Gjør boligjakten enklere med vår boligvarsling. Legg inn dine ønsker – vi sier fra så snart en eiendom som matcher dine kriterier legges ut for salg. Raskt, enkelt og helt gratis.
Totalt bruksareal: 82,0 m²
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Leiligheten er beliggende i 2.etasje (3. sett fra Sjøgata) av Strandgården, midt i Stranda sentrum. Fra boligen har man kort gangavstand til alle sentrumsfasiliteter og barneskole, samt en kort kjøretur unna barnehager, ungdomsskole og videregående skole. Stranda sentrum har et godt servicetilbud med blant annet dagligvare, kaféer, butikker, frisør, og vinmonopol. Kort vei til Stranda Kulturhus med et rikt kulturtilbud, idrettsanlegg på Mona. Strandafjellet Skisenter er bare en 15 minutters kjøretur fra eiendommen. Nærområdet består i hovedsak av kombinasjonsbygg med næring og boenheter.
2.Etasje: Entrè/gang, Stue/Kjøkken, Bad/Vaskerom, 2 Soverom
Boligen har også fire franske balkonger, samt utvendig bod i 1.etasje (i nabooppgangen) og tilgang på fellesbod.
Velkommen til en innbydende og innflyttningsklar leilighet, midt i Stranda sentrum!
Bygget ble opprinnelig ført opp i 1967, og totalrenovert i 2004. Leiligheten er vesentlig pusset opp i 2024/2025, og fremstår med god og moderne standard. Standarden er med gulvoverflater av 1-stavs laminat og flis, vegger med helsparklede og malte veggflater og flis, og himlinger kledd med malt gips.
Leiligheten er utstyrt med hele tre franske balkonger, og moderne fasiliteter som seriekoblet røykvarsleranlegg, rør-i-rør, automatsikringer og porttelefon. Gode romløsninger med soverom med tilbaketrukken beliggenhet mot prestegarden, og stue med store vindusfelt og fantastisk utsikt utover Storfjorden. Bygget har også heis.
Inngangsparti / Entrè
Boligen er beliggende i 2. etasje (3.etasje sett fra Sjøgata), og eiendommen har flotte, flislagte fellesareal og heis. Boligens entrè ble pusset opp i 2024/2025 med 1-stavs laminat, helsparklede og malte vegger, og malt gipshimling. Rommet har nisjer for romslige garderobeløsninger, og det er montert en praktisk porttelefon.
Stue
Stuen er romslig på størrelse, og har store vinduer mot Storfjorden som gir en fantastisk utsikt rett inn i stua! Rommet er også pusset opp med nye overflater i 2024/2025, har franske balkong, og ligger i en åpen, arealeffektiv løsning mot kjøkkenet.
Kjøkken
Kjøkkenet er pusset opp i 2025, og har montert en L-formet innredning bestående av benkeskap, høyskap og overskap. Innredningen har lyse, glatte fronter med softclose, og benkeplate i laminat med nedfelt, sort servant. Av utstyr er det montert ny, integrert komfyr, induksjonstopp, micro, samt fullintegrert kjøleskap/fryser og oppvaskmaskin.
Bad/Wc/Vaskerom
Badet har en flislagt gulvoverflate med gulvvarme, og fliskledde vegger. Av utstyr er det montert vaskeromsinnredning med nedfelt skyllekum, vvbereder, opplegg for vaskemaskin, baderomsinnredning med helstøpt servantplate, toalett og dusjnisje i glass.
Soverom
Boligens to soverom ble også pusset opp i 2024/2025, med lik standard som resten av leiligheten. De har begge fransk balkong, med en tilbaketrukken beliggenhet mot prestegarden. Hovedsoverommet har montert garderobeløsning.
Parkering i offentlig gate.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg
Linja AS opplyser at "Det går ikkje fram av saka at det har vært utført kontroll av elanlegget".
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
26. Er det utført arbeid på det elektriske anlegget?
"Ja"
27. Hvis ja, fortell om arbeidene som ble utført.
"2024/2025, Caverion, har dokumentasjon."
50. Mangler leiligheten brukstillatelse eller ferdigattest?
"Ja"
Ellers er det krysset av for "Nei, ikke som jeg kjenner til" på samtlige spørsmål.
Se "Byggemåte", og for øvrig vedlagt tilstandsrapport for ytterligere opplysninger.
Dette er en leilighet i en blokk på 5 etasjer fra 1967, ombygd og rehabilitert i 2004.
Etasjeskille - TG2.
Etasjeskille mot underliggende etasje av betong. Målt høydeforskjell på 10-20mm innenfor en lengde på 2m. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Vindu - TG1.
Fastkarmvinduer med 2-lags isolerglass fra byggeår. Innvendige overflater er malte, og de utvendige karmflatene er dekket av metallbeslag.
Dører - TG1.
Inngangsdør til leiligheten er en brann- og lydklassifisert entredør med malt overflate.
Døren har sylinderlås, og er utstyrt med dørpumpe.
Vindusdører - TG2.
To-fløyet innadslående vindusdører av tre med to-lags isolerglass. Innvendige overflater er malte, og utvendige karmflater er dekket med metall. Dørene er fra byggeåret, men dør i soverom mot sydvest har nytt isolerglass fra 2015. Det er påvist utetthet/åpning mellom dørblad og dørkarm. Dvs. at kald trekk kan oppstå. Pakningen som er festet til dørbladet har flere kutt og slitasjeskader. Dette forholdet gjelder for flere av disse dørtypene.
Rekkverk utenfor vindusdører - TG1.
Utvendig foran de innadslående vindusdørene er det montert spilerekkverk av metall med lakkert overflate.
Andre utvendige forhold - TG2.
De ulike seksjonene i sameiet har vedlikeholdsplikt for felles bygningsdeler som inngår i, eller er nødvendige for, seksjonens konstruksjon. Dette er nærmere regulert i sameiets vedtekter. I henhold til vedtektene plikter hver seksjonseier å holde sin bruksenhet i forsvarlig stand, slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for øvrige sameiere. Ettersom vedtektene etter min vurdering omfatter vedlikehold av vinduer og ytterdører, er disse elementene inkludert i tilstandsvurderingen. Ansvar for utskifting av felles bygningsdeler tilligger sameiet, og dette er omtalt i vedtektenes §§ 3 og 5. Vedtektene datert 30.11.2003 er gjennomgått og følger som vedlegg til rapporten. Det er ikke mottatt årsrapport eller protokoll fra årsmøte for 2024 fra sameiet. Den siste tilgjengelige årsmøteprotokollen er datert 27.05.2024 og er vedlagt rapporten. Protokollen omtaler enkelte felles tiltak som vurderes gjennomført, men det er per nå ikke fattet noen beslutninger om disse. Avvik: Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget.
Innvendige dører - TG1.
Ramtredører med speil og hvitmalt overflate. Døren til stuen har glassfelt med klart glass.
Overflater - TG1.
Fra 2025. Overflater på gulv og vegger i oppholdsrom er fornyet. På gulvet er opprinnelig eikeparkettgulv erstattet med laminat klikkparkett med imitert kalket eik overflate. Veggene har fått ny, malt overflate. Himling i oppholdsrom har fått fornyet, malt overflate. Oppgraderinger er gjennomført av eier med bistand fra hennes medhjelpere.
Bad/Vaskerom - Generell - Fra byggeår.
Bad/Vaskerom - Overflater vegger og himling - TG1.
Vegger er dekket med keramiske fliser, og innvendig tak er bygningsplater med malt overflate. Avvik: Det mangler mansjett og fuging rundt avløpsrøret fra håndvasken på badet.
Bad/Vaskerom - Overflater gulv - TG2.
Gulvoverflaten er dekket med keramisk flis. Det er målt 26 mm høydeforskjell mellom sentrum av slukrist og overkant flisgulv ved dørterskel. Kring sluk i dusjsonen er der lokalt fall 1–50 i en avstand på 80 cm (11-22 mm) Avvik: Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Bad/Vaskerom - Sluk, membran og tettesjikt - TG2.
Rommet har plastsluk med metallrist, plassert i normale avstander fra vegger i dusjnisjen. Det er lagt keramiske fliser på gulvet. Type membran er ukjent, og eventuell membran er ikke synlig under klemringen i sluket.
Avvik: Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Bad/Vaskerom - Sanitærutstyr og innredning - TG2.
Toalett ikke er festet tilfredsstillende.
Bad/Vaskerom - Ventilasjon - TG2.
I taket over dusjsonen er avtrekksventilen for det sentrale mekaniske undertrykksventilasjonssystemet for leiligheten plassert. Dette avtrekkspunktet fører ventilasjonsluften ut via kanaler og takbeslag. Avvik: Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Det er påvist begrenset ventilering/luftgjennomstrømning. Spaltehøyden mellom terskel og underkant av dørbladet ble målt til 6 mm, og skal være 30mm.
Bad/Vaskerom - Tilliggende konstruksjoner våtrom - TG1.
Dusjhjørnet med tilhørende vanninstallasjoner grenser til en delevegg av betong mot felles trapperom og gang. Øvrige vegger i rommet er oppført med stålstenderverk.
Kjøkken - Overflater og innredning - TG0.
Fra 2025,
Kjøkken - Avtrekk - TG0.
Fra 2025. Kjøkken hette med filter og styrepanel for forsert avtrekk.
Vannledninger - TG1.
Tappevannsrørene er av plast (rør-i-rør-system), der fordelingsskapet er innebygget i delevegg i bad-/vaskerom. Stoppekran for leilighetens trykkvannsinstallasjon er plassert i fordelingsskapet.
Varmtvannsbereder - TG2.
Oso varmtvannsbereder på 198 liter er plassert på bad/vaskerom og er tilkoblet strømnettet via stikkontakt i vegg. Avvik: Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
Avløp - TG2.
Avløpsrørene er fra byggeåret og er av PVC (plast). Deler av det innvendige avløpsanlegget er innbygd, og har av naturlige årsaker ikke blitt kontrollert. I leiligheten er det ikke egne stakeluker. For åpning av tette avløp i leiligheten må man demontere klosettet for å få tilgang til avløpsrøret, eller benytte gulvsluket i dusjsonen. Avvik: Det er ikke påvist tilfredsstillende stakemulighet på avløpsanlegg. Staking av avløpsledninger må utføres gjennom gulvsluk eller avløpsrør fra toalettet, da det ikke er egne stakeluker i leiligheten.
Ventilasjon - TG2.
Leiligheten er tilkoblet bygningens mekaniske ventilasjonsanlegg med avtrekk via takventil på badet. Utvendig tilluft tilføres via ventiler i vinduene. Innvendig ventilasjonsluft føres til avtrekk i baderommet via ventilspalte mellom dørblad og terskel. Avvik: Det er påvist begrenset ventilering/luftgjennomstrømning. Spalten mellom terskelen til baderomsdøren og dørbladet skal ha en minimumshøyde på 30 mm i henhold til §8-34 REN veiledning, teknisk forskrift 1997. Nåværende spaltehøyde er ca. 4 mm.
Andre installasjoner - TG1.
Leiligheten har portåpner telefon, plassert ved leilighetens inngangsdør. I leiligheten er der lagt fra koblingspunkt for fiberbredband.
Elektrisk anlegg - TG1.
Leiligheten for tilført elektriske energi via kabel fra bygningens inntaks skap. I leilighetens sikringsskap er der 7 automatsikrede kurser, samt hovedsikrings kurs med 50 A automatsikringer. Den elektriske installasjonen i leiligheten er montert skjult.
Branntekniske forhold - TG0.
Sentrale brannvarslingsanlegg. Pulverapparat i leiligheten fra 2017.
Radon - TG2.
Boligen ble oppført på ett tidspunkt, hvor det ikke var krav om radonsperre.
Eiendommen ligger ifølge NGU (Norges geologiske undersøkelse) sitt radonkart i en moderat- eller lav aktsomhet sone.
Beskrivelsen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport som i sin helhet bør leses.
Denne tomten er en selveid fellestomt på 1022,00 kvm.
Dette er en leilighet i en blokk på 5 etasjer fra 1967, og bygget om og rehabilitert i 2004.
Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for leilighetene i bygget. Dette medfører at leilighetene i praksis ikke er lov til å benyttes til varig opphold/bolig ihht. plan- og bygningsloven. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger datert 25.05.2000, men de stemmer ikke med dagens bruk. Bygget ble opprinnelig oppført i 1967, men eier opplyser om at det ble bygget om til leiligheter i ca. 2004-05. I dag går leiligheten gjennom bygget fra øst til vest. Tegningene viser at det er to leiligheter hvor det i dag er én leilighet. Det er den til enhver tid eier av eiendommen som er ansvarlig for at eiendommen oppfyller offentligrettslige krav og vilkår for bruk. Det er uvisst om godkjenning vil bli gitt ved en ev. søknad. Kjøper overtar ansvar, risiko og konsekvenser knyttet til dette. I ytterste konsekvens kan en manglende godkjenning medføre tilbakeføring av rommet til opprinnelig standard/bruksformål, med dertil tvangsmulkt frem til forholdet er brakt i orden, kfr. megler for ytterligere informasjon
Det tyder på at det har vært manglende oppfølging fra både tiltakshaver og kommunen i sin tid, ift. innsending og etterspørring av nødvendig dokumentasjon for utsteding av MB/FA.
Det er mottatt ett dokument fra kommunen, datert 05.06.2020, som opplyser om følgende: "I tida september 2004 til juni 2005 har stranda kommune motteke oppmodning om mellombels bruksløyve fra Kjell Nordang AS, for seksjonene 8, 10, 12-21. Stranda kommune har svart 01.10.2004 for seksjonene 10, 14, 18 og 20."
Denne leiligheten har seksjonsnummer 8, og denne var omsøkt, men det ble ikke gitt brukstillatelse i sin tid. Videre skriver kommunen i brevet at "Etter det vi kan sjå i vår gjennomgang, ligg det ikkje føre tilstrekkeleg dokumentasjon for utferding av mellombels bruksløyve. Vi kan heller ikkje sjå at det er søkt om ferdigattest for tiltaket. Stranda kommune har heller ikkje svart på dei andre oppmodingane om mellombels bruksløyve, eller etterspurt manglande dokumentasjon. "
Det kan komme pålegg fra kommunen om at det skal gjøres tiltak slik at byggesaken avsluttes, men kommunen har i senere tid oppgitt at de ikke kommer til å få konsekvenser for beboerne i bygget. Det har også vært opplyst at det forsøkes å fremskaffe nødvendige dokumenter. Dette er saker som lar seg vanskelig løse i praksis, og hverken megler eller selger stiller noen garanti for at saken løser seg.
Boligen har ingen separat utleiedel, men kan i sin helhet fritt leies ut.
Det gjøres for øvrig oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Krav om at radon skal være målt trår i kraft fra og med 01.01.2014. Selger har ikke foretatt radonmåling og bygget er ikke uført med radonsperre. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Elektrisk oppvarming via panelovner og gulvvarme i bad/vaskerom.
Energikarakter: D - Rød
Megler har på vegne av selger energimerket boligen. Megler har ikke byggteknisk kompetanse, og feil kan derfor forekomme. Hverken megler eller selger tar ansvar for informasjon som fremgår av attesten, da det kun er benyttet en enkel merking, og takstdokumentet er brukt som bakgrunnsinformasjon. Attesten ligger vedlagt prospektet.
Energiforbruket er ikke opplyst av selger, men vil variere fra husstand til husstand.
Prisantydning kr 3 300 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
82 550,00,- (Dokumentavgift)
545,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
240,00,- (Pantattest kjøper)
9 950,00,- (Boligkjøperpakken Gjensidige)
_______________________________________________________
3 396 331,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kr. 1 047,- pr. mnd.
Fellesutgifter fordeles på følgende poster:
felles byggforsikring, oppsparing til vedlikehold, strøm fellesareal, regnskap, nedbetaling av felleslån og renovasjon
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Felleskostnadene faktureres kvartalsvis. Det er foreslått en økning av felleskostnadene på 16%, men dette er formelt ikke vedtatt pt. Det vil i tilfelle tre i kraft allerede fra oktober av.
Kommunale avgifter kr 9 009,- pr. år.
(inkluderer vann- og kloakkavgift. Renovasjon inngår i felleskostnader)
Eiendomsskatt kr. 3 525,- / år.
Felleskostnader Kr. 1 047,- / mnd. (per tid)
(inkluderer felles byggforsikring, oppsparing til vedlikehold, strøm fellesareal, regnskap, nedbetaling av felleslån og renovasjon)
I tillegg kommer utgifter til strøm og innboforsikring
Andel fellesgjeld er kr. 2 501,- pr. 18.09.2025.
Selskapets totale gjeld er kr.
116 636,- pr. 20.05.2024.
Andel fellesformue utgjør kr. 2 115,- pr. .
Sameiets felleslån er opplyst med følgende informasjon:
Lånegiver: Sparebanken Møre
Serielån, 12 terminer pr. år.
Rentesats pr. 20.05.2024: 8,3% p.a.
Saldo pr. 20.05.2024: kr 116.636,-
Andel av saldo: kr 4.352,-
Siste termin: 20.09.2026
Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.
Det er i Stranda kommune vedtatt eiendomsskatt. Eiendomsskatten utgjør 4 promille av beregningsgrunnlaget. Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig.
Formuesverdi er rekvirert, men ikke mottatt.
Seksjonssameiet Strandgården, org.nr. 987 870 192, består av 21 seksjoner - fordelt over 5 etasjer. Bygget er et kombinasjonsbygg av forretninger/kontor/boliger, med 5 næringsseksjoner.
Styreleder: Vincent F. Georges
Forretningsfører: Økonsult AS
I eierseksjonssameier blir kjøper eier av en sameieandel i eiendommen og får enerett til bruk av sin eierseksjon med eget seksjonsnummer i bygget. Kjøper du en eierseksjon i et eierseksjonssameie, reguleres eierforholdet av lov om eierseksjoner samt vedtekter og husordensregler i sameiet. Vanligvis kan du kjøpe, selge, leie ut og belåne boligen helt fritt. Vedtektene kan inneholde rådighetsbegrensninger. I henhold til eierseksjonsloven er det forbud mot kortidsutleie av seksjonen i sin helhet mer enn 90 døgn i året.
Eierseksjonen hører til boligsameie. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie lf. eierseksjonsloven §23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Det er ikke forkjøpsrett, eller påkrevd styregodkjennelse av kjøper.
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenr. 14823702.
Årsregnskapet for 2024 viser:
Driftsinntekter kr. 345.158,-
Driftskostnader kr. 352.185,-
Årsresultat kr. -17.833,-
For nærmere detaljer vises det til spesifikasjoner i regnskap og noter.
Vedtekter og husordensregler ligger vedlagt i prospektet. Ellers gjelder det generelt at både enkeltpersoner og juridiske personer kan eie seksjoner i sameiet. Med en sameier menes den som står som eier, eller de som i fellesskap står som eiere av en bestemt seksjon.
- Den enkelte sameier står fritt til å selge sin seksjon til den han eller hun måtte ønske.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.
- Eier av hver enkelt eierandel har den fulle disposisjonsrett over sine respektive leiligheter. Med hensyn til bruken, er de enkelte forpliktet til å følge vanlige regler for husorden, vedtektenes bestemmelser og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser.
- Eierne har den fulle råderett slik at eierandelen kan omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte.
- Boligen kan fritt leies ut. Forpliktelser og rettigheter etter disse vedtektene kan dog ikke skille fra eierandelen, og er den enkelte seksjonseiers fulle ansvar.
- Det skal ikke gjøres bygningsmessige forandringer som berører bærende/støttende elementer.
- Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes og arbeidene igangsettes. Hvis Det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne skal styret forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
- Det må også søkes styregodkjennelse for forandringer som har innvirkning på bebyggelsens utseende, som f.eks. tv-antenner/parabol, varmepumpe, markiser, platter, levegger, maling e.l.
- Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer Med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. en seksjonseier Med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren Med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.
Om du vurderer å legge inn bud, så sett deg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Sameiet har negativ egenkapital på -111.036 per 31.12.2024. På grunn av likviditetsutfordringer per 31.12 forsskutterte en del av seskjonseierne inn felleskostnadeer for 1.kvartal 2025.
Styreleder opplyser at "Våre heiser nærmer seg slutten på levetida. Det var større reparasjoner i fjor som førte til økte felleskostnader. Vi har fått de godkjent 1 år til, men over lengre tid må de skiftes ut med nye. Ingenting er vedtatt ennå, og det må avklares på årsmøte." Tid for årsmøte for 2025 er ikke fastsatt per 22.09.25.
Det er foreslått en økning av felleskostnadene på 16%, men dette er formelt ikke vedtatt pt. Det vil i tilfelle tre i kraft allerede fra oktober av.
Dyrehold er tillatt.
Eiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor iflg. reguleringsplan for Stranda Sentrum, datert 10.03.2011. Tilhørende føresegner datert 10.03.2011 (med mindre reguleringsendring 26.02.2017). Det kan nevnes at eiendommen ligger i aktsomhetsområdet/fareområde for flodbølge. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med kommunen.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
19.10.1953 102883-8/58 Bestemmelse om vannrett
Gjelder denne registernehet med flere.
Overført fra: KNR: 1525 GNR: 52 BNR: 159
16.05.1955 903846-1/58 Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Gnr. 53, bnr. 117 og 118.
Gjelder denne registerenhet med flere.
22.09.1988 Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Gnr. 53 bnr. 178.
Gjelder denne registerenhet med flere.
11.12.2003 17615-1/58 Seksjonering
Opprettet seksjoner: Snr: 8
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 30/1000
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Selger opplyser at store deler av inventaret/løsører kan kjøpes om ønskelig.
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Selger har tegnet Boligselgerforsikring levert av Gjensidige. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.Kjøper er gjort kjent med at selger ikke har tegnet boligselgerforsikring. Selger har utarbeidet et egenerklæringsskjema og innhentet en tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven. I henhold til avhendingsloven anses kjøper kjent med de opplysninger som framgår av et salgsdokument. Kjøper oppfordres derfor til å gjøre seg kjent med denne
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Det informeres om at det ikke er angrerett ved kjøp av eiendom og ved aksept av bud er bindende avtale mellom selger og kjøper inngått.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. Eiendomsmeglingsloven § 6-8 (3). Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler har ikke lov til å formidle hemmelige bud eller bud med forbehold som hindrer megler i å formidle budet til andre enn selger, jf eml 6-8 (3). Slike bud vil derfor ikke bli formidlet til selger.
Eiendomsmegler er iht eml § 6-8(6) pålagt å gjennomføre kontroll av budgivernes finansiering. Dersom det ikke er mulig for megler å gjennomføre dette før aksept av bud plikter megler å advare selger om risiko knyttet til dette.
Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informasjon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Partners Eiendomsmegling Storfjord sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eiendommens adresse er Kyrkjegata 9.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 52, bnr. 159, snr. 8 i Stranda.
Sameiebrøk: 3/100.
Vårt oppdragsnummer er 21250125.
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon : 50 000,00
Tilrettelegging : 9 900,00
Oppgjørshonorar : 4 800,00
Markedspakke : 19 900,00
Megleropplysninger kommune: 3 000,00
Megleropplysninger Statens Kartverk: 1 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglerforetaket mottar betaling for tilleggstjenester som tilbys i sammenheng med eiendomshandelen. Dette gjelder blant annet strømleverandører, boligkjøperprodukter, boligalarm o.l.). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Hjem.no eies av eiendomsmeglingsforetakene og oppdragstaker kan ha en mindre aksjepost i eierselskapet Bomega AS.
Ansvarlig megler er Lars Hellevik / +47 90 18 63 94 / hellevik@partners.no.
Oppdragstakers forretningsadresse er Skulevegen 5, 6230 SYKKYLVEN. Org. nr. 916746210.