Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 110,0 m²
- BRA-i (internt bruksareal): 96,0 m²
- BRA-e (eksternt bruksareal): 14,0 m²
- TBA (terrasse-/balkongareal): 11,0 m²
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Området på Kattem er omtalt som familievennlig med nærhet til lekeplasser for de minste, skole og barnehager, lite biltrafikk, gode turmuligheter og bare 5 min fra Heimdal sentrum hvor du har det meste av hva du måtte trenge i hverdagen.
Boligen inneholder:
2. etasje: Entrè/gang, bad, bod og 2 soverom.
3. etasje: Stue, kjøkken og soverom, samt balkong.
Rombenevnelser er satt i henhold til bruk, uten hensyn til hva rommene er godkjent som.
Boligen fremstår i normalt god stand og godt vedlikeholdt på befaringsdagen. Det ble ikke registrert eller avdekket noen behov for bygningsmessige strakstiltak utover normalt vedlikehold. Det gjøres oppmerksom på at enkelte elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes i tiden som kommer. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten. Det understrekes at rapporten ikke erstatter selger opplysningsplikt eller kjøpers undersøkelsesplikt, men utgjør et dokument som er ment å bidra til å øke tryggheten for alle partene. Rapporten legger til grunn boligens tilstand på befaringsdagen, det kan ikke garanteres for at avvik/svikt i enkelte bygningsdeler kan dukke opp i tiden etter rapporten ble utarbeidet.
Selger opplyser at følgende har blitt oppgradert:
Eiendommen har adkomst via offentlig vei fram til parkeringskjeller.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Kattem Borettslag har totalt 185 plasser i parkeringskjellere, samt 8 parkeringsplasser for MC. Gjesteparkering er ute. Ledige plasser tildeles av TOBB etter hvert som nøkler leveres til TOBBs kontor. Tildeling skjer etter sammenhengende botid i borettslaget. Søknad sendes TOBB. Kan søkes om plass nr 2 men ved evt. tildeling gjelder spesielle vilkår. Det betales gebyr til TOBB ved tildeling.
Parkeringsplass medfølger ikke salg. Kjøper må søke om dette på nytt.
Konferer megler ved spørsmål
Megler har kontrollert opprinnelige godkjente bygningstegninger opp mot dagens bruk. Det bemerkes følgende avvik:
Det er uklart om der er gjort endringer på rørsystem,
dermed er ikke lovligheten kontrollert.
Selv hvis det ikke er søknadspliktig, må arbeidet følge teknisk forskrift (TEK17), og det kreves som regel bruk av fagfolk med våtromsgodkjenning.
Megler har ikke mottatt dokumentasjon på dette. Kjøper påtar seg risikoen for både fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
- Ja. Hakk i gulvbelegg, men dette er fikset med nytt gulvbelegg
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. Nytt gulvbelegg, ny armatur. Arbeid utført av Mtg, elektrikerservice as.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ja. Tettesjikt på gulv.
Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
- Ja. Gulv er noe skjevt da det er et gammelt bygg.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. Montert brytere, ny stikkontakt til stekeovn, armatur på bad, lammeskinn stue og kjøkken, stikk på soverom. Arbeid utført av Elkul as, elekrtrikerservice as.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja. Trønderenergi utførte kontroll i 2014.
Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
- Ja. Alle med parkering i p-kjeller har mulighet til å ordne en avtale på lading av elbil.
Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja, kun av faglært. Borettslaget ordnet med ny tetting av balkong. Ukjent hvem som utførte arbeidet.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 1
TG 1: 3
TG 2: 4
TG 3: 0
TG IU: 0
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Bad - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk:
Bad - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon:
Trapp:
VVS:
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
Takstmann har ikke kontrollert om dagens bruk av boligen er i samsvar med byggegodkjente tegninger.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten ligger i en blokk med støpt grunnmur/dekke. Utvendig kledd med trepanel og teglstein. Saltak antatt tekket med takstein. Etasjeskillere av betong. Vinduer med 3-lags glass.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er felleseid.
Den er 66851,20 kvm.
Det foreligger midlertidig innflyttingstillatelse datert 11.02.1977. Midlertidig brukstillatelse gjelder for Brushaneveien 27-37. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Ferdigattest datert 29.03.2004. Ferdigattest gjelder for omtekking av tak for Brushanevegen, Korsnebbvegen, Rødstilkvegen m/fl.
Ferdigattest datert 25.06.2013. Ferdigattest gjelder for Brushanevegen 1-48, rehabilitering av fasader, balkonger, boder m.m.
Kortidsutleie av hele boligen uten styrets samtykke er tillatt i inntil 30 døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Boligen er oppvarmet med X.
Energikarakter: G - Grønn
Energiforbruk vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 2 290 000,-
Andel fellesgjeld kr 511 968,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 820 971,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 511 968,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Fellesutgifter utgjør kr. 9 178 ,- pr. mnd.
Fellesutgiftene fordeles på følgende poster:
- Felleskostnad renter kr. 1 666,-
- Oppvarming og varmt vann kr. 1 078,-
- Felleskostnad avdrag kr. 1 880,-
- Felleskostnad driftsdel kr. 3 937,-
Tilleggsytelser:
- Tillegg fellesvask kr. 78,-
- Tillegg elektroniske fellesavtaler kr. 548,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 511 968,- pr. 07.10.2025.
Selskapets totale gjeld er kr. 122 097 009,- pr. 07.10.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 21 189,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 14633511 2, Den Norske Stats Husbank Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 07.10.2025: 3.26% pa.
Antall terminer til innfrielse: 65
Saldo per 07.10.2025: kr. 50 450 433,-
Andel av saldo: 211 545
Første termin/første avdrag: 01.02.2012 ( siste termin 01.11.2041 )
Fastrente til 01.11.2031
Lånenummer: 14633511, Den Norske Stats Husbank Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 07.10.2025: 2.96% pa.
Antall terminer til innfrielse: 70
Saldo per 07.10.2025: kr. 38 077 060,-
Andel av saldo: kr. 159 662,-
Første termin/første avdrag: 01.05.2013 ( siste termin 01.02.2043 )
Fastrente til 01.03.2033
Lånenummer: 90517357838, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 07.10.2025: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 78
Saldo per 07.10.2025: 21 183 880
Andel av saldo: 88 827
Første termin/første avdrag: 01.06.2018 ( siste termin 01.03.2045 ) 3 mnd NIBOR + margin 0,85 %
2 års løpetid, 27 års nedbet.profil. Må refinansieres hvert 2. år. Innfrielsesdato 01.03.22
Lånenummer: 90517326398, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 07.10.2025: 5.7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 55
Saldo per 07.10.2025: kr. 4 976 754,-
Andel av saldo: kr. 20 868,-
Første termin/første avdrag: 30.06.2023 ( siste termin 31.12.2052 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517334854, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 07.10.2025: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 16
Saldo per 07.10.2025: kr. 7 408 882,-
Andel av saldo: kr. 31 066,-
Første termin/første avdrag: 30.12.2023 ( siste termin 30.06.2033 )
Flytende rente
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Eiendomsskatt inngår i fellesutgiftene.
Ansvar for felleskostnader i borettslag: Andelseiere er ansvarlig for å for å dekke borettslagets kostnader. Dette gjøres ved betaling av månedlige felleskostnader. Hvis borettslaget lider tap som følge av at en andelseier ikke betaler sine felleskostnader, kan et eventuelt tap medføre at de andre andelseierne må betale høyere felleskostnader. Borettslaget har tegnet sikring, i henhold til borettslagsloven, mot denne type tap. Leverandør av sikring: Klare Finans AS. Varighet av avtalen / oppsigelsesvilkår: Gjensidig oppsigelsestid med 6 mnd skriftlig varsel. Etter borettslagslovens bestemmelser skal vedtak om oppsigelse av sikringen gjøres av borettslagets generalforsamling. Sikringsselskapet kan til enhver tid si opp en avtale med sikringstaker dersom sikrede ikke oppfyller de krav som er stilt.
Primær formuesverdi kr. 873 437,00.
Sekundær formuesverdi kr. 3 493 747,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
KATTEM BORETTSLAG, Orgnr: 948 722 941
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsretten er forhåndsprøvd 20.10. Kontakt megler.
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenr. 26508910.
Kjøper må ordne egen innboforsikring.
Kattem Borettslag
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 24 698 160,-
Driftskostnader kr. 18 015 144,-
Årsresultat kr. 1 912 845,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 5 318 008,- per 31.12.2024.
Budsjett for 2025 viser et overskudd på kr. 4 909 999,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Servicesentralen Kattem Ust SA
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 34 087 584,-
Driftskostnader kr. 33 017 611,-
Årsresultat kr. 0,-
Budsjett for 2025 viser at selskapet skal gå i 0,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Hundehold og kun innekatt er tillatt etter innvilget søknad fra styret. Se vedlagte husordensregler for mer informasjon.
Eiendommen er regulert til blant annet blokkbebyggelse. Reguleringsplan for Kattem, gnr. 198/1, Kattemsmyra, gnr. 198/75, Kattem 9, gnr. 198/102 m.fl., med PlanID r1081e, vedtatt 05.09.1974, er i hovedsak gjeldende.
Plankart med reguleringsbestemmelser følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse.
I tillegg er eiendommen regulert til boligbebyggelse Iht. r0083, r1081c, r1081f og r1081p. Plankart med reguleringsbestemmelser for disse kan fås ved henvendelse til megler.
Eiendommen ligger i område som i Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.03.2025) er avsatt til framtidig bebyggelse og anlegg. Samt blågrønnstruktur, hensynssone bevaring kulturmiljø (Byggesone 3).
Det gjøres oppmerksom på at det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan r20240012 med plannavn Uståsen 2 og 4.
Ved spørsmål kontakt Trondheim Kommune.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
I salgsoppgaven finner du NEF sin standardliste «Oversikt over løsøre og tilbehør». Listen gjelder med mindre annet er særskilt oppgitt i salgsoppgaven. Dersom noe som står på listen ikke finnes på eiendommen, følger det heller ikke med. Med mindre annet er opplyst, medfølger integrerte hvitevarer på kjøkken. Alt løsøre og utstyr som medfølger overdras uten garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Kjøper må påregne at det kan være hull og merker etter innredning eller utstyr som ikke følger med.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen. Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført. Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette. Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Nidaros Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Brushanevegen 31F.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 198, bnr. 110, andelsnr. 217 i KATTEM BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250249.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,600 % av salgssummen inkl. mva (minimum 35 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Anbud: 13 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Mats Solstrand / +47 95 22 32 66 / mats.solstrand@nylanderpartners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Gryta 2 B, 7010 TRONDHEIM. Org. nr. 990732809.