Beliggenhet
Leiligheten har svært attraktivt beliggenhet i Tønsberg sentrum. Fra leiligheten har man "alt" av servicetilbud nærmest rett utenfor døren. Helt perfekt beliggenhet midt i bykjernen av Norges eldste by!
Vestfolds største kjøpesenter, Alti Farmandstredet, ligger like ved til leiligheten med rikt utvalg av butikker, Meny dagligvareforretning og flere spisesteder.
Det er 2 minutters gangavstand til Tønsberg jernbanestasjon samt rutebilstasjonen - perfekt for deg som pendler for eksempel til Oslo.
På "Brygga" ligger kaféer og spisesteder på rekke og rad - hit tar det kun få minutter å gå. Via gangbroen til Kaldnes kan den populære restauranten Kverneriet besøkes samt Kulturhuset Støperiets rike kulturliv nytes.
En bryggevandring langs moderne arkitektur på Kaldnes og langs Tønsberg Brygge med det gamle sjøbodkvartalet viser kontraster i tid. At Tønsberg er en historisk by blir man blant annet minnet på av Slottsfjellet som ligger like ved eiendommen. Ellers har byen flere fine omkringliggende parker. Biblioteket ligger en kort rusletur unna og her har det åpnet en meget hyggelig kafé som serverer nydelig kaffe latte.
Tønsberg er en populær by som har sitt absolutte høydepunkt sommerstid, med stor turisme og et yrende folkeliv!
Velkommen til hyggelig visning!
Felleskostnader
1 686 pr. mnd. Dekker bygningsforsikring, Rentokil skadedyrkontroll og strøm/vedlikehold fellesareal.
Styreleder opplyser at på sist årsmøtet ble det snakk om økte felleskostnader for å skape en buffer til uforutsette utgifter. Dette vil bli vurdert vedtatt på et senere møte. Videre opplyses at det kan komme indeksregulering av felleskostander grunnet økte priser.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Løpende kostnader
Spesifikasjon over løpende kostnader:
- TV/internettilknytning ved Telenor utgjør kr. 840,- (500 Mb) pr. mnd.
- Alarm og evt. innboforsikring kommer i tillegg.
For strømkostnader, se energiforbruk.
Ovenstående er basert på nåværende eiers/husstands senere års forbruk/utgifter. Dette vil variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtaler, kanalvalg, hastighet på bredbånd etc.
Sameie
Sameie: Sameiet Hertug Guthormsgate 3, Orgnr: 924003367.
Sameiet består av et sameie bestående av 7 boligseksjoner som fordelt med særeiet bygg seksjon 1-5 og særeiet bygg seksjon 6-7.
Styreleder i sameiete er Benedicthe Lyngås.
Sameiet som sådan reguleres etter eierseksjonsloven.
Man må kunne forvente å stille på dugnad som forpliktelse for fellesskapet. Vanligvis holdes vårdugand på utvendige fellesarealer. I tillegg er det snømåking av felles søppelkasser.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Årsmøte i sameiet er holdt 16.04.2024 og dette er saker som er behandlet:
- Vårdugnad er holdt 15.04.2024.
- Ingen endringer i månedlige felleskostnader for å fortsette å bygge opp en buffer mot eventuelle fremtidige uforutsette utgifter.
- Isolering rør i krypkjeller skal utbedres.
- Fasaden er ferdig, det eneste som mangler nå er noen profiler, under på sidene vinduene.
- Det skal sjekkes opp med Telenor om internett ved felles avtale gjennom sameiet.
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Tinglyst legalpant tilsvarende 2 G for panterett til sameiet.
Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Regnskap
Inntekter:
Driftsinntektene i felles sameie 2023 var tilsammen kr. 15 998,-.
Driftsinntektene i særeie seksjon1-5 2023 var tilsammen kr. 79 452,-.
Driftsinntektene i særeie seksjon 6-7 var tilsammen kr. 0,-.
Driftsinntektene totalt 2023 var tilsammen kr. 95 450,-.
Kostnader:
Driftskostnadene i felles sameie 2023 var tilsammen kr. 14 260,-.
Driftskostnadene i særeie seksjon 1-5 2023 var tilsammen kr. 80 130,-.
Driftskostnadene i særeie seksjon 6-7 var tilsammen kr. 0,-.
Driftskostnadene totalt 2023 var tilsammen kr. 94 390,-.
Beholdning hittil 2023
Felles sameie kr. 1 738,-.
Særeie seksjon 1-5 kr. - 678,-
Særeie seksjon 6-7 kr. 0,-
Totalt kr. 1 060,-
Utdrag fra regnskap 2023 er vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter / husordensregler
Utdrag fra vedtekter:
- Med de unntak som er fastsatt i eierseksjonsloven og disse vedtekter, har den enkelte sameier full rettslig rådighet over sin seksjon, herunder rett til salg, bortleie og pantsettelse. Sameiets styre skal underrettes om alle overdragelser og leieforhold.
- Den enkelte sameier har enerett til å bruke sin bruksenhet og rett til å benytte fellesarealene til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og for øvrig til bruk som er i samsvar med tiden og forholdene. Dersom sameiermøtet ikke har truffet vedtak om bruken, bestemmer styret hvordan fellesarealene skal brukes. Fellesarealene må ikke brukes slik at andre sameiere hindres i å bruke dem. Alle installasjoner på fellesarealene må på forhånd godkjennes av styret.
- Det påligger den enkelte sameier å besørge og bekoste innvendig vedlikehold av bruksenheten, herunder inventar, utstyr, apparater, tapet, vegg-, gulv-, og himlingsplater, sluk og vann- og fuktsperrer i våtrom, skillevegger, listverk, skap, benker, ruter, innvendige dører og karmer/vindu, samt inngangsdør. Innvendig vann- og avløpsledninger omfattes av vedlikeholdsplikten så langt de er synlige i eller lett tilgjengelige fra bruksenheten, og ikke er bygget inn i etasjeskillere og andre bærende konstruksjoner, eller også betjener andre bruksenheter. Innkassing og andre hindringer utført av nåværende eller tidligere sameiere, fritar ikke for vedlikeholdsplikt. Sameieren er ansvarlig for elektriske ledninger til og med bruksenhetens sikringsboks. Sameieren er ansvarlig for å holde bruksenheten oppvarmet, slik at rør ikke fryser. Vedlikeholdsplikten omfatter også sluk, gulvbelegg, utgangsdør til og innsiden av balkonger og terrasser og andre arealer seksjons-eieren har enerett til å bruke.
- Alt vedlikehold av fellesarealer og fellesanlegg ute og inne, så som tomten, hele bygningskroppen med vegger, trapperom, ganger, rør og ledninger, påhviler sameierne i fellesskap (sameiet). Dette omfatter ikke arealer som er underlagt en eller flere sameieres eksklusive bruksrett og derav følgende vedlikeholdsansvar. Sameiet består av 2 bygningsmasser med eksklusiv bruksrett, ref punkt 1. Felles tilkoblinger og lignende gjelder hele sameiet.
- For sameiernes felles ansvar og forpliktelser overfor utenforstående hefter den enkelte sameier i forhold til sameiebrøk.
- Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmene i sameiermotet for vedtak om: Ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som etter forholdene i sameiet går ut over vanlig forvaltning eller vedlikehold. Omgjoring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av eksisterende bruksenheter. Salg, kjøp, bortleie eller leie av fast eiendom, herunder seksjon i sameiet som tilhorer eller skal tilhøre sameierne i fellesskap. Andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som gar utover vanlig forvaltning, samtykke til endringer av formal for bruksenheter, og til reseksjonering som medfører økning av de samlede stemmetall. Tiltak som har sammenheng med sameiernes bo- eller bruks- interesser og som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, nar tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for sameierne på mer enn 5 prosent av de årlige fellesutgiftene.
- Utskifting av vinduer og ytterdører, oppsetting av markiser, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger etc, skal skje etter en samlet plan vedtatt av sameiermøtet. Skal noe slikt arbeid utføres av sameierne selv, må det kun skje etter forutgående godkjenning av styret. Tilbygg, påbygg og andre endringer av bebyggelsen som etter vedtektenes punkt 6.4 og eierseksjonsloven krever sameiermøtets samtykke, må ikke igangsettes før samtykke er gitt. Dette gjelder selv om bygningsmyndighetene har gitt tillatelse til igangsettelse. Søknad eller melding til bygningsmyndighetene må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes.
Vedtekter er vedlagt i salgsoppgaven.
Husdyrhold
I henhold til vedtekter er det ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre sameiere.
Det kan vedtektsfestes forbud mot husdyrhold. Men bruker av en seksjon kan likevel holde husdyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapporten er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2, avvik som kan kreve avvik:
- Utvendig takkonstruksjon/loft: Boligen har intern adkomst til uinnredet loft som er delvis gulvet. Det er påbegynt etablering av toalettrom, men dette er ikke ferdigstilt. Takonstruksjon av sperrer i tre fra byggeår. Konstruksjonen luftes naturlig via utettheter som er påregnelig for byggemetode/alder. Det er påvist skjevheter og noe tørråte fra gammelt av. Normalt for alderen.
- Innvendig radon: Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
- Innvendige trapper: Trapp av tre som er av eldre dato (mulig byggeår). Trappen har normal slitasje for alderen.
- Innvendige dører: Innvendige dører av tre med profilert overflate. 3 dører er av eldre dato og nyere dører på bad. Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører.
- Våtrom 2. etasje bad overflater gulv: Flislagt gulv med elektriske varmekabler. Gulvet har ca 20mm fall fra dør til sluk, og det er en oppkant under dørterskel på ca. 25mm. Dusjvannet ledes rett i sluk fra kabinett. Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
- Kjøkken 2. etasje stue/kjøkken overflater og innredning: Innredning fra 2012 med slette trefiberfronter og benkeplate av heltre. Integrert stekeovn og platetopp. Det er påvist enkelte bruksmerker/slitasje i benkeplate.
- Tekniske installasjoner ventilasjon: Boligen har ingen ventilering utover lufting med vinduer. Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen.
- Tekniske installasjoner elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Leiligheten har delvis skjult/åpent el-anlegg med automatsikringer. Sikringsskap er plassert på loft. Det foreligger en el-tilsynsrapport fra 2021 hvor det ikke ble funnet feil eller mangler som krever videre oppfølging. Det er imidlertid foretatt noe arbeid etter tilsynet (av eier) som ikke er dokumentert med samsvarserklæring. Det manglet også kursforteglse i sikringsskap. På grunn av denne manglende dokumentasjonen settes det tilstandgrad 2 på el-anlegget.
I tilstandsrapporten er følgende elementer gitt tilstandsgrader 3, store eller alvorlige avvik:
- Innvendig etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskiller er av trebjelkelag. Det er påvist skjevheter på +- 40mm i stue/kjøkken. Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Kostnadsestimat: Kr. 10 000,- - kr. 50 000,-.
- Innvendig pipe og ildsted: Boligen har en pusset teglsteinspipe og lukket vedovn. Det foreligger fyringsforbud på pipe fra brann/feiertilsyn. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe.
Kostnadsestimat: Kr. 50 000,- - kr. 100 000,-.
For mer informasjon om tilstandsgrader og teknisk standard henvises til tilstandsrapport utført av Vedvik Taksering v/Marius Vedvik datert 24.05.2024 som er vedlagt i salgsoppgaven.
Eierseksjonsloven
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jfr. Lov om eierseksjoner §23.