# MAJORSTUEN

Kirkeveien 53

Innbydende 1(2)-roms m. svært attraktiv beliggenhet | Bad fra 2023 | "Alt" inkl. i felleskost | Peis i stue

# MAJORSTUEN
Kirkeveien 53, 0368 Oslo
Beskrivelse
Velkommen til Kirkeveien 53! En innbydende og svært praktisk selveier leilighet beliggende i attraktive omgivelser på Majorstuen. Boligen har en god arealutnyttelse med bla. eget rom benyttet som soverom, samt innvendig bod. Videre er det gode lysforhold i boligen. Dette kombinert med den generøse takhøyden på opptil 2,56 m. sørger for en herlig atmosfære og romfølelse.

Det er alt du måtte trenge av butikker i nærheten, med bla. døgnåpen Joker rett over gaten, og Jacobs få kvartaler unna. Videre finner du Bogstadveien med shoppingmuligheter kun en liten spasertur unna.

Her vil du trives!

- Innbydende og romslig 1(2)-roms selveier
- Bad fra 2023, gjort i regi av sameiet
- Opplegg for vaskemaskin
- Pent laminat-gulv fra 2021
- Fasade og balkonger oppusset i 2020
- Svært attraktiv beliggenhet på Majorstuen
- Gjesteparkering i bakgård
Fasiliteter
Peis
Heis
Kabel-TV
Moderne
Sentralt
Turterreng
Vaktmestertjeneste
Bredbånd
Nøkkelinfo
Prisantydning
4 850 000,-
Omkostninger
132 558,-
Totalpris inkl. omkostninger
4 982 558,-
Totalpris ekskl. omkostninger
4 850 000,-
Felleskostnader
5 794,-per mnd
Andel fellesformue
20 946,-
Eiendomstype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Byggeår
1937
Soverom
1
Bad
1
Oppholdsrom
1
Antall rom
2
Bruksareal
44m2
Internt bruksareal
42m2
Eksternt bruksareal
2m2
Tomtetype
Eiet tomt
Tomteareal
504m2
Etasje
2
Energimerke
F
Oppvarmingskarakter
Grønn
FINN-kode
398274839
Presentert av
Linus Juell
Daglig leder / Partner / Eiendomsmegler
98 64 77 21
lj@schalapartners.no
Hanna Skiaker
Partner / Eiendomsmeglerfullmektig
93 00 00 35
has@schalapartners.no
Visninger

Vi oppfordrer til å benytte visningspåmelding, dette sikrer god oppfølging fra megler. Ta gjerne kontakt med megler i forkant av visning dersom du har spørsmål. Husk å lese salgsoppgaven før visningen. Velkommen!

Søndag 23.03
13:45 - 14:30
Meld deg på visning
Informasjon
Økonomi
Prisantydning: 4 850 000,-Omkostninger
  • Pantattest kjøper268,-
  • Tingl.gebyr pantedokument545,-
  • Tingl.gebyr skjøte545,-
  • Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 850 000,-)121 250,-
  • Boligkjøperpakke (valgfritt)9 950,-
Omkostninger totalt 132 558,-Totalpris ink. omkostninger 4 982 558,-

NB: Regnestykket forutsetter at det kun noteres en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning.

Eiendommen
Beskrivelse
Velkommen til Kirkeveien 53! En innbydende og svært praktisk selveier leilighet beliggende i attraktive omgivelser på Majorstuen. Boligen har en god arealutnyttelse med bla. eget rom benyttet som soverom, samt innvendig bod. Videre er det gode lysforhold i boligen. Dette kombinert med den generøse takhøyden på opptil 2,56 m. sørger for en herlig atmosfære og romfølelse.

Det er alt du måtte trenge av butikker i nærheten, med bla. døgnåpen Joker rett over gaten, og Jacobs få kvartaler unna. Videre finner du Bogstadveien med shoppingmuligheter kun en liten spasertur unna.

Her vil du trives!

- Innbydende og romslig 1(2)-roms selveier
- Bad fra 2023, gjort i regi av sameiet
- Opplegg for vaskemaskin
- Pent laminat-gulv fra 2021
- Fasade og balkonger oppusset i 2020
- Svært attraktiv beliggenhet på Majorstuen
- Gjesteparkering i bakgård
Innhold
Leiligheten ligger i byggets andre etasje og inneholder stue, kjøkken, rom benyttet som soverom, bod, bad og entré. Videre har sameiet fellesvaskeri som kan benyttes mot avgift, samt skiboder i kjelleren.
Standard
Stue
Pen og stilren stue med klassiske vindusflater og brede karmer, som slipper inn rikelig med naturlig lys i boligen. Alle leilighetens rom er malt i behagelige farger, og gulvflater ble i 2021 belagt med lekker laminat. Vinduer med karmer/rammer av tre og to-lags glass
fra 2006. Stuen er romslig, så her har du god plass til både sofagruppe, spisebord og TV med tilhørende møblement.
Kjøkken
Lekkert kjøkken med lys og tidløs kjøkkeninnredning. Innredningen har glatte fronter og laminert benkeplate. Det er lagt fliser over benkeplaten som sørger for en enklere rengjøring. Av hvitevarer finner du kjøleskap med fryser, oppvaskmaskin, vaskemaskin og komfyr med platetopp. Ventilator med kullfilter er plassert i overskap. Videre er kjøkkenet romslig, og har godt med både skap- og benkeplass.
Alkove/ soverom
I boligen er det etablert et praktisk rom som i dag benyttes som soverom. Her er veggene malt i en lun, behagelig tone som sørger for en god natts søvn. Videre er gulvet belagt med laminat fra 2021. Det er plass til både dobbeltseng og nattbord.

Det bemerkes at rommet som benyttes som soverom ikke har vindu mot det fri, og oppfyller derfor ikke kravet til dagslys. Rommet er også vurdert til ikke å være godkjent som soverom da det verken har vindu mot det fri eller ventilasjon
Bad
Lekkert, flislagt baderom med gulvvarme. Badet ble oppgradert i 2023 i regi av sameiet. Baderommet inneholder vegghengt servant, dusjhjørne med innfellbare glassvegger og vegghengt toalett. Samtidig som badene ble pusset opp, ble det gjennomført utbytting av vann- og avløpsrør i hele bygget.
Entré og bod
Når du kommer inn i boligen, er det første du møter en lys og romslig entré. Her er det godt med plass for oppbevaring av sko, jakker og annet tøy i det store garderobeskapet som medfølger. Fra entréen har du også videre adkomst til leilighetens innvendige bod. Leiligheten byr altså på rikelig med oppbevaringsmuligheter!
Innhold
Felleskostnader
5 794 pr. mnd. Inkluderer kabel-tv, felleskostnader, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter m.m.

Felleskostnader fordeles som følger:
- Felleskostnader: 5.469,-
- Kabel-tv: 325,-
Løpende kostnader
- Felleskostnader.
- Innboforsikring.
- Strømforbruk.
- Evn. alarm.

Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt for skatteåret 2024. Eiendomsskatten utgjør 3 promille av beregningsgrunnlaget og bunnfradraget er på inntil 4,6 millioner. Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. For å finne beregningsgrunnlaget vennligst se Oslo kommunes hjemmeside: http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt/
Fellesgjeld / lånevilkår
Andel fellesgjeld per 18.02.2025 er på kr. 0,-.
Andel fellesformue per 31.12.2024 er på kr. 20.946,-.

Boligselskapet har ett registrert lån:

Type: Annuitetslån
Restsaldo: 13.768.276,-
Andel restsaldo: 0,-
Kapitalkostnader: 0,-
Innfrielsesdato: 28.02.2053
Term. per år: 12
Rente per 18.02.2025: Flytende 6,99%

Boligselskapets totale utgjør kr. 13.78.276,-. Gjeldende seksjon har nedbetalt sin andel av fellesgjelden via IN-ordningen.

I en tolkningsuttalelse har toll og avgiftsdirektoratet lagt til grunn at salgsverdi pluss andel fellesgjeld er seksjonens fulle verdi. Det skal følgelig beregnes, og betales, dokumentavgift også for seksjonens andel av fellesgjeld i sameiet.
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Sikringsordning: Nei.

Sameiet har inngått administrasjonsavtale vedrørende mulighet for innfrielse av andel fellesgjeld. Se selskapets vedtekter. Eierne har mulighet til å foreta individuell nedbetaling av sin andel av fellesgjelden. Andel fellesgjeld for denne leiligheten er på kr. 0,-.
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 036 390 pr. 31.12.23| Formuesverdi som sekundærbolig kr. 4 145 560 pr. 31.12.23 Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen er en såkalt «primærbolig» (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller «sekundærbolig» (alle andre boliger man måtte eie). Formuesverdien for primærboliger vil utgjøre 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil formuesverdien utgjøre 100% av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal (sats pr. 2023). Se http:/www.skatteetaten.no for nærmere informasjon.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2:

Våtrom:
- Ventilasjon: Våtrommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon gir som regel mindre effektiv luftutskifting enn mekanisk ventilasjon, noe som kan medføre økt
fuktpåkjenning i våtrommet.

Øvrige rom:
- Ventilasjon: Rom benyttet som soverom mangler tilluftsventil.

Ildsteder/skorsteiner innvendig:
- Skorsteiner inne i boligen: TG 2 er satt grunnet alder.

Etasjeskiller 2. etasje:
- Skjevhetsmåling Det er noe merkbare skjevheter i boligen. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er målt til ca. 17 mm. og 10 mm. kryssmåling i stue.
Selgers egenerklæringsskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun faglært. SansBygg AS med OBOS Prosjekt som prosjektleder. Bad og innendørs bod ble totalrenovert i Q1 2023, samtidig som at vann- og avløpsrør i hele bygget ble byttet ut. Arbeidet ble utført i henhold til dagjeldende lover og forskrifter, herunder Plan- og bygningsloven og gjeldende tekniske forskrifter.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja. SansBygg AS med OBOS Prosjekt som prosjektleder. Da badet ble totalrenovert av SansBygg AS i Q1 2023 ble det montert Joti K-sluk og lagt toppmembran type Mapei MapeGuard WP 2K. Arbeidet ble utført i henhold til dagjeldende lover og forskrifter, herunder Plan- og bygningsloven og gjeldende tekniske forskrifter.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene? Svar: Ja. Dokumentasjon på arbeidene er lagt inn på Boligmappa (https://www.boligmappa.no/).
2.3 Dersom arbeidet er søknadspliktig (f.eks. bruksendring fra bod til bad, brudd på brannskille), er arbeidet byggemeldt? Svar: Ja. SansBygg AS og OBOS Prosjekt sørget for at alt søknadspliktig arbeid ble byggemeldt.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Ja, kun faglært. SansBygg AS med OBOS Prosjekt som prosjektleder. Alle avløpsrør/stammer ble skiftet fra overkant dekke i kjeller til eksisterende lufting ved /under tak i øverste leilighet. KJ-MA rottesperre ble montert på stammer i kjellere. Alle vannledninger ble skiftet til Mepla alupexrør fra hovedstoppekran til alle leiligheter. Ny sirkulasjonsledning ble ført til øverste etasje på alle stammer. TA-Therm sirkulasjonsventiler ble montert på sirkulasjons-opplegg. Arbeidet ble utført i Q1 i 2023 henhold til dagjeldende lover og forskrifter, herunder Plan- og bygningsloven og gjeldende tekniske forskrifter.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, skjeggkre, maur eller lignende? Svar: Ja. Det har vært observert et par rotter i det ene kjellerrommet, sist i august 2024. Sameiet har imidlertid ansatt Anticimex som har tettet sprekkene de angivelig skal ha kommet inn igjennom. Det er ikke observert rotter i det kjellerrommet der leilighetens bod er plassert eller i kjelleren for øvrig.
11. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Ja, kun faglært. Oslo Murmesterbedrift AS og Eco Tak AS. Fasade og balkonger ble rehabilitert i 2020. Taket ble tekket om i 2016.
27. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Ja. Det har vært observert rotter i bakgården. Sameiet ansatte imidlertid Anticimex i september 2022 som leverer SMART Box Avtale, SMART Gnageravtale og Anticimex Link. Avtalene inkluderer jevnlig inspeksjon, sørger for sikring og fører overvåkning 24/7 med Smart Box feller i bakgården.
Eiendomsinfo
Totalt bruksareal
Boligens totale areal er 44 kvm.

BRA-i:  42 kvm
BRA-e: 2 kvm
BRA-b:

Andre etasje:
BRA-i: 42 kvm.

Kjeller (bod):
BRA-e: 2 kvm.

Det har ved ukjent årstall blitt satt opp skillevegg i stue for å etablere rom benyttet som soverom. Rommet er vurdert til å ikke være godkjent som soverom da det ikke har vindu mot det fri eller ventilasjon. Se forøvrig kommentarer under avsnitt om Øvrige rom og Rom for varig opphold.

BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt ihht. NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Areal: 504 kvm, Eierform: Eiet tomt
Garasje / Parkering
Det er 3 parkeringsplasser i bakgården. Disse leies ikke ut, grunnet reguleringen. Beboere kan stå der inntil 3 timer pr. døgn, etter førstemann til mølla prinsippet.

Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere hele uken, også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr. Gebyrets størrelse beror på type kjøretøy, se priser og mer info på www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Arealbekreftelse
Arealbekreftelse fra Oslo kommune følger vedlagt.
Byggemåte
Leilighet beliggende i byggets 2.etasje. Boligbygg over 6 etasjer samt kjeller. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur, bærende vegger og skillende dekker i hovedsak av
betong/murkonstruksjoner. Utvendige fasader i pusset og malt mur. Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med papp/membran (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har slett entrédør fra Swedoor med brannklasse B30, lydklasse 40dB og kikkehull. Vinduer med karmer/rammer av tre og tolags glass fra 2006.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Adgang til utleie
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Oppvarming
Oppvarming med vannbåren varme til radiatorer tilknyttet felles varmesentral. Elektrisk gulvvarme i bad.
Energiforbruk
Selger har oppgitt at totalt energiforbruk for 2024 var på ca. kr. 3.700 i strømkostnader. energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra selger, kontakt megler.
Offentlige forhold
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter bestemmelsene i S-2255 av 28.07.1977. Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune med tilhørende endringer i S-2937 av 01.10.1987. (Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn)). For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Bevaringsverdig
Ja. Eiendommen er oppført på Byantikvarens Gule liste som bevaringsverdig.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Offentlige planer
Frognerparken - Bestilling av oppstartsmøte - Forprosjekt med reguleringsplan for Frognerparken. Med bakgrunn i vedtatt Plan for sykkelveinett i Oslo (Bystyrevedtak 2018), planlegger Bymiljøetaten å opparbeide strekningen mellom Monolitveien og Middelthuns gate i Frognerparken, delvis med et eget sykkelanlegg. Strekningen er en forlengelse av Sørkedalsruten (rute 2), som i dag mangler et sammenhengende tilbud for syklister fra vest. Dagens gang- og sykkeltilrettelegging tilfredsstiller ikke krav og ønsker til standard og trafikksikkerhet for fotgjengere og syklister. Hensikten med prosjektet er å minske konfliktpunktene mellom gående og syklende i parken ved å øke separasjonsgraden mellom trafikantgruppene der det er mulig, lede syklistene til egnet trasé, kryssinnstramning og fjerne gateparkering. Se saksnummer: 202461838. Status: Informasjon mottatt.

Jacob Aalls gate 12 B - Oppføring av balkong - Bygård. Søknaden omfatter oppføring av en balkong i tredje etasje på kortside av frittstående
bakgårdsbygning fra 1899. Se saksnummer: 201013841. Status: Tillatelse gitt.

Jacobs Aalls gate 14 A - Etablering av takterrasse. Tiltaket gjelder utvidelse av hjørneleiligheten i 4. etasje om å etablere takterrasse i del av overliggende loftsplan mot bakgården. Det bygges interntrapp fra leiligheten og opp til et repos med utgang til terrassen. Takterrassen blir på 13,9m².Se saksnummer: 201911205. Status: Igangsettingstillatelse gitt.

Kirkeveien 47 - Rehabilitering av soppskadet dekke i kjeller og takkonstruksjon på loft. Søknaden omfatter rehabilitering av soppskadet dekke mellom kjeller og overliggende leilighet i 1. etasje, samt rehabilitering av soppskadet område i takkonstruksjon på loftet. Eksisterende skadede bygningskonstruksjoner fjernes. Berørt område erstattes med nye gulv- og taksperrer, og brannskille mellom 1. etasje og kjeller gjenopprettes. Tiltaket berører ikke primærbæring i bygningen. Se saksnummer: 202452939. Status: Tillatelse gitt.

Kirkeveien 47 A - Forsterkning av eksisterende bæring i gulv med rørarbeider og nytt brann- og lydskille. Søknaden omfatter gjenoppbygging av bad med fuktsikring, etter at bærende konstruksjon er reparert og brannskillet er rettet i henhold til tillatelse av 18.05.2020. Se saksnummer: 202006688. Status: Endret tillatelse gitt.

Kirkeveien 48 - Sammenføyning av to leiligheter i 5. og 6.etasje - Utsparing av trapp mellom to etasjer - Bygård. Se saksnummer: 200912356. Status: Tillatelse gitt.

Kirkeveien 48 A - Utskiftning av vinduer. Søknaden omfatter utskiftning av vinder og balkongdører i leilighet i 6. etasje i Kirkeveien 48 A. Nye vinduer og balkongdører vil være tilsvarende eksisterende. Se saksnummer: 202307807. Status: Tillatelse gitt.

Kirkeveien 54 - Brannalarmanlegg. Se saksnummer: 202454482. Status: Tillatelse gitt.

Kirkeveien 60 - Etablering av rampe. Søknaden gjelder etablering av rampe i tilknytning til næringslokaler i 1. etasje i Kirkeveien 60. Se saksnummer: 202453590. Status: Igangsettingstillatelse gitt.

Kirkeveien 60 - Søknad om bruksendring til legekontor. Se saksnummer: 202461112. Status: Venter på tilleggsdokumentasjon.

Kirkeveien 60 - Utskifting av vinduer og balkongdører - Innsetting av nytt vindu. Vinduer og verandadører i andre, tredje, fjerde og femte etasje ble skiftet ut i 1990 med stilkopier. Disse ønskes nå skiftet ut med stilkopier som er mer energieffektive og støyreduserende. Se saksnummer: 202457762. Status: Venter på tilleggsdokumentasjon.

Majorstuveien 36 - Bruksendring av del av underetasje. Opprinnelig tillatelse omfattet bruksendring av underetasje fra politistasjon og garasje til
minilager. I endringssøknaden er det søkt om tetting av en branndør og fjerning av brannskillet rundt bøttekott og EL-skap. Se saksnummer: 202009375. Status: Endret tillatelse gitt.

Majorstuveien 38 - Bruksendring til skjønnhetssalong i under- og 1. etasje. Se saksnummer: 202458570. Status: Igangsettingstillatelse gitt.

Majorstuveien 38 - Bruksendring til tverrfaglig helseklinikk i 2. etasje - Summit by Hopstock helse. Rammetillatelsen omfatter bruksendring fra kontor og frisørsalong til tverrfaglig helseklinikk i 2. etasje i Majorstuveien 38. Lokalene skal bruks som treningslokaler med behandlingsrom for fysioterapi og manuellterapi. I forbindelse med dette etableres det HCWC i lokalene. Det etableres også en ny rømningsvei på tak på tilbygg i bakgård fra eksisterende kontorlokaler. Det gjøres fasadeendringer i form av etablering av en ny dør, rekkverk, gangbane på tak og vindeltrapp for rømning ned til bakkeplan. Se saksnummer: 202458597. Status: Igangsettingstillatelse gitt.

Maries gate 7 - Oppføring av balkong. Se saksnummer: 200707968. Status: Tillatelse gitt.
Servitutter / tinglyste rettigheter og forpliktelser
1876/925036-1/105  Erklæring/avtale  
17.11.1876 
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-215/164
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1937/402606-1/105  Erklæring/avtale  
08.06.1937 
ang begrensinger i utleiemulighetene
Overført fra: 0301-215/164
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1937/402607-1/105  Erklæring/avtale  
08.06.1937 
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-215/164
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1937/403448-1/105  Erklæring/avtale  
30.07.1937 
ang feiing avb pipe
Overført fra: 0301-215/164
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1937/404835-1/105  Erklæring/avtale  
06.11.1937 
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-215/164
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1991/49784-2/105  Pantsettelseserklæring  
24.09.1991 
BELØP: NOK 25.000
Panthaver:Boligsameiet  
Lnr: 1127391
Prioritet etter kr. 50.000,-.

1991/49784-1/105  Seksjonering  
24.09.1991 
opprettet seksjoner:
snr: 13
formål: Bolig
sameiebrøk: 423/12464
Vei/vann/avløp
Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon fra Oslo kommune. Det er private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet.
Sameie
Sameiet består av 41 seksjoner. Kirkeveien 53 Sameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 875507222, og ligger i bydel Frogner i Oslo kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Forsikring
Gjensidige Forsikring- Polisenummer: 93479648
Regnskap
Regnskapet for 2023 viste et underskudd på kr. 11.258.169,-. I budsjett for inneværende år er det lagt til grunn at selskapet skal gå med kr 210.500,- i underskudd. Underskuddet skyldtes i hovedsak høye driftskostnader knyttet til rehabilitering av rør og bad og høye finanskostnader som skyldes økte renter.
Vedtekter / husordensregler
- Kameraovervåkning av sameiets fellesområder er tillatt, dette for å forhindre at
uvedkommende gis adgang til bygget og for å motvirke straffbare handlinger slik som
hærverk, tyveri og vold i sameiets fellesområder. Kameraovervåkningen skal være i henhold datatilsynets retningslinjer. Det er kameraovervåkning i bygget.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Styret informerte om følgende per 19.02.2025:

1) Det er planlagt å rehabilitere utvendig trapp i inngangspartiet ut mot Kirkeveien. Dette prosjektet er i initialfasen og det er ikke innhentet noen tilbud pt.. Hva gjelder finansieringen er det imidlertid satt av en sum for dette i budsjettet for 2025. Videre må bunnledninger vedlikeholdes/oppgraderes på sikt, denne prosessen er ikke påstartet (soilrør i bygget ble byttet i 2023). Fellesområdet i inngangspartiet ut mot Kirkeveien 1. etg. ble malt sommeren 2024. Styret planlegger å oppgradere øvrige fellesarealer på sikt. Dette tas sikte på å finansiere dette gjennom kapitalinnhenting.

2) Det er ingen planlagt økning i felleskostnadene eller fellesgjeld pt. Det ble foretatt en økning av felleskostnadene i januar 2025.

3) Byggets soilrør ble byttet ut i Q1 2023, samtidig ble alle bad i hele sameiet totalrenovert. Prosjektet var ledet av OBOS Prosjekt.  Byggets fasader ble rehabilitert i 2020 av Oslo Murmesterbedrift. Pt. har sameiet avtale med vaktmester og vaskebyrå som sørger for å holde fellesområder rent og vedlike. Kostnad dekkes av felleskostnadene.  Sameiet har tre parkeringsplasser i bakgården som det anledning til å benytte seg i inntil 3 døgn eller 3 timer av gangen med tilsvarende karantene. Ulovlig bruk av p-plasser bøtelegges via eksternt p-selskap. Det er for øvrig beboerparkering i området og sykkelparkering i bakgården. Det er IN-ordning for fellesgjeld som pt. forvaltes av OBOS. Det er mulighet for leie av ski bod i kjeller om ønskelig i tillegg til bod tilhørende leiligheten.  Felles vaskeri i kjelleren kan benyttes mot en avgift.  Det er avtale med Unloc for adkomst til bygget.

Styrets arbeid:
- Rør og våtromsrehabilitering 2022-2023: Ferdigstilling av rør- og våtromsrehabiliteringen har tatt tid. Det har vært mye korrespondanse mellom OBOS Prosjekt, Sans Bygg og Sameiet.
- Serviceavtale på teknisk rom: Vi har inngått ny serviceavtale på teknisk rom med Kultek AS. Det vil bli gjort vedlikehold på varme, vann og pumpe på teknisk rom.
- Vaskerom: Prisene ble økt til 20kr pr vask. Vaskebrikker er fylt opp. administrasjon av kjøp og salg. Tørketrommel skal bestilles service på.
- Økonomiske valg for å få god likviditet. Styret har jobbet mye med å forbedre den økonomiske situasjonen til Sameiet. Det er flere av sameiets avtaler som er oppdatert for å få bedre priser og tjenester. Lånekostnaden er satt i egen post på faktura for felleskostnadene for å kunne justere ihht. renteendringer.
- Rotter - Anticimex, feller i kjeller: Det er inngått avtale med Anticimex vedrørende rottene i bakgård, og de følger tett opp. Nabogård er informert om at de må forbedre sine rutiner for restaurantene, samt egen avfallshåndtering. styret har hatt dialog med Kirkeveien51, men svaret fra styret der var ikke tilfredsstillende. Vi har varslet videre klage til bydelsoverlege, som videre har pålagt styret i kv51 om å bekjempe invasjonen. Bymiljøetaten har sendt brev til nabogård (Kirkeveien 51) med pålegg om å sette inn tiltak for søppelhåndtering. Nabogården har satt inn flere søppelkasser for å hindre at det blir overfylt. Vi har bedt Anticimex om å sette inn ytterligere tiltak i bakgården.
- Unloc - Ringeklokkesystemet: Det har lenge vært feil på porttelefonen. Å reparere den vil koste minimum 40.000,- om alt går etter plan. sameiet har godtatt et tilbud fra Unloc om digital ringeklokke og montert dette. Alle eiere skal ha tilgang.
- Tilkobling av felles ventilasjonsanlegg: Det har siste året vært en del arbeid i forbindelse med at enkelte beboere har koblet seg på felles ventilasjonsanlegg, og at dette har spredt matos og røyklukt i fellesarealene. Ventilasjonen i bygget er naturlig avtrekk, så De som har koblet seg på oppfordres umiddelbart til å koble seg av felles anlegg og å koble opp kullfiltervifte.
- Videre arbeid: Videre fokus blir å rydde opp i bakgården, dugnad, plante blomster m.m., samt innhente flere tilbud for eksterne leverandører for å få ned kostnadene til sameiet ytterligere ned. Rottebekjempelsen er fortsatt høy prioritet. Innhente tilbud på trapp ved hovedinngang og OLH rom, som må vedlikeholdes.
-Gjennomgang av bygget: I forbindelse med gjennomgang av bygget i etterkant av Sans Bygg sitt arbeid samt bygge av vaktmesterselskap, har man fått et visst inntrykk av byggets tilstand. Bygget er fra 1936 og det begynner å bli en stund siden det er blitt gjort oppgraderinger av fellesareal. Det bør sees på om vi skal få malt inngangspartiet og kanskje fått oppgradert gulvet for å få et mer innbydende fellesareal.

Større vedlikehold og rehabilitering:
2020: Rehabilitering av fasader. Pigging av betong, korrosjonsbeskyttelse på armering, gjenoppbygging av balkonger, etablering av luftet pussystem med tilleggsisolasjon, ny overflatepuss. Nye nedløp og balkongbeslag.
2013: Rehabilitering av heis.
2010: Nye ytterdører mot bakgården. Nye felles vann- og avløpsrør i kjeller. Utskifting rørstammer L.205-304-305-405. Utført av Bravida.
2009: Montert nytt porttelefonanlegg.
2005: Maling av inngangsparti og korridor. Utskifting av vinduer. Statens veivesen dekker utgifter til nye vinduer for alle leil. ut mot Kirkeveien, som har gamle vinduer.
2004-2005: Utskiftning av entredører. Det har ikke lykkes styret å komme fremt il tilbud om nye inngangsdører for de leilighetene som ikke byttet ut sine dører ved hovedutskifting i 2004.
2004: Elektrisk arbeid - totalrenovering: Elektrisk arbeide. Arbeidet ble sluttført som planlagt i slutten av mars 2004. Dette var en totalrenovering som inkluderte utskiftning av alle gamle stigeledninger, tavle i kjeller, lamper i ganger og sikringsskapene til respektive beboere. Arbeidet ble utført av Elektriker`n på Majorstua. Dette var et arbeide som opprinnelig var budsjettert i 2003, men som ble flyttet over til 2004. Arbeidet kostet ca. 350.000, og det ble tatt opp et ekstra lån på kr. 200.000 (over 5 år) for å igangsette tiltaket. Nå har vi en brannsikker gård.
Husdyrhold
Det skal ikke anskaffes eller holdes dyr uten styrets skriftlige tillatelse. Søknad om å holde dyr sendes skriftlig til styret.
Diverse
Tilbehør
Følgende tilbehør medfølger handelen:
- Hvitevarer på kjøkken.

Det gis ingen garantier på hvitevarer i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid.

Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Boligkjøperpakke / Boligkjøperforsikring
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om. Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert. Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 98 64 77 21 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale.
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.

Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.

Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.   Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.

Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Eierseksjonsloven
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
Legalpant tilsvarende 2 G for panterett til sameiet.
Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.

På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. For nærmere informasjon om dette gjelder denne eiendommen, se oversikten over tinglyste heftelser. Dersom det ønskes mer informasjon, ta kontakt med megler.
Adresse og matrikkel
Kirkeveien 53, 0368, Oslo, Gnr. 215 bnr. 164 snr. 13 orgnr. 875507222 i Oslo kommune
Eier
Karin Lippestad
Oppdragsnummer
55-25-0027
Meglers vederlag
Om meglers vederlag er det avtalt 0,75 % av salgssummen . I tillegg er det avtalt vederlag for oppgjør kr. 5.490,-, tilrettelegging kr 12 500,-, markedspakke kr. 19.900,-. For visninger er det avtalt kr. 2.500,- pr. visning. Alle tall i dette avsnitt er opplyst inklusive mva.

Ansvarlig megler:
Linus Juell
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport, egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.

Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Bjørvika / Gamle Oslo sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Månedlig utleieestimat
21 000,- pr mnd*
500 Kr/m2
Estimert prisintervall
Lavt
19 000,-
Høyt
23 000,-
Nøyaktighet

* Ved hjelp av historiske data, info om området og markedet generelt kan vi estimerer hva du kan få ved utleie av dette objektet. Husk at dette kun er en statistisk beregning, &Partners kan ikke garantere for at de faktiske leieinntektene er reelle.

Kontakt

Linus Juell

Daglig leder / Partner / Eiendomsmegler

98 64 77 21lj@schalapartners.no

Hanna Skiaker

Partner / Eiendomsmeglerfullmektig

93 00 00 35has@schalapartners.no
Nabolagsprofil
19%
Er gift
57%
Har høyskoleutdanning
35%
Har inntekt over 300.000
53%
Eier sin egen bolig
8%
Eier hytte
21%
Har bolig mellom 60-120 kvm
93%
Av boligene er eldre enn 20 år
100%
Bor i terrassehus, bygård eller blokk
43%
Av eiendommene har pris over 5 mill
Les mer om nabolaget
Boligvisninger

Bestill komplett salgsoppgave

La oss ta jobben for deg

Går du med planer om å selge - ta kontakt med en av våre meglere for en uforpliktende prat.

Bestill verdivurdering