Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 214,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 77,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Velkommen til Greisdalsveien 45, en romslig enebolig med utleiedel og tilbygg, beliggende i et etablert boligområde på Mørkved i Bodø.
Boligen har et samlet bruksareal på ca. 243 m² fordelt på kjeller, 1. etasje og loft, og inneholder blant annet flere soverom, stuer, kjøkken, bad og vaskerom. Utleiedelen har egen inngang, noe som gir fleksible muligheter for utleie eller generasjonsbolig.
Boligen har behov for vedlikehold og oppgraderinger, spesielt på taktekking, veggkonstruksjon, balkonger, våtrom og tekniske installasjoner. Loftet er innredet til soverom og loftstue, men mangler godkjente rømningsveier.
Tomten er pent opparbeidet med plen og beplantning, og eiendommen har god tilknytning til nærområdet med kort vei til skoler, barnehager, dagligvarebutikk og offentlig transport. Dette er en bolig med potensial for den som ønsker å sette sitt eget preg i et veletablert og sentralt område. Velkommen til visning!
Boligen inneholder kjeller med bad, vaskerom, gang, boder, soverom og utleiedel med gang, bad, soverom og stue/kjøkken. 1. etasje med kjøkken, stue og to soverom. Loft med loftstue og soverom. I tillegg disponeres dobbel garasje frittliggende bygget i tomtegrense, hvor beskrevne eiendom eier 1/2. Garasje har ikke støpt gulv og anses bruk som bod inntil gulv er støpt.
Eiendommen har adkomst via offentlig vei, noe som sikrer enkel og trygg tilkomst til boligen. Veien er godt vedlikeholdt og tilrettelagt for både biltrafikk og myke trafikanter. Det er gode parkeringsmuligheter på egen tomt med dobbel garasje, og området har etablert infrastruktur som gjør det enkelt å komme seg til og fra eiendommen. Offentlig transport er tilgjengelig i umiddelbar nærhet, med bussholdeplass ca. 200 meter unna, noe som gir gode forbindelser til resten av Bodø og omegn.
Det vil bli skiltet med Advanti & Partners i forbindelse med fellesvisninger.
Dobbel garasje frittliggende bygget i tomtegrense, hvor beskrevne eiendom eier 1/2. Garasje har ikke støpt gulv og anses bruk som bod inntil gulv er støpt.
Parkeringsdekning for boligene skal samsvare med vedtekt til bygningslovens § 69 der parkering skjer på enkelttomtene. For felles parkeringsløsninger skal dekningen være 1,5 biloppstillingsplass pr. boligenhet.
Parkering på gruset areal i front av garasje og på kommunalt areal som grenser til eiendommen.
Dersom det er spørsmål knyttet til det kommunale arealet, er følgende riktig: Beboerne har også parkert i front av boligrekka, på gnr 43 og bnr 200 som tilhører Bodø kommune. Det er ikke tinglyst parkeringsrettighet på denne eiendommen, men det har blitt parkert der siden boligene ble bygd. Det presiseres at parkering på gnr 43 og bnr 200 kan bortfalle når som helst og selger kan ikke holdes ansvarlig dersom parkeringsplassen bortfaller.
Selger har kommentert følgende i egenerklæringsskjema
Driver du med omsetning eller utvikling av eiendom?
Ja
1 Har det vært feil på bad, vaskerom eller toalettrom?
Ja
Beskriv feilen og omfanget
Gammel fuktskade i himling vaskerom, fra før jeg overtok boligen
2 Er det utført arbeid på bad, vaskerom eller toalettrom?
Ja i 2022 av ufaglært
Fortell kort hva som ble gjort av ufaglærte
Våtromsmaling bad
3 Har det lekket vann utenfra og inn, eller er det sett andre tegn til fukt?
Ja
Beskriv feilen og omfanget
Forrige eier meldte om svakt fuktgjennomslag på soverom i leilighet
17 Er det tegn på setningsskader eller sprekker i for eksempel grunnmur eller fliser?
Ja
Beskriv feilen og omfanget, samt hvilke tiltak som er gjort
Mindre sprekker/skjevheter i mur, jfr. tilstandsrapport.
21 Har det vært mugg, sopp eller råte i boligen eller andre bygninger på eiendommen?
Ja
Beskriv omfanget Råte i bordkledning, jfr. tilstandsrapport
23 Mangler boligen eller andre bygninger brukstillatelse eller ferdigattest for søknadspliktige tiltak?
Ja
Beskriv hva som mangler og hvorfor: Forrige eier monterte trapp til loft. Loft er innredet som loftstue, ikke omsøkt.
24 Har du bygd på eller gjort om kjeller, loft eller annet til boligrom?
Ja i 2019, utført av faglært.
Fortell kort hva som ble gjort av faglærte
Innredning loft.
Hvilket firma utførte jobben?
Arto Bygg AS
Har du dokumentasjon på arbeidet?
Ja
Har du fått innvilget tillatelse fra kommunen for ombyggingen?
Nei
25 Selges eiendommen med utleiedel som leilighet, hybel eller lignende?
Ja
26 Er utleiedelen godkjent til beboelse av kommunen?
Ja
Se hele egenerklæring som vedlegg til salgsoppgaven.
Denne tomten er eiet.
548,80 kvm.
Tomten på ca. 549 m² er pent opparbeidet med velholdt plen, variert beplantning og bygningsmasse som inkluderer dobbel garasje. Området rundt tomten fremstår som etablert og tilpasset boligformål, med regulering til boligbebyggelse som sikrer en harmonisk utvikling. Tomten gir gode muligheter for uteaktiviteter og har en praktisk utforming som ivaretar både privatliv og tilgjengelighet. Det er etablert adkomst via offentlig vei, og tomten ligger i et område med god infrastruktur og nærhet til nødvendige fasiliteter.
Det foreligger ferdigattest datert 25.10.1984.
Ihht tilstandsrapport: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk Kommentar: Lovlighet Fremlagt tegninger fra tidligere salg. Det er påvist avvik fra disse som er søknadspliktige: Loft er innredet til loftstue og soverom, etasjen er ikke beskrevet med rom betegnelse i tegninger og anses dermed som uinnredet tilleggsdel. Det ser ut til at balkong over inngangsparti er bygget ut framover og samsvarer ikke med tegninger. Det er og lagt inn soverom i stue, dette er i utgangspunktet ikke søknadspliktig da det er endring fra hoveddel til hoveddel.
Megler har ikke kunnet foreta kontroll av dagens bruk av boligen opp mot evt. godkjente byggetegninger. Kjøper overtar ansvar, risiko og evt. konsekvenser knyttet til avvikende tegninger
Utleieenheten er godkjent som separat boenhet og kan leies ut.
Prisantydning kr 6 390 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
159 750,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
19 900,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
6 570 740,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 27 488,- for 2024.
10 699
9157,76
440,00
7192,00
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Primær formuesverdi kr. 1 500 786,00.
Sekundær formuesverdi kr. 6 003 145,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
Eiendommen er forsikret i med polisenr. .
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehøre.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Advanti & Partners Bodø sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Greisdalsveien 45.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 43, bnr. 352 i Bodø.
Vårt oppdragsnummer er 85250135.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 30 000 inkl. mva + 10,000 % av differansen mellom salgssum og prisantydning
Elektroniske signeringer: 1 900,00
Markedspakke standard: 18 900,00
Tilrettelegging: 8 900,00
Visninger/overtagelse: 2 500,00
Meglers vederlag er avtalt til ,
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Christer Hagen / +47 98 45 35 71 / christer.hagen@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Postboks 213, 8001 BODØ. Org. nr. 927102234.