Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Styret informerte om følgende per 19.02.2025:
1) Det er planlagt å rehabilitere utvendig trapp i inngangspartiet ut mot Kirkeveien. Dette prosjektet er i
initialfasen og det er ikke innhentet noen tilbud pt.. Hva gjelder finansieringen er det imidlertid satt av en
sum for dette i budsjettet for 2025. Videre må bunnledninger vedlikeholdes/oppgraderes på sikt, denne
prosessen er ikke påstartet (soilrør i bygget ble byttet i 2023). Fellesområdet i inngangspartiet ut mot
Kirkeveien 1. etg. ble malt sommeren 2024. Styret planlegger å oppgradere øvrige fellesarealer på sikt.
Dette tas sikte på å finansiere dette gjennom kapitalinnhenting.
2) Det er ingen planlagt økning i felleskostnadene eller fellesgjeld pt. Det ble foretatt en økning av
felleskostnadene i januar 2025.
3) Byggets soilrør ble byttet ut i Q1 2023, samtidig ble alle bad i hele sameiet totalrenovert. Prosjektet var
ledet av OBOS Prosjekt. Byggets fasader ble rehabilitert i 2020 av Oslo Murmesterbedrift. Pt. har sameiet
avtale med vaktmester og vaskebyrå som sørger for å holde fellesområder rent og vedlike. Kostnad
dekkes av felleskostnadene. Sameiet har tre parkeringsplasser i bakgården som det anledning til å
benytte seg i inntil 3 døgn eller 3 timer av gangen med tilsvarende karantene. Ulovlig bruk av p-plasser
bøtelegges via eksternt p-selskap. Det er for øvrig beboerparkering i området og sykkelparkering i
bakgården. Det er IN-ordning for fellesgjeld som pt. forvaltes av OBOS. Det er mulighet for leie av ski bod i
kjeller om ønskelig i tillegg til bod tilhørende leiligheten. Felles vaskeri i kjelleren kan benyttes mot en
avgift. Det er avtale med Unloc for adkomst til bygget.
Styrets arbeid:
- Rør og våtromsrehabilitering 2022-2023: Ferdigstilling av rør- og våtromsrehabiliteringen har tatt tid. Det
har vært mye korrespondanse mellom OBOS Prosjekt, Sans Bygg og Sameiet.
- Serviceavtale på teknisk rom: Vi har inngått ny serviceavtale på teknisk rom med Kultek AS. Det vil bli
gjort vedlikehold på varme, vann og pumpe på teknisk rom.
- Vaskerom: Prisene ble økt til 20kr pr vask. Vaskebrikker er fylt opp. administrasjon av kjøp og salg.
Tørketrommel skal bestilles service på.
- Økonomiske valg for å få god likviditet. Styret har jobbet mye med å forbedre den økonomiske
situasjonen til Sameiet. Det er flere av sameiets avtaler som er oppdatert for å få bedre priser og
tjenester. Lånekostnaden er satt i egen post på faktura for felleskostnadene for å kunne justere ihht.
renteendringer.
- Rotter - Anticimex, feller i kjeller: Det er inngått avtale med Anticimex vedrørende rottene i bakgård, og de
følger tett opp. Nabogård er informert om at de må forbedre sine rutiner for restaurantene, samt egen
avfallshåndtering. styret har hatt dialog med Kirkeveien51, men svaret fra styret der var ikke
tilfredsstillende. Vi har varslet videre klage til bydelsoverlege, som videre har pålagt styret i kv51 om å
bekjempe invasjonen. Bymiljøetaten har sendt brev til nabogård (Kirkeveien 51) med pålegg om å sette
inn tiltak for søppelhåndtering. Nabogården har satt inn flere søppelkasser for å hindre at det blir overfylt.
Vi har bedt Anticimex om å sette inn ytterligere tiltak i bakgården.
- Unloc - Ringeklokkesystemet: Det har lenge vært feil på porttelefonen. Å reparere den vil koste minimum
40.000,- om alt går etter plan. sameiet har godtatt et tilbud fra Unloc om digital ringeklokke og montert
dette. Alle eiere skal ha tilgang.
- Tilkobling av felles ventilasjonsanlegg: Det har siste året vært en del arbeid i forbindelse med at enkelte
beboere har koblet seg på felles ventilasjonsanlegg, og at dette har spredt matos og røyklukt i
fellesarealene. Ventilasjonen i bygget er naturlig avtrekk, så De som har koblet seg på oppfordres
umiddelbart til å koble seg av felles anlegg og å koble opp kullfiltervifte.
- Videre arbeid: Videre fokus blir å rydde opp i bakgården, dugnad, plante blomster m.m., samt innhente
flere tilbud for eksterne leverandører for å få ned kostnadene til sameiet ytterligere ned.
Rottebekjempelsen er fortsatt høy prioritet. Innhente tilbud på trapp ved hovedinngang og OLH rom, som
må vedlikeholdes.
-Gjennomgang av bygget: I forbindelse med gjennomgang av bygget i etterkant av Sans Bygg sitt arbeid
samt bygge av vaktmesterselskap, har man fått et visst inntrykk av byggets tilstand. Bygget er fra 1936 og
det begynner å bli en stund siden det er blitt gjort oppgraderinger av fellesareal. Det bør sees på om vi
skal få malt inngangspartiet og kanskje fått oppgradert gulvet for å få et mer innbydende fellesareal.
Større vedlikehold og rehabilitering:
2020: Rehabilitering av fasader. Pigging av betong, korrosjonsbeskyttelse på armering, gjenoppbygging
av balkonger, etablering av luftet pussystem med tilleggsisolasjon, ny overflatepuss. Nye nedløp og
balkongbeslag.
2013: Rehabilitering av heis.
2010: Nye ytterdører mot bakgården. Nye felles vann- og avløpsrør i kjeller. Utskifting rørstammer
L.205-304-305-405. Utført av Bravida.
2009: Montert nytt porttelefonanlegg.
2005: Maling av inngangsparti og korridor. Utskifting av vinduer. Statens veivesen dekker utgifter til nye
vinduer for alle leil. ut mot Kirkeveien, som har gamle vinduer.
2004-2005: Utskiftning av entredører. Det har ikke lykkes styret å komme fremt il tilbud om nye
inngangsdører for de leilighetene som ikke byttet ut sine dører ved hovedutskifting i 2004.
2004: Elektrisk arbeid - totalrenovering: Elektrisk arbeide. Arbeidet ble sluttført som planlagt i slutten av
mars 2004. Dette var en totalrenovering som inkluderte utskiftning av alle gamle stigeledninger, tavle i
kjeller, lamper i ganger og sikringsskapene til respektive beboere. Arbeidet ble utført av Elektriker`n på
Majorstua. Dette var et arbeide som opprinnelig var budsjettert i 2003, men som ble flyttet over til 2004.
Arbeidet kostet ca. 350.000, og det ble tatt opp et ekstra lån på kr. 200.000 (over 5 år) for å igangsette
tiltaket. Nå har vi en brannsikker gård.