Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Større vedlikehold og rehabilitering:
2007: Søppelrom pusset opp
2007: Vaskeri pusset opp
2007: Installert system for måling i hver seksjons forbruk av varmtvann til oppvarming (radiatorer)
2007: Det ble totalt skiftet en eller flere vinduer/balkongdører i 27 leiligheter
2008: Rehabilitering av avløpsrør
2013: Fasaden oppgradert
2016: Rør for varmt og kaldt vann og for sentralvarme ble skiftet ut i kjelleren i mellombygget
2017: Nye forbruksmålere på radiatorene ble installert
2017: Takrehabilitering
2019 - 2020: Rør- og baderomsrehabilitering
2020 - 2021: Utskifting av heiser i alle oppganger
Styrets arbeid 2023/2024:
Styret har hatt 10 styremøter frem til 3. april 2024 samt jevnlig kontakt via e-post og mobil. Det har også
vært avholdt en rekke møter internt og eksternt ifm. energikartlegging og tilstandsvurdering av balkonger
og fasade utover styremøtene.
I løpet av året har det vært flere tilfeller hvor heisen har stanset. De nye heisene er ment
for persontransport. Heisstansene skyldes i hovedsak to ting: At dørene har blitt fysisk blokkert. Grus,
knust glass eller rusk i heis sporene som hindrer mekanikken å fungere som tiltenkt.
Det har vært en større forsikringssak siden forrige årsmøte. Dette er en lekkasje fra balkong i
C-oppgangen som berører flere leiligheter fra 7. etasje og underliggende leiligheter.
I løpet av 2023 pusset mange seksjoner opp. Styret avdekket alvorlige tilfeller hvor søknadspliktige formål,
som blant annet riving av bærende konstruksjon, har blitt gjort uten godkjent søknad hos plan og bygg.
Som et tiltak har styret utarbeidet et informasjonsskriv som vil bli sendt til alle nye seksjonseiere om
hvilke regler som gjelder ved oppussing.
Brann og redningsetatens (BRE) feiere inspiserte piper og ildsteder i mai-23. Den enkelte sameier skal
ha mottatt digital tilstandsrapport etter tilsyn fra BRE. Feier ga sameiet råd om å montere separate "hatter"
på pipene våre for å utbedre problem med nedslag av røyk mellom pipeløpene. Nye pipehatter ble
montert i januar 2024, og de foreløpige tilbakemeldingene tyder på at det har hatt en positiv effekt på
trekkene i pipene.
Utskiftning av vinduer/balkongdører:
Det har blitt gjennomført felles utskiftning av vinduer og balkongdører initiert og koordinert av Styret. 18
seksjoner ble med i et felles opplegg, gjennomført av Palmgren AS som leverandør/utførende håndverker.
Økonomisk oppgjør er foretatt direkte mellom seksjonseier og Palmgren AS. Arbeidene ble avsluttet
medio juni-23. NB! Aktuell leilighet som nå selges var en av disse 18 seksjonene.
Rehabilitering av balkonger og fasade:
Fra årsmøte 2024:
Styret jobbet i 2023 med å kartlegge tilstanden og eventuelle behov for tiltak på våre
balkonger og fasade. Dette var et tidkrevende arbeid som inkluderte samling av vedlikeholdshistorikk i
gården de siste 50 år. Arbeidet ble iverksatt etter stadig gjentagende lekkasjer, blant annet i 7. og 8. etg.,
samt balkongene og fasadens generelle tilstand.
Bygningstekniske funn fra arbeidet det siste året viser et prekært behov for å rehabilitere fasade og
balkonger på en helhetlig måte. Rehabilitering er nødvendig for å oppnå en tett bygningskropp, ivareta
bæring i balkonger samt for å kunne drifte sameiet videre på en
trygg og kostnadseffektiv måte. Det ble den 13.mars 2024 sendt ut et informasjonsskriv til alle
seksjonseiere som forklarer arbeidet som har blitt gjort, status per dags dato, samt veien videre.
Energikartlegging:
Som en del av forarbeidet relatert til rehabilitering av balkonger og fasade har rådgivningsfirmaet Rambøll
vært engasjert for å kartlegge:
1. Dagens energitilstand
2. Mulige tiltak for å bedre inneklima samt energi effektivisere bygget
Det har vært flere energieffektiviserende tiltak som har vært undersøkt og diskutert;
varmepumpeløsninger, solceller og etterisolering. Det er valgt å fokusere på etterisolering og vinduer, sett
i lys av at fasaden prekært trenger rehabilitering og mulige gode støtteordninger fra Enova vil kunne
utløses ved gjennomføring av dette. Mer informasjon om dette under.
Styret søkte og fikk innvilget kartleggingsstøtte fra Enova (Kartleggingsstøtte til borettslag og
boligsameier) som dekket 50% (119 883,-) av kostnadene i forbindelse med kartleggingen. Hvis
energitiltak gjennomføres vil denne kartleggingsstøtten kunne øke til 75%.
Fra ekstraordinær generalforsamling januar 2025:
Full rehabilitering** med støtte fra Enova ble vedtatt i sameiet 15 januar. Rehabiliteringen omfatter:
- Balkonger: Fullstendig rehabilitering av balkonger
- Fasade: 5 cm etterisolering på balkongsiden (sør/mot hagen), 15 cm på de øvrige tre sidene.
- Vinduer: Alle vinduer eldre enn ca. 2012* byttes på alle 4 sider. Alle vinduer i fellesareal (oppganger
og kjeller) byttes. Alle vinduer flyttes ut i isolasjonssjiktet.
- Solceller: Det etableres solceller på taket, som vil produsere estimerte 50 000 kWh per år.
Kostnadsestimat:
Følgende finansieringsalternativ er vedtatt: Kontantinnbetaling (26,5 mill) + ett felles lån (26,5 mill)
For den aktuelle seksjonen vil total kontantinnbetaling være kr 371.000,- med 50 % innbetaling i mai og
i november.
NB! Den totale kontantinnbetalingen (mai + november) vil bli innkrevd fra ny kjøper uavhengig av om
overtakelse er gjennomført.
Fellesgjelden for aktuell leilighet antas å øke med kr 371.000,- etter ferdigstilt prosjekt og
felleskostnadene antas å økes med kr 1.333,- pr. mnd
Full rehabilitering vil etter energiberegninger utført av Ramboll føre til en energiforbedring på 834 765
kWh, noe som utgjør en prosentvis energiforbedring på 34% for sameiet som helhet. Dette alternativet vil
gjøre at hele blokkenes klimaskall nullstilles og vi vil få en robust bygningskropp som vil være lettere å
vedlikeholde i fremtiden.
Støtte ved gjennomføring av prosjekt som gir forbedret energitilstand:
Enova har en støtteordning som gir tilskudd til borettslag og boligsameier som investerer i energitiltak, da
energieffektivisering gir lavere energikostnader og mer attraktive boliger. Støtteordninger kan dekke opptil
30% eller maksimalt 10 MNOK til energitiltak i sameier. Kravet er minimum 20% forbedring i beregnet
levert energi.
I desember i fjor fikk styret den gledelige nyheten om at sameiet SG20 var innvilget 10 millioner i Enova
støtte, gitt gjennomføring av beskrevne tiltak.
Fremdrift:
Entreprenøren som styret foreslår å inngå kontrakt med har en tiltenkt gjennomføringstid på 9 måneder
uavhengig av valgt alternativ. Det vil si at med oppstart i løpet av mars 2025 vil prosjektet være ferdig i
løpet av desember 2025. Dette med forbehold om uforutsette
utfordringer/endringer.
Arbeidet vil bli støyende og det er arbeidet med utbedring av balkongene som vil gi mest støy. Arbeidet
med balkongene vil bli utført først med påfølgende rehabilitering av fasaden. Det legges i utgangspunktet
opp til normale arbeidsdager med støyende arbeider fra kl.
07:00 - 16:00. Dette kan diskuteres ved kontraktsinngåelse med entreprenør etter gjennomført årsmøte.
Styret vil etter inngått kontrakt med entreprenør kalle inn til et nytt informasjonsmøte hvor tiltenkt fremdrift
på de ulike sidene (nord, sør, øst og vest) og blokkene (A,B,C og D), arbeidstider, milepæler mm. vil bli
presentert.
Det vil etableres containere for avfall samt brakkerigger i hagen. Hagen vil tilbakeføres til slik den er i dag
etter endt prosjekt. Dette vil si at hagen vil bli utilgjengelig fra mars 2024 og ut året.