Lys og gjennomgående 3-roms med balkong | Begge soverom vendt mot bakgård | Bad fra 2018 | Vinduer fra 2019 | Peisovn
# ØVRE GRÜNERLØKKA
Fagerheimgata 9A, 0567 Oslo
Beskrivelse
Translate to English
Velkommen til Fagerheimgata 9A! En attraktiv og gjennomgående 3-roms med moderne standard og
gjennomgående planløsning. Flotte materialvalg, nyere kjøkken og bad, samt adkomst til en trivelig
balkong vendt mot rolig bakgård.
Svært attraktiv, sentral og populær beliggenhet på Grünerløkka, med nærhet til alt av kulturelle
begivenheter, restauranter, parker, utesteder og andre servicetilbud. Meget gode kollektivmuligheter like
utenfor døren.
- Lys og gjennomgående 3-roms
- Trivelig og skjermet balkong på 4 kvm
- Oppgradert i 2019
- Vinduer og balkongdør fra 2019
- Vedovn i stue
- Attraktiv og sentrumsnær beliggenhet!
- Kjellerbod og loftsbod
Fasiliteter
Balkong/terrasse
Peis
Moderne
Sentralt
Offentlig vann/kloakk
Nøkkelinfo
Prisantydning
4 650 000,-
Omkostninger
24 143,-
Totalpris inkl. omkostninger
4 986 002,-
Totalpris ekskl. omkostninger
4 961 859,-
Felleskostnader
5 396,-per mnd
Andel fellesformue
11 363,-
Andel fellesgjeld
311 859,-
Eiendomstype
Leilighet
Eierform
Aksje
Byggeår
1930
Soverom
2
Bad
1
Oppholdsrom
1
Antall rom
3
Bruksareal
60m2
Internt bruksareal
52m2
Eksternt bruksareal
8m2
Terrasse-/balkongareal
6m2
Tomtetype
Fellestomt
Tomteareal
1095m2
Etasje
1
Energimerke
G
Oppvarmingskarakter
Rød
FINN-kode
401040118Presentert av
Visninger
Vi oppfordrer til å benytte visningspåmelding, dette sikrer god oppfølging fra megler. Ta gjerne kontakt med megler i forkant av visning dersom du har spørsmål. Husk å lese salgsoppgaven før visningen. Velkommen!
Mandag 21.04
13:45 - 14:30
Informasjon
Økonomi
Prisantydning: 4 650 000,-Omkostninger
- Eierskiftegebyr trekkes i oppgjøret - SELGER10 043,-
- Noteringsgebyr forretningsfører4 150,-
- Boligkjøperpakke (valgfritt)9 950,-
NB: Regnestykket forutsetter at det kun noteres en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning.
Eiendommen
Beskrivelse
Velkommen til Fagerheimgata 9A! En attraktiv og gjennomgående 3-roms med moderne standard og
gjennomgående planløsning. Flotte materialvalg, nyere kjøkken og bad, samt adkomst til en trivelig
balkong vendt mot rolig bakgård.
Svært attraktiv, sentral og populær beliggenhet på Grünerløkka, med nærhet til alt av kulturelle
begivenheter, restauranter, parker, utesteder og andre servicetilbud. Meget gode kollektivmuligheter like
utenfor døren.
- Lys og gjennomgående 3-roms
- Trivelig og skjermet balkong på 4 kvm
- Oppgradert i 2019
- Vinduer og balkongdør fra 2019
- Vedovn i stue
- Attraktiv og sentrumsnær beliggenhet!
- Kjellerbod og loftsbod
Innhold
Leiligheten ligger i byggets første etasje og inneholder stue, kjøkken, soverom, bad og entré. Fra
soverommet er det utgang til trivelig og skjermet balkong som vender mot bakgård.
Aksjelaget har felles sykkel/barnevogn-bod, samt felles vaskeri med vaskemaskin og tørketrommel.
Standard
Stue | Balkong
Lys og innbydende stue malt i et tidsriktig fargevalg. Stuen har en hyggelig peis som varmer godt på kalde
høst- og vinterdager. Her møter du et stort rom med gode møbleringsmuligheter og med god plass til
sofa, spisebord og annet møblement. Alle vinduer ble byttet i 2019.
Fra soverommet er det utgang til trivelig og skjermet balkong som vender mot bakgård. Her kan du kaffen
i morgensolen!
Kjøkken
Pent kjøkken med delvis åpen løsning mot stue. Kjøkkenet ble pusset opp i 2015 og fremstår både som
moderne og praktisk. Innredningen har mørke fronter. Her har du godt med skap- og benkeplass for
matlaging. Av hvitevarer finner du frittstående kjøleskap, komfyr, platetopp og avtrekkshette med kullfilter.
Soverom
Boligen har to romslige soverom. Behagelig hoved soverom med malte flater i et tidløst fargevalg. Her har
du plass til dobbeltseng, vegghengt nattbord og oppbevaring i skap/hylle- løsning. Med to soverom egner
det ene seg ypperlig for gjesteværelse, barnerom eller hjemmekontor.
Bad
Lekkert baderom oppusset i regi av borettslaget i 2018. Baderommet inneholder dusjnisje, toalett,
servant og opplegg for vaskesøyle.
Entré
Det første du møter når du kommer inn i leiligheten er en innbydende og romslig entré med god plass til
oppbevaring av jakker, sko og yttertøy. Veggene er malt i et innbydende fargevalg. Her får du et godt
førsteinntrykk av boligen!
Innhold
Felleskostnader
5 396 pr. mnd. Varmtvann, bredbånd, kabel-TV, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, forretningsførsel, felles forsikring, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld, m.m.
Felleskostnadene fordeles slik:
- Felleskostnader: 3.158,-
- Bredbånd: 300,-
- Kapitalkost. lån 1 OBOS03: 1.938,-
Løpende kostnader
- Felleskostnader.
- Innboforsikring.
- Strømforbruk.
- Evnt. alarm.
- Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt for skatteåret 2018. Eiendomsskatten utgjør 3 promille av
beregningsgrunnlaget og bunnfradraget er på inntil 4,6 millioner. Det gjøres spesielt oppmerksom på at
beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. For å finne
beregningsgrunnlaget vennligst se Oslo kommunes hjemmeside:
http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt/
Fellesgjeld / lånevilkår
Andel fellesgjeld for denne leiligheten utgjør kr. 311.859,- pr. 31.12.2024.
Andel fellesformue for denne leiligheten utgjør kr. 11.363,- pr. 31.12.2024.
Aksjelaget har to registrerte lån.
Lånenr: OBOS03-98207753785
Type: A
Restsaldo: 15.320.946,-
Andel restsaldo: 287.458,-
Kapitalkostnader: 1.938,-
Restløpetid: 23 år 10 mnd.
Term: 12
Rente pr. 02.04.2025: Flyt 6,25%
Lånenr: OBOS04-98208076086
Type: A
Restsaldo: 1.362.667,-
Andel restsaldo: 22.579,-
Kapitalkostnader: 143,-
Restløpetid: 28 år
Term: 12
Rente pr. 02.04.2025: Flyt 6,25%
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Individuell nedbetaling av fellesgjeld:
Aksjeselskapet har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir aksjonær
adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Ved nedbetaling av andel fellesgjeld vil felleskostnadene
reduseres. Innbetaling forutsetter at aksjonær har inngått en egen avtale med aksjeselskapet. Ved
henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning via epost oef@obos.no vil aksjonær få informasjon om
avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.04 og 30.10 på
aksjeselskapets felleslån. Aksjonær må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for
opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS' klientkonto senest 10 dager før terminforfall.
Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert aksjonær.
Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Aksjonæren vil da få redusert sine kapitalutgifter
(andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.
Garantert betaling av felleskostnader:
Aksjeselskapet har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS
Factoring AS garanterer for overførsel til aksjeselskapet hver måned og overtar deretter alt ansvar og
risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 243 406 pr. 31.12.23| Formuesverdi som sekundærbolig kr. 4 973 623 pr. 31.12.23
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen er en såkalt «primærbolig» (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller «sekundærbolig» (alle andre boliger man måtte eie). Formuesverdien for primærboliger vil utgjøre 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil formuesverdien utgjøre 100% av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal (sats pr. 2023). Se http:/www.skatteetaten.no for nærmere informasjon.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrad 2:
Innvendige overflater:
- Vegger: Noe bruksslitasje og hull i veggene. Årsak/konsekvens: Bruk over tid. Anbefalt tiltak: Tette hull og
sprekker med akryl.
- Gulv: Gulvbelegg i entre har tegn til fuktskader. Belegget har løftet seg i skjøtene.
Kjøkken:
- Avtrekk: Avtrekkshette med kullfilter. God funksjon, men noe merker i taket, rett over vifta.
Årsak/konsekvens: Ikke mulig å få kullvifte som TG1. Anbefalt tiltak: Etablere avtrekk til friluft.
Andre rom, entré/gang:
- Overflater, gulv: Gulvbelegg med noe slitasje ved entredør. Ellers i ok stand. Årsak / Konsekvens:
Fuktskader. Anbefalt tiltak: Bytte belegg.
Det er ikke gitt tilstandsgrad 3 til noen av boligens elementer i tilstandsrapport.
Selgers egenerklæringsskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun faglært. Tore Orvei AS. Full
oppussing av bad inkludert bytte av rør i hele borrettslaget i 2018. Utført i regi av
borettslaget.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja. Tore Orvei AS. Full oppussing av bad
inkludert bytte av rør i hele borrettslaget i 2018. Utført i regi av borettslaget.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene? Svar: Ja. Dokumentasjon kan innhentes via
borettslaget.
13. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja. El-kontroll av det elektriske anlegget utført i 2024.
Eiendomsinfo
Totalt bruksareal
Boligens totale areal er 60 kvm.
Første etasje:
BRA-i: 52 kvm.
TBA: 6 kvm.
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie,
borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på
salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA:
Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av
bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt ihht. NS 3940
Areal- og volumberegninger av bygninger.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Areal: 1 095 kvm, Eierform: Fellestomt
Garasje / Parkering
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere hele uken,
også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr. Gebyrets størrelse beror på type kjøretøy,
se priser og mer info på
www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Arealbekreftelse
Arealbekreftelse fra Oslo kommune følger vedlagt.
Byggemåte
Leiligheten i ligger i byggets 1. etasje. Grunnmur antatt støpt plate på mark med bærende
murkonstruksjon som deffinerer bygget. Murte yttervegger som er kledd med gips og panel. Vinduer og
verandadør er byttet i 2019. Ytterdør til baktrapp er av nyere modell og hoveddør er av eldre årgang.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til
ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Det foreligger ferdigattest datert 11.02.2000 for Montering av heis.
Det foreligger ferdigattest datert 20.10.2005 for innvendige arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 09.10.2013 for utskifting av sluk og hulltaking i gulvet .
Det foreligger ferdigattest datert 13.09.2018 for rehabilitering av bad.
Adgang til utleie
I henhold til Lov om borettslag § 5-5 kan man med godkjenning fra styret i borettslaget leie ut leiligheten til
andre for opptil tre år dersom man har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Se for øvrig
husordensreglene punkt 5 for utfyllende bestemmelser.
Fremleie helt eller delvis er ikke tillatt uten selskapets skriftlige samtykke. Som fremleier regnes det ikke
at leieren tar opp i sin husstand sine egne eller ektefellens slektninger i rett oppstigende linje, barn,
svigerbarn, barnebarn, søsken, adoptivbarn som er adoptert før fylte 21 år, eller andre som faktisk står i
adoptivbarns stilling. Opptak av andre personer i husstanden krever utleierens samtykke. Samtykke kan
bare nektes når det foreligger saklig grunn. Opptak av husstandsmedlemmer kan i ethvert tilfelle nektes
av huseieren eller av utleieren såfremt Helserådet finner at boligen er eller vil bli overbefolket - se § 11.
Oppvarming
Boligen oppvarmes med peisovn og panelovner.
Energiforbruk
Ifølge selger varierer energiforbruket avhengig av hvor mye man fyrer ila. året med elektriske ovner, men at
det bør forventes hvert fall 4.000 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra
selger, kontakt megler.
Offentlige forhold
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter bestemmelsene i S-2255 av 28.07.1977.
Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo
kommune med tilhørende endringer i S-2937 av 01.10.1987. (Planen er helt eller delvis opphevet som
følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og
grønn)). For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Bevaringsverdig
Nei.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Offentlige planer
Christies gate 15 - Utskifting av skilt. Se saksnummer 202315087. Status: Tillatelse gitt.
Christies gate 22 B - Etablering av tre loftsleiligheter, fasadeendringer, flytting av branntrapp og
rehabilitering av kjelleretasje. Se saksnummer 202451071. Status: Rammetillatelse gitt.
Dælenenggata 31 - Oppføring av seks balkonger. Se saksnummer 202551933. Status: Tillatelse gitt.
Dælenenggata 33 - Oppføring av fire balkonger. Se saksnummer 202551898. Status: Tillatelse gitt.
Dælenenggata ved 37-39 - Omsorgsboliger og park- oppdatering av planforslag etter offentlig ettersyn. Se
saksnummer: 201901778. Status: Venter på informasjon.
Dælenenggata 38 - Utskifting av vinduer. Se saksnummer: 202317282. Status: Tillatelse gitt.
Dælenenggata 38 A - Fasadeskilt og folie - Joker. Se saksnummer: 201812277. Status: Tillatelse gitt.
Dælenenggata 40 A - Riving av bærevegg - H0402. Se saksnummer 202551283. Status: Tillatelse gitt.
Fagerheimgata 12 - Stoppested Dælenenga mot Birkelunden - Oppføring av leskur - ID 301052402. Se
saksnummer: 201914555. Status: Endret tillatelse gitt.
Københavngata 10 - Oppføring av fasadeskilt. Se saksnummer 202316181. Status: Tillatelse gitt.
Københavngata 10 - Fasadeskilt - Kiwi. Se saksnummer 202314205. Status: Tillatelse gitt.
Københavngata 14 - Bruksendring og innlemming av trapperom til leiligheter. Det er gitt rammetillatelse til
fjerning av et sekundært trapperom lengst sør i bygningen og bruksendring og innlemming av dette
arealet i tilliggende leiligheter i 1.-5. etasje. Det er stilt vilkår om at det installeres automatisk
slokkeanlegg i deler av bygningen* (se s. 3 i rammetillatelsen). Se saksnummer: 202306797. Status:
Igangsettingstillatelse gitt.
Københavngata 14 A-E - Bruksendring av loft til boliger og fasadeendringer. Se saksnummer:
202451379. Status: Venter på tilleggsdokumentasjon.
Københavngata 17 - Rehabilitering av bad. Se saksnummer 201116617. Status: Tillatelse gitt.
Københavngata 18 - Bruksendring av næringslokale. Søknaden omfatter bruksendring av fisk- og
viltforretning til servering/bar. Tiltaket er allerede utført. Bygningsmessige arbeider er innvendige. Se
saksnummer: 202003813. Status: Igangsettingstillatelse gitt.
Københavngata 20 - Etablering av uteservering. Se saksnummer 202218704. Status: Tillatelse gitt.
Københavngata 21 B - Oppføring av balkong i 4. etasje. Se saksnummer 202462216. Status: Tillatelse
gitt.
Marstrandgata 9 - 11 - Stockholmgata 18 - 20 - Oppføring av boligbygg og riving av eksisterende
bygninger. Se saksnummer 202205720. Status: Igangsettingstillatelse gitt.
Marstrandgata 10 - Oppføring av bolig og næringsbygg. Se saksnummer 202318725. Status:
Rammetillatelse gitt.
Marstrandgata 12 - Rørføring for vann og avløp til seksjon i 1. etasje. Se saksnummer 202214884. Status:
Tillatelse gitt.
Marstrandgata 13 - Utskifting av vinduer. Se saksnummer 20245855. Status: Tillatelse gitt.
Romsdalsgata 3 A - Veggmaleri. Se saksnummer 202207394. Status: Tillatelse gitt.
Sannergata 21 A - Rehabilitering av syv skorsteinsløp. Se saksnummer 202550383. Status: Tillatelse gitt.
Sannergata 25 - Fasadeskilt - Second Space. Lehus med langsgående reklame (id 301052402) ble
godkjent 25.09.2019. Endringssøknaden nå
omfatter endring av lehusets plassering. Lehuset flyttes noe lenger mot sørvest i forhold til opprinnelig
godkjent situasjon. Se saksnummer: 202214520. Status: Tillatelse gitt.
Sannergata 25 - Innglassing av balkonger. Søknaden omfatter innglassing av balkonger i Sannergata 25,
i bydel Grünerløkka. Innglassingene vil være uisolerte, og det medfører ingen endring i BRA. Se
saksnummer: 202018976. Status: Tillatelse gitt.
Sannergata 32 - Bruksendring av vaskeri til boliger - Fasadeendring. Søknaden gjelder bruksendring av
vaskeri til boliger i Sannergata 32, i bydel Grünerløkka. I forbindelse med bruksendringen, søkes det også
om ombygging/påbygging og fasadeendringer. Se saksnummer: 202200720. Status: Rammetillatelse
gitt.
Vogts gate - Toftes gate - Bestilling av oppstartsmøte - Fremkommelighetstiltak for trikk. Se saksnummer
202315257. Status: Informasjon mottatt.
Servitutter / tinglyste rettigheter og forpliktelser
2018/1586443-1/200 Pantedokument 22.11.2018 11:50
BELØP: NOK 19.900.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Elektronisk innsendt
2023/95174-1/200 Pantedokument 26.01.2023 15:30
BELØP: NOK 1.400.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Elektronisk innsendt
1930/900206-2/105 Registrering av grunn 10.04.1930
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:227 Bnr:254
Vei/vann/avløp
Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon fra Oslo kommune. Det er private stikkledninger fra
eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet.
Aksjelag
Fagerheimgaten 9 AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
929918932, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune Gårds- og bruksnummer: 227, 124.
Forretningsførsel og revisjon
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert
regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Aksjeselskapets revisor er BDO AS.
Vibbo
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenummer: 88037227
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr,
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten,
skal aksjonær sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden.
Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398, eller
e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om
ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av
forsikringsselskapet. Selv om aksjeselskapets forsikring brukes, kan aksjonær belastes hele eller deler
av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor aksjonærs ansvar. Den enkelte aksjonær må selv
sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Regnskap
Fjorårets regnskap viste et underskudd på 840.549,-. I budsjett for inneværende år er det lagt til grunn at
selskapet skal gå med kr 542.510,- i underskudd. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i
hovedsak rehabilitering
trappeoppgang, maling av innvendig fellesarealer og rehabilitering heis.
Resultat:
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt
avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Kommentarer til aksjeselskapets arbeidskapital pr. 31.12.2023:
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser aksjeselskapets
likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 344 954.
Vedtekter / husordensregler
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse av ny eier.
I følge vedtektene er det krav om styregodkjennelse i forbindelse med utleie.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Styreleder informerer om følgende pr mars 2025.
- "Alt av rehabiliteringer har blitt gjort og det er ingen kommende planer om nye prosjekter i dag".
- "Felleskostnadene ble økt med 5% 01.01.2025 iht KPI"
Etter mye av rehabiliteringsarbeidet i aksjelaget er gjennomført, er det ønskelig å bygge opp en solid
sparekonto fremover.
Styrets arbeid:
Malt grunnmuren i aksjelaget i 2024.
I 2023 har styret fortsatt arbeidet med det omfattende og pågående heisprosjektet. Aksjelaget har måttet
oppgradere enkelte komponenter for å sikre at heisene fungerer som de skal. Dette førte til at aksjelaget
måtte ta opp et lån på 1,4 millioner NOK. Heisene har nå blitt godkjent av Plan- og bygningsetaten i 2024,
og styret håper at de løpende vedlikeholdskostnadene for heisene vil bli lavere i de kommende årene
etter oppgraderingen. Den eneste gjenværende større kostnaden for heisene er utskifting av
mutterpakker de kommende årene.
Noen tiltak som ble gjennomført i 2023:
- Anskaffelse av en ny vaskemaskin til oppgang E etter at den forrige gikk i stykker. Oppgang C og E har
nå helt nye vaskemaskiner. Styret har planer om å bytte ut vaskemaskinene i de gjenværende
oppgangene når de også går i stykker.
- Forhandlet om betingelsene med Telenor angående telefon og bredbånd. Tidligere pris per måned var
540 kr per enhet, den nye prisen er 429 kr. Dette gir en månedlig besparelse på totalt 5 550 kr og en årlig
besparelse på 66 600 kr.
- Installert fibernett i aksjelaget til en verdi av 600 000 kr. Avtalen er mellom Fagerheimgata 9 og Telenor,
og Telenor har dekket kostnadene.
- Forhandlet om betingelsene med Gjensidige angående våre forsikringer. Tidligere pris var 184 227 kr,
den nye prisen er 149 436 kr. Dette gir en årlig besparelse på 34 791 kr.
- Forhandlet om lånerenten med OBOS-banken, redusert den med 0,1%, noe som tilsvarer ca. 20 000 kr
per år fra 18.03.24.
- Gjennomført rehabilitering av alle oppgangene i aksjelaget.
- Innført mulighet for å ilegge bøter til beboere som parkerer i bakgården uten styrets godkjennelse.
Husdyrhold
Husdyr må ikke holdes uten at samtykke er gitt av styret og under forutsetning av at de øvrige aksjonærer
ikke sjeneres.
Diverse
Tilbehør
Følgende tilbehør medfølger handelen:
- Hvitevarer på kjøkken.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre
dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i
salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre
annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Boligkjøperpakke / Boligkjøperforsikring
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om. Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert. Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 99 69 24 27 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale.
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte
tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og
opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud
inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det
kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med
vedlegg.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at aksjene skal transporteres over til ny eier. Hvis kjøper ikke ønsker at aksjene skal
transporteres over til seg, må det tas forbehold om dette i budet.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser.
Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
Et boligaksjeselskap består av x antall aksjer med tilknyttet eksklusiv bruksrett til en bestemt bolig. Ved
kjøp av aksje(r) blir du medeier (aksjonær) i boligaksjeselskapet, og får medbestemmelsesrett sammen
med de andre aksjonærene i selskapet. Eier du en aksje med bruksrett til en bestemt bolig har du full
råderett over boligen du har bruksrett til. Begrensninger i bruksretten kan imidlertid følge av aksjeloven,
borettslagsloven og boligaksjeselskapets vedtekter.
Dersom du kjøper en aksje i et boligaksjeselskap, dokumenteres ditt eierskap ved at du blir notert som
aksjeeier i aksjeboken. I aksjeboken føres også panteheftelser. Aksjelaget har lovbestemt pant for inntil 2
G i andelene.
Adresse og matrikkel
Fagerheimgata 9A, 0567, Oslo, Gnr. 227 bnr. 124, aksjebrevnr. 196-215 i Fagerheimgaten 9 As boligaksjeselskap med orgnr. 929918932 i Oslo kommune
Eier
Steinar Råmundal Halse
Oppdragsnummer
55-24-0092
Meglers vederlag
Om meglers vederlag er det avtalt 1 % av salgssummen
inkludert evt fellesgjeld. I tillegg er det avtalt vederlag for
oppgjør kr. 5.490,-, tilrettelegging kr 15 000,-, markedspakke kr. 19.900,-. For visninger er
det avtalt kr. 2.500,- pr. visning. Alle tall i dette avsnitt er opplyst inklusive mva.
Ansvarlig megler:
Henrik Jensen
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport,
egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i
fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne
kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Bjørvika / Gamle Oslo sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen,
dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht.
personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å
gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige
myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for
gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Vedlegg
Kontakt
NabolagsprofilLes mer om nabolaget
13%
Er gift
62%
Har høyskoleutdanning
33%
Har inntekt over 300.000
48%
Eier sin egen bolig
38%
Har bolig mellom 60-120 kvm
83%
Av boligene er eldre enn 20 år
78%
Bor i terrassehus, bygård eller blokk
93%
Av eiendommene har pris over kr. 2,5 mill
Boligvisninger
Kart