Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 65,0 m²
- BRA-i: 65,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Boligen inneholder:
Gang, baderom, vaskerom, soverom, stue, kjøkken og bod.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
AL Nyborg Borettslag har 72 garasjeplasser i rekke. Tildeles av vaktmester etter søknadsdato. Det er mulig å montere lader for elbil, bestilles via Aneo. Infrastruktur er lagt opp i alle garasjer. 90 parkeringsplasser for fri parkering, 9 mc plasser og 6 hc-plasser. 7 «lasteplasser», for avlastning av varer etc, max 10 min.
Styret har vedtatt at borettslaget dekker en kostnad i forbindelse med slukbytte ved oppussing av bad. Ta kontakt med styret før slukskifte. Utbetalingen betinger dokumentasjon på at slikt arbeid er utført av autoriserte fagfolk og godkjent søknad fra Trondheim Kommune. Styret minner om at oppussing av bad skal følge våtromsnormen og at alle bad skal være tette. Ordningen gjelder fra 01.04.09 og har ikke tilbakevirkende kraft.
Det gjøres oppmerksom på at leiligheten er vasket før visning, og at det ikke vil bli foretatt noe ytterligere vask før overtagelse.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. Eiendommen selges av et dødsbo under offentlig skifte. Verken bostyrer eller arvingene har kunnskap om eiendommens bruk, beskaffenhet eller tilstand.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 3
TG 2: 14
TG 3: 1
TG IU: 3
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
Våtrom: Vaskerom
- Vaskerommet vurderes å ikke ha tilfredsstillende tettesjikt.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Etasjeskille og gulv på grunn
- Det er ikke påvist skader eller avvik som vurderes å være av konstruksjonsmessig betydning.
Ildsted/Skorstein innvendig i boligen
- Det er ikke påvist skader eller avvik som vurderes å være av konstruksjonsmessig eller sikkerhetsmessig betydning. På generelt grunnlag gjøres det oppmerksom på at eldre teglsteinspiper erfaringsmessig har behov for rehabilitering.
Kjøkken
- Oppsummering av overflater og innredning: Utover normal aldringsmessig slitasje er det påvist enkelte mindre skader på innredning og benkeplater.
- Oppsummering av avtrekk: Kullfiltervifte vurderes å fungere som tiltenkt. Dette vurderes likevel å ikke være en tilfredsstillende løsning så lenge det ikke er etablert annet mekanisk avtrekk fra rommet.
Avløpsrør
- Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd forventet brukstid.
Vannledninger
- Anlegget vurderes å fungere som tiltenkt, men deler har oppnådd forventet brukstid.
Elektrisk
- Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Anlegget er av eldre dato og det foreligger ingen dokumentasjon/historikk.
Varmtvannsbereder
- Varmtvannsbereder har oppnådd forventet brukstid og vurderes å ikke være tilfredsstillende lekkasjesikret.
Våtrom: Baderom
- Oppsummering av overflater: Utover normal aldringsmessig slitasje er det påvist noe soppdannelser i fuger og stedvis bom i fliser. Fallforhold tilfredsstiller ikke forskriftskrav.
- Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk: Det er ikke påvist symptomer på svikt i baderommets tettesjikt, men det gjøres oppmerksom på ukjent alder og utførelse.
-Oppsummering av sanitærutstyr: Baderommets sanitærutstyr vurderes å fungere som tiltenkt, men det er ikke etablert synlig drenering av lekkasjevann.
- Oppsummering av ventilasjon: Baderommet har ikke tilfredsstillende ventilering.
Våtrom: Vaskerom
- Oppsummering av overflater: Utover normal aldringsmessig slitasje er det påvist noe soppdannelser og oppsprekkinger i fuger, samt stedvis bom i flis. Det er ikke etablert sluk i rommet. Ved en eventuell lekkasje fra f. eks varmtvannsbereder vurderes det å være fare for skader på tilstøtende rom/konstruksjoner.
- Oppsummering av ventilasjon: Vaskerommet har ikke tilfredsstillende ventilering.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
Våtrom: Baderom
- Oppsummering av fukt: Det er ikke foretatt hulltaking da dusjsonen grenser inn mot annet våtrom og tilstøtende vegger av mur/betong.
Våtrom: Vaskerom
- Oppsummering av sanitærutstyr: Det er ikke etablert sanitærutstyr i rommet.
- Oppsummering av fukt: Det er vurdert å ikke være hensiktsmessig med hulltaking da overflater ikke er utsatt for regelmessig fukt.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Arealmålingen er basert på Norsk standard 3940:2023 Areal- og volum-beregninger av bygninger. Arealet gjelder for tidspunktet da boligen ble målt. Rommene kan være måleverdige selv om bruken er i strid med byggteknisk forskrift
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Boligblokk oppført som en mur-/betongkonstruksjon. Utvendige fasader er kledd med fasadeplater og vinduer/balkongdører fremstår med 2-lags glass. Taket er tilnærmet flatt og antas utvendig tekket med papp eller lignende
Denne tomten er eiet.
26430,40 kvm.
Det foreligger byggemelding av boligblokk datert 26.11.1959.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det ble gitt midlertidig innflyttingstillatelse for alle leilighetene den 31.12.1961.
Ferdigattest datert 11.09.1987. Ferdigattest gjelder for fasadeendring.
Ferdigattest og/eller midlertidig brukstillatelse foreligger ikke for godkjent byggesøknad for balkongrehabilitering datert 23.03.1993. Det var flere vilkår som måtte være oppfylt for at søknaden skulle godkjennes, og det er ikke noen opplysninger om at dette ble gjort. Godkjennelsen kan dermed ikke tolkes som godkjent.
Ferdigattest og/eller midlertidig brukstillatelse foreligger ikke for godkjent byggesøknad for fasaderehabilitering datert 03.06.1997. Det følger av tillatelse at det skal innhentes brukstillatelse, noe som ikke er gjort.
Ferdigattest og/eller midlertidig brukstillatelse foreligger ikke for igangsettingstillatelse for installasjon av brannvarslingsanlegg datert 11.04.2005. Det foreligger ikke noen midlertidig brukstillatelse/ferdigattest.
Bygningsloven trådte i kraft for hele landet i 1965, og det er ikke uvanlig at det i mange kommuner er mangelfulle arkiv for tiden før 1965. Hvor midlertidigbrukstillatelse ikke er innhentet for tiltak før 01.01.1998, eller ferdigattest ikke er innhentet for saker etter 01.01.1998, vil byggesaken ikke være korrekt avsluttet. Offentlig myndighet kan i disse tilfeller vurdere ulovlighetsoppfølging, for å få brakt byggetiltakene i samsvar med godkjent søknad/lovens krav.
Ferdigattest datert 18.01.2018. Ferdigattest gjelder for nye inngangspartier, garasjer og oppgradering av uteområdet med nye gangveier, pergolaer, lekeplasser, boder og avfallsanlegg.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet og ved.
Energikarakter: F - Rød
Prisantydning kr 2 290 000,-
Andel fellesgjeld kr 324 783,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
6 570,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 622 443,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 324 783,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 114,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter kr. 1 588,-
- Felleskostnad avdrag kr. 941,-
- Felleskostnad driftsdel kr. 2 092,-
- Tilleggsytelser: Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 493,-
Det er tatt opp lån med første avdrag 30.09.2029, noe som vil utgjøre en økning i felleskostnader på ca kr 440 pr måned for denne boligen.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 324 783,- pr. 25.06.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
63 862 767,- pr. 25.06.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 32 975,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 90517328196
Lånegiver: Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer pr. år.
Rentesats pr. 25.06.2025: 5,69% p.a.
Saldo pr. 25.06.2025: kr. 51 866 946,-
Andel av saldo: kr. 263 777,-
Siste termin: 31.12.2052
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.06.2029 utgjøre ca kr 440,00 per måned for denne boligen
Lånenummer: 90517341230
Lånegiver: Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer pr. år.
Rentesats pr. 25.06.2025: 5,69% p.a.
Saldo pr. 25.06.2025: kr. 11 995 821,-
Andel av saldo: kr. 61 007,-
Siste termin: 31.12.2029
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Primær formuesverdi kr. 906 610,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 626 440,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
NYBORG BORETTSLAG A/L, Orgnr: 855 003 252
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier. Styret kan kun nekte godkjenning på saklig grunnlag.
Dersom kjøper ikke blir godkjent, og dette ikke skyldes forhold på selgers side, må andelen videreselges for kjøpers regning.
Vedtekter og husordensregler følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0006418114.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 11 347 247,-
Driftskostnader kr. 16 504 274,-
Årsresultat kr. -8 401 702,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 6 807 487,- per 31.12.2024.
Budsjett for 2025 viser et underskudd på kr. -4 817 905,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
I løpet av året har styret arbeidet med oppfølgingen av en garantisak knyttet til garasjene, hvor det har blitt rapportert om problemer med fukt og sopp. Som en del av tiltakene for å bedre ventilasjonen i garasjene, har det blitt montert mekaniske vifter for å sikre bedre gjennomtrekk, samt installert nye ventiler som et forsøksprosjekt for å redusere fuktproblematikken. Styret følger opp effekten av disse tiltakene og sammen med entreprenøren vil vi vurdere om denne løsningen er tilstrekkelig og skal implementeres i alle garasjerekkene.
Det er uvisst om dette vil medføre tilleggskostnader.
Bytte av heiser og oppgradering av brannsentraler.
Arbeidet er et nødvendig tiltak for å sikre at heisene holder høy standard, både for sikkerhet og funksjonalitet. Samtidig ble det gjennomført en oppgradering av brannsentralene i forbindelse med heisbyttet. Den opprinnelige framdriftsplanen for heisbyttet er imidlertid blitt justert, og det er nå forventet at fremdriften på hver heis vil gå over 10 uker i stedet for 8 uker som var den opprinnelige planen. (med unntak av 4A som går over 12 uker pga påskeferie og fridageri mai/juni) Prosjektet følges opp gjennom løpende dialog med utførende selskap og vår innleide rådgiver og med faste arbeidsmøter.
Heisprosjektet er bakgrunnen for negativt regnskap for 2024. Dette var planlagt, og det planlegges for et mindre negativt regnskap i 2025.
Konferer med megler ved spørsmål.
Det er forbud mot dyr uten skriftlig tillatelse fra styret.
Se vedlagte husordensregler for mer informasjon.
Eiendommen ligger i område som i Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.3.2025) er avsatt til framtidig bebyggelse og anlegg (byggesone 2).
Eiendommen ligger i et område som er regulert til blokkbebyggelse, rekkehus, garasje, butikk og barnehage.\. Reguleringsplan for Torshaugveien - eiendommen Løkken - en linje over eiendommen Nyborg - Tampereveien - regulert skiløype - Gamle Oslovei, med PlanID r0587 , vedtatt 14.03.60, er gjeldende.
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn Sverresborg allé og deler av Gamle Oslovei, Fjellseterveien og Breidablikkveien, med planID r20220041. Sverresborgruta blir en sammenhengende sykkelvei med fortau fra Hammersborg til Stavset. Ruta inkluderer i tillegg General Bangs veg og Dalgårdvegen samt sidearmer i krysset ved Byåsen butikksenter. Målet er å sikre et sammenhengende og tydelig hovednett for sykkel som gir god fremkommelighet for syklister og gående, og som er trafikksikkert og oppleves trygt for alle. Strekningene som har best kost/nytte-vurdering vil bli prioritert først for utbygging. Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn Gamle Oslovei 28A, og planID r20240006. Det finnes ikke noen opplysninger fra kommunen som beskriver planarbeidet. I forbindelse med oppstart av reguleringsarbeidet i april 2024 fikk borettslaget nabovarsel, og det ble levert innspill med synspunkt på vegne av boretttslaget for å ivareta borettslaget interesser. Det er usikkert hvor lang tid prosessen med reguleringsplan vil ta og hvilket omfang et prosjekt i Gamle Oslovei 28 eventuelt vil få. Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 302713, tgl. 31.05.1961 - Erklæring/avtale
Refusjonsplikt til kommunen.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Eiendommen selges som et dødsbo og selger har ikke bebodd eiendommen. Selger har følgelig begrenset kunnskap om boligens tilstand og interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen grundig, gjerne sammen fagkyndig .
Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har kjennskap til hvor mange nøkler som er utstedt. Det kan derfor være nøkler på avveie og kjøper anbefales på generelt grunnlag å skifte lås, eventuelt supplere med ytterligere nøkler for egen regning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Gamle Oslovei 30A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 424, bnr. 9, andelsnr. 171 i NYBORG BORETTSLAG A/L i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250175.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,650 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Deltakelse på overtagelse: 2 900,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Jahn Dalheim / +47 92 80 62 58 / jahn.dalheim@nylanderpartners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Gryta 2 B, 7010 TRONDHEIM. Org. nr. 990732809.