Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 129,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 18,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Leiligheten har en svært attraktiv beliggenhet på Tasta, med alt du måtte ønske deg i umiddelbar nærhet. Området er både rolig og familievennlig.
Fra boligen har man et svært godt tilbud av både skoler og barnehager i umiddelbar nærhet. Av barneskoler kan man velge mellom Teinå skole, Tasta skole og Byfjord skole alle innen kort avstand fra eiendommen. For ungdomstrinnet ligger Tastarustå skole kun ca. fire minutters gange unna, og man har også mulighet til å velge Tastaveden skole. Det finnes flere barnehager i nærområdet, blant annet Espira, Smietunet og Trollberget barnehage, alle i gangavstand fra boligen.
Dagligvarehandelen kan enkelt gjøres på Coop Extra eller Helgø Meny, som begge ligger en kort spasertur unna.
Ønsker du et bredere servicetilbud, ligger Tastasenteret kun ca. 5 minutter unna. Her finner du blant annet frisører, apotek, optiker, flere hyggelige spisesteder og et godt utvalg av klesbutikker. I tillegg byr senteret på praktiske tjenester som minibank, treningssenter, legesenter og helsestasjon.
Offentlig kommunikasjon er godt ivaretatt, med bussholdeplass kun få minutters gange fra boligen. Bussene har hyppige avganger, og turen til Stavanger sentrum tar omkring 10 minutter.
Området er kjent for sine flotte turområder som passer for både store og små. Både Tastarustå og Store Stokkavann ligger i nærheten, og rundt Store Stokkavann finner du lyssatte gang- og sykkelstier. Den populære rundturen på om lag 8 kilometer egner seg godt for både rusleturer og jogging
Boligen inneholder:
Første etasje: Stue/kjøkken, soverom 1, bad 1, bod/vaskerom, soverom 2, gang, bod, og balkong.
Underetasje: Stue, bad 2, soverom 3, soverom 4, gang og terrasse.
Leiligheten disponerer en biloppstillingsplass og bod i felles garasje.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Andelen disponerer én biloppstillingsplass i felles, oppvarmet p-kjeller.
Selger har ikke kommentert på spørsmål i egenerklæringsskjema.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 1: 89%
TG 2: 0%
TG 3: 0%
TG IU: 11%
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
-Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leilighetsbygg oppført i 2022. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med parkeringsanlegg i nederste etasje. Yttervegger av trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med stående trekledning. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og tre-lags glass. Oppvarming med radiatorer tilkoblet varmesentral. Balansert ventilasjon.
Byggemåte er opplyst av bygningssakkyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Denne tomten er eiet.
5920,00 kvm.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 10.01.2022. Midlertidig brukstillatelse gjelder for to oppganger i blokk BB2-1 med tilhørende parkering - Gnr/bnr 28/3574 - 4 blokker med leiligheter, parkeringsanlegg, felleshus og uteområder.
Følgende ble anmerket for at ferdigattest skulle kunne utstedes:
1. Arealer som fortsatt skal være byggeplass, må sikres slik at uvedkommende ikke lett kan ta seg inn på byggeplassen.
2. Løse håndtak til vindu skal ikke tildeles beboere før tiltaket har dokumentert en slik løsning.
3. Toaletter med innebygget sisterne har åpning for dypp til golv i bad med sluk, der det er et element med vannskap i frostet glass over toalett. I annet bad uten vannskap kunne ikke åpning for lekkasjevann påvises. Det må bekreftes at det er åpning for drenasjevann fra alle toalett til golv med sluk og at sisterner i toalettrom uten sluk har lekkasjeføler, senest til søknad om ferdigattest.
4. Terskel til terrasse fra leilighet på bakkeplan, ble målt til ca. 4 cm. Terskelhøyde rettes senest til søknad om ferdigattest.
5. Håndslukkeapparater plasseres i leiligheter før de kan tas i bruk. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
6. Rekkverk er midlertidig utført med kryssfinerplater. Permanent rekkverk dokumenteres senest til søknad om ferdigattest.
7. Sluk på terrasser ble opplyst å være under terrassebord. Planlagt inspeksjonsluke monteres før leilighetene tas i bruk.
8. Hetter på røykvarslere i garasje og trapperom fjernes før leilighetene tas i bruk.
9. Dører til trappeoppganger og sykkelparkering i kjeller mangler skilt. Monteres før leilighetene tas i bruk.
10. Skilt med høydebegrensning monteres ved innkjøring til garasje før leilighetene tas i bruk.
11. Gjesteparkeringsskilter skiltes i parkeringskjeller før boligene tas i bruk.
12. Sykkelparkeringsplasser etableres i det antall som angitt i plan, før leilighetene tas i bruk.
13. Terskler i sluse 1. etasje Gjerdebakken 40, ble målt til ca. 3 cm. Terskler dokumenteres rettet senest til søknad om ferdigattest.
14. Arbeid i høyden over inntrukket inngangsparti gjenstår. Det må etableres sikker gangpassasje når arbeidene skal utføres. Opplysninger om valgt løsning sendes kommunen før arbeidene i høyden starter.
15. Resterende arealer i uteområdet LF3, LF4 og FA2-1 ferdigstilles innen 15.02.2022.
16. Arealer sør for blokk BB2-1 med adkomstvei er ikke opparbeidet. Arealet sør for blokken til og med ca. 1,5 m av den permanente veien, opparbeides innen 25.01.2022.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Kortidsutleie av hele boligen uten styrets samtykke er tillatt i inntil 30 døgn pr. år jfr. Borettslagsloven 5-4.
Boligen er oppvarmet med radiatorer tilkoblet varmesentral.
Energikarakter: C - Grønn
Energiforbruk foregående år var 3246,64 kwh.
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Energimerkingingen som ligger vedlagt er fra 2022.
Prisantydning kr 2 650 000,-
Andel fellesgjeld kr 4 342 500,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 7 003 540,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 4 342 500,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 26 906,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Bla Drift og vedlikehold, kommunale avgifter, A konto renter, TV og /eller internett, vaktmester tjenester, forretningsførerhonorar, styrehonorar revisjonshonorar osv.
Fellesutgiftene vil øke i 2030 i samsvar med oppstart av avdragsbetaling på felleslånet.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 4 342 500,- pr. 13.10.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
365 371 499,- pr. 13.10.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 24 074,- pr. 31.12.2024.
Spesifikasjon av lån: Lånenummer: 135849719, Husbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 4.44% pa.
Antall terminer til innfrielse: 107
Saldo per 13.10.2025: 43 386 499
Andel av saldo: 0
Første termin: 30.06.2022
Neste avdrag: 30.06.2030 ( siste termin 30.06.2052 )
Pt rente
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon.
Lånenummer: 16365154124, Dnb Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 5.59% pa.
Antall terminer til innfrielse: 105
Saldo per 13.10.2025: 17 462 500
Andel av saldo: 4 342 500
Første termin: 30.03.2022 Neste avdrag: 30.03.2030 ( siste termin 30.12.2051 )
pt.rente
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon. Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.03.2030 utgjøre ca kr 8 458,00 per måned for denne boligen
Lånenummer: 16365624686, Dnb Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 5.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 106
Saldo per 13.10.2025: 11 127 500
Andel av saldo: 0
Første termin: 30.09.2022 Neste avdrag: 30.03.2030 ( siste termin 31.03.2052 )
pt rente
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon.
Lånenummer: 135849735, Husbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 4.44% pa.
Antall terminer til innfrielse: 108
Saldo per 13.10.2025: 51 543 000
Andel av saldo: 0
Første termin: 30.09.2022 Neste avdrag: 30.09.2030 ( siste termin 30.09.2052 )
pt rente.
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon.
Lånenummer: 135852911, Husbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 4.44% pa.
Antall terminer til innfrielse: 110
Saldo per 13.10.2025: 45 272 500
Andel av saldo: 0
Første termin: 30.03.2023 Neste avdrag: 30.03.2030 ( siste termin 30.03.2053 )
pt rente.
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon.
Lånenummer: 135856391, Husbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 13.10.2025: 4.44% pa.
Antall terminer til innfrielse: 110
Saldo per 13.10.2025: 39 005 000
Andel av saldo: 0
Første termin: 30.03.2023 Neste avdrag: 30.03.2031 ( siste termin 30.03.2053 )
pt rente.
Dette er et IN-lån, som gir andelseier mulighet til å betale ned hele eller deler av sin andel opptil fire ganger i året. Kontakt Bate for mer informasjon
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Borettslaget er medlem av Klare Finans AS vedrørende sikring mot tap av felleskostnader. Varighet av avtalen/oppsigelsesvilkår: Begge parter kan si opp avtalen med minimum 6 måneders varsel. Etter borettslagslovens bestemmelser skal vedtak om oppsigelse av avtalen gjøres av borettslagets generalforsamling. Tilbyder kan til enhver tid si opp en avtale om sikring av felleskostnader dersom borettslaget ikke lenger oppfyller de krav som er stilt i avtalen.
Primær formuesverdi kr. 1 335 284,00.
Sekundær formuesverdi kr. 5 341 134,00.
Gjeldende for ligningsåret 2025.
EPLESTIEN BORETTSLAG, Orgnr: 925 776 335
Forretningsfører: BATE Boligbyggelag.
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring med polisenr. SP0003959882.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 5 167 336,-
Driftskostnader kr. 1 561 593,-
Årsresultat kr. -362 680,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 232 765,- per 31.12.24.
Budsjett for 2025 viser et overskudd på kr. 271 112,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dyrehold er ikke tillatt.
En beboer kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Området er regulert til boligformål ihht 2364P Reguleringsbestemmelser, kommunens arealdelplan og reg.kart, situasjonskart, målebrev etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Det opplyses også om Sikringsone "nedslagsfelt drikkevann" som kan påvirke området.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 218635, tgl. 24.02.2022 - Pantedokument
Beløp: 51 067 500
Panthaver: DNB BANK ASA
Orgnr: 984 851 006
Dnr. 284518, tgl. 14.03.2022 - Pantedokument
Beløp: 72 428 999
Panthaver: HUSBANKEN
Orgnr: 942 114 184
Dnr. 284535, tgl. 14.03.2022 - Felles pantedok bor.innsk
Beløp: 41 590 000
Panthaver: BORETTSLAGETS ANDELSEIERE JF. LOV OM BURETTSLAG § 2-11
Orgnr: 14 844 050
Dnr. 4206, tgl. 12.03.1990 - Best. om vann/kloakkledn.
RETTIGHAVER GANN TRE AS. RETT FOR EIER AV DENNE EIEND. TIL Å
KNYTTE SEG TIL LEDN.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 8249, tgl. 19.06.1992 - Erklæring/avtale
RETTIGHETSHAVER STAVANGER KOMMUNE RETT TIL Å HA LIGGENDE
AVLØPSLEDNINGER OG LEDE OVERVANNET I EKSISTERENDE ÅPEN
KANAL SOM LIGGER PÅ EIENDOMMEN
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 11015, tgl. 28.06.1994 - Bestemmelse om kloakkledn
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 147510, tgl. 20.02.2014 - Best. om vann/kloakkledn.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 41551, tgl. 12.01.2022 - Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om tilgang for redningspersonell og vaktselskap e.l.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
I salgsoppgaven finner du NEF sin standardliste «Oversikt over løsøre og tilbehør». Listen gjelder med mindre annet er særskilt oppgitt i salgsoppgaven. Dersom noe som står på listen ikke finnes på eiendommen, følger det heller ikke med. Med mindre annet er opplyst, medfølger integrerte hvitevarer på kjøkken. Alt løsøre og utstyr som medfølger overdras uten garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Kjøper må påregne at det kan være hull og merker etter innredning eller utstyr som ikke følger med.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Sammen med Gjensidige har vi skreddersydd et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Pakken inkluderer bl.a. husforsikring, innboforsikring Pluss, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne Boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/Boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Boligkjøperpakken og Boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Verdi &Partners Stavanger sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på foretakets hjemmeside.
Eiendommens adresse er Gjerdebakken 38.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 28, bnr. 3843, andelsnr. 2 i EPLESTIEN BORETTSLAG i Stavanger.
Vårt oppdragsnummer er 204250141.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,200 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 9 900,00
Markedspakke Standard: 16 900,00
Visningshonorar: 1 990,00
Foto: 7 250,00
Kreditthonorar: 2 950,00
Oppgjørskostnad: 7 900,00
Innhenting og gjennomgang av forretningsfører-opplysninger: 4 500,00
Innhenting og gjennomgang av kommunale opplysninger: 4 900,00
Grunnboksutskrift: 490,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Rudi Aadland / +47 95 83 16 60 / rudi.aadland@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Solagata 11, 4009 STAVANGER. Org. nr. 990691304.