Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 74,0kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11,0kvm
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Hornebergtunet beskrives som et attraktivt og barnevennlig område, med nærhet til både barneskole og barnehager. Leiligheten ligger i Nidarvoll barneskole- og Sunnland ungdomsskolekrets.
Tunet har store og fine fellesområder som er opparbeidet med lekeplasser, fotballbaner, plen og prydbusker. Like ved eiendommen har du flotte turstier, samtidig som det er kort distanse til Estenstadmarka med helårs turterreng. Ved Nedre Leirfoss kraftstasjon ligger Nedre Leirfoss parkområde med benker, bord og lekeapparater. Ved Øvre Leirfoss ligger Lerflaten gård med gårdskafe og selskapslokaler.
Fra boligen er Fossegrenda senteret (Skippy senteret) bare en liten spasertur unna. Senteret inneholder bl.a. dagligvarebutikk og frisør. I nærområdet er det god kollektiv transport med hyppige bussavganger til og fra bykjernen og øvrige steder i Trondheim. Sykkelavstand til NTNU Gløshaugen og St. Olavs Hospital. Med bil bruker man omtrent 10 minutter til selve sentrumskjernen og til Tillerområdet med et rikt utvalg av kjøpesentere.
For den med treningsiver så finner du 3T Fossegrenda i Teglgården, kun 800 meter unna boligen.
Primærrom:
3. etasje: Entre, 2 soverom, bad, stue og kjøkken.
Sekundærrom:
3. etasje: Bod.
3. etasje
Entre: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling.
Soverom 1: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt betong i himling. Radiator. Skyvedørsgarderobe.
Soverom 2: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt betong i himling. Radiator. Garderobeskap.
Bod: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Sikringsskap og ventilasjonsaggregat.
Bad: Flis på gulv og vegger. Downlights og malte plater i himling. Gulvvarme. Utstyrt med mekanisk avtrekk, opplegg for vaskemaskin, rørfordelingsskap, servantskap, stoppekran, vannmåler, innfellbare dusjdører og veggmontert wc.
Stue: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt betong i himling. Radiator. Utgang til balkong.
Kjøkken: Parkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt betong i himling. Innredning med mekanisk avtrekksvifte over stekesonen. Det er integrert kjøl/fryseskap, platetopp, stekovn og oppvaskmaskin.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med Nylander &Partners-skilt ved fellesvisning.
Fast parkeringsplass i oppvarmet P-kjeller. Videre er det flere oppstillingsplasser for gjester på sameiets og velforeningens eiendom.
Sameiet har lagt til rette for el-billading. One Co Elektro er leverandør av el-tjenester og Charge 365 er leverandør av ladeadministrasjon for elbiler.
Det er pliktig medlemskap i Hornebergtunet fellessameie. Medlemskontingent dekkes via felleskostnadene.
Sameiet har etablert ladeanlegg for elbiler, eier av elbilen bekoster og er eier av Zap-Tec lader for oppkobling til nettet. Ved installasjon registreres lader hos Charge 365. Pr. i dag benyttes Charge 365 til å avregne strømforbruk pr. enhet og One Co Elektro installerer lader.
Kjøleskap og frysere i boder får strøm fra fellesareal og belastes med kr: 35,- pr. mnd. Styret må ha beskjed for å registrere tilkoblinger.
Selger har fylt ut egenerklæringsskjema som ligger vedlagt i prospektet. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i dette.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 1: 12
TG 2: 2
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Vannledninger
Oppsummering:
Det mangler endetetting rør i rør kjøkken. Manglende endetetting på rør i rør med risiko for at eventuelt lekkasjevann renner ut ved kjøkken og ikke ledes til fordelerskap som tiltenkt.
Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i manglende endetetting på rør i rør.
-Våtrom: Bad Oppsummering av overflater
Fallforhold til sluk, og høydeforskjell mellom topp sluk og topp membran ved dør, er tilfredsstillende. Det registreres bom i gulvflis (manglende heft til underlaget) med risiko for at flis kan løsne, det registres også noen mindre riss i flisefuger på gulv i samme område. Dette gjelder et lokalt område utenfor dusjsonen.
Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i bom i gulvflis.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
-Våtrom: Bad
Oppsummering av fukt
Hulltaking er ikke foretatt da badet er en prefabrikkert baderomskabin. Det er foretatt fuktsøk og visuelle observasjoner på overflater på badet, uten å registrere symptomer på avvik.
TGIU er gitt ut ifra manglende mulighet (bygningsmessige hindringer) for hulltaking mot våtsone.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Selger har framvist en bod i kjeller med adkomst via fellesarealer. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører
boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten er etablert i 3.etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og tre, og er utvendig kledd med fasadeplater. Taket er et flatt tak og er utvendig tekket med papp eller lignende. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Eiet tomt på 5258kvm tilhørende sameiet. Tomten er pent opparbeidet med internveier, oppstillingsplasser, plen, prydbusker og fellesarealer.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 24.02.2014. Midlertidig brukstillatelse gjelder for boligblokk. Følgende ble anmerket for at ferdigattest skulle kunne utstedes: Plenarbeid, noe hellelegging foran innganger, buskfelt, sykkelstativ.
Det er fremdeles ikke utstedt ferdigatest for boenhetene på Hornebergtunet. Kommunen har i e-post av 03.03.2025 varslet om mulig bygging av boliger for sårbare personer på området nedenfor barnehagen. Det vil i denne forbindelse bli avholdt møte med kommunen og spørsmålet omkring manglende ferdigatest vil bli tat opp i denne forbindelse
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Boligen er oppvarmet med Fjernvarme.
Energikarakter: B - Grønn
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 890 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
95 000,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tinglysing skjøte)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
_______________________________________________________
3 986 090,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Tilvalg:
10 900,00,- (HELP Boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 3 351,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Kontingent: kr. 263
- A konto fjernvarme: kr 852
- Garasje/overvåkning: kr 315
- TV/bredbånd: kr 613
- Driftskostnader: kr 1 307,50
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter for 2025 er stipulert til kr. 11 088,-. Det er 12 terminer i året. Årsgebyr er beregnet ut ifra terminbeløp i termin april.
Det gjøres oppmerksom på at beløpet kan variere etter forbruk, og fra en termin til en annen.
Primær formuesverdi kr. 1 021 297,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 085 187,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
SE Hornebergtunet Leiligheter, Orgnr: 913 322 401
Forretningsfører: OBOS Eiendomsforvaltning AS
Sameiet består av 54 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 69/4292.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett, og det praktiseres ikke styregodkjennelse.
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenr. 6607508.
HORNEBERGTUNET LEILIGHETER:
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 1 760 592,-
Driftskostnader kr. -1 612 937,-
Årsresultat kr. 210 611,-
Budsjett for 2025 viser et årsresultat på kr. 364 900,-.
HORNEBERGTUNET FELLESSAMEIE:
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 482 064,-
Driftskostnader kr. -437 216,-
Årsresultat kr. 51 046,-
Budsjett for 2025 viser et årsresultat på kr. 28 000,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Husdyrhold er tillatt så lenge dyreholdet ikke er til ulempe for øvrige beboere.
Eiendommen er regulert til boligformål iht. reguleringsplan for R456a.
Plankart med reguleringsbestemmelser kan oversendes ved henvendelse til megler.
Det opplyses også om planforslag r20140044 som kan påvirke området. Forslaget gjelder helse- og velferdssenter i Fossegrenda 23. Konferer megler ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 947185, tgl. 04.11.2013 - Seksjonering
SNR: 50
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 69 / 4292
Dnr. 540816, tgl. 04.07.2012 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 540816, tgl. 04.07.2012 - Best. om adkomstrett
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 540816, tgl. 04.07.2012 - Best. om vann/kloakkledn.
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 216370, tgl. 14.03.2013 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om rett til å drive, vedlikeholde, fornye og ombygge jordkabelanlegg
Med flere bestemmelser
Bestemmelse om ryddebelte
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 254554, tgl. 27.03.2013 - Bestemmelse om veg
Gjelder senere fradelt parsell fra gnr. 91 bnr. 32 og 33
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 254584, tgl. 27.03.2013 - Best. om vann/kloakkledn.
Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 216979, tgl. 17.03.2014 - Bestemmelse iflg. skjøte
Pliktig medlemskap i velforening/huseierforening
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Hvitevarer på kjøkken medfølger i handelen. Det gis videre ingen garanti for tilstand eller standard på disse.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Moholt sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Selbu Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Gamle Leirvegen 99.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 91, bnr. 32, snr. 50 i Trondheim.
Sameiebrøk: 69/4292.
Vårt oppdragsnummer er 11250041.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 35 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 890,00
Digitale oppdragtjenester: 2 190,00
Markedspakke Standard: 17 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Salgsoppgaver 6 stk.: 1 690,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Svend Niklas Rønning / +47 94 80 92 07/ snr@nylanderpartners.no.