Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 44,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Cort Piil-Smauet 5 har en fantastisk beliggenhet like ved Klosteret. Her bor en tilbaketrukket og skjermet fra byens larm, men likevel tett på sentrumskjernen, i et av Bergens koseligste smau. Området er kjent for sitt historiske preg, maritime miljø, sjarmerende Bergensgater og populære rekreasjonsområder. Fra leiligheten er det gangavstand til alt Bergen sentrum har å by på, samt kort radius til alle byens studieinstitusjoner. Perfekt beliggenhet for enhver som ønsker å bo usjenert og rolig, med pulserende byliv like utenfor ytterdøren.
Dagligvarehandelen kan gjøres på Coop Extra Gågaten, som ligger knappe 2 minutter å gå fra boligen. Det er også kort gangavstand til Bunnpris Markeveien og Bunnpris Nøstet, som begge er søndagsåpne, samt KIWI Strandgaten og REMA 1000 Tollboden. Like nedenfor boligen ligger koselige Gågaten, Bergens eldste bilfrie handlegate, med sine mange serveringssteder og nisjebutikker. På Klosteret finner en populære Løvetann Café & Bistro, som serverer fersk, økologisk mat, fylt med smak og kreativitet. Har en behov for et ytterligere servicetilbud er det bare en kort spasertur til resten av Bergen sentrums rike utvalg av butikker, handlesentre, restauranter, og kulturelle tilbud.
Det er et svært godt kollektivtilbud i området, med nærmeste busstopp i kort gangavstand fra leiligheten. Her går linje 11 fra Nordnes, gjennom Bergen sentrum og til Starefossen. Ellers er det få minutter å gå til Byparken, hvor bussene tar deg i alle retninger, og bybanen har hyppige avganger til Flesland og Fyllingsdalen. Gangavstand også til Bergen stasjon, hvor det går tog til blant annet Voss, Geilo og Oslo.
For den friluftsglade finnes det mange gode alternativer i umiddelbar nærhet. Her kan det anbefales koselige spaserturer i områdets brosteinsbelagte gater, videre til flotte Nordnesparken, Nordnes sjøbad, eller uteservering i sjøkanten på Verftet. For fjellturen er det kort vei til Fløyen og Sandviksfjellet, med sine fine turveier, Ulriken og resten av byens mange fjelltopper.
Følgende er inkludert i BRA-i:
Entré (3,4 m²), bad/vaskerom (3,5 m²), soverom (9,1 m²), stue og kjøkken (23,5 m²).
Følgende er inkludert i BRA-e:
Kjeller: Ekstern bod (4 m²).
Entré
Førsteinntrykket av leiligheten er en lys og praktisk entré. Entréen har flislagt gulv og varmekabler, som sørger for praktisk opptørking av flisene på Bergens regnværsdager. I entréen kan en enkelt henge fra seg jakker og sko, og videre inn er det skyvedørsgarderobe med god plass til oppbevaring. Det ble i 2025 lagt nytt laminatgulv og malt overflater i leiligheten, som gir et gjennomført og stilrent uttrykk.
Stue / kjøkken
Leiligheten har en lys og luftig åpen stue/kjøkkenløsning på 23,5 m². Stuens dype, koselige vinduskarmer skaper en lun atmosfære, og sørger for rikelig med naturlig lysinnslipp. Stuen har en praktisk utforming, som gjør det enkelt å innrede i soner med sofaseksjon og spisebord. I tillegg til overflater, er også gulvlister og vinduskarmer i stuen nymalt.
Pent kjøkken med profilerte fronter og laminat benkeplate. Kjøkkenfrontene ble malt i 2025, og er gjort i en behagelig beigefarge. Kjøkkenet er godt utnyttet, med integrert keramisk platetopp, integrert stekeovn, integrert oppvaskmaskin, og integrert kjøleskap og frys. Det er også stål oppvaskkum, og installert ny kjøkkenvifte. Her får en et funksjonelt kjøkken, med god oppbevaringsplass i skap og skuffer, samt godt med arbeidsplass på benken.
Soverom
Boligens soverom er av god størrelse, med et areal på 9,1 m². Soverommet har god plass til dobbeltseng og garderobe. Ny lysekrone er montert på soverommet. Veggene er gjort i en dus beigefarge, som gir rommet en behagelig følelse.
Bad
Helfliset bad på 3,5 m², med varmekabler i gulvet. Mørke fliser gir et moderne uttrykk og gjør renholdet enkelt. I 2025 ble det montert nye dusjdører og nytt dusjsett. Badet inneholder også toalett, servant, baderomsmøblement, og har opplegg for vaskemaskin.
Felles takterrasse
Det er også tilgang til en felles takterrasse av god størrelse. Fra takterrassen kan en nyte solen hele dagen, og en fantastisk utsikt mot både Fløyen og Ulriken.
Gulv: Entré og badet har flislagt gulv, resterende rom har pergo laminat select beige oak.
Vegger: Badet har fliser, resterende rom har malte flater.
Tak: Malte flater.
Opplysninger fra hjemmelshaver:
- Lagt nye laminatgulv i 2025.
- Malt veggflater i 2025.
- Malt kjøkkenfrontene i 2025.
- Montert nye dusjdører i 2025.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Soneparkering i gate etter gjeldende bestemmelser.
Hver måned setter styret av 2800 kr (200 kr per seksjon) til en egen dugnadskonto. Disse betales inn av hver seksjon i tillegg til månedlige felleskostnader. Hensikten er å oppfordre beboere til å delta i dugnadsarbeid fremfor å leie inn firma for å utføre arbeidet. Dugnadsarbeid må avtales med styret og kompenseres med 200 kr per time.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Av faglært som vennetjeneste.
Badet har fått nye dusjdører og nytt dusjsett, montert i juni 2025.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Dokumentasjon på innkjøp av materialer.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Bergen boligkontroll og Sydow byggservice og eiendom
Det ble utført omfattende arbeid på baksiden av bygården, ferdigstilt i september 2024 av Bergen Boligkontroll. Alt arbeid ble utført av faglærte håndverkere. I denne forbindelse ble all råteskade i åpne konstruksjoner fjernet. Det ble etablert en dreneringsgrøft langs grunnmuren, muren ble pusset, og musebånd ble montert. For ytterligere forebygging mot fukt og skadedyr ble det lagt netting og støpt langs veggen. I tillegg ble det sommeren 2024 gjennomført rensing og fjerning av mose fra taket for å vedlikeholde og forlenge takets levetid. Dette arbeidet ble utført av Sydow Byggservice og Eiendom.
Tilleggskommentar:
Sameiet har en løpende avtale med Norsk Brannvern, som sørger for jevnlig kontroll og vedlikehold av brannsikkerhetsutstyr i både fellesarealer og de enkelte seksjonene. Dette sikrer god oppfølging og bidrar til økt trygghet for alle beboere.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Våtrom Overflate vegger og himling:
Over halve forventete levetid for overflatene er overskredet på badet. Som følge av alder på overflatene bør det påregnes at disse må oppgraderes innen rimelig tid, tidspunkt for når dette blir en nødvendighet er vanskelig å si noe om.
Det er påvist at badet er oppført etter eldre forskrifter. Utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre bad og utgjør dermed en risiko. Våtrommet bør oppgraderes innen kort tid for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Våtrom Overflate gulv:
Over halve forventete levetid for overflatene er overskredet på badet. Som følge av alder på overflatene bør det påregnes at disse må oppgraderes innen rimelig tid, tidspunkt for når dette blir en nødvendighet er vanskelig å si noe om.
Det er påvist at badet er oppført etter eldre forskrifter. Utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre bad og utgjør dermed en risiko. Våtrommet bør oppgraderes innen kort tid for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Det ble ikke målt tilstrekkelig fall mot sluk i henhold til gjeldende forskrifter. Manglende fall mot sluk utgjør en risiko ved en eventuell lekkasje på våtrommet, lekkasjevann kan ledes til tilstøtende rom og utgjør dermed en risiko for skader på tilliggende konstruksjoner.
Våtrom Membran, tettesjiktet og sluk:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på membran. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjikt skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Som følge av alder må sluk jevnlig kontrolleres og rengjøres.
Sluket er plassert bak forhøyet kant i dusjsonen. Eventuelt lekkasjevann vil ikke ledes direkte til sluk, dette utgjør en risiko ved lekkasje fra andre installasjoner på våtrommet.
WC og innvendige vann- og avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventete levetid for vannforsyningsrørene nærmer seg oppbrukt. Rørene må jevnlig kontrolleres, skader kan plutselig oppstå på eldre vannrør.
Varmtvannsbereder:
Det er påvist at varmtvannsberederen er over 20 år. Det er ikke behov for utbedringstiltak utifra at tanken fungerer i dag, men utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Fundamentert på antatt faste masser av komprimert sprengstein/grov pukk på fjell, det er ikke foretatt grunnundersøkelser.
Gulv mot grunn av betong. Grunnmur og fundamenter av natursteinkonstruksjoner, murt i betong.
Etasjeskiller av trebjelkelag.
Ytterveggkonstruksjoner over grunnmur er oppført i mur- og trekonstruksjoner, utvendig er veggene overflatebehandlet med murpuss og maling samt partier med trekledning.
Vinduer med isolerglass i malte trekarmer. Vinduene er fra 2004.
Takkonstruksjonen er utført som valmtakskonstruksjon av trepserrer, taket er tekket med sutak, lekter og takstein. Taket er ikke besiktiget.
Denne tomten er eiet.
281,40 kvm.
Oppgitt tomteareal er hentet fra målebrev.
Bygningsmassen opptar store deler av eiendommen.
Det foreligger ferdigattest for bruksendring, datert 26.10.2004.
Andre dokumenter mottatt og gjennomgått av megler:
- Bygningsanmeldelse, datert 27.05.1902.
- Plantegning 1. og 2. etasje, datert 04.05.1918.
- Bygningsanmeldelse, datert 07.08.1918.
- Bygningsanmeldelse, datert 15.08.1918.
- Bygningsanmeldelse, datert 11.09.1918.
- Skriv om tilleggsanmeldelse, datert 15.10.1918.
- Plantegninger forandringer trapp, datert 05.04.1919.
- Bygningsanmeldelse, datert 25.04.1919.
- Bygningsanmeldelse, datert 30.08.1924.
- Plantegninger 1. og 2. etasje, datert 16.04.1925.
- Bygningsanmeldelse, datert 18.04.1925.
- Samleskriv sak om forandringsarbeid, datert fra 1931-1933.
- Fasade- og vindustegninger, datert 15.01.1931.
- Byggeanmeldelse, datert 16.01.1931, m. vedlegg.
- Byggeanmeldelse, datert 16.03.1931, m. vedlegg.
- Oppriss- og snittegninger, datert 06.08.1931.
- Byggeanmeldelse, datert 07.08.1931, m. vedlegg.
- Snitt- og opprisstegninger, datert 02.11.1931.
- Byggeanmeldelse, datert 03.11.1931, m. vedlegg.
- Plantegning 1. etasje og loft, datert 23.11.1931.
- Snittegninger, datert 23.11.1931.
- Plantegning 2. etasje, datert 29.12.1932.
- Anmeldelse reparasjon av eiendommen, datert 08.09.1944.
- Approbering reparasjon av eiendommen, datert 22.09.1944.
- Attest reparasjon av tak og vegger etc., datert 31.01.1945.
- Tegning og bestilling av skilt, datert 23.10.1958.
- Godkjenning av oppsetting av skilt, datert 28.10.1958.
- Godkjenning av skilt, datert 16.03.1962.
- Fasadetegninger ombygging, datert 14.11.2003.
- Snittegninger ombygging, datert 14.11.2003.
- Plantegninger ombygging, datert 14.11.2003.
- Takplan ombygging, datert 14.11.2003.
- Søknad om rammetillatelse bruksendring, datert 14.11.2003.
- Rammetillatelse bruksendring verksted, datert 04.02.2004.
- Nytt situasjonskart ombygging, datert 18.10.2004.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Det er ellers ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Ved utleie av hele boligen gjør vi oppmerksom på eventuell skatt av leieinntekter, og mulig gevinstbeskatning ved et senere salg.
Boligen er oppvarmet med varmekabler i entré, stue/kjøkken og på badet, ellers elektrisk oppvarming. Teknisk tilstand på varmekilder er ikke kontrollert.
Energikarakter: G - Rød
Hver måned setter styret av 2800 kr (200 kr per seksjon) til en egen dugnadskonto. Disse betales inn av hver seksjon i tillegg til månedlige felleskostnader. Hensikten er å oppfordre beboere til å delta i dugnadsarbeid fremfor å leie inn firma for å utføre arbeidet. Dugnadsarbeid må avtales med styret og kompenseres med 200 kr per time.
El. Anlegg: Sikringsskapet er montert i stuen og inneholder automatsikringer. Sikringsskapet er ikke videre undersøkt da dette krever spesialkompetanse.
VVS: Leiligheten har sluk og avløpsrør av plast. Det er benyttet rør-i-rør, plastrør til vannforsyningsrør. VVS anlegget er ikke nærmere kontrollert da dette krever spesialkompetanse.
Prisantydning kr 3 290 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
95 020,00,- (Dokumentavgift)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (Valgfri))
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
260,00,- (Panteattest kjøper)
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
3 483 084,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 604,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Vedlikehold av utvendig bygg, strøm, forsikring av bygget, renter og avdrag på felles lån.
I tillegg til felleskostnadene er det en fast månedlig kostnad på kr. 200,- til dugnadskonto. Dette fremkommer av vedtektenes pkt. 3.3.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 11 481,- for 2025.
Kommunale avgifter inkluderer eiendomsskatt, vann, avløp og renovasjon.
Andel fellesgjeld er kr. 76 814,- pr. 31.05.2025.
Selskapets totale gjeld er kr. 1 323 081,- pr. 31.05.2025.
Bank: DNB Bank
Nedbet. dato: 2032
Rentesats: flytende rente
Eiendomsskatt utgjør kr. 3 294,- for 2025, og er inkludert i kommunale avgifter.
Primær formuesverdi kr. 720 407,00.
Sekundær formuesverdi kr. 2 881 629,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Sameiet Cort Piil-Smauet 5, Orgnr: 888 470 972
Forretningsfører: Lid Revisjon & Rådgivning
Sameiet består av 14 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 49/844.
Det kreves ikke styregodkjennelse av ny eier.
Det er ikke forkjøpsrett.
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenr. 30974437.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 539 295,-
Driftskostnader kr. 180 125,-
Årsresultat kr. 250 059,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Fra årsmøte 2025:
24. juni ble det installert ny dørpumpe på ytterdør for å unngå smelling med døren.
I tillegg hadde vi rørlegger for installasjon av utendørs kran og utslagsvask i fellesbod.
Ellers er det tidligere i vår kjøpt nye møbler på terrassen.
Fremtidig vedlikehold det neste året vil være å bytte råtne bord og reparere takrenner.
Dyrehold er tillatt.
Eiendommen er regulert til annet spesialområde (99,4 %) og gatetun (0,6 %) etter reguleringsplan BERGENHUS. KLOSTERET/STRANDGATEN (planid: 4910000, dekningsgrad: 100,0 %).
Kommuneplan:
Arealet er avsatt til sentrumsformål - byfortettingssone etter KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2018 (planid: 65270000, dekningsgrad: 100,0 %).
Hensynssoner i kommuneplanen:
Angitt hensyn - kulturmiljø: Trehusbebyggelse fra Nordnes til Sydnes. Dekningsgrad: 100,0 %
Angitt hensyn - kulturmiljø: Historisk sentrum. Dekningsgrad: 100,0 %
Båndlegging: Båndlagt etter lov om kulturminner. Dekningsgrad: 100,0 %
Faresone: Brannsmitte. Dekningsgrad: 100,0 %
Faresone: Luftkvalitet - gul sone. Dekningsgrad: 100,0 %
Bestemmelsesområder i kommuneplanen:
Byggegrense, utb.volum, funksjonskrav. Dekningsgrad: 100,0 %
Kommunedelplan:
Arealet er avsatt til boligområder (100,0 %) og fotgjengerstrøk (< 0,1 % (0,0 m²)) etter kommunedelplan BERGENHUS. KPD SENTRUM (planid: 15780000, dekningsgrad: 100,0 %).
Det er igangsatt planlegging av en ny kommunedelplan: Kommuneplanens arealdel KPA 2027 (planid: 71740000, saksnr: 202417461, dekningsgrad: 100 %).
Planer i nærheten av eiendommen:
Planid: 16040000
Plannavn: BERGENHUS. VÅGEN, KAIENE OG BRYGGEN
Saksnr: 199814331
Planid: 61570000
Plannavn: BERGENHUS. GNR 165 BNR 117, 118 MFL., GRIEGGÅRDEN
Saksnr: 201001437
Planid: 9910101
Plannavn: BERGENHUS. PARKERINGSANLEGG OG VEGTUNNEL UNDER KLOSTERET
Saksnr: 200403374
Planid: 7340000
Plannavn: BERGENHUS. DEL AV GNR 165, NØSTET - VERFTET - KLOSTERET
Saksnr: 190001274
Planid: 8250000
Plannavn: BERGENHUS. KLOSTERKVARTALET KLOSTERGATEN - VESTRE MURALLMENNINGEN
Saksnr: 190710721
Planid: 10090000
Plannavn: BERGENHUS. NORDNES, ØSTRE DEL AV NORDNESHALVØYA
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
Eiendom: 165/227
Bygningsnr: 139286715-1
Endring: Ombygging
Bygningstype: Andre småhus m/3 boliger el fl
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 17.10.2024
Saksnr: 202317436
Eiendom: 165/63
Bygningsnr: 139285387-2
Endring: Påbygg
Bygningstype: Butikk/forretningsbygning
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 13.09.2023
Saksnr: 202229181
Eiendom: 165/58
Bygningsnr: 139285336-1
Endring: Påbygg
Bygningstype: Annen forretningsbygning
Status: Rammetillatelse
Dato: 07.03.2019
Saksnr: 201821941
Andre opplysninger:
Eiendommen er berørt av Eviny Termo AS sitt konsesjonsområde for fjernvarmeanlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 43720, tgl. 20.12.2004 - Seksjonering
SNR: 3
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 49 / 844
Dnr. 3535, tgl. 02.05.1961 - Erklæring/avtale
Best. om felles dråpefall iflg. målebrev
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 407404, tgl. 01.01.2020 - Omnummerering ved kommuneendring
Omnummerering ved kommuneendring
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Iht. Offentlig informasjon, SEFRAK register, (register av faste kulturminner i Norge) er denne eiendommen registrert SEFRAK-registrert som kulturminne. Eiendommen er av kulturminneart byanlegg og er automatisk fredet av kategori arkeologisk lokalitet. Dette betyr at det er begrensninger på eiendommen, som må hensyntas.
Automatisk fredning innebærer at kulturminnet er fredet direkte etter kulturminneloven, uten særskilt vedtak. Alle faste kulturminner fra før år 1537 er automatisk fredet. Som en ekstra beskyttelse, har alle automatisk fredede kulturminner en sikringssone på minimum 5 meter i alle retninger rundt det fredede objektet. Ved erklæring om at stående byggverk stammer fra perioden 1537 – 1649, blir disse også automatisk fredet. Samiske kulturminner eldre enn 100 år er automatisk fredet.
Ytterligere informasjon kan fås ved henvendelse til byantikvar eller kommune.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring.
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven og interessenter må sette seg inn i dette dokumentet før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Bergby &Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Cort Piil-Smauet 5.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 165, bnr. 252, snr. 3 i Bergen.
Sameiebrøk: 49/844.
Vårt oppdragsnummer er 84250080.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 40 000 inkl. mva
Grunnpakke (e-tinglysing, grunnbok og servitutter): 10 000,00
Markedspakke : 20 000,00
Oppgjørshonorar : 7 990,00
Tilrettelegging: 10 000,00
Visning/overtakelse: 4 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Fabian Haukedal / +47 90 63 57 28 / fh@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Fabrikkgaten 5, 5059 BERGEN. Org. nr. 935096219.