Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 92,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 27,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Vi har gleden av å presentere Galnåsmyra 88 A, et praktisk rekkehus med en attraktiv plassering i det etablerte og etterspurte Hunstad-området. Boligen har et bruksareal på cirka 92 m² fordelt på fire rom, og gir en funksjonell ramme som passer godt til en aktiv hverdag.
Innvendig er det lagt vekt på gode løsninger for komfort. Varmekabler i gangen og på badet i 1. etasje, samt gulvvarme i stue/kjøkken i underetasjen, gir en jevn og behagelig varme. I tillegg er det installert varmepumpe i stuen for et stabilt inneklima.
Tomten eies i fellesskap og er pent opparbeidet med asfalterte internveier, grøntområder og lekeplasser. Dette gir et trygt og barnevennlig nærmiljø, samtidig som det er rom for både lek og rolige stunder utendørs.
Beliggenheten gir gode hverdagskvaliteter med kort vei til skoler, barnehager og dagligvarebutikker. Området byr også på fine turmuligheter i skog og mark, med enkel tilgang til friluftsliv året rundt.
Velkommen til visning!
Velkommen til Galnåsmyra 88 - en flott beliggenhet midt i hjertet av det populære Hunstad-området i Bodø. Eiendommen ligger i et etablert og familievennlig boligfelt preget av både eneboliger, rekkehus og flermannsboliger, med et trygt og godt nærmiljø.
Her bor du bokstavelig talt like ved Hunstad ungdomsskole, som ikke bare byr på korte skoleveier, men også fine uteområder med fotballbane, ballplass og lekeområder som er populære blant både barn og ungdom. For de yngre barna er det også kort vei til Hunstad barneskole (ca. 0,5 km) og Hunstad Øst barnehage (ca. 0,3 km).
På Hunstadsenteret, som ligger bare få minutter unna, finner du Rema 1000 og flere andre servicetilbud. I nærområdet ligger også Eurospar som et godt alternativ for dagligvarehandel.
Nærheten til naturen gir gode muligheter for turer året rundt. Området byr på skogsstier, lysløyper og fine nærområder som innbyr til både rekreasjon og aktivitet. Samtidig er området rolig og pent, og er kjent for sitt gode naboskap og sitt barnevennlige preg.
Med kort vei til skoler, barnehager, butikker og friområder er Galnåsmyra 88 et attraktivt sted for både familier og alle som ønsker en praktisk og behagelig hverdag
Galnåsmyra 88 A går over to plan og har en funksjonell planløsning med gode oppholdsrom.
Inngangsparti:
Praktisk vindfang som leder inn til gang med flislagt gulv og elektrisk gulvvarme. Gode oppbevaringsmuligheter.
Stue og kjøkken:
Stor stue med varme i gulv, luft-til-luft varmepumpe og utgang til balkong. I åpen løsning med stuen ligger kjøkkenet, modernisert i 2014, med hvite fronter, god skap- og benkeplass, integrert komfyr og oppvaskmaskin samt plass til kjøleskap. Her er alle skapene med Softclose.
Soverom:
Tre soverom - ett i første etasje og to i underetasjen. Alle med laminatgulv og lyse overflater.
Bad og toalettrom:
Bad oppusset i 2014, helfliset med varmekabler, servant, dusjkabinett og opplegg for vaskemaskin. I tillegg separat toalettrom med servant.
Uteplasser og fellesområder:
Fra stuen i underetasjen er det utgang til en terrasse med tregulv og rekkverk. Boligen har også balkong fra stuen i hovedetasjen. Borettslaget disponerer felles grøntarealer, lekeplasser og asfalterte veier.
Parkering:
Tildelt parkeringsplass på borettslagets område samt gjesteparkering.
Byggeår:
Boligen er oppført i 1979 og bærer preg av solid konstruksjon.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
4. Er det utført arbeid på tak, yttervegg, vindu eller annen fasade?: Ja
4.1.1. Navn på arbeid: Nytt arbeid
4.1.2. Årstall: 2023
4.1.3. Hvordan ble arbeidet utført?: Faglært
4.1.4. Fortell kort hva som ble gjort av faglærte: To vinduer i stue ble byttet ut grunnet skade
4.1.5. Hvilket firma utførte jobben?: Vet ikke
4.1.6. Har du dokumentasjon på arbeidet?: Nei
6 Har leiligheten kjeller, underetasje eller andre rom under bakken? Ja
7 Er det observert vann eller fukt i kjeller, krypkjeller eller underetasje? Nei, ikke som jeg kjenner til
8 Er det utført arbeid med drenering? Ja
8.1.1 Navn på arbeid: Nytt arbeid
8.1.2 Årstall: 2020
8.1.3 Hvordan ble arbeidet utført? Faglært
8.1.4 Fortell kort hva som ble gjort av faglærte: Drenering ble gjort i tidsrommet 2020-2022
8.1.5 Hvilket firma utførte jobben? Nordanlegg
8.1.6 Har du dokumentasjon på arbeidet? Nei
18 Har det vært feil eller gjort endringer på ildsted eller pipe? Ja
Beskriv feilen eller endringen: Pipen er tettet og åpning fjernet, dette er gjort av tidligere eier som leide inn fagfolk
28 Er det andre forhold av betydning eller sjenanse for eiendommen eller nærområdet? Ja
Hvilke planer? Hvor stor endring vil kostnadene og/eller gjelden medføre? Renovering, kan bli en økning på felleskostnader på noen få prosent grunnet renovering av fasade.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Iht. tilstandsrapport
Boligen er oppført i 1979 med en robust konstruksjon, der grunnmuren består av støpt plate mot mark og kjellervegger av betong. Ytterveggene er en kombinasjon av tre- og betongkonstruksjoner, noe som bidrar til en solid bygningskropp. Taket er flatt og tekket med papptekking/asfaltbelegg, som er en vanlig og funksjonell løsning for denne hustypen.
Vinduer: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags isolerglass. Det bemerkes at vinduene har passert en betydelig del av sin forventede levetid, og stedvis slitasje er observert. Utskifting av vinduer må påregnes over tid, som går på borettslaget.
Dører: Hovedytterdør og balkongdør er malt i tre. Karmene i dørene viser tegn til værpåvirkning og sprekker i trevirket, noe som indikerer at vedlikehold og eventuell utskifting av enkelte dører må påregnes.
Balkong: Utgang fra stue i underetasjen fører til en balkong med dekke av impregnert bord og rekkverk av malt treverk. Det er også en trapp ned til terrenget på fremsiden. Rekkverket er vurdert til å være for lavt i henhold til dagens krav til rekkverkshøyder, selv om det ikke foreligger krav om umiddelbar utbedring. Etablering av rekkverk ved trapp må påregnes.
Etasjeskiller: Innvendige etasjeskiller er av støpt betongdekke, som gir god stabilitet og lydisolasjon mellom etasjene.
Pipe: Boligen har en pusset pipe av mur. Det er påvist at ildfast plate mangler på gulvet under sotluke/feieluke på pipe, og det anbefales å montere dette for å sikre forskriftsmessig funksjon.
- Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter utskifting av varmtvannsbereder, vinduer, herunder nødvendig utskifting av termoruter, og ytterdører til boligen eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk, samt rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler.
Tilstandsrapport er vedlagt salgsoppgaven.
Denne tomten er eiet.
7676,10 kvm.
Eiendommen er en del av et felleseid borettslagstomte som utgjør et betydelig areal på ca. 7676.1 m². Dette velholdte fellesområdet er utformet med asfalterte veier og gangbaner som sikrer enkel adkomst og ferdsel. Mellom bygningsmassene finner man grønne, innbydende plener og dedikerte lekeplasser, som bidrar til et attraktivt og barnevennlig bomiljø. Tomten har en naturlig skråning, noe som gir variasjon i landskapet og bidrar til en dynamisk utendørsopplevelse for beboerne. Felles eierskap fremmer en følelse av fellesskap og ansvar for å opprettholde de flotte uteområdene.
Det foreligger ferdigattest datert 27.04.1979
Det foreligger godkjente tegninger, som ser ut til å stemme med dagens bruk. Det er verdt å bemerke seg at disse tegningene ikke har rom benevnelse.
Kjøper overtar ansvar, risiko og evt. konsekvenser knyttet til misvisende og/eller avvikende tegninger.
Varmekabler i gang 1.etg og bad 1.etg. Varme i gulv på stue/kjøkken u,etg. Varmepumpe etablert i stue.
Energikarakter: F - Oransje
Prisantydning kr 2 950 000,-
Andel fellesgjeld kr 392 966,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL )
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 354 006,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 392 966,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 8 394,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Drift/vedlikehold, Dette inkluderer kommunaleavgifter, renovasjon, eiendomsskatt, TV og internett. Avsetning til fremtidig vedlikehold, Alarm, Tv/internett
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Andel fellesgjeld er kr. 392 966,- pr. 15.09.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
14 682 839,- pr. 15.09.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 184 228,- pr. 15.09.2025.
Kreditor: DNB Bank ASA
Lånenummer: 12136857337
Lånetype: Annuitetslån, 4 terminer per år
Rentesats per 15.09.2025: 5.3% pa.
Antall terminer til innfrielse: 93
Saldo per 15.09.2025: 14 682 839
Andel av saldo: 392 967
Neste termin/avdrag: 30.09.2025 (siste termin 30.09.2048)
Flytende rente
Eiendomsskatt er inkludert i felleskostnader.
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. bestemmelsene i lov om borettslag er andelseierne ikke solidarisk ansvarlig for andre andelseiers evt. mislighold av felleskostnader eller usolgte andeler, dog er andelseierne solidarisk ansvarlig overfor kreditorer ifølge borettslagslova § 11-12. Dette borettslaget har tegnet forsikring i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS, som er en forsikring mot tap av felleskostnader i borettslag. Varighet på forsikringen er løpende. Avtalen kan sies opp av forsikrede med en måned oppsigelse. Forsikringsselskapet kan til enhver tid si opp avtalen, dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved første gangs forsikring. Se lenke for mer informasjon: http://www.nbbl.no/Boligbyggelag/Om-borettslag/Borettslagenes-sikringsfond.
Primær formuesverdi kr. 958 708,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 834 830,00.
Gjeldende for ligningsåret 2024.
SENTERET BORETTSLAG A/L, Orgnr: 951 062 979
Forretningsfører: Boligbyggelaget Nobl avd Bodø.
Det er pliktig medlemskap i nobl.
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har 20 dagers forkjøpsrett.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring med polisenr. SP588698.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter: kr. 3 862 313,-
Driftskostander: kr. 2 748 866,-
Årsresultat: kr. 517 701,-
Disponibelt beløp for boligselskapet: kr. 6 875 180,-
Budsjett for 2025 viser et resultat på: kr. 500 016,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler følger vedlagt.
I 2024 har styret avholdt 9 ordinære styremøter og behandlet 40 saker. I tillegg til dette har mange saker og utfordringer blitt diskutert og funnet løsninger på via uformelle møter, epost og chat.
Det har i løpet av året vært avholdt 1 generalforsamling, 1 vårdugnad og 1 beboermøte i høst angående vedlikeholdstiltak – rehabilitering av boligmassen. I løpet av året hadde vi snevret oss ned til tre alternativ – A med full rehabilitering av fasader og bod, vesentlig forbedring av energiklasse, etterisolering, ENKØK-tiltak med varmepumpe og balansert ventilasjon, stor strømbesparelse osv, et alternativ B – som A men uten varmepumpe og balansert ventilasjon og C – vanlig vedlikehold, som i realiteten er å få det opp til «ny standard» men mer anno byggeår og dermed mindre strømbesparelse. Disse modellene ble presentert høsten 2024 i beboermøte med veldig bra oppmøte. Vi har i forbindelse med dette hatt 2 møter hos NOBL om dette prosjektet samt flere telefonsamtaler, telefonmøter og epostkorrespondanse.
Så har prosessen beklageligvis stått litt stille noen måneder og vi er litt forsinket – dette av flere årsaker. Dette ligger på styret og styreleder – ikke NOBL, det handler om kapasitet i et spesielt år, 2024 har gitt utfordringer og tøffe saker vi ikke har vært borti før. For å se fremover og med litt optimisme, så har man lært mye av dette året og vi er i gang igjen. Vi har fått en kostnadsberegning for alle 5 eiendomstypene da det i beboermøtet i høst ble forvirrende for mange – alle skal ha fått disse tilsendt på epost ut fra hvilken leilighetstype hver enkelt andelseier har. Så utarbeides det i disse dager et spørreskjema til alle for å få en pekepinn på hvilken av de 3 modellene flertallet ønsker vi går videre med. Om det er et klart flertall for en av modellene OG høy svarprosent på spørreundersøkelsen, går styret videre med å innhente konkrete tilbud sammen med Side 4 av 20 NOBL på foretrukket modell. Vi ser for oss da å innkalle til beboermøte og evt ekstraordinær generalforsamling når vi har noe mer konkret å vise til.
Borettslagets økonomi er pr i dag meget god, vi har derfor valgt å ikke justere opp felleskostnader i samme takt som økte kostnader på innleide tjenester i tråd med plan lagt året før. Den bufferen vi i dag har på konto kommer godt med i det vi starter vedlikeholdsarbeidet.
Styret har hatt noen klager på veranda, platt, trapp osv som mulig følge av dreneringsarbeidet i det siste, vi har hatt tett dialog med utførende firma men nå blir alt avvist som «for sent å klage nå». Vi har sjekket dette med juridisk hos NOBL og blitt anbefalt å ikke gå videre på dette. Dette betyr at om det er noe som er feil, så må sakene meldes styret og løses av borettslaget eller den enkelte eier ut fra ansvarsforhold. Utbygg, platt og veranda (utover original bygningsmasse) er typiske eksempler som eier må ordne selv.
Styret har behandlet 4 eierskifter samt noen forespørsler fra meglere rundt informasjon om borettslaget.
Årsmeldingen er godkjent av styret 28.05.2025
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Det må godkjennes av styret.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehøre.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Advanti & Partners Bodø sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Galnåsmyra 88A.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 41, bnr. 1050, andelsnr. 2195 i SENTERET BORETTSLAG A/L i Bodø.
Vårt oppdragsnummer er 85250180.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 25 000 inkl. mva
Elektroniske signeringer: 1 900,00
Markedspakke standard: 18 900,00
Tilrettelegging: 8 900,00
Visninger/overtagelse: 1 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Tobias Bronder / +47 95 16 68 05 / tobias.bronder@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Postboks 213, 8001 BODØ. Org. nr. 927102234.