Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Meld deg på visning eller kontakt eiendomsmegler for privatvisning. Visning blir ikke gjennomført uten påmeldte.
Totalt bruksareal: 98,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Waldemar Aunes veg 14B ligger i et attraktivt og veletablert boområde på Hallset. Her bor man i et rolig og barnevennlig miljø med flere trivelige fellesområder for lek og sosialt samvær. I nærområdet finner du det meste av servicefunksjoner du trenger i hverdagen.
Området har god offentlig kommunikasjon med hyppige bussavganger i nærheten, samt trikkeforbindelse fra Munkvoll. Kun rundt 500 meter fra boligen finner du busstoppet Hallset, hvor metrobuss linje 3 har jevnlige avganger.
Byåsen videregående skole ligger innen gangavstand og gir lett tilgang til både bibliotek og 3T treningssenter. Det finnes også et godt utvalg av skoler og barnehager i området.
Fra leiligheten er det kort vei til både Bymarka og Granåsen, som byr på flotte turmuligheter og aktiviteter for naturglade mennesker – året rundt.
3. etasje:
Entré, 3 soverom, bad, wc, vaskerom, kjøkken, stue.
Takstmann har i sin rapport kommet til følgende konklusjon:
Leiligheten er opprinnelig oppført i 1965, og flere av bygningsdelene er fra opprinnelig byggeår eller av eldre dato. Disse bygningsdelene har i hovedsak passert halvparten av forventet teknisk levetid, og det må derfor påregnes økt behov for vedlikehold og eventuelle utskiftninger på kort til mellomlang sikt. Leiligheten fremstår som funksjonell, men med behov for modernisering og vedlikehold av enkelte bygningsdeler for å oppnå dagens tekniske og forskriftsmessige standard. Det understrekes at rapporten ikke erstatter selger opplysningsplikt eller kjøpers undersøkelsesplikt, men utgjør et dokument som er ment å bidra til å øke tryggheten for alle partene. Rapporten legger til grunn boligens tilstand på befaringsdagen, det kan ikke garanteres for at avvik/svikt i enkelte bygningsdeler kan dukke opp i tiden etter rapporten ble utarbeidet.
3.etasje:
Entrè
Overflater gulv: Parkett
Overflater vegg: Tapet
Overflater tak: Malt slett
Bad
Overflater gulv: Flis
Overflater vegg: Flis
Overflater tak: Malt slett
Innehar varme i gulv
Vaskerom
Overflater gulv: Flis
Overflater vegg: Malt slett
Overflater tak: Malt slett
Toalettrom
Overflater gulv: Flis
Overflater vegg: Flis
Overflater tak: Malt slett
Stue
Overflater gulv: Parkett
Overflater vegg: Malt slett
Overflater tak: Malt slett
Kjøkken
Overflater gulv: Parkett
Overflater vegg: Malt slett
Overflater tak: Malt slett
Soverom 10,8m²
Overflater gulv: Parkett
Overflater vegg: Tapet
Overflater tak: Malt slett
Innehar garderobeløsning
Soverom 7m²
Overflater gulv: Parkett
Overflater vegg: Malt slett
Overflater tak: Malt slett
Soverom 7,2m²
Overflater gulv: Belegg/teppe
Overflater vegg: Tapet
Overflater tak: Malt slett
Boligselger nevner følgende tilleggskommentarer vedrørende oppgraderinger:
- Kjøkken oppgradert i 2012 ved egeninnsats/dugnad (elektrikerarbeid utført av NTE Elektro)
- Oppgradering av bad og vaskerom i 2013. Utført av fagfolk.
- Oppgradering til automatsikringer i sikringsskap i 2016.
- Fornying av avløpsrør i 2024 (borettslaget fornyer alle avløpsrør, men er ferdig i denne blokka).
Fra sentrum tar man opp Byåsveien fra rundkjøringen i Ila. Følg denne hele veien opp forbi Munkvoll. Ta til venstre i den siste rundkjøringen like før Dalgårdsbrua inn på Arnt Smistads veg. Følg denne over på
Selsbakkvegen og ta til venstre i rundkjøringen og inn Alette Beyers veg. Ta deretter første til høyre inn på Waldemar Aunes veg, følg nummerering til nr. 13C.
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst. Det vil bli skiltet med &Partners-skilt ved fellesvisning.
Det medfølger ikke parkeringsplass til leiligheten. Det er mulig å leie parkeringsplass med lademulighet for elbil (dette mot avgift).
Pris for leie av p-plass pr. 2025:
Uteparkering: 250kr/mnd
Garasje: 350-400kr/mnd
Disse prisene vil bli justert opp noe i 2026.
Mulighet for gjesteparkering gjennom registrering på telefon. Opp til 3 plasser for 24 timer av gangen.
Meglers kommentar til areal og lovlighet:
Megler har kontrollert dagens planløsning mot godkjente bygningstegninger. Det bemerkes at balkongene avviker fra opprinnelige byggetegninger, men at dette er søkt og godkjent av kommunen i 1994.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er utført arbeid på våtrom/bad?
- Ja. Kun av faglært. Rehabilitering av bad og vaskerom.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
-Ja. Det er blitt rehabilitert bad, vaskerom og wc. Arbeidene ble ferdigstilt den 11.06.13 I hovedsak er alt sanitærutstyr demontert, sluk er skiftet, det er lagt ny varmekabel og avrettet, nytt tettesjikt og flis på vegger og gulv bad, samt gulv i vaskerom og wc-rom, sparkling, våtromsstrie og maling av vegger vaskerom, oppgradering av elektrisk anlegg, tilkoblet vann på tappepunkter. Levering og montering av nye innerdører, 3-speils Swedoor, hvit.
Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
-Ja. Kun av faglært. Pågående aktivitet for å fornye avløpsrør (eller skifte der det er påkrevd) i hele borettslaget. Denne blokken ble ferdigstilt i 2024. Arbeidet skjer i regi av borettslaget.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
-Ja. Det har vært snakk om fukt i kjeller, men varierer nok en del fra blokk til blokk. Jeg har ikke merket noe problem med fukt i mine kjellerboder.
Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
-Ja. Det drypper noen ganger fra taket over veranda.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
-Ja. Kun av faglært. NTE Elektro: Nye kurser på kjøkken PK-Service AS: Elektrikerarbeid i forbindelse med rehabilitering av bad/vaskerom Elektro 1 Trondheim AS: Fornying av sikringsskap
Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?
-Ja. Borettslaget har ladepunkter for elbil på leide parkeringsplasser. Det må betales for bruk. Jeg har ikke elbil selv, så jeg har ikke testet dette.
Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
-Ja. Kun av faglært. Fornyelse av trappeoppgang med fasade
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger?
-Ja. Borettslaget har vurdert at det er behov for oppdatering av tak/fasader
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
-Ja. Tak/fasader trenger vedlikehold/oppdatering
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrad (TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 4
TG 2: 4
TG 3: 0
TG IU: 1
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
Bad - totalvurdering av overflater:
- Tilstandsgarden settes på bakgrunn av underdimensjonert fallforhold på gulv, da krav om lekkasjesikringen på rommet ikke tilfredsstilles. Det måles en høydeforskjell på 15mm fra topp overflate ved terskel til topp overflate ved sluk. Terskelen er nedsenket og ligger på samme høydenivå som flis, slik at faktisk høydeforskjell er mindre enn målt på overflatene.
Bad - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon:
- Rør- og avløpsanlegget i boligen fungerte etter enkel test av dette på stedet. Ingen lekkasje var å se på besiktigelsen. Videre kontroll av anlegget krever avansert teknologi. Dette ble ikke rekvirert. Rommet innehar kun naturlig avtrekk. Etablering av mekanisk avtrekk anbefales, samt å etablere tilfredsstillende tilluftspalte mellom dørterskel og dørblad.
Kjøkken:
- Ved stikkprøvekontroll med fuktindikator på erfaringsmessig utsatte steder ble det ikke registrert negative fuktindikasjoner. Kjøkkenet vurderes å være noe slitt, men generelt i tilfredsstillende stand. Tilstandsgraden settes på bakgrunn av etablert avtrekk med kullfilter. Ifølge NS3600 er ikke dette ett tilfredstillende avtrekk da fukt, os og lukt ikke ventileres ut av rommet, kun filtreres og resirkuleres inn i rommet. Det anbefales å etablere avtrekk til friluft for å sikre korrekt håndtering av fukt, os og lukt.
VVS:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige vannledninger. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Følgende forhold har fått tilstandsgrad IU:
Bad - Totalvurdering av fuktsøk:
- Innvendig inspeksjon er ikke utført da omliggende konstruksjon er av betong/mur. Ved bruk av fuktsøker i kombinasjon av visuell kontroll inne badet ble det avdekket noe forhøyede verdier på gulv og i nedre del av vegg. Flis- og flislim kan holde lenge på fukt etter eksponering, og i tillegg er omliggende konstruksjon av betong/mur, slik at fuktsøk er utfordrende å utføre. Det ble ikke registrert symptomer på svikt i tettesjiktet.
TAKSTMANN KOMMENTAR TIL AREALOPPMÅLING OG ROMBENEVNELSE:
- Boligens planløsning og ulovlighetsmangler er kontrollert opp mot kommunepakken. Siste godkjente bygningstegninger er fra 15.07.1964 og samsvarer med dagens utforming av boligen.
Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Leiligheten ligger i en blokk med støpt grunnmur/dekke. Utvendig kledd med fasadeplater. Flatt tak antatt tekket med asfaltpapp. Etasjeskillere av betong. Vinduer med 2-lags glass.
Denne tomten er eiet.
88842,00 kvm.
Det foreligger midlertidig innflyttingstillatelse fra 02.12.1966.
Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak som er omsøkt før 01.01.1998, jfr. plan- og bygningslovens §21-10, 5.ledd. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes slik de opprinnelig ble godkjent, selv om det ikke foreligger ferdigattest.
Ferdigattest og/eller midlertidig brukstillatelse foreligger ikke for følgende tiltak; Utvidelse av inngangsparti utført i 2009. Samt utskiftning av sluk/rør i 2025.
Det gjøres oppmerksom på at det er begrenset adgang til å leie ut leiligheter i borettslag, jf. lov om borettslag §§5-5 og 5-6. Eiendommen kan i sin helhet leies ut iht. bestemmelser i vedtektene. Iht. borettslagsloven kap. 5 kan man etter godkjenning fra styret leie ut hele bostaden i inntil 3 år dersom eier selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to år. Styret kan kun nekte å godkjenne utleieforholdet dersom det foreligger saklig grunn til å nekte eller dersom leietaker selv ikke ville blitt godkjent som andelseier/kjøper.
Boligen er oppvarmet med elektrisitet.
Energikarakter: F - Rød
Energiforbruk for 2024 var 16 912 kwh.
Energiforbruket er opplyst av selger og vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 090 000,-
Andel fellesgjeld kr 332 471,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tinglysing hjemmelsdokument)
545,00,- (Tinglysing pantedok. pr. stk)
8 213,00,- (Forkjøpsrettsgebyr)
6 900,00,- (HELP boligkjøperforsikring)
2 800,00,- (HELP PLUSS)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 441 474,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 332 471,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 5 479,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
Felleskostnader renter: 1 325,-
Felleskostnader avdrag: 109,-
Felleskostnader driftsdel: 3 411,-
Tillegg for vakthold: 25,-
Renhold av fellesareal: 150,-
Tillegg elektroniske felles avtaler: 459,-
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Andel fellesgjeld er kr. 332 471,- pr. 24.11.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
167 160 394,- pr. 24.11.2025.
Andel fellesformue utgjør kr. 37 771,- pr. 31.12.2024.
Lånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 24.11.2025: 4.30% pa.
Antall terminer til innfrielse: 1
Saldo per 24.11.2025: 160 394
Andel av saldo: 319
Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )
Flytende rente
Lånenummer: 67143939048, Nordea Bank Norge ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 24.11.2025: 4.73% pa.
Antall terminer til innfrielse: 4
Saldo per 24.11.2025: 167 000 000
Andel av saldo: 332 152
Første termin: 06.12.2024
Neste avdrag: 06.12.2026 ( siste termin 06.09.2026 ) - Konferer megler vedrørende dette.
3 mnd nibor + 0,6% margin
Lånenummer: 90517400636 har avdragsfrihet frem til 06.12.2026. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har mottatt informasjon om kostander ved endt avdragsfrihet.
Kommunen har innført eiendomsskatt. Denne baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune (p.t 2-7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, er boligselskapet med i sikringsordning.
Iht. opplysninger gitt av forretningsfører, tilbyr borettslaget individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning), noe som innebærer at den enkelte andelseier gis adgang til å betale ned på fellesgjelden som er knyttet til den aktuelle andelen og derigjennom få lavere månedlige felleskostnader. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at det kan være fastsatt betingelser for når en nedbetaling kan skje, minimumsbeløp, bestemte tidspunkt m.v., samt at det kan påløpe ekstrakostnader for overkurs dersom borettslaget har inngått en avtale om fastrente e.l. Andelen overdras med den fellesgjeld som fremgår av salgsoppgaven.
Primær formuesverdi kr. 1 055 842,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 223 366,00.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
SELSBAKKHØGDA BORETTSLAG, Orgnr: 948 720 175
Forretningsfører: Boligbyggelaget TOBB.
Forkjøpsrett er forhåndsprøvd. Forkjøpsretten avklares dermed senest 5 virkedager etter at varsel om bud aksept til forretningsfører. Dersom eiendommen ikke blir solgt innen tre måneder etter at forkjøpsretten er prøvd må forkjøpsretten prøves på nytt, og nytt gebyr kan påløpe.
4 medlemmer har meldt forkjøpsrett innen fristen.
Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring NUF med polisenr. SP0005422950.
Årsregnskapet for forrige periode (2024) viser:
Driftsinntekter kr. 32.970.254,-
Driftskostnader kr. 48.575.521,-
Årsresultat kr. -19.305.195,-
Disponible midler for boligselskapet utgjør kr. 21.098.126,- per 31.12.2024.
Budsjett for 2025 viser et underskudd på kr. 16.535.955,-.
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
- En andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet skal bli gyldig overfor borettslaget.
- Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel.
- Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.
- Andelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
- Utleie må godkjennes av styret og gis kun på gitte vilkår iht. vedtektene.
Det vises for øvrig til bestemmelser i vedtekter og husordensregler som er vedlagt salgsoppgaven.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
- Vedtatt utvidelse av borettslaget på ekstra ordinær generalforsamling. For nærmere informasjon ta kontakt med styret.
- Det er startet opp rørfornying februar 2023 og avsluttes i 2026. Finansieres ved låneopptak.
- Vedtatt bygging av ny vaktmestergarasje på ekstraordinær generalforsamling 11.02.25. Finansieres med låneopptak.
Borettslagets hjemmeside har en oversikt over tidligere/fremtidig vedlikehold. Dette fremgår av vedlegg "Rehabilitering/vedlikehold", som ligger vedlagt i salgsoppgaven.
For nærmere informasjon ta kontakt med styreleder.
Eiere som har fått tillatelse til å holde husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på boligselskapets område. Forbud mot enkelte typer husdyr må respekteres.
Søknad om dyrehold kan sendes til styret.
Eiendommen er i hovedsak regulert til blokkbyggelse. Reguleringsplan for Selsbakkhøgda borettslag, garasjer, med PlanID r0134k, vedtatt 20.10.1970, er gjeldende.
Plankart følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.
Eiendommen ligger i et område som i kommuneplanens arealdel 2022-2034 (24.11.2025) hovedsakelig er avsatt til nåværende sentrumsformål (Byggesone 2). Og hensynssone for bevaring av kulturmiljø.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det eksisterer planforslag som berører eiendommen. Dette gjelder reguleringsplan med plannavn Tunnel fra Nydalsbrua til Byåsen, detaljregulering, og planID r20240026. Planforslaget har pr. nå status "Planlegging igangsatt". Byggestart er ikke avklart da prosjektet foreløpig ikke er finansiert.
Ta kontakt med Trondheim kommune ved spørsmål.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
- Frittstående kjøleskap medfølger.
I salgsoppgaven finner du NEF sin standardliste «Oversikt over løsøre og tilbehør». Listen gjelder med mindre annet er særskilt oppgitt i salgsoppgaven. Dersom noe som står på listen ikke finnes på eiendommen, følger det heller ikke med. Med mindre annet er opplyst, medfølger integrerte hvitevarer på kjøkken. Alt løsøre og utstyr som medfølger overdras uten garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Kjøper må påregne at det kan være hull og merker etter innredning eller utstyr som ikke følger med.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen gjelder fra budaksept. Er det mer enn 12 måneder til overtakelse, så gjelder forsikringen først fra overtakelse. Dersom det ikke blir avtalt overtakelsesdato samtidig med budaksept, så gjelder forsikringen først fra overtakelsen.
Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt 5 år fra overtakelse av eiendommen. Ved salg av landbrukseiendom og småbruk er det kun våningshus og/eller kårbolig med evt. direkte tilhørende garasje og tomt som omfattes av forsikringen. Ved salg av kombinasjonseiendom der boligdelen utgjør 50 % eller mer, svarer selskapet for skader på den delen av boligen som er regulert og/eller benyttet til boligformål. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter, feil ved arbeider som er utført av sikrede etter avtale med kjøper, eller for arbeider som sikrede påtar seg å utføre etter avtale med kjøper. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er utført av/på vegne av sikrede eller kjøper, og uavhengig av om arbeidet faktisk er utført.
Dersom sikrede gir lovnader vedrørende tilstand eller utførelse så kan ikke selskapet holdes ansvarlig for dette.
Forsikringen dekker ikke krav som følge av dårlig/mangelfull rengjøring eller rydding av eiendommen, eller krav knyttet til tilbehør som
skal følge med eiendommen. Forsikringen dekker ikke skade som oppstår eller påføres eiendommen i perioden mellom budaksept og kjøpers overtagelse. Som skade regnes her også komponenter som fjernes i denne perioden.
Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen kan eie mer enn en andel. Borettslagets vedtekter kan forutsette at kjøper blir godkjent av styret som ny eier.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget som gir andelseier borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Trondheim Sentrum sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Nylander & Partners AS samarbeider med Ørland Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. Nylander & Partners mottar ikke godtgjørelse for dette.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på foretakets hjemmeside.
Eiendommens adresse er Waldemar Aunes veg 13C.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 100, bnr. 158, andelsnr. 373 i SELSBAKKHØGDA BORETTSLAG i Trondheim.
Vårt oppdragsnummer er 1250280.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,350 % av salgssummen inkl. mva (minimum 35 000 inkl. mva)
Oppgjørsgebyr: 6 990,00
Digitale oppdragtjenester: 2 290,00
Markedspakke Standard: 12 900,00
Tilretteleggelsesgebyr: 15 000,00
Utleggsgebyr pr. stk: 850,00
Visningshonorar pr. stk: 2 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Andre Nilsen / +47 95 44 35 00 / andre.nilsen@nylanderpartners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Gryta 2 B, 7010 TRONDHEIM. Org. nr. 990732809.