Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 90,0 m²
- BRA-i: 82,0 m²
- BRA-e: 8,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Boligen har fin beliggenhet på Byåsen, med nærhet til marka. Eiendommen ligger i et område kalt Havstad, med kort vei til både sentrum og marka.
Bymarka
Boligen ligger ypperlig til om du er glad i stor og mark. Bymarka er Trondheims mest populære utfartssted, både på sommer og vinterstid. Her finner man det man trenger. Stort nettverk med stier, lysløyper og ulike badeplasser. Perfekt enten om du er mosjonist eller bare vil ta en rolig tur med familien.
På vinterstid blir det kjørt opp store nettverk med langrennsløyper, der det delvis er lysløyper.
Nærmeste badeplass er Kyvannet, kun en liten gåtur på ca 15 minutter. Her er det bygd en "ski-rampe" for bruk på sommerstid. Det er også mulig å bruke denne som stupetårn. Det er også muligheter for grilling, samt sandvolleyball.
Granåsen ligger heller ikke langt unna, med muligheter for organiserte aktiviteter som langrenn, skiskyting, kombinert og skihopp. Her blir det også snart åpning av en ny, stor kunstgresshall med muligheter for fotball på vinterstid.
Dagligvare
Nærmeste dagligvarebutikk er Kiwi Havstad og Bunnpris Havstad. Her finner man også Kompis, der det serveres burgere og pizza. Det er ca 300 meter å gå hit. For et litt bredere utvalg finnes Sverresborg Senter og Byåsen butikksenter kun 4 minutter unna med bil. Her har man Meny, REMA 1000, vinmonopolet, bakeri, blomsterbutikker, apotek mm.
Skole og barnehage.
Det ligger flere barnehager i nærområdet.
Nærmeste skole er Nyborg barneskole, som tar ca 7 minutter å gå til. Det er en trygg vei til skolen, der man holder seg bort fra veiene. Sverresborg Ungdomsskole er rundt 20 minutters gange fra boligen. Videregående skole ligger ca 6 minutter unna med bil.
Offentlig transport
Buss nr 3 og 11 går kontinuerlig fra bussholdeplass 300 meter unna boligen. Linje nr 3 er metrobuss, med stor kapasitet. Man kommer seg helt ned til sentrum på rundt 12-13 minutter.
Universitet og høyskoler
Buss nr 3 tar deg direkte fra boligen til NTNU. Denne går til Lohove, via sentrum, Gløshaugen og Moholt. Det er heller ikke langt til BI på Brattørkaia om man studerer der. Vil man sykle til studiestedene er det nedoverbakker på vei ned til sentrum, og det tar rundt 15 min å trille ned til Gløshaugen.
Boligen inneholder:
Entrè, bad/vaskerom, stue, kjøkken, 2 soverom og balkong.
2 boder i kjeller etasjen.
Rombenevnelser er satt i henhold til bruk, uten hensyn til hva rommene er godkjent som.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Det kan søkes om parkeringsplass i garasje til styret. Garasjene tildeles etter sammenhengende botid i borettslaget.
Megler har kontrollert opprinnelige byggetegninger opp mot dagens planløsning og har funnet følgende avvik:
- Toalettrom og bad er omgjort ti ett rom, med åpning inn til vaskerom.
- Inngangen til vaskerommet via kjøkkenet er lukket.
- Balkongen er bygd på og gjort større.
Det er påstartet oppgradering av garasjer. Styret har vedtatt låneopptak på kr 13 847 000,- for å dekke kostnader ved bygging av nye garasjer i borettslaget. Det er de som leier garasje som betaler ned på garasjelånet, i følge styreleder. Hvis man ikke leier parkeringsplass i garasje vil ikke felleskostnadene øke på grunn av garasjelånet. Videre opplyser styreleder om at det sannsynligvis vil bli en generell økning av felleskostnadene på 5% fra 01.01.2026, men at dette ikke er vedtatt enda.
Selger har ikke kommentert på noen punkt i salgsoppgaven. Se egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 2
TG 2: 4
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Bad/vaskerom - Totalvurdering av overflater
- Gulvets fallforhold er underdimensjonert, hvor det måles en høydeforskjell på 5mm fra topp overflate ved terskel til topp overflate ved sluk. Ihht TEK kreves en minimums høydeforskjell på 25mm.
Bad/vaskerom - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk
- TG 2 er gitt med bakgrunn i alder på fuktsikringen. Smøremembran har en naturlig aldringsprosess i form av kjemisk uttørking. Normal forventet levetid på smøremembran er 10-20 år. Toalettet mangler drensåpning. Et minimumskrav ved valg av innebygget sisterne er at det etableres en såkalt drensåpning. Ved en eventuell lekkasje vil vannet derfor raskt bli synlig på baderomsgulvet ved rett oppbygging. Da det er ukjent om sisternen har en såkalt safetybag eller lignende så gis det tg 2 grunnet usikkerheten og manglende dokumentasjon på utførelsen.
Bad/vaskerom - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon
- Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales. Noe slitasje og svellinger på servantskap ble advekket. Rommet har kun naturlig avtrekk, etablering av mekanisk avtrekk og tilfredsstillende tilluftspalte mellom dørblad og terskel anbefales etablert.
VVS
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige vannledninger. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Mangelfull ventilering av badet.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Dagens planløsning er kontrollert opp mot byggetegninger mottatt fra kommunen. Følgende avvik/ endringer er funnet:
- Adkomst fra kjøkken til vaskerommet er blendet.
- Toalettrom og bad er endret til ett rom, med åpning inn til vaskerom.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten ligger i en blokk med støpt grunnmur/dekke. Utvendig kledd med fasadeplater. Flatt tak antatt tekket med asfaltpapp. Etasjeskillere av betong. Vinduer med 3-lags glass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
44327,80 kvm.
Det foreligger byggegodkjente tegninger datert 26.10.1965.
Det foreligger innflyttingstillatelse datert 19.09.1967.
Det foreligger godkjent søknad om byggetillatelse for utvendig rehabilitering og overdekking av takterrasser datert 29.11.1988.
Det foreligger ferdigattest for enkle tiltak for utvidelse av balkonger datert 20.09.2000.
I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Kortidsutleie av hele boligen uten styrets samtykke er tillatt i inntil 30 døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: G - Rød
Prisantydning kr 2 840 000,-
Andel fellesgjeld kr 345 026,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 204 029,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 345 026,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 124,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter kr. 1 390,-
- Felleskostnad avdrag kr. 334,-
- Felleskostnad driftsdel kr. 3 001,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 399,-
Styreleder opplyser om at det sannsynligvis bli en økning av felleskostnaden på 5% fra 01.01.2026, men at dette ikke er vedtatt enda.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 345 026,- pr. 12.09.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
81 401 451,- pr. 12.09.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 22 470,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 90517360499
Lånetaker: Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 12.09.2025: 5.79% pa.
Antall terminer til innfrielse: 57
Saldo per 12.09.2025: 67 734 633
Andel av saldo: 287 099
Første termin/første avdrag: 30.06.2024 ( siste termin 31.12.2053 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517395292
Lånetaker: Svenska Handelsbanken AB NUF Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 12.09.2025: 5.79% pa.
Antall terminer til innfrielse: 58
Saldo per 12.09.2025: 13 666 818
Andel av saldo: 57 928
Første termin/første avdrag: 31.12.2024 ( siste termin 30.06.2054 )
Flytende rente
Vedtatt totalt 13 847 000,- i låneopptak, deldiskonteres i tre rater. 3,8 mill i nov 2024, resterende vår 2025
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, er det vedtatt at borettslaget tilbyr individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Primær formuesverdi kr. 876 457,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 505 827,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
KAROLINERVEIEN BORETTSLAG, Orgnr: 948 722 585
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
Det praktiseres styregodkjennelse. Styret må godkjenne ny eier.
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenr. 94243576.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 15 222 029,-
Driftskostnader kr. 18 045 101,-
Årsresultat kr. - 6 454 378,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 5 298 454,- per 31.12.2024.
Budsjett for 2025 viser et underskudd på kr. 16 174 703,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Det skal søkes styret om dyrehold i borettslaget, og dyr skal ikke anskaffes før godkjennelse er gitt.
Se vedlagte husordensregler for mer informasjon.
Eiendommen er regulert til boligformål. Reguleringsplan for Havsteinaunet, med PlanID r1006d, vedtatt 07.09.1965, er gjeldende.
Plankart følger vedlagt i salgsoppgaven.
Eiendommen har også flere reguleringsplaner den ligger under:
- r0135c Byåsveien nr. 104 og 104b, 120, 122, 124, og 126a, 126b Gjennomføring av Rognersvingen, innføring av Johan Falkbergets v (25.11.1966)
- r1006 Havstad - Havstadaunet m.fl. (14.12.1964)
- r1006m Havsteinaunet, gnr. 96/4 (28.9.1976)
Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
Eiendommen ligger i et område som i kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.3.2025) er avsatt til sentrale byområder (Byggesone 2).
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det eksisterer planforslag som kan påvirke området. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn Byåsveien 158, og planID R20200004. Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for boligbebyggelse, forretning og tjenesteyting i Havstad lokale sentrum. Det planlegges ca. 73 boliger. I tillegg kommer forretning, tjenesteyting og næring i første og delvis andre etasje.
Det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som kan berøre eiendommen. Dette gjelder Johan Bojers vei 14 og 16 med planID r20240007. Det finnes ingen informasjon fra kommunen hva disse planene omhandler.
Konferer megler ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Karolinerveien 7C.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 96, bnr. 201, andelsnr. 259 i KAROLINERVEIEN BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250235.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 15 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Rune Hallan / +47 91 89 55 59 / rune.hallan@nylanderpartners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Gryta 2 B, 7010 TRONDHEIM. Org. nr. 990732809.