Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 75,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Drømmer du om et trygt og trivelig sted å bo, omgitt av natur og med alt du trenger i nærheten? Da er du hjertelig velkommen til Skranevegen!
Et familievennlig boligområde med barn i alle aldre og nærhet til alt hverdagen måtte trenge. Boligen befinner seg sentralt ved Dolvikvegen.
Fra boligen er det kort vei til både barnehage, skole, butikk, idrettsanlegg, kollektivtransport og fin natur. Det er også sentral beliggenhet med rundt 15 minutter å kjøre til sentrum, og under 10 minutter å kjøre til Flesland. I tillegg er det kun noen få minutter til de mange arbeidsplassene på Sandsli og Kokstad.
Det er kort vei til det meste du kan ønske deg av turområder, med naturen rett utenfor døren. Like i nærheten finner du turstien rundt Skranevatnet som byr på fine stier med lett kupert terreng. Om sommeren er det mange som tar seg et bad i Skranevatnet, mens på kalde vintre er det et populært skøytevann. Om du foretrekker brattere terreng kan du ta turen til Storrinden som en ypperlig liten fjelltur for store og små. Fra toppen har du fin panoramautsikt over alle fly som letter og lander på Flesland, med Raunefjorden og Sotra i bakgrunnen. På varme sommerdager er det fint å dra bort til friluftsområdet på Kyrkjetangen hvor det er fin badestrand med sandstrand og stupebrett. Nordåsvannet er også en fint sted for vannaktiviteter som f.eks kajakk.
Sandsli har gode oppvekstsvilkår for barn med kort vei til skole for alle alderstrinn. Aurdalslia skole med første- til syvendeklasse er kun en spasertur gange fra boligen. Her er det trygg skolevei. Nærmeste ungdomsskole er Skranevatnet skole. I tillegg er de populære videregående skolene Sandsli og Nordahl Grieg lett tilgjengelig med gode bussforbindelser. Det er også flere barnehager i kort avstand fra boligen, den nærmeste kun noen minutter å gå fra boligen.
Det er også godt aktivitetstilbud i området. Ved Aurdalslia skole er det kunstgressbane. I tillegg er det stort idrettsanlegg ved Skranevatnet skole med to flerbrukshaller og kunstgressbane, samt utendørs sandvolleyballbane og basketballbane. Her har idrettslaget Gneist blant annet organisert fotball, håndball, volleyball, turn og klatring. Det er også flere treningssenter og et padeltennis-senter i kort avstand fra boligen.
Det er kort vei til alt du trenger av fasiliteter og servicetilbud. Nærmeste dagligvarebutikk er Meny Dolviken og Rema 1000 ved Fanatorget som er kun noen minutters gange fra boligen. Her er det i tillegg apotek, blomsterforretning, frisør, restaurant, treningssenter og legesenter med mer. Om du skal på større handel er det rundt 7 km til Lagunen Storsenter som er et av landets største kjøpesentre med over 180 virksomheter. Her er det både dagligvarebutikker, apotek, vinmonopol, motebutikker, sportsbutikker, jernvarebutikker og mange spesialbutikker. I tillegg er det mange caféer og restauranter. Nylig har de også åpnet Kino, så her finner du det meste. Om du ikke skulle finne det du var på jakt etter her, er det under 15 minutters kjøring til Bergen sentrum med alle sine butikker og serveringstilbud.
Området har meget godt kollektivtilbud med et par minutters gange til busstopp. Her har ekspressbussen 50E hyppige avganger mot sentrum. I tillegg er det gangavstand til Bybanestoppet Sandslimarka.
Boligen inneholder:
2. etasje: Gang(11,5m²), bad/vaskerom(4,6m²), soverom(12,5m²), soverom(7,5m²), stue og kjøkken(28,4m²), bod(3m²)
Kjeller: Ekstern bod(5m²).
Velkommen til Skranevegen 107!
Entré/gang
Når du kommer inn i leiligheten møtes du av en lys og fin entré på 11,5 m². Du har plass til knagger og ulike oppbevaringsmøbler for å henge av deg yttertøy. Veggene er malt i et tidløst fargevalg og gulvet er belagt med parkett. For ytterligere oppbevaring har leiligheten en bod i kjeller på 5 m².
Stue/kjøkken
Den åpne stue/kjøkkenløsningen gir en romslig følelse og måler til 28,4m². Stuen er lekker og har nydelige detaljer! De store vindusflatene gir godt med naturlig lys. Dette sørger for en luftig atmosfære. Rommet er perfekt for å muliggjøre sosiale soner med plass til mange gjester. Du har en naturlig plass til både sofagruppe, TV med tilhørende møblement og ulike oppbevaringsløsninger.
Kjøkkenets utforming er svært praktisk og funksjonelt til sitt bruk. Kjøkkeninnredning med slette fronter, laminat benkeplate, over benkeplaten er det benyttet malte flater, stål oppvaskkum, ventilator. Av integrerte hvitevarer inneholder kjøkkenet induksjonsplatetopp, stekeovn og oppvaskmaskin.
Balkong
Fra stuen er det utgang til balkong på 8,7 m². Fra balkongen er det utsikt over sameiets felles grøntområde.
Soverom
Leiligheten har to romslige soverom. Soverom 1 har god plass til dobbeltseng, nattbord på hver side og øvrig møblement. Soverom 2 er lunt og koselig. Veggene er malt i lyse farger. Rommene er på henholdsvis 12,5 m² og 7,5 m².
Bad
Tidløst, flislagt baderom på 4,6m² med varmekabler. Inneholder servant med underskap, vegghengt speil med overlys og stikkontakt, vegghengt toalett og opplegg for vaskemaskin.
Gulv: Badet har flislagt gulv, resterende rom har parkettgulv.
Vegger: Badet har fliser, resterende rom har malte flater.
Tak: Malte flater.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
OPPSUMMERING TILSTANDSRAPPORT
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Grunn og fundamenter: Fundamentert på antatt faste masser av komprimert sprengstein/grov pukk på fjell, det er ikke foretatt grunnundersøkelser. Gulv mot grunn av betong. Grunnmur og fundamenter av betongkonstruksjoner.
Yttervegger: Ytterveggkonstruksjoner over grunnmur er oppført som isolert bindingsverk med stålsøyler, utvendig er veggene kledd med overflatebehandlede fasadeplater med tynnpuss.
Tak: Takkonstruksjonen er utført som flatkonstruksjon av betong, taket er tekket med Sanarfil eller tilsvarende tekking. Taket er ikke besiktiget på befaringsdagen.
Etasjeskille: Bære- og skillevegger samt etasjeskiller av betong.
Vinduer: Vinduer med isolerglass i malte trekarmer
Denne tomten er eiet.
5290,00 kvm.
Det foreligger ferdigattest vedrørende nybygg boligblokker med tilhørende infrastruktur datert 24.01.2018
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Det fremkommer i vedtektene til sameiet at det foreligger en begrensing på 60 dager.
Det foreligger ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendige rom (hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven. Ethvert salg eller bortleie av seksjoner skal meldes skriftlig til sameiets forretningsfører med opplysning om hvem som er ny eier/leietaker.
Boligen er oppvarmet med varmekabler på badet, balansert ventilasjon, konvektor i gangen.
Energikarakter: C - Oransje
VVS:
Tekniske installasjoner:
Prisantydning kr 3 990 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
105 250,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
4 106 290,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 2 650,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
TV og internett (grunnpakke), felles byggforsikring, strøm i fellesarealer, vaktmestertjenester, drift og forretningsførsel.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kr. 17 347,- for 2025.
Sameiet Vindelhagen har ikke lån.
Andel fellesformue utgjør kr. 27 610,- pr. 31.12.2024.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 957 522,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 830 088,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Sameiet Vindelhagen, Orgnr: 918 319 913
Forretningsfører: Bob BBL
Sameiet består av 60 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 1/63.
Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at man må være BOB-medlem for å eie seksjon i sameie som er tilknyttet BOB.
Det er krav om styregodkjenning av ny eier. Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må meldes til styret for godkjennelse.
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0003233740 .
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 1.953.786,-
Driftskostnader kr. 2.018.778,-
Årsresultat kr. - 12.073,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 1.380.683,- per 31.12.24.
Budsjett for 20xx viser et overskudd på kr. 80.950,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- En seksjonseier kan Med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. styret kan bare nekte å samtykke dersom Det foreligger en saklig grunn.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Styreleder opplyser om at de er i gang med å utarbeide en fremtidig vedlikeholdsplan. Men at det ikke er planlagt noen arbeider pr. idag.
Dyrehold er tillatt, så lenge det ikke er til sjenanse for naboer og i tråd med husordensreglene.
Eiendommen er regulert til områder for boliger m/tilhørende anlegg ifølge Bergen kommune
Reguleringsplaner på grunnen
PlanID: 8080000
Plannavn: YTREBYGDA. GNR 35, SØREIDE/SØVIK/STEINSVIK, PLANOMRÅDE 8, FELT XV /XVI
Status: 3- Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttrådt: 26.02.1990
Saksnr: 190710993
Dekningsgrad: 96,8 %
PlanID: 8010000
Plannavn: YTREBYGDA. SØREIDE/SØVIK/STEINSVIK, VEG 1 ETAPPE 3, VEG 2 ETAPPE 1
Status: 3- Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttrådt: 21.03.1988
Saksnr: 190611050
Dekningsgrad: 2,5 %
PlanID: 16280000
Plannavn: YTREBYGDA/FYLLINGSDALEN/LAKSEVÅG. RINGVEG VEST
Status: 3- Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttrådt: 23.02.2004
Saksnr: 200012271
Dekningsgrad: 0,7 %
Kommuneplan
PlanID: 65270000
Plannavn: KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2018
Ikrafttrådt: 19.06.2019
Dekningsgrad: 100,0 %
Hensynssoner Gul støy i kommuneplanen
PlanID: 65270000
Beskrivelse: Vei støy - gul sone
Dekningsgrad: 65 %
Bestemmelsesområder i kommuneplanen
PlanID: 65270000
Bestemmelseshjemmel: 8 - Forhold som skal avklares og belyses
Dekningsgrad: 100,0 %
Kommunedelplaner under arbeid
PlanID: 7174000
Plantype: 20
Plannavn: Kommuneplanens
Saksnr: 202417461
Dekningsgrad: 100,0 %
For mer detaljert informasjon se planinformasjon i salgsoppgaven.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 859470, tgl. 21.09.2016 - Seksjonering
SNR: 27
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 70 / 4410
Dnr. 997919, tgl. 30.11.2011 - Bestemmelse iflg. skjøte
Solidarisk ansvar for drift og vedlikehold av private fellesanlegg.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 997919, tgl. 30.11.2011 - Best. om vann/kloakkledn.
Bestemmelse om hydranter og sluk
Med flere bestemmelser
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 748002, tgl. 19.08.2016 - Bestemmelse om vannledn.
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om reparasjon og vedlikehold
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 955926, tgl. 18.10.2016 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bebyggelse
Rett til å bygge, drive, vedlikeholde og fornye et jordkabelanlegg
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Bergby &Partners sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Skranevegen 107.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 35, bnr. 707, snr. 27 i Bergen.
Sameiebrøk: 1/63.
Vårt oppdragsnummer er 84250087.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 50 000 inkl. mva
Grunnpakke (e-tinglysing, grunnbok og servitutter): 15 000,00
Markedspakke : 22 900,00
Meglerpakke forretningsfører: 4 050,00
Oppgjørshonorar : 8 000,00
Tilrettelegging: 14 900,00
Visning/overtakelse: 5 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.)
Ansvarlig megler er Fabian Haukedal / +47 90 63 57 28 / fh@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Fabrikkgaten 5, 5059 BERGEN. Org. nr. 935096219.