovedstoppekran er felles for flere enheter og ble ikke testet. Det ble ikke registrert behov for tiltak, men med tanke på alder til hovedinntak kan skader plutselig oppstå på anlegg av eldre årgang. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten, og kontrollen stopper ved veggjennomføringer.
TG2 er satt på opplegg av eldre dato med bakgrunn i oversteget halvparten av forventet brukstid og usikker restlevetid.
Elektrisk
- Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk arbeid/anlegg montert etter 01.01.1999. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
TG-2 er satt pga. manglende dokumentasjon/ samsvarserklæring på anlegget.
Våtrom: Bad - Membran, tettesjikt og sluk
- Sluket er fra opprinnelig byggeåret med nyere klemring, slik det fremstår på befaringsdagen. Slukpotte er av eldre dato og har oversteget halvparten av forventet brukstid. Det ble ikke registrert noen skader eller avvik.
Våtrom: Bad - Ventilasjon
- Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute.
TG-2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Kjellerbod er 3m². Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
- Bad er utvidet med opprinnelig bod og et soverom er slått sammen til 2.stk soverom.
- Det er ikke fremlagt noen midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest. Boligen er byggemeldt og søkt før 1 .januar 1998. Det vil ikke bli mulig å få utstedt ferdigattest. Er bygget i henhold til opprinnelig godkjenning, er bygget lovlig i bruk.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Fasader er kledd med fasadeplater. Taket er et flatt tak. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 3-lags isolerglass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
40014,40 kvm.
Det foreligger innflyttingstillatelse for boligblokk i Halseth Søndre, datert 27.05.1970.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet og vedfyring.
Energikarakter: E - Rød
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 690 000,-
Andel fellesgjeld kr 344 127,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 053 130,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 344 127,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 6 562,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Fellesutgifter kr. 4 097,-
- Bredbånd og kabel TV kr. 462,-
- Renhold av fellesarealene kr. 131,-
- Andel lånekostnader kr. 1 872,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Faste løpende utgifter for denne boligen er strøm, og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og forsikring varierer ut ifra personlig forbruk og ønsker.
Andel fellesgjeld er kr. 344 127,- pr. 07.05.2025.
Selskapets totale gjeld er kr. 68 811 450,- pr. 31.12.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 43 482,- pr. 31.12.2024.
Lånevilkår for nedbetaling av fellesgjelden:
Handelsbanken Annuitet, rentesats 2,75 %. Tatt opp i oktober 2016 til refinansiering av lån i DNB med tillegg av overkurs. Første avdrag 12.01.2017. Nedbetalt i 2046. Handelsbanken Refinansiering av lån med opptak av tilleggslån til maling: delt i to like deler. 50 % fastrente 2,8 % og 50 % flytende rente, pr. 2.2.24: 6,35 %
Lånet i Handelsbanken med flytende rente er innfridd og erstattet av et nytt lån i samme bank med en nedbetalingstid på 30 år og en nom. rente på 5,5 %. Lånet er på totalt 54 millioner og utbetales i 3 omganger i forbindelse med rehabilitering av tak. Første del et tatt opp i august/september 2024 og felleskostnadene økte med kr. 112,-. Andre bolk er planlagt 31.10. Felleskostnader øker da på nytt fra 1. februar. Tredje og siste økning er satt på vent og blir ikke tatt om dersom det ikke blir nødvendig.
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Primær formuesverdi kr. 1 063 753,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 255 013,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
SØNDRE HALSET BORETTSALG A/L, Orgnr: 951 497 940
Forretningsfører: Boligbyggelaget Nye Trondheim.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må boligen/andelen/aksjene videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 17 058 043,-
Driftskostnader kr. 24 391 769,-
Årsresultat kr. -7 333 727,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 10 253 218,- per 31.12.24.
Budsjett for 2025 viser et resultat på kr. -43 294 747,-.
Et økende underskudd i regnskapet skyldes økte kostnader på vedlikehold av eiendommene i borettslaget. Se piunkt "Gjennomførte- og kommende vedlikeholdsarbeider" for nærmere info om pågående rehabilitering av tak og vedtak fra ekstraordinær generalforsamling.
I årsmeldingen fra styret datert 05.04.24 er det henvist til en vedlikeholdsplan som viser et vesentlig fremtidig vedlikeholdsbehov, med en anslått kostnad på 165-170MNOK. Styret opplyser videre at de har jobbet konkret mot utbyggere og kommet frem til forslag for utvidelse av borettslaget. Årsaken til dette er at de ønsker å få inntekter i forbindelse med dette til å gjennomføre vedlikeholdet.
Interessenter må sette seg inn i vedlagte dokumentasjonen fra styret, budsjetter m.v. for å gjøre seg kjent med det ovennevnte. Konferer megler for mer informasjon.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Utbedringer og andre viktige årstall:
- Dreneringen er fra byggeår - Utvendige fasader ble rehabilitert i 1993-1994. De ble vasket og malt i 2018-2020.
- Vinduer: Disse ble skiftet i 2009-2010
- Dører: Fra 1993
- Taktekking: 2024-2025
- Takrenner, nedløp og beslag: Innvendige taknedløp er fra byggeår. Balkongsluk fra 1993- 1994. Takbeslag er nye i 2024-2025.
- Terrasser: rehabilitert sist i 1993-1994
- Vann og avløpsrør utvendig: utført i 2016
Eventuelle planer vedr. påkostninger/utbedringer:
- Borettslagets styret har fått utarbeidet en ny vedlikeholdsplan med bistand fra rådgivende ingeniørfirma Karl Knudsen AS. Denne viser flere tiltak som både bør og må gjøres og styret arbeider med en plan for å få både å få gjennomført dette og en finansieringsplan. Det avholdes jevnlig beboermøter med informasjon og status før saken(e) etter hvert vil bli presentert for generalforsamlingen for vedtak der.
- Det er vedtatt i ekstraordinær generalforsamling å rehabilitere borettslagets tak. Kostnaden er estimert til kr. 47,3 mill. Det blir tatt opp lån med pant i borettslagets eiendom til dette. Tiltaket starter opp rett over sommeren med ferdigstillelse ca. mai 2025.
Opplysninger oppgitt av forretningsfører.
Det er tillatt å holde hund, og en trenger ikke søke. Det er båndtvang på området. Tillatelse til å holde hund, forutsetter at hundeeierne plikter til å ta opp det fornødne etter sitt kjæledyr, og ellers ikke sjenere naboer. Styret kan nekte andelseier å holde hund hvis forholdene tilsier det.
Det er kun tillatt med innekatter. Katter som går løs på området, blir regnet som villkatter og forsøkt fjernet.
Det er ikke tillatt å mate ville dyr og fugler, da det lett kan tiltrekke seg skadedyr. Dette omfatter å sette opp åpen fuglemater og lignende.
Eiendommen er regulert til boligformål iht. r0651, r1051 og r1124.
Eiendommen ligger i et område som i Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.03.2025) er avsatt til Byggesone 2.
Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det er regulering under arbeid på et område som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan r20240026 med plannavn Tunnel fra Nydalsbrua til Byåsen.
Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på foretakets hjemmeside.
Eiendommens adresse er Vestre Hallsetvangen 1B.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 102, bnr. 128, andelsnr. 291 i SØNDRE HALSET BORETTSALG A/L i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250094.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,600 % av salgssummen inkl. mva (minimum 25 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Rune Hallan / +47 91 89 55 59/ rune.hallan@nylanderpartners.no.