Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Selger: B8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama AsB8 Panorama As.
Entreprenør: ______
Eiendomstype: Leilighet.
Eierform: Eierseksjon.
Tomt: Tomteareal etter fradeling vil bli ca. _____ kvm.
Eksakt tomteareal vil først foreligge etter fradeling og endelig oppmåling utført av kommunen.
Matrikkel:
gnr. 28, bnr. 314 i Altakommune.
Prosjekttomten vil bli fradelt og seksjonert, og hver bolig blir tildelt endelig matrikkelnummer.
Informasjon om meglerforetak: Advanti & Partners, Alta, Advanti & Partners Alta AS, org. nr. 924 546 840.
Ansvarlig megler er Daniel André Adamsen, tlf. +47 95 02 67 64. Mail: adamsen@advanti.no.
Ansvarlig megler bistås av: De til en hver tid ansatte i meglerforetaket.
Oppdragsnummer: 89251113.
Kjøpsbetingelser av dato: _____
Nå har du muligheten å sikre deg en splitter ny leilighet med en sentral beliggenhet i Alta sentrum og samtidig med en flott utsikt over Altadalen. Boligdelen i B8-prosjektet består av 40 moderne leiligheter som har gangavstand til alt av sentrumsfasiliteter. Fra din egen balkong kan du nyte nordlysets magiske dans på vinterhimmelen, og når solen endelig vender tilbake etter mørketiden i januar, er dette en av de første tomtene i Alta hvor solen skinner. Leilighetene er plassert i plan 2, 3, 4 og 5 i et kombinasjonsbygg med næring - hvorav flere av leilighetene i 2.etasje disponerer hver sin romslige terrasseplatt. Boligene er i fem ulike størrelser, og spenner fra smarte 2-roms til romslige 4-roms enheter, alle med moderne planløsninger som kombinerer funksjonalitet og estetikk. De største leilighetene vil også ha mulighet som tilvalg for en egen hybel, som kan gi gode ekstrainntekter. Leilighetene har innglasset balkong.
Innvendig er det lagt vekt på høy kvalitet, med lyse flater, vannbåren gulvvarme og moderne kjøkken med integrerte hvitevarer. Fargevalg og materialer er nøye sammensatt av interiørarkitekter for å skape et stilrent og harmonisk uttrykk. Bygget er prosjektert med energieffektive løsninger i henhold til TEK 17, har heis i bygget for enkel adkomst og vannbåren gulvvarme. Varmtvann og oppvarming med vannbåren varme er inkludert i felleskostnader. Det vil også være porttelefon med kamera. Det er felles uteområde både på bakkeplan og plan 2.
Velkommen til B8 Panorama – Ditt nye hjem!
Boligene forventes klar til overtagelse Q3-Q4/2026.
Boligene er midt i Alta Sentrum. Her finner man bl.a. badeland, kino, bibliotek, treningssenter og Nordlyskatedralen med sin unike arkitektur som nærmeste nabo. I sentrum er også kjøpesentrene Parksentret, Amfi Alta og Handelsparken med til sammen cirka 90 butikker.
Alta kommune er "15-minutt-byen". Uansett hvor du er i byen, så er du nærmest aldri lenger unna enn 15 minutter - enten det er til badeland, snøscooterløyper, alpinbakke, kjøpesenter eller flyplass. Jakt, fiske og fantastiske turforhold er heller omtrent aldri mer enn 15 minutter unna.
I Alta er det mange idrettsklubber uansett hvilket lokalmiljø du velger, og en god dugnadsånd er noe som gjerne kjennetegner en Altaværing fra øst til vest.
Eiendommen har adkomst fra offentlig vei.
Det er lagt til grunn en leveranse av god kvalitet og med arealeffektive planløsninger, moderne arkitektonisk uttrykk og funksjonelle løsninger.
Leveransebeskrivelse
Orientering om prosjektet
Geir Svendsen Entreprenør bygger 40 leiligheter, med byggestart i Q4 – 2024 og ferdigstillelse i Q3/Q4 2026. Prosjektet tar utgangspunkt i den flotte beliggenheten på kanten av sentrum med utsikt utover Altadalen.
GSE/B8 Panorama er byggherre for 30 boliger i plan 3,4 og 5.
B8 Bolig AS er byggherre for 10 boliger i plan 2.
Byggene fremstår som to stykk -fire-etasjers bygg opp på og ved siden av næringsdelen i prosjektet. Byggene skal ha flate tak med innglassede balkonger og fasader av tre og betong.
Byggene ligger fra nivå andre til femte etasje, som vinger mot næringsdelen. Boligene har 5 ulike størrelser fra to roms til fire roms. Det er en god miks mellom kompakte og romslige leiligheter hvor alle tilbyr en høy bo-kvalitet. Utformingen gir nesten alle leilighetene en god orientering enten mot vest, sør eller øst. Svalgangsløsning og balkong på motsatt side sikrer solforhold på flere tider av døgnet.
FDV-dokumentasjon og opplæring
Leveres elektronisk ved overtakelse av leilighet og opplæring gis.
Energi
Prosjektet skal utføres ihht TEK 17. Leilighetene vi få energikarakter A eller B
21 GRUNN OG FUNDAMENTER
Byggene vil bli fundamentert på leire, parkeringskjeller, næringsdel i første etasje før leilighetene kommer fra andre etasje på bygget. P-kjeller er delvis nedgravd i forhold til eksisterende terreng.
22 BÆRESYSTEM
P-kjeller og underetasje med trapperom:
Det forutsettes bruk av bærende ytter- og innervegger og søyler av betong.
Generell etasje (2. til 5. etg):
Hovedsakelig utført med bærende leilighetsskillevegger av betong. Dekker av hulldekke elementet og deltabjelke eller tilsvarende. Svalganger av betongdekker.
23 YTTERVEGGER
Hovedbygg
Ytterveggene med bindingsverk av tre med mineralull isolasjon.
Utvendig kledning av trepanel og sandwich vegger av betong. iht fasadetegninger.
Utvendig beslag rundt vindu/dør i RAL-farge. Gesimsløsning av tre med samme overflate som resterende vegger.
Overflater
Utvendig: Trekledning av malmfuru ubehandlet eller tilsvarende og betongsandwich med innstøpt farge og områder med frilagt. Himlinger og dekker ubehandlede betongelementer til svalgang og balkonger
Innvendig: Malt gips og betong-vegger. Himlinger med akustikkplater 60x120 lagt i forbandt
Vinduer og dører
Vinduer og terrassedører av tre med RAL-farget aluminiumskledning utvendig og hvitmalt overflate innvendig. Generelt er det listefri foringsløsing på yttervegg.
Innerdør skal være av typen boligkvalitet og ferdigbehandlet dørblad, karm og listverk med syning spikring.
24 INNERVEGGER
Alle innervegger utføres som isolerte stendervegger med malt gips
Leilighetsskillevegger
Delvegger mellom boenheter utføres som massive betongvegger eller som dobble stendervegger med gips.
Entrédør i massiv utførelse med brann- og lydkrav.
Boder kjeller
Bygges av lett konstruksjon
Overflater
Innvendig: Betongvegger og vegger med platekledning av gips sparkles, males to strøk. Betongvegger i trapperom males i kjeller. Bad leveres som ferdige baderomskabiner ferdig flislagt.
25 DEKKER
Dekker i boliger
Dekker over plan 1, 2, 3, 4 og 5 utføres som hulldekkeelementer. Trinnlyd isolasjon og påstøp av betong eller avretningsmasse. Vannbåren gulvvarme i entre, stue og kjøkken. Bad gulv elektrisk gulv varme. Der det er sluk skal det være fall mot sluk iht. regelverk.
Overflater
Klikkvinyl i stue, kjøkken, soverom og bod. Bad og entre er flislagt. Vaskeroms gulv med vinylbelegg og oppbrett langs vegg. Betong overflater på svalganger og balkonger.
26 YTTERTAK
Tak kompakttaksløsning med sluk/ innvendig taknedløp og taktekking med takmembran. Taksluker med kondensisolasjon tilkoplet avløp. Isolasjon tykkelse iht TEK 17
27 FAST INVENTAR
Kjøkken i boenheter leveres av HTH og monteres iht. skjemategning inkl. ventilator over komfyr.
Integrerte hvitevarer medtatt.
Garderobeskap av typen kombigarderobe 1,0 meter per soveplass (størrelse kan avvike noe).
28 Trapper og balkonger
Trapper utformet som prefabrikkerte elementer i betong. Trapperekkverk i materiale av stål. Overflater i trappene utføres med flis.
Balkonger utformet som prefabrikkerte elementer av betong. Dekke av betong.
VVS INSTALLASJONER
31 SANITÆRANLEGG
Felles varmtvannsanlegg. Sanitærutstyr, baderomsinnredning og dusjhjørne monteres iht. arkitektens tegning. Det benyttes veggmonterte WC. Det skal tas med vann og avløp for vaskemaskin. Oppvaskkum leveres av kjøkkenleverandør.
Baderomsinnreding skuffer og speil med lys i hele innredningens bredde i god kvalitet.
Rette 90x90 dusjvegger i god kvalitet.
Dusjgarnytyr med regndusj og håndgrep
Opplegg for vaskemaskin på alle bad
32 Varmeanlegg
Det skal installeres vannbårent gulvvarmeanlegg i leilighetene for å dekke oppvarming av bygget, samt oppvarming av forbruksvann. Det skal legges vannbåren gulvvarme i alle rom med unntak av bad, soverom og bod i boenheter. Gulv løsning: Påstøp/avrettningsmasse på trinnlyd over hulldekker. Fordelerskap for gulvvarme i alle leiligheter. EL varme i baderomskabiner
332
SPRINKLERANLEGG
Boligene full sprinkles iht gjeldene standard
36 LUFTBEHANDLINGSANLEGG
Hver leilighet skal ha eget balansert luftbehandlingsanlegg. Kjøkkenhette av type slim, avtrekk fra kjøkkenhette ansluttes aggregat.
4 ELEKTROTEKNISKE ARBEIDER
43 LAVSPENT FORSYNING
Installasjoner jfr. gjeldende el-forskrift. Det legges opp til wifi anlegg i leiligheten med et punkt i stue og NEK 700 kommer ikke til anvendelse
44 LYS
I tillegg til installasjoner jfr. gjeldene el-forskrift skal det installeres følgende:
Lys i alle rom. I boenhetene leveres det spotter for utenom bod, vask og soverom.
Lys under overskap kjøkken av LED stripe.
Utendørs belysning på bygg: Spotter over inngangsdør, samt lysarmatur i tilknytning til balkong/terrasse.
45 ELVARME
Panelovner på alle soverom.
5 TELE OG ALARMANLEGG
52 INTEGRERT KOMMUNIKASJON
Leilighetene skal utstyres med infrastruktur med fiber inn til leilighetene.
Det monteres et dobbelt stikk i teleskap for hver leilighet.
Det etableres datauttak for internett og Wi-Fi i stue, det legges opp til sprening via WIFI i leiligheten og Nek 700 kommer ikke til anvendelse.
Det monteres også ringeklokke på utsiden til inngangsdør til hver leilighet.
53 TELEFONI
I tilknytning til hovedinngang monteres det et calling-system for styring av adkomstdør til trapperom.
54 ALARM- OG SIGNALSYSTEMER
Det skal leveres og monteres et heldekkende adresserbart anlegg iht. HO-2/98 «Offentlige påbudte brannalarmanlegg», FG`s regelverk, og i samråd med lokal brannmyndighet.
Brannvarslingsanlegget skal ha direktevarsling til brannvesen. I hver leilighet skal det være mulighet for lokal utsettelse/avstilling av brannalarmen.
Kjøkken utstyres med komfyrvakt.
7 UTOMHUS
Felles hage og terrasse i plan 1 og 2. Det etableres også lekeplass i hagen i plan 1. Uteområde er felles med næringsdel.
Kr. 4 362 800,-.
Som en del av det samlede vederlaget skal kjøper i tillegg til kjøpesummen betale følgende omkostninger:
• Dokumentavgift - 2,5% av andel tomteverdi.
Kr 545,- Tinglysningsgebyr skjøte
Kr 545,- Tinglysningsgebyr pantobligasjon
Kr 260,- Panteattest
Kr 12 000,- Etablering av sameie
Dokumentavgiften utgjør 2,5% av tomtens salgsverdi på tinglysningstidspunktet for den enkelte bolig. Tinglysingsdommeren avgjør om dokumentavgiftsgrunnlaget fra kjøpstidspunktet aksepteres, og dersom grunnlaget skulle bli endret vil dette være kjøpers ansvar og risiko.
Det tas forbehold om endringer i omkostningsbeløpene som følge av offentlige vedtak. Eventuell økning dekkes av kjøper.
Fra kr 3 045 670,- til kr 8 262 550,-.
Innbetaling til overtagelse:
Hele kjøpesummen sammen med omkostninger og eventuelle tilvalg skal innbetales til overtakelse, forutsatt at selger har stilt lovpålagt garanti etter bustadoppføringslova § 12. Dette gjelder også oversendelse av pantedokumenter for tinglysing. Kjøper er selv ansvarlig for at innbetalinger og korrekt utfylte pantedokumenter er megler i hende i rett tid. Samtlige beløp skal innbetales til meglerforetakets klientkonto. Innbetaling skal kun skje fra kjøper og/eller kjøpers bankforbindelse.
I det tilfelle kjøper har anledning til å gjøre tilvalg, vil det være selgers ansvar å sende til meglerforetaket en bekreftet liste som inneholder tilvalg og avtalt sum for dette. Tilvalg må være innbetalt til overtakelse. Det gjøres oppmerksom på at selger, mot sikkerhet etter bustadoppføringslova § 47, kan kreve at kjøperen betaler forskudd for tilvalg. Alternativt kan selgeren kreve at kjøperen stiller sikkerhet for selgerens krav på tilleggsvederlag. Videre gjøres det oppmerksom på at alle innbetalinger skal skje til meglerforetakets klientkonto, og ikke direkte til selger. Dersom endringsavtale inngås direkte med selgers underleverandører, anbefaler meglerforetaket at betaling for disse endringene finner sted etter overtakelse har funnet sted. Dersom kjøper velger å betale slik endringsbestilling tidligere, gjør meglerforetaket oppmerksom på at slik betaling vil kunne være usikret ved en eventuell konkurs.
Kjøper er innforstått med at tilfredsstillende finansieringsbevis for hele kjøpesummen skal forelegges meglerforetaket når avtale om kjøp inngås, jf. bustadoppføringslova § 46 andre ledd. Med tilfredsstillende finansieringsbevis menes prosjektets finansieringsbevis, eller finansieringsbevis som er godkjent av selger. Det skal fremgå av finansieringsbeviset at det reserverte beløpet ikke vil bli utbetalt til andre enn selger, med mindre forbrukeren har krav på erstatning, prisavslag eller heving. Det kan settes som vilkår i finansieringsbeviset at finansinstitusjon skal godkjenne utbetalingene, og at selgerens rett etter finansieringsbeviset ikke kan overdras til andre uten etter finansinstitusjonens samtykke. Finansieringsbevisets gyldighet må vare frem til overtakelse.
Kjøper aksepterer at disse opplysningene kan bli videreformidlet til selgers byggelånsbank.
Dersom kjøpers nåværende bolig skal benyttes helt eller delvis til finansiering av kjøpet, kan denne stilles som grunnlag for finansieringsbevis etter meglertakst.
Handelen er juridisk bindende for begge parter ved aksept. Dersom kjøper innen fristen ikke overholder sin forpliktelse med tilfredsstillende finansieringsbevis, er kjøper likevel bundet av avtalen, og selger vil kunne påberope avtalen som vesentlig misligholdt, og heve avtalen. Kjøper samtykker til at omkostninger knyttet til heving og dekningssalg i så fall dekkes av kjøper.
Alle kjøpsbekreftelser skal være skriftlige eller skriftlige bekreftet, og skal oversendes signert via e-post/leveres til prosjektselger/sendes via elektronisk budgivning. Skjemaet skal fylles ut så nøyaktig som mulig med hensyn på finansiering, finansinstitusjonens kontaktperson samt andel egenkapital. Normalt vil ikke kjøpsbekreftelser med forbehold bli akseptert av selger før forbeholdet er avklart. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere enhver kjøpsbekreftelse.
De som ønsker å kjøpe bolig i dette prosjektet må, før innlevering av kjøpebekreftelse, ha hatt kontakt med en finansieringsinstitusjon som kan bekrefte finansiering på innleveringstidspunktet.
Bruksareal (BRA-i): fra ca. 38 kvm. til ca. 98,6 kvm.
For oversikt over de ulike boligenes areal, se vedlagte plantegninger og/eller prisliste.
Arealene er beregnet ut fra arealstandarden NS 3940:2023, som er gjeldende fra 01.01.24. Det er en endring fra tidligere standard, og de nye arealbegrepene er følgende:
BRA-i (internt bruksareal): bruksarealet av boenheten innenfor omsluttende vegger.
BRA-e (eksternt bruksareal): bruksarealet av alle rom som ligger utenfor boenheten, som enten tilhører boenheten gjennom seksjonering eller som boenheten har vedtektsfestet rett til bruk, for eksempel sportsbod i kjeller.
BRA-b (bruksareal innglasset balkong): bruksarealet av innglasset balkong tilknyttet boenheten.
BRA (totalt bruksareal): summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b.
TBA (terrasse- og balkongareal): arealet av terrasser og åpne balkonger tilknyttet boenheten.
Arealene er beregnet ut fra byggetegninger og er matematisk avrundet, mindre avvik kan derfor forekomme.
Arealene inneholder også areal for hulrom som sjakter og lignende. Det gjøres oppmerksom på at en bygningssakskyndig ved en senere anledning ikke nødvendigvis får målt opp slike hulrom, som er skjult, uten at vedkommende har kontrollert arealer opp mot byggetegning eller kontraktstegning. Dersom ikke tegninger fremlegges ved en slik fysisk oppmåling, vil arealet som måles kunne være noe mindre enn arealet opplyst basert på byggetegninger.
Boenhetens totale BRA er alltid større enn summen av arealene fra hvert enkelt rom, da boenhetens totale BRA også inneholder arealer for innvendige vegger.
Prosjekttomtens grunnareal er ca. 5357 kvm. Hjemmelshaver for tomten er B8 Næring AS.
Det gjøres oppmerksom på at oppgitt tomteareal er å anse som cirka-areal, og at tomten både kan bli større og mindre enn oppgitt/beregnet. Partene har derfor intet krav mot hverandre dersom tomten i fremtiden skulle bli mindre/større enn oppgitt. Tomten opparbeides i henhold til vedlagte utomhusplan/situasjonsplan, med de krav som fremgår av reguleringsbestemmelsene i forhold til opparbeidelse av eventuelle gangstier, lekeplasser og grøntareal. Tomten disponeres av seksjonseierne i henhold til sameievedtekter.
Det gjøres oppmerksom på at utomhusplanen i salgsoppgaven ikke er ferdig detaljprosjektert, og at endringer kan forekomme.
Det vil være mulig å leie parkeringsplass i felles parkeringskjeller. Estimert pris kr. 2188,- pr mnd. inkl. mva.
Det medfølger én bod per bolig. Boden er plassert i kjelleretasje. Bodene vil bli seksjonert som tilleggsdel.
Det skal installeres vannbårent gulvvarmeanlegg i leilighetene for å dekke oppvarming av bygget, samt oppvarming av forbruksvann. Det skal legges vannbåren gulvvarme i alle rom med unntak av bad, soverom og bod i boenheter. Panelovn på soverom.
Gulv løsning: Påstøp/avrettningsmasse på trinnlyd over hulldekker. Fordelerskap for gulvvarme i alle leiligheter. EL varme i baderomskabiner
Leilighetene skal utstyres med infrastruktur med fiber inn til leilighetene. Det monteres et dobbelt stikk i teleskap for hver leilighet. Det etableres datauttak for internett og Wi-Fi i stue, det legges opp til sprening via WIFI i leiligheten og Nek 700 kommer ikke til anvendelse.
Selger har, på vegne av sameiet, anledning til å stifte og å inngå bindende forretningsfører-avtale. Selger har hatt juridisk bistand i utarbeidelse av utkast til vedtekter for sameiet, hvor utkast følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Vedtektene er en del av salgsoppgaven og inneholder viktige opplysninger om organiseringen/eierformen. Det forutsettes at kjøper aksepterer vedtektsutkastet som grunnlag for avtalen. Det gjøres oppmerksom på at endringer kan forekomme i forbindelse med ferdigstillelse av prosjektet, kommunale vedtak el. Endelige vedtekter fastsettes av utbygger i forbindelse med innsendelse av seksjoneringssøknaden. Ytterligere endringer kan fremmes av seksjonseierne iht vedtektene og eierseksjonsloven på årsmøtet.
Det er viktig at en gjør seg godt kjent med vedtektene før det inngås avtale om kjøp. For øvrig gjelder Lov om eierseksjoner for eierseksjsonssameiet og driften av dette. Iht. lov om Eierseksjonssameier, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 1 gang folketrygdens grunnbeløp. Boligen er egne seksjoner i sameiet.
Boligene selges som eierseksjoner, og vil bli organisert som et eierseksjonssameie. Sameiet er planlagt å bestå av totalt 40 boligseksjoner i tillegg til fellesfunksjoner organisert som evt. næringseiendom/anleggseiendom. Selger tar forbehold om antall seksjoner i sameiet. Det vil bli fastsatt en sameiebrøk for hver eierseksjon, som uttrykker sameieandelens størrelse. Selger vil besørge eiendommen seksjonert i eierseksjoner, senest før overtakelse.
Kjøpers rettigheter som medlem i et sameie følger av lov om eierseksjoner og vedtektene. Sameiet vil bli ledet av et styre som velges blant eierne. Sameiets styre skal ivareta alle saker av felles interesse for sameierne. Kjøperne vil bli innkalt til oppstartsmøte hvor nytt styre bli valgt, samt en gjennomgang av sameiets budsjett, vedtekter og eventuelle husordensregler.
Kjøper kan ikke kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23.
Selger forbeholder seg retten til å etablere ett eller flere sameier, avhengig av hva som er hensiktsmessig i forhold til utbyggingstakt, salg, fremtidig drift og bruksrettigheter. Det gjøres oppmerksom på at vedtektene kan bli endret som følge av selgers valg av organisering av prosjektet.
Stipulerte felleskostnader utgjør fra kr 1102,- til kr 2859,- per måned for de ulike seksjonene. Sameiet kan vedta endringer i årlig felleskostnadsbudsjett, og kjøper aksepterer dette.
Følgende kostnader inngår i fellesutgifter for fellesarealer
- Regnskap og revisjon
- Øvrige forvaltningstjenester
- Styrehonnør
- Varmtvann og oppvarming i bolig
- Felles vann og strømutgifter
- Bygningsforsikring
- Rengjøring
- Løpende vedlikehold og reparasjoner
- Avsetning til framtidig vedlikehold
- Belysning
- Snørydding
- Hagestell
Felleskostnadene fordeles etter avtalt fordelingsnøkkel.
Forbruk av vannbåren oppvarming og varmt tappevann er inkludert i opplyste felleskostnader.
Bygningsforsikringspremie inngår i fellesutgiftene. Innboforsikring kommer i tillegg, og ordnes av hver enkelt seksjonseier.
Kommunale avgifter (vann, avløp, eiendomsskatt) og renovasjon er ikke inkludert i felleskostnadene og blir fakturert den enkelte seksjonseier den enkelte seksjonseier fra Alta kommune.
Til overtakelse betaler kjøper, i tillegg til kjøpesummen, kr 12.000,- som settes av til etableringsgebyr/startkapital til sameiet.
Betaling av startkapital og etableringskostnad på usolgte boliger skjer først når boligene er solgt og overtatt – evt. når boligene tas i bruk.
Det er sameiets ansvar å drifte fellesarealer på eiendommen. Slikt løpende vedlikehold kan for eksempel håndteres og ivaretas av byggdriftere, eller annen tilsvarende løsning.
Dersom en rasjonell forvaltning av fellesareal eller offentlige myndigheter krever det, kan selger sørge for etablering av huseierforening eller lignende som kjøper og/eller eierseksjonssameiet blir pliktig medlem av. Kostnadene ved forvaltning av slikt fellesareal vil bli fordelt på medlemmene i den aktuelle huseierforening.
Gjennom sitt medlemskap er eieren pliktig til å vedstå seg og respektere huseierforeningens rettigheter og plikter.
Regulert fellesareal kan bli overskjøtet huseierforeningen som etableres for det samlede boligfelt.
Dokumentavgift for andel fellesareal er inkludert i kjøpesummen/tomteverdien for den enkelte bolig, og betales ved overskjøting av boligen.
Selger har på vegne av eierseksjonssameiet anledning til å inngå bindende avtale vedrørende serviceavtaler
og andre avtaler med ev. følgende leverandører:
• Heisleverandør
• Leverandør av telefonlinje til heiskupeer
Selskap som forestår fjernavlesning av forbruk av varmtvann og fjernvarme
• Vaktmesterselskap, vaktselskap og serviceverter
• Forretningsfører
• Leverandør av TV og internett
• Serviceavtale garasjeport, sprinkler, ventilasjonsanlegg, grunnvannspumpe, automatisk avlesning
forbruk fjernvarme og andre nødvendige avtaler for drift av fellesarealer
• Leverandør av ladestasjoner for el-bil
• Vask av fellesarealer
Selger forbeholder seg retten til å inngå bindende avtale vedrørende serviceavtaler og andre avtaler i garantitiden. Serviceavtaler og andre avtaler i garantitiden kan også inngås for felles uteomhusområder.
Listen er ikke uttømmende.
I henhold til utkast til vedtekter for sameiet kreves ikke styrets godkjennelse ved salg av eierseksjoner i eierseksjonssameiet. Erverv av eierseksjoner skal meldes skriftlig til styret eller eierseksjonssameiets forretningsfører med opplysninger om hvem som er ny(e) eier(e). Seksjonene er pliktig til å varsle styret og forretningsfører ved inngåelse/avvikling av leiekontrakt.
Fra utkast til vedtekter:
Dyrehold
Kjæledyr er som utgangspunkt tillatt i sameiet, herunder hund, katt, kanin, hamster ol. Dersom det foreligger argumenter og/eller dokumentasjon som underbygger at dette er vesentlig til bry, sjenanse eller skade for eiendommen og dens brukere, kan styret vurdere og fatte beslutning om hvorvidt dette skal endres. Seksjonseiere som holder dyr vil kunne bli pålagt ekstra vedlikeholdskostnader som direkte konsekvens av deres dyrehold, herunder for eksempel renhold av fellesarealer. Seksjonseiere som holder kjæledyr, skal følge de til enhver tid fastsatte ordensregler som angår dyrehold.
Hele byggeprosjektet vil bli fullverdiforsikret frem til overtakelse. Forsikringen gjelder også materialer som er tilført byggeprosjektet, jf. bustadoppføringslova § 13 siste ledd. Ved brann- eller annet skadetilfelle tilfaller erstatningssummen selger, som snarest mulig plikter å gjenopprette skaden.
Fra overtakelse skal eierseksjonssameiet ha tegnet egen bygningsforsikring for de bygg som inngår i eierseksjonssameiets bygningsmasse. Selger skal se til at eierseksjonssameiet har tegnet slik forsikring før han avvikler sin forsikring. Kjøper må tegne egen innbo- og løsøreforsikring fra overtakelse.
Kommunale avgifter og eiendomsskatt for eierseksjonen beregnes og fastsettes av kommunen etter ferdigstillelse. Kommunale avgifter inngår ikke i de stipulerte felleskostnadene for boligene, og faktureres direkte fra Alta kommune. Det er stipulert 17-20.000,- pr år med dagens satser. Endringer i kommunale gebyrer kan forekomme.
Formuesverdi fastsettes av skatteetaten etter ferdigstillelse. Formuesverdien vil avhenge av bruken av boligen etter beregningsmodell som skiller mellom "primærbolig" (der boligeieren er folkeregisteret bosatt) og "sekundærbolig".
Når boligen er overtatt, kan man gå inn på skatteetatens boligkalkulator å få beregnet formuesverdien. Ta kontakt med Skatteetaten ved spørsmål vedrørende dette.
Faste løpende kostnader for boligene er strøm, kommunale avgifter, tv og internett og innboforsikring, i tillegg til opplyste fellesutgifter. Strøm og innboforsikring varierer ut fra personlig forbruk og ønsker.
Boligene har p.t. adresse H0208.
gnr. 28, bnr. 314 i Alta kommune. Prosjekttomten vil bli seksjonert, og hver bolig blir tildelt endelig matrikkelnummer og adresse.
Boligene er tilknyttet offentlig vei via privat vei, og offentlig vann og avløp via private stikkledninger. Alle arbeider og kostnader er inkludert i kjøpesummen.
For avfall blir det molokk-løsning utendørs.
Kommunen har legalpant for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre seksjonseierne vil ha panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp; jf. eierseksjonsloven.
Følgende heftelser er per salgsoppgavedato tinglyst på prosjekttomten og vil følge med ved overdragelse:
Ovennevnte tinglyste dokumenter kan ses hos meglerforetaket eller utleveres på nærmere forespørsel.
Kjøper aksepterer at det på prosjekttomten (herunder også kjøpt objekt) kan tinglyses erklæringer (heftelser) som måtte bli påkrevd av offentlig myndighet, private leverandører, omkringliggende eiendommer eller som er nødvendig for å sikre rettigheter knyttet til prosjektets enheter, herunder erklæringer som regulerer drift og vedlikehold av fellesområder, nærområder, veiretter og/eller drift og vedlikehold av energi/nettverk m.v. Kjøper kan ikke kreve prisavslag/erstatning for slike tinglysinger.
Kjøpers bank sitt pantedokument vil få tinglyst prioritet etter tinglyste heftelser som er registrert på prosjekttomten per i dag og/eller heftelser som vil bli tinglyst på prosjekttomten (herunder kjøpsobjektet) i forbindelse med utbygging av prosjektet.
Kommune, nettselskaper og andre som har kummer, ledninger, rør mv. liggende i grunnen samt stolper og lignende stående på deler av eiendommene i området, har rett til adkomst for vedlikehold av sine respektive anlegg. Kommunen kan ha rett til å ha søppelhåndteringssystemer liggende på eiendommen.
Eiendommen omfattes av reguleringsplan Detaljregulering for B8, Alta sentrum, planid 20170008. Info fra Alta kommune 03.04.2025.
Eiendommen er regulert til sentrumsformål.
Reguleringsplaner under arbeid:
Områderegulering for Alta sentrum, planid: 20230001.
Reguleringsplaner under bakken:
Detaljregulering for B8, Alta sentrum, planid: 20170008
Reguleringsplaner
Detaljregulering for B8, Alta sentrum, planid: 20170008
Områdeplan for Alta sentrum - revisjon, planid: 20060011
Plankart med tilhørende reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Selger plikter å besørge ferdigattest for boligene. Finnes det mangler av mindre vesentlig betydning så kan kommunen likevel utstede midlertidig brukstillatelse når de finner det ubetenkelig, slik at kjøper kan overta og bebo boligen. Manglene skal da rettes av selger innen en frist som settes av kommunen. Dersom gjenstående arbeider ikke blir utført innen fristen, kan kommunen gi selger pålegg om ferdigstillelse, ev. tvangsmulkt og/eller forelegg.
Det er ulovlig å ta boligen i bruk uten ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse, og selger plikter å fremlegge minimum midlertidig brukstillatelse til kjøper og megler før overtakelse.
Dersom overtakelse skjer ved midlertidig brukstillatelse, gjøres det oppmerksom på at kjøper overtar risiko for at ferdigattest vil bli stilt. Kjøper oppfordres til å sette seg inn i hva som gjenstår for at ferdigattest skal bli stilt.
Kjøper kan kreve at det stilles sikkerhet for utstedelse av ferdigattest, ev. så kan kjøper benytte seg av retten til tilbakehold ved overtakelse.
Dersom ferdigattest ikke foreligger på overtakelsestidspunktet, har kjøper rett til å holde tilbake et beløp av oppgjøret på meglerforetakets klientkonto, som sikkerhet for utstedelse av ferdigattest. Beløpet kan frigis på bakgrunn av garanti etter bustadoppføringslova § 47, eller ved utstedelse av ferdigattest.
På generelt grunnlag er det tillatt å leie ut egen bolig eller del av egen bolig, så lenge formålet med utleien er i samsvar med godkjent bruk av gjeldende leieobjekt og/eller areal. Boligene vil være godkjent av kommunen med én selvstendig boenhet per bolig. Dette betyr at det ikke er adgang til å etablere og leie ut en ekstra selvstendig boenhet uten kommunens godkjennelse. Eierseksjonene kan fritt leies ut, jf. utkast til vedtekter for sameiet, men det er begrensninger ved korttidsutleie av eierseksjoner, jf. eierseksjonsloven § 24.
Det gjøres oppmerksom på at det ikke vil være mulig å gjennomføre visning/befaring for potensielle leietakere før overtakelse.
Kjøper har mulighet til å få utført endrings- og tilleggsarbeider etter særskilt avtale. Kjøper vil bli informert om frist for tilvalg/endringsbestillinger. Denne fristen er endelig. Alle endrings- eller tilleggsarbeider skal avtales skriftlig mellom partene og avtalen skal redegjøre for pris og eventuell fristforlengelse som følge av endringene. Dersom selger vil påberope seg tilleggsfrist, skal kjøper varsles ved inngåelse av endringene eller tilleggsarbeidene. Det gjøres oppmerksom på at selger har rett til å ta seg betalt for utarbeidelse av pristilbud, tegninger mv., jf. bustadoppføringslova § 44.
Selger utarbeider en tilvalg-/endringsmeny som angir aktuelle muligheter for endringer og tilleggsarbeider. Priser kan inneholde påslag til selger for merarbeid knyttet til administrering av tilvalg og endringer fra underleverandører.
Kjøper kan ikke kreve å få utført endringer eller tilleggsarbeider:
a) som vil endre kontraktssummen med 15% eller mer,
b) som ikke står i sammenheng med selgers ytelse eller
c) som vil medføre ulemper for selger som ikke står i forhold til kjøpers interesse i å kreve endringen eller tilleggsarbeidet.
Det er gitt igangsettingstillatelse (IG) 19.09.2022, og bygging er påbegynt. Det er derfor ingen forbehold rundt antall solgte enheter.
Selger forbeholder seg retten til å:
• Transportere/overdra prosjektet, og da sine rettigheter og forpliktelser etter avtalen til annet selskap. Også ansvaret for eventuelle reklamasjoner og andre krav som er fremsatt overfor selger så vel før som etter transporten ble gjennomført, vil da være transportert.
• Eventuell omorganisering av eiendommen eller eierform/struktur, herunder fradeling av anleggseiendom eller reseksjonering.
• Etablering av ett eller flere sameier/realsameier, på bakgrunn av utbyggingstakt, salg, fremtidig drift og bruksrettigheter.
• Å godta eller forkaste ethvert bud.
• Foreta endringer i materialvalg, konstruksjonsløsninger, fargevalg, arkitektoniske løsninger, herunder blant annet mindre endringer i planløsninger, samt tilpasninger som er nødvendige etter hvert som prosjektet detaljprosjekteres, uten forhåndsvarsel til kjøper. Det tas spesielt forbehold om endringer og justeringer som er hensiktsmessige og nødvendige for eksempel i forhold til plassering av sjakter og kanaler, herunder innkassinger av kanaler/føringer som ikke er vist på tegningene. Endringene skal ikke redusere byggets eller boligenes kvalitet, eller vesentlig endre innholdet i prosjektet som sådan. Slike endringer gir ikke rett til prisjustering fra noen av partene.
• Endring av priser og salgsbetingelser på usolgte boliger.
• Beholde eller leie ut usolgte boliger.
• Gi vederlagsfri tilleggsytelse til enkelte kjøpere - uten at dette gir tilsvarende rett til andre kjøpere.
• At prosjektet kan gjennomføres på en måte som imøtekommer de av rettighetshaver oppstilte vilkår for tilpasning og forsvarlighet, forbundet med etablering av nettstasjon på eiendommen. Det samme gjelder imøtekommelse av øvrige offentlige påkrav forbundet med forholdet.
• Kjøper plikter å gi tilgang til egen bolig og fellesområder, dersom det er nødvendig for drift og vedlikehold av fellesområder og energi/nettverk m.m.
Forventet ferdigstillelse er kvartal 3/2026 - 4/2026, med dette tidspunktet er foreløpig og ikke bindende og utløser ikke dagmulkt.
Senest åtte uker før ferdigstillelse av boligen skal selger gi kjøper skriftlig melding om endelig overtakelsesdato. Den endelige datoen er bindende og dagmulktsutløsende, og skal ligge innenfor overtakelsesperioden.
Dersom selger fullfører eiendommen i god tid før overnevnte periode, kan selger kreve overtakelse inntil fire måneder før den avtalte fristen for overtakelse. Selger skal skriftlig varsle kjøper om dette minimum to måneder før det nye overtakelsestidspunktet.
Overtagelse skjer så snart boligen er ferdigstilt, og kan skje vesentlig tidligere enn anslått over - og bør skje etter at ferdigattest foreligger, dog vil overtakelse skje ved midlertidig brukstillatelse dersom kommunen utsteder slik midlertidig brukstillatelse.
Eiendommen skal overtas ved overtakelsesforretning hvor begge parter deltar. Kjøper skal varsle om ev. forhold som påberopes som mangel ved eiendommen. Det påpekes at dette gjelder alle forhold kjøper avdekker eller med rimelighet burde avdekket ved gjennomgangen. Ev. reklamasjoner og selgers standpunkt til disse skal protokolleres og overtakelsesprotokollen skal signeres av begge parter.
Det er ulovlig å ta boligen i bruk uten ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Kjøper har heller ingen plikt til å overta eller innbetale oppgjør uten at ferdigattest/midlertidig brukstillatelse foreligger. Dersom midlertidig brukstillatelse ikke foreligger, avholdes likevel selve forretningen, men overtakelsesdato utsettes til enten midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest foreligger.
Selger skal overlevere eiendommen i bygg rengjort stand, og fellesarealer i ryddet stand. Kjøper aksepterer at alle utbedringer, overtakelser og ettårsbefaringer avholdes innfor normal kontortid.
Kjøper kan nekte overtakelse dersom eiendommen på overtakelsestidspunktet har feil og/eller mangler som gir rimelig grunn for nektelsen. Selger forplikter seg da til innen rimelig tid å utbedre alle feil og/eller mangler som blir protokollert under befaringen.
Risikoen for eiendommen går over på kjøper når kjøper har overtatt eiendommen. Hvis eiendommen ikke overtas til avtalt tid, og årsaken ligger hos kjøper, har kjøper risikoen fra det tidspunkt eiendommen kunne vært overtatt.
Når risikoen for eiendommen er gått over på kjøper, faller ikke kjøpers plikt til å betale kjøpesummen bort ved at eiendommen blir ødelagt eller skadet som følge av en hendelse som selger ikke svarer for.
Det gjøres oppmerksom på at overtakelse vil kunne skje selv om eventuelle nødvendige formaliteter med seksjonering eller fradeling ikke er på plass. Det samme gjelder dersom det fortsatt gjenstår byggearbeider på eiendommen i forbindelse med ferdigstillelse av de øvrige boliger/fellesarealer/tekniske installasjoner.
Kjøper vil bli innkalt til forhåndsbefaring av boligen før overtagelse.
Ved forhåndsbefaringen er målsettingen at boligen skal fremstå så ferdig som mulig og uten synlige feil og mangler. Dersom det oppdages kontraktsmessige mangler, blir disse protokollført for utbedring før selve overtakelsen. På samme befaring vil man også avstemme at endrings- og tilleggsarbeider er i tråd med avtaler avtalt med entreprenørene.
Det skal føres protokoll som skal signeres av begge parter.
Overtakelse av felles- og uteareal skal gjennomføres av selger og sameiets styre, og overtakelse av boligene kan skje uavhengig av dette.
Fellesareal kan, avhengig av årstid, kunne bli ferdigstilt etter boligene. Selger kan beslutte at overtakelsen
gjennomføres trinnvis, eksempelvis ved at innvendige fellesarealer overtas før de utvendige. Det føres
protokoll fra overtakelsesbefaringene og eventuelle mangler som skal utbedres av selger protokollføres.
Dersom uteomhusarealer/fellesarealer ikke er ferdigstilt ved overtakelse av boligene, anbefaler meglerforetaket at det holdes tilbake et forholdsmessig beløp på meglerforetakets klientkonto som sikkerhet for ferdigstillelse av manglene. Alternativt kan selger stille garanti for ferdigstillelsen, med beløp utarbeidet av underentreprenør(er) og/eller takstmann.
Overnevnte informasjon om tilbakehold gjelder tilsvarende for de forhold som gjenstår for å få ferdigattest.
Transport av avtaledokumentet forutsetter samtykke fra selger og forutsetter at selger får en tilfredsstillende dokumentasjon på at ny kjøper trer inn med de samme rettigheter og forpliktelser som opprinnelig kjøper, herunder tilfredsstillende finansieringsbekreftelse. Selger forbeholder seg retten til å i samtykket fastsette nærmere vilkår for gjennomføring av transporten og oppgjøret for dette.
Ved transport av kontrakt betinger selger seg et administrasjonsgebyr på kr. 10.000,- inkl. mva.
Dersom slikt videresalg ikke skjer gjennom Advanti & Partners, Alta, tilkommer ytterligere kr. 20.000,- til Advanti & Partners, Alta som administrasjonsgebyr for merarbeid for gjennomføring av transport.
Selger/meglerforetaket påberoper seg opphavsrettighetene til alt markedsmateriell for boligprosjektet, herunder bilder og illustrasjoner. Kjøper kan ikke benytte boligprosjektets markedsmateriell i sin markedsføring for transport av kjøpekontrakt uten selgers/meglerforetakets samtykke.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at dersom boligen er kjøpt med henblikk på å ikke overta eller bebo denne, herunder som et videresalgsobjekt vil videresalget reguleres av bustadoppføringslova.
Der Kjøper1 er å anse som næringsdrivende og kjøper i ledd i næring med hensikt på framtidig avkastning, følger det av bustadoppføringslova § 1 første ledd bokstav b at han ikke kan transportere en inngått kontrakt, men må selge på samme lovregulering som utbygger. Dette betyr at det må inngås egen separat kontrakt etter bustadoppføringslova mellom Kjøper1 og Kjøper2.
Dette medfører at Kjøper1 må gi Kjøper2 de samme rettighetene som en forbruker ville ha fått om man kjøpte direkte fra utbygger.
I denne situasjon vil det også medføre at Kjøper1 er pliktig til å stille egne nye garantier på lik linje som utbygger. Se eget punkt vedr. garantistillelser.
Hvis Kjøper1 betegnes som profesjonell/næringsrivende, overtar boligen til ferdigstillelse og så ønsker å selge boligen før det er gått 6 mnd. etter ferdigstillelse, er det også krav til garantistillelse overfor Kjøper 2 iht. avhendingsloven § 2-11.
Det forutsettes at skjøtet tinglyses i kjøpers navn i henhold til kjøpebekreftelse og kjøpekontrakt.
Dersom kjøper ønsker å endre kontraktspart/hjemmelsforhold, vil det påløpe et administrasjonsgebyr til megler på kr 5.000,- inkl. mva. for utarbeidelse av transportkontrakt og endring av skjøte/dokumenter.
Dette gjelder også endring internt i egen familie, overdragelse til selskap og blancoskjøte. Endring krever selgers samtykke.
Kjøpers adgang til å avbestille følger av bustadoppføringslova §§ 52 - 54.
Dersom kjøper avbestiller betaler kjøperen avbestillingsgebyr, jf. bustadoppdøringslova § 54. Avbestillingsgebyret fastsettes til 10% av total kontraktssum inkludert merverdiavgift.
Kjøper samtykker til bruk av elektronisk kommunikasjon hvor avtale om kjøp av bolig under oppføring eller bustadoppføringslova krever skriftlighet. Kommunikasjon vil foregå digitalt via e-post, sms og kundeweb som kjøpere i prosjektet kan få opprettet egen bruker i.
Opplysningene i salgsoppgaven er basert på opplysninger gitt av selger og selgers leverandører, samt opplysninger innhentet fra kommunen. Opplysningene er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av prosjektet (prosjekttomten), prosjekttomtens omgivelser og oppfordringer fra meglerforetaket før bud inngis. Illustrasjoner er bare ment å gi et inntrykk av bygget, og avvik kan derfor forekomme.
• Tegninger
• Plantegninger
• Situasjonsplan
• Selgers leveransebeskrivelse
• Utkast til vedtekter for sameiet
• Reguleringsplan med bestemmelser
• Budskjema
Avtaleforholdet er regulert av lov av 13. juni 1997 nr. 43 om avtaler med forbruker om oppføring av ny bustad (bustadoppføringslova), heretter kalt buofl. Bustadoppføringslova bruker betegnelsen entreprenøren og forbrukeren, mens her brukes uttrykkene selger og kjøper om de samme betegnelsene.
Prosjektet retter seg mot forbrukere som ønsker å erverve bolig til eget bruk. Buofl. kommer ikke til anvendelse der kjøper anses som næringsdrivende/investor, eller når boligen er ferdigstilt. I slike tilfeller vil handelen i hovedsak reguleres av lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93 (avhendingsloven). Selger kan likevel velge å selge etter buofl., men dette må avtales spesifikt ved avtaleinngåelse, og spesifiseres i kjøpers bud. Når midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest foreligger og arbeidene er ferdigstilt, vil handelen reguleres av avhendingsloven.
Buofl. kan ikke fravikes til ugunst for forbruker, jf. buofl. 3.
Kjøpsbetingelsene regulerer betingelsene for kjøp av bolig. Avtale anses inngått når kjøper har levert meglerforetaket bud/skriftlig bindende bekreftelse på kjøp, og aksept er meddelt.
Skriftlig aksept vil da snarlig bli utstedt fra meglerforetaket. Avtalen inngås på bakgrunn av opplysninger i salgsoppgave med vedlegg og eventuelle forbehold i bud og kjøpsbetingelser fra selger.
Salgsoppgaven med tilhørende vedlegg forutsettes lest og akseptert av kjøper. Kjøper og selger vil senere inngå fullstendig kjøpekontrakt med endelige vedlegg. Kjøper aksepterer at detaljbestemmelser først kan bli avklart i kjøpekontrakt.
Inneholder salgsoppgave og kontraktsdokumenter bestemmelser som strider mot hverandre, gjelder yngre bestemmelser foran eldre, spesielle foran generelle, og bestemmelser utarbeidet særskilt for handelen, foran standardiserte bestemmelser.
Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsoppgave med vedlegg og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig eller noe er uklart, bes kjøper henvende seg til meglerforetaket før bindende avtale inngås. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold som kjøper har blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg inn i.
Det gjøres oppmerksom på at illustrasjoner i salgsoppgave og på nett ikke er bindende for boligens detaljutforming slik som farger, materialer, innredninger, mv. Opplysninger gitt i salgsoppgaven kan fravikes dersom selger anser det nødvendig eller ønskelig, dog slik at endringene ikke skal ha innvirkning på den angitte standard. Det samme gjelder i forhold til situasjonsplanens og utomhusplanens angivelse av detaljer. Alle illustrasjoner, skisser, ”møblerte” plantegninger m.m. er ment å danne et inntrykk av den ferdige boligen, og kan inneholde materiell og vise detaljer som ikke medfølger i handelen. Slike avvik kan ikke påberopes som mangel fra kjøpers side. Videre kan illustrasjonene være en kombinasjon av 3D-illustrasjoner og fotomontasje, hvor utsikt/beliggenhet etc. ikke nødvendigvis stemmer. Det gjøres derfor oppmerksom på at bebyggelse og trær på naboeiendommer ikke nødvendigvis er korrekt illustrert.
Dersom det er avvik mellom tegninger i salgs- og nettpresentasjon og leveransebeskrivelse og romskjema, er det leveransebeskrivelse og romskjema som gjelder og omfanget av leveransen er begrenset til denne. Prosjektets standard vil fremkomme av leveransebeskrivelsen, dette uavhengig av ev. uttrykk i prospekt og annonsering som “god standard” etc.
Endringer i lov eller forskrift eller nye offentligrettslige krav eller vedtak med hjemmel i lov eller forskrift som gjelder for selgerens ytelse, anses som kjøperens forhold og kostnad dersom selgeren ved avtaleinngåelsen ikke burde ha regnet med endringene. Herunder innbefattes endringer i offentlige myndigheters praktisering av lov- eller forskriftsverk som påfører selgeren uventede. Dersom de nevnte endringer medfører økte kostnader for selger vil dette medføre en tilsvarende økning i det avtalte vederlaget for kjøper. Selger skal uten ugrunnet opphold varsle kjøperen om endringene og de konsekvenser dette innebærer for kjøperen.
Dersom kjøper har overtatt, hvor overskjøting er forsinket, gjøres kjøper oppmerksom på hans bo- og eiertid (skatteloven) ikke opparbeides før skjøte er tinglyst (gjelder problemstilling rundt skattefrihet ved salg av boligen etter 1 år).
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Straks etter avtaleinngåelse skal selger stille garanti for oppfyllelse av sine forpliktelser etter avtalen, jf. buofl. § 12. Dersom det er tatt forbehold om åpning av byggelån, salg av et bestemt antall boliger eller tillatelse til igangsetting er det tilstrekkelig at selger stiller garanti straks etter at forbehold har falt bort. Det samme gjelder forbehold med tilsvarende virkning fra forbrukerens side. Selger skal uansett stille garanti før byggearbeidene starter.
Dersom selger ikke oppfyller plikten til straks å stille garanti har kjøper rett til å holde tilbake alt vederlag frem til det er dokumentert at garantien foreligger.
Garantien skal gjelde fra tidspunkt for avtaleinngåelse og i fem år etter overtakelse. Garantien skal tilsvare minst 3 % av kjøpesum frem til overtakelse og minst 5 % etter overtakelse.
Garantien gjelder som sikkerhet både for selve boligen, og for ideell andel i fellesareal, utvendige arealer, herunder ferdigstillelsen av disse.
Dersom det er avtalt at det skal innbetales forskudd ved avtaleinngåelse må selger i tillegg stille garanti etter buofl. § 47 for å få instruksjonsrett over midlene. Dersom selger velger å ikke stille garanti vil forskuddsbetalingen bero på meglerforetakets klientkonto inntil skjøte er tinglyst. Eventuelle renter av forskuddsbeløpet tilfaller kjøper frem til garanti er stilt, og selger etter at garanti er stilt.
De aktuelle garantier nedtegnes i kontrakten mellom kjøper og selger. Garantist oversender garantiene direkte til meglerforetaket, av praktiske årsaker. Garanti blir tilsendt kjøper.
Eventuelle mangler må varsles til selger og garantist med kopi til meglerforetaket innen 5 år etter overtakelse, men så snart som mulig etter at de er oppdaget, eller det var mulig å oppdage dem. Kjøper må fremme et eventuelt reklamasjonskrav senest innen 5 år etter overtakelsen, jf. buofl. § 30.
Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsoppgave, reguleringsplaner, byggebeskrivelse og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig, bes kjøper henvende seg til meglerforetaket. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold som kjøper er blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg inn i.
Kjøper oppfordres til å ta kontakt med meglerforetaket dersom noe er uklart, og det presiseres at det er viktig at slike avklaringer finner sted før bindende avtale om kjøp inngås.
Dersom kjøper blir gjort oppmerksom på at det foreligger en mulig mangel før overtakelse, må det reklameres skriftlig på dette. Mangelen må påberopes innen rimelig tid etter at kjøperen oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Det gjøres oppmerksom på at det påhviler kjøper en plikt om snarlig varsling om reklamasjonskrav, regnet fra tidspunkt for når kjøper har blitt oppmerksom på mulig mangel – selv om overtakelse ikke har funnet sted. Sen varsling om eventuelle reklamasjoner/krav kan medføre bortfall av reklamasjonsrett, jf. foreldelse.
Dersom kjøper etter overtakelsen oppdager og vil gjøre gjeldende at det foreligger en mangel, må det reklameres skriftlig på dette. Mangelen må påberopes innen rimelig tid etter at kjøperen oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Forbruker må til enhver tid gi selger mulighet for utbedring. Dersom selger etter 14 dagers skriftlig varsel hindres i å utføre utbedringsarbeidene innen normal arbeidstid (07.00 til 16.30), vil forbrukeren mulig miste sin rett til utbedring. Kjøper har plikt til å kvittere for utført arbeid etter hvert som disse blir avsluttet. Forbruker har ikke anledning til å sette bort utbedringsarbeidet til andre og kreve kostnadene dekket av selger, med mindre selger unnlater å rette mangler innen rimelig tid, og heller ikke har gjort dette etter at forbruker skriftlig har varslet, med 3 ukers varsel, om at arbeidet vil bli satt bort til andre.
Kjøper må være innforstått med og akseptere de ulemper som naturlig følger med under gjennomføring av byggeprosjektet, også etter innflytting har funnet sted. Dersom selger ferdigstiller boligene i ulike byggetrinn, og/eller fellesareal ikke er ferdigstilt til overtakelse, må kjøpere som flytter inn påregne en periode med byggearbeider, støv og noe anleggsstøy på dagtid. Dette omfatter også rett til å ha maskiner og utstyr stående på eiendommen/i området frem til arbeidene er ferdigstilt.
Kjøpere har ikke anledning til å besøke byggeplassen i byggeperioden uten avtale, og ved avtale kun i følge av representant fra selger/megler. Dette på grunn av selgers ansvar og forsikring for bygg og personer som oppholder seg på anleggsplassen.
For den del av kjøpesummen som ikke måtte være betalt til meglerforetaket i rett tid, svarer kjøper lovens forsinkelsesrente til selger. Påløpte forsinkelsesrenter avregnes fra avtalt overtakelse/forfall til betaling finner sted. Denne bestemmelse gir ikke kjøper rett til å forlenge betalingsfristen utover de frister som er avtalt.
Ved vesentlig forsinkelse med å innbetale hele kjøpesummen og omkostningene, vil selger være berettiget til å kreve erstatning, heve kjøpet mm. (jf. buofl. kapittel VII). Partene er enige om at én måned anses som vesentlig mislighold.
Selger skal overholde frister som er avtalte for overtakelse, og skal legge opp til en fremdrift som er tilpasset kjøpers forventninger, jf. buofl. § 10.
Selger forplikter seg til å informere om eventuelle forsinkelser som avviker fra ovennevnte tidsplan, så snart han er kjent med at det kan oppstå forsinkelser.
Selger har rett til tilleggsfrister uten kompensasjon til kjøper etter reglene i buofl. § 11.
Forhold som gjelder er:
• Dersom kjøper krever endringer eller tilleggsarbeid som forsinker arbeidet/overtakelse.
• Dersom kjøper, eller noen kjøper svarer for, ikke overholder kontraktsavtale, eller at arbeidet blir forsinket pga. noe kjøperen er ansvarlig for.
• Dersom det oppstår forsinkelser som er utenfor selger/entreprenørs kontroll, og at det ikke var rimelig å forvente at selger/entreprenør kunne ha regnet med denne forsinkelsen på avtaletidspunktet, eller at selger/ entreprenør ikke har mulighet til å unngå forsinkelsen (f.eks. force majeure, streik, ekstreme klimatiske forhold o.l.).
Overtakelsen er å regne som forsinket, dersom overtakelsen ikke kan gjennomføres til den tid kjøperen har rett til å kreve etter buofl. § 10 og § 11 som nevnt over. Det samme gjelder dersom arbeidet, eller deler av arbeidet ikke er fullført eller hjemmelsoverføring ikke skjer til den tid kjøperen har rett til å kreve.
Dersom overtakelsen er forsinket, kan kjøperen kreve:
• Dagmulkt.
• Heve avtalen.
• Kreve erstatning.
• Tilbakeholde deler av kjøpesum.
Vilkår for de ulike alternativene fremgår av buofl. §§ 18, 19, 20 og 22.
Kjøper anmodes til å sette seg inn i disse bestemmelsene, og rådføre seg med meglerforetaket dersom noe skulle være uklart. Kjøper oppfordres spesielt om å tilpasse dette forhold ved eventuelt salg av nåværende bolig, da bygningsforsikringen til selger ikke dekker eventuell erstatningsbolig for kjøper ved slik forsinkelse.
Krigshandlinger i Europa med tilhørende handelssanksjoner medfører en uoversiktlig situasjon mht. leveringstid og -pris på ulike byggevarer. Dette kan medføre at det blir nødvendig å endre utførelse/materialvalg underveis i prosjektet, også slik at det påvirker den angitt standard. Dersom utførelsen blir endret slik at det blir en standardreduksjon, skal Kjøper gis en kompensasjon som svarer til en forholdsmessig andel av den besparelse selger ville oppnådd dersom den reduserte standarden var valgt ved inngåelse av kontrakt med utførende totalentreprenør, tillagt normalt påslag. Med forholdsmessig andel, menes den del av besparelsen som naturlig faller på Kjøpers bolig. En standardreduksjon som generelt påvirker prosjektet, fordeles forholdsmessig etter boligenes bruksareal.
Selger plikter å informere kjøper straks, dersom det oppstår forsinkelser på grunn av nevnte ekstraordinære forhold, eller forsinkelser grunnet force majure, streik og lignende som beskrevet under “generell informasjon” i dette dokumentet.
Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.
Alle eiendommer som selges/leies ut, skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er selgers ansvar å innhente lovpålagt energiattest for eiendommen, med en energiklassifisering på en skala fra A- G. B8 Panorama er estimert å få energikarakter A eller B.
Dersom selger ikke har fått utarbeidet energiattest og merke på grunnlag av byggets tekniske leveranse, må disse fremlegges senest i forbindelse med utstedelse av ferdigattest for eiendommen.
I henhold til Lov av 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundekontroll av begge parter i handelen.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å foreta kundekontroll av begge parter i handelen, herunder plikt til å foreta kontroll av reelle rettighetshavere der Kjøper opptrer på vegne av andre enn seg selv. Endelig kundekontroll av kjøper skjer senest på kontraktsmøtet. Dersom kundekontroll ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør.
Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere «mistenkelige transaksjoner» til Økokrim. Med "mistenkelig transaksjon" menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundekontroll kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven.
Advanti & Partners, Alta behandler personopplysninger i forbindelse gjennomføring av salget av prosjektet. Vi registrerer personopplysninger om visningsdeltagere som registrerer seg, interessenter, den som bestiller salgsoppgave, og kjøper av eiendommen. Tilsvarende vil vi lagre personopplysninger om den som registrer seg for å motta informasjon om lignende eiendommer. Opplysningene vil bli lagret i Advanti & Partners, Altasitt elektroniske meglersystem.
Personopplysningene vil benyttes på enhver måte som er nødvendig mht. formålet opplysningene er innhentet for. Som ledd i meglers kontroll av budgiver/kjøpers finansiering vil megler kunne kontakte vedkommendes finansieringsforbindelse på ethvert stadium av prosessen, inntil handel er gjennomført.
Personopplysninger om interessenter som ikke inngir bud vil bli slettet kort tid etter at boligen er solgt. Personopplysninger om kjøper av boligene og budgivere vil vi i henhold til lovpålagt arkiveringsplikt lagres i minst 10 år etter at eiendommen er solgt. Det samme gjelder ethvert dokument som er utarbeidet eller innhentet i anledning oppdraget. Personopplysninger vil ikke benyttes til andre formål, eksempelvis til markedsføringsformål, uten at det foreligger særskilt behandlingsgrunnlag for dette formålet, eksempelvis ved at det er gitt samtykke.
Kjøpere aksepterer ved inngivelse av bud at selger kan videreformidle nødvendige personopplysninger om kjøper til tredjepart, for eksempel forretningsfører, signalleverandør, strømleverandør og andre som har behov for slike opplysninger for sine leveranser til prosjektet.
Ansvarlig megler er Daniel André Adamsen / +47 95 02 67 64 / adamsen@advanti.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Postboks 1288, 9505 ALTA. Org. nr. 924546840.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.